כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    הגדול מכולם - קנדינסקי

    2 תגובות   יום שבת, 17/10/09, 21:42

    וסילי  קנדינסקי

    במוזיאון  GUGGENHEIM  N.Y

    בשנות השמונים הוצגו שלוש תערוכות נפרדות, בהפרש של שנתיים ביניהן, שהוקדשו לשלושת החלקים ביצירת  קנדינסקי. מאז, זו התערוכה הראשונה הענקית שנערכת לכבודו, ורק בעבור תערוכתו של וסילי קנדינסקי (1866-1944) במוזיאון גוגנהיים בניו יורק היה שווה לטוס לניו יורק. האמן שחולל את מהפכת המופשט בציור העולמי, שהיה הראשון שהעז להשתחרר מהאובייקטים בציוריו, ולהתייחס לבד ולצבעים כמו לקומפוזיציה מוסיקלית.זה שבגללו נקרא מוזיאון הגוגנהיים בתחילתו "המוזיאון לאמנות לא-אובייקטיבית".האמן שהשפעתו על חבריו בקבוצת "הפרש הכחול" כמו פרנץ מארק או אחרים כמו ארשיל גורקי, היתה כה עזה, שהוכחה לכך  מצויה בדבריהם על כך בכתובים.התערוכה  תופסת את כל חללי הבנין המעוגל שבנה פרנק לויד רייט לפני 50 שנה.היא מתחילה בתקופה  בה צייר בצבעים מהפנטים נושאים המעוגנים באגדות עם רוסיות, ואלה המרגשים ביותר. מכאן, דרך ציורים שכמעט כולם עשוים בשטחי צבע , כשרק פה ושם רמזים לבית, הר או סוס, אך ניכרת התחלתו של המופשט. בהמשך, הציורים הנפלאים בתקופה שצייר כשחי עם אהובתו הציירת גבריאלה מונטר במורנאו, תקופה שלטעמי היא שיא יצירתו, ובהמשך, ציוריו כשהיה שותף לפול קליי בהוראה בבית הספר לאומנויות הבאוהאוז, כשנענה לבקשת המנהל, וולטר גרופיוס. בציורים אלה מורגשת השפעת הסגנון הגיאומטרי של חבריו, אך כתב ידו האישי נשאר ברור.השלטון הנאצי ששם קץ למוסד הבאוהאוז גרם לו לעבר לפאריס ב 1933, וציוריו מאז ועד למותו שם ב 1944 הם החלק השלישי בתערוכה. כשעולים במעלה העקלתון של המוזיאון, רואים בכל אחד מציוריו את מקורות השפעתם על ציירים בזמנו, בהמשך ועד היום.למראה אחד הציורים, בו נראה כעין עכביש הפרוס מעל משטחי הצבע הססגוניים , קשה שלא להזכר בפסל  ה"עכבישה" של לואיז בורז'ואה. למראה העגולים הצבעוניים השטים בשמי המשטחים הכהים-לייליים, נזכרים בסגנון שהפך לימים לסמלו של אדולף גוטליב מחברי המופשט האכספרסיוניסטי האמריקני.

    קנדינסקי, יליד מוסקווה, למד משפטים וכלכלה באוניברסיטת מוסקבה, אך בגיל 30 החליט לשנות כיוון וללמוד ציור במינכן. עם חברתו לחיים, מונטר, נסע לאמשטרדם, פלרמו, רומא, וינה, וקרתגו שבטוניסיה, עד שהתיישבו ב-1908 לזמן קצר בפאריס. הוא כתב ספרים על הקשר בין מוסיקה ואמנות שהפכו לנכסי צאן ברזל.מלחמת העולם ה-1 שמה קץ לפעילותו הפוריה אז, כשנאלץ לחזור למוסקווה ב 1914. לאחר המלחמה, יצר בצמוד לקאזימיר מאלביץ', ליובוב פופובה, אלכסנדר רודצ'נקו וגדול הפסלים במאה ה 20 וולאדימיר טאטלין. כולם – ממייסדי המודרניזים ומאושיות האמנות הדגולים במאה שעברה. וזאת – למרות שיצר בניגוד לסגנון הגיאומטרי שלהם. ב- 1921 חזר לגרמניה עם אשתו נינה, לה נישא ב 1917.  ב-1922,לאחר הצטרפותו לבאוהאוז, ובמיוחד חברותו עם פול קליי השפיעה על הצטמצות בפרטים ונטיה ליתר גיאומטריות. דווקא בזמן שחי בפאריס, קשר קשרים עם אספנים אמריקאיים, וזכה בתהילה במיוחד הודות לקשריו עם הילה רביי, אוצרת ראשית של המוזיאון וידידתו של סולומון גוגנהיים, המייסד. בין שתי המלחמות "נעלמו" רבים מציוריו, וכיום קיימת חברה הדואגת לחשיפת יצירות אלה והשבתן למקורן. מ1942 ואילך, בגלל המחסור בבדי קנווס במלחמה, צייר על בדים קטנים יותר, והירבה לצייר על נייר. גם האגף המוקדש לציורים על ניר מקסים ומרהיב בעוצמתו.

    כל המילים שבעולם לא תצלחנה לתאר את יופיים והתחושות המסעירות שציוריו של קנדינסקי מעבירים לצופים. זכורה תערוכת אוסף מרצבכר שהוצגה לפני כמה שנים במוזיאון ישראל, ובתוכה חמישה ציורים של קנדינסקי, שבזכותם נשרכו תורים של שלוש שעות בכניסה למוזיאון. התערוכה של גוגנהיים מציינת את סופו של מסלול המסע שעשתה במוזיאון מינכן ובמרכז פומפידו בפאריס, ושמנהלי המוזיאונים האלה היו נוכחים בפתיחה בניו יורק. הספר המלווה את התערוכה הוא נכס הכרחי בהיותו אוצר בפני עצמו. הן מבחינת הצילומים העשירים, והן במאמרים המשובחים המצויים בו. התערוכה תוצג בגוגנהיים עד ה 13 בינואר  2010.   

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        12/12/09 00:59:


      תודה על ההעשרה. מאחר שבשבועות האחרונים עסקתי בצילום בהשראת

      הבאוהאוס (העלתי חלק מהם לדף שלי בקפה), התעניינתי בקנדינסקי והעבודות שלו. בעיקר עניינו

      אותי ציוריו מתקופת הבאוהאוס שבה היה להם אופי גיאומטרי בהשפעת פול קליי.

       

      צ'רי

        18/10/09 00:57:

      תודה על ההעשרה.

      ארכיון

      פרופיל