כותרות TheMarker >
    ';

    לילה במאי-ביקורת-א.ב.יהושע-בימוי אילן רונן-הבימה

    0 תגובות   יום שישי , 11/12/09, 12:35
    575לילה במאי-א.ב.יהושע-בימוי אילן רונן-הבימה 575
    צילומים-הבימה
    א.ב.יהושע בעל פרסי ביאליק וישראל לסיפרות כתב סמוך למלחמת ששת הימים מחזה המתרחש בתקופת ימי ההמתנה לפני המלחמה שהחלה ב5.6.67 .זאת תקופה בה לדברי המחזאי שהה בחו"ל ו"הלילה במאי" היה "לילה שלא היתי בו בישראל ורק דמינתי אותו".
    יהושע מוסיף ש"בלא מודע חש את עוצמת הנירוזות ...ויצר בדמיונו משפחה ירושלמית מסובכת".
    המחזה מתרחש בלילה במאי וליתר דיוק בלילה בין ה22 ל23 למאי67כאשר נאצר סגר את מיצרי טירן.
     
    אמנם המחזה מתרחש בתקופת ההמתנה אך אין בו כל קשר למלחמה ולימי ההמתנה.
    הוא אינו עוסק בה,בהבטיה השונים או כל דבר הנוגע לה.
    הקשר היחיד עם המלחמה הם ימי הפחד,החרדה,הדאגה לחיילים שילחמו בה.
    קשר זה עקיף ביותר. מלחמת ששת הימים נשארה כרקע בלבד למחזה, רקע אולי חשוב אך לא משמעותי כי הרקע יכול היה להיות כל דבר אחר,מה עוד שהתאור אינו מכלי ראשון לאור הנאמר לעיל.
     
    זהו מחזה משפחתי המטפל ביחסים בתוך המשפחה שיש רבים כמוהו ואשר התפרסם עקב הרקע  של מלחמת ששת הימים.
    לילה במאי מוצג הפעם בפעם הרביעית כאשר בפעם הראשונה הוצג בתיאטרון "בימות" ובפעם האחרונה לפני 21 שנה בתיאטרון החאן.
    אינני רואה הצדקה להציגו פעם נוספת כעת.המחזה אינו דן בבעיות אקטואליות היום,אינו לדעתי קלאסיקה ישראלית שחייבים להציגה מפעם לפעם ושאינה מתישנת לעולם.
    יהושע זכה להעלאה מחודשת בזכות מלחמת ששת הימים למרות שהיא כאמור משמשת כרקע לא משמעותי במחזה.
    אין לי ספק שהמחזה עם רקע שונה לא היה מוצג כל כך הרבה פעמים.
     
    בזכות הבימוי הטוב של אילן רונן,ההצגה שיכלה להראות היום כלא רלבנטית,אנכרוניסטית,ארוכה ומעייפת, נראית סבירה, מרתקת, מענינת ואורכה כשעתיים וחצי לא נראה מכביד.
    בבימוי נעשה המקסימום לכיוון זה.הוא קיצבי ביותר,מלא פעילות והתרחשויות הנראות כהפתעות.
    רונן השתמש ברדיו ולו תפקיד נכבד לתאור האוירה ששררה אז בארץ ושמיעת החדשות יוצרת מתח רב.
     
    ליהוק הנפשות נהדר.
    דבורה קידר-רחל -האם מצויינת,יובל סגל -אבי- האח של תרצה,עידית טפרסון-תרצה,דב רייזר-ד"ר אסף- בעלה השני,שרון אלכסנדר-עמיקם- בעלה הראשון,טטיאנה קנליס-אולייר-נעמי-אבי גר אצלה, נהדרים.נלי תגר-נועה-נערה שעמיקם הביא- חיננית ביותר
    התפאורה הנאה והיפה הנה של ערן עצמון.היא מראה לנו שלושה משטחים שונים.פנים הדירה,חצר הבית והדרך המוליכה אל הדירה ברקע והכניסה לדירה מבחוץ.
     
    בדירה גרים תרצה,אסף ורחל.
    אבי מגיע לביקור וכאשר נודע לו שעמיקם הגיע לארץ מחו"ל מזמינו לדירה בהבטחה שאסף לא בבית.
    עמיקם מגיע עם נערה- נועה שמתלוה אליו במקרה כדי לשיר בפני חיילים.
    הפגישה של תרצה עם עמיקם הגרושים זמן רב מעוררת בהם את האהבה הישנה.נודע לו מפיה של רחל שבמחסן נמצאים שירים ישנים שכתב והם המענינים אותו ביותר.
    אסף חוזר לדירה במקרה ופוגש את עמיקם
     
    אבי הוא המניע את העלילה.הוא היוזם לכל הסיטואציות וההתרחשויות.
    הוא הגורם המפגיש בין תרצה לבעלה לשעבר והוא המפגיש אותו עם בעלה הנוכחי.
    מה המניע אותו ,האם אי שפיות,רצון לסכסך,יחס של אהבה לעמיקם ושנאה לאסף.
    הוא מנשק, מחבק ומלטף כל הזמן את אחותו,לוקח את נועה לטיול בירושלים ,כביכול כדי להשאיר את תרצה ועמיקם לבד ולאחר מכן מוריד את בגדיה תוך כדי שהיא ישנה.האם מעשיו מעשים של איש פרברטי. יש כמובן סיבות אחרות להתנהגותו זו אך למראית עין הדברים נראים כך.
    הוא פרובוקטיבי,נמרץ,אימפולסיבי,אקטיבי בעל מרץ רב,שובב,פזיז,מרחף באויר,מצויין.
     
    רחל מעורערת בנפשה ומדמינת לעצמה דברים משונים.נעמי-בעלת גלריה שאבי נמצא אצלה-חולמת דברים שונים.היא פסימית ,מסתירה את צו הגיוס מאבי מתוך דאגה אליו אך הוא מתיחס אליה בזילזול בחוסר אכפתיות.נועה מתנהגת בצורה משונה.
    הגברים אינם מכניסים מיד את נועה ונעמי אל תוך הבית והן מבלות זמן רב בכניסה לדירה דבר שיתכן ובא לרמוז על יחסם של הגברים אל הנשים והרצינות שלהם כלפיהן.
     
    מוזר שיהושע מצא לנכון לתאר משפחה בלילה ערב המלחמה כאשר כמעט כולם מעורערים במידה מסויימת.
    אם בני המשפחה סובלים מאיזון מעורער הרי אין לדבר קשר כל שהוא למלחמה והחרדה לפניה כי כך הם היו לפניה וכנראה כך יהיו גם אחריה.
    כולם עסוקים בעצמם ,בבעיותיהם האישיות והרדיו המשדר את החדשות האחרונות נראה שמענין מעטים מהם בלבד.
    האם אפשר לראות במחזה ביקורת נרמזת של יהושע על החברה בישראל, המתעסקת בקטנות ובבעיות הפרטיות,האישיות שלה וזאת בזמן החרדה ערב המלחמה.
     
    אסף הנו רופא פסיכיאטר תורן בבית החולים וממעט להיות בבית.הוא דמות רצינית,יבשה ואין פלא שאשתו משתוקקת לקצת אהבה מבעלה הראשון.
    יש פניני משחק רגעיים כאשר על הבמה נמצאת דבורה קידר.כולם רואים בה מעורערת אך התנהגותה נראית סבירה בהחלט ונוצר הרושם שהכל נעשה כדי להפטר ממנה ולהרחיקה מהבית.היא מהוה אתנחתא קומית בידורית נהדרת לאוירה מלאת המתח ,החרדה והיחסים המתוחים בין הדמויות.
     
    שרון אלכסנדר,טבעי ביותר, הנו הדמות עם ההתנהגות הרציונלית ביותר.
    דמותה של נועה ריקה מתוכן.היא אביזר,אמנם נחוץ להתפתחות העלילה, אך בנקל אפשר היה להשתמש באביזר אחר משמעותי יותר.כל זאת כמובן לא באשמת תגר המבצעת את המוטל עליה בצורה יפה ובכשרון.
    בכלל אם יש הצדקה להעלת המחזה מחדש היא במשחק ובבימוי המצויינים .
     
     
    לראות או לא לראות:בזכות הבימוי והמשחק נהנתי ביותר.
    נכתב על ידיdisplayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")elybikoretאלי ליאון , 9/12/2009 8:35
     
     
     
    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      elybikoret
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין