כותרות TheMarker >
    ';

    מחרוזת

    יהודי טוב של ממלכת כוהנים

    8 תגובות   יום רביעי, 13/1/10, 19:19


     

     

    האחים ג'ואל ואיתן כהן יצרו לעצמם ממלכה בעולם הסרטים בה הם חולשים במשותף על תהליך הסרט, החל בכתיבה ובבימוי וכלה בעריכה והפקה. יחדיו הם יוצרים סרטים מיוחדים מאד שלא כל אחד מבין ולא כל אחד אוהב. למרות זאת הם במאים מוערכים שזכו ארבע פעמים בפרס אוסקר ופרסים נוספים.

     

    הם נקראים בהומור "הבמאי בעל שני הראשים"  ואיתן כהן מתאר בדרכו הסרקסטית את שיתוף הפעולה המלא ביניהם: "אחד מאיתנו מקליד למחשב בעוד השני מחזיק את הספר פתוח. זאת הסיבה שיש צורך בשנינו, אחרת היה צריך להדפיס ביד אחת. כך אנו משתפים פעולה עם הזולת." התיאור של איתן מאפיין את הסרטים שהם יוצרים – חדי מחשבה, אירוניים,רב משמעיים ודורשים ידע, הגיון וחשיבה על מנת לפענח אותם.

     

    זאת הסיבה שרבים משתעממים בסרטים שלהם או/ו אינם מבינים אותם. בסרט "יהודי טוב" נשמע פעם אחת בלבד פרץ צחוק קולני דווקא בנקודה הפחות מתאימה, צחוק לאידו של לארי גופניק ואילו בקטעים אחרים ...שקט ודממה.

    הסרט מנסה לתאר את שנות ילדותם של האחים בבית יהודי בפרבר של העיר מינאפוליס בארצות הברית בשנות השבעים באירוניה, הומור, הומור שחור ובהגזמה תוך שתילת רמזים, אגדות והווי יהודי. שני הוריהם היו פרופסורים באוניברסיטאות מקומיות וגיבור הסרט הוא מרצה באוניברסיטה אך שאר המאפיינים כנראה נלקטו מדמויות שונות.

     

    לארי גופניק הוא אדם רציני או "יהודי טוב" בתרגום העברי לסרט – ומשתדל לעשות רק טוב. הוא מרצה לפיסיקה באוניברסיטה ומפרנס משפחה אך לפתע נתקל בנסיבות חיים שקשה לו להתמודד איתם. הוא אינו מעלה אפילו בדל מחשבה שאשתו בוגדת בו עד שלפתע היא דורשת ממנו גט וגם שיעזוב מיידית את הבית. כשעורך הדין ממליץ לו לפתוח חשבון בנק חדש אחרי שאשתו רוקנה את החשבון המשותף הוא מהסס אם פעולה זאת תקינה מצידו.

     

    במהלך הרצאותיו באוניברסיטה על  תורת קוואנטים הוא מביא את המשל של שרדינגר על החתול שאחרי חישוב מתמטי סבוך אנחנו מגלים שהוא מת וחי בעת ובעונה אחת, כל עוד אנחנו לא רואים אותו. כדוקטור  לפיסיקה הוא מבין את הנוסחאות המסובכות אך לא את נפתולי החיים.

    הקוואנטים הם תחום בלתי נודע והגילויים עד כה תומכים בכך שהם מתנהגים בצורה בלתי הגיונית, זאת אומרת בלתי הגיונית לנו, שכן הם יכולים להיות קיימים ובלתי קיימים באותה נקודת זמן ובאותו מקום. הקוואנטים הם צוהר לכוח רב עוצמה הממחיש לנו עד כמה אנו רחוקים מהבנת היקום.

     

    האחים כהן משתמשים בסרט במוטיבים יהודיים רבים כמו ההשוואה לאיוב "איש היה בארץ עוץ והיה האיש ההוא תם וישר..."  וגם בניסוי התאורטי של שרדינגר משנות ה-30 שעורר התנגדויות רבות מאחר והוא מכניס חתול לתוך קופסא. אף אחד לא ירצה לשים את החתול שלו בתוך המתקן של שרדינגר.  [ד"ר נמרוד רחמימוב: "מאחר ושרדינגר תיאר את הפרדוקס בשנות השלושים של המאה העשרים, בהן זה היה סביר לעשות דברים כאלה לחתולים (וליהודים), התיאור נחשב כדרך שנונה להסביר בפשטות עניין מורכב"]

     

    האחים כהן אומרים לנו דרך ההומור המיוחד שלהם  שלארי הוא למעשה בר מזל. יש לו בית נרחב ונאה, שני ילדים ומשרה טובה כמרצה באוניברסיטה. האויב הגדול ביותר שלו המחבק אותו חיבוק חנק, נהרג בתאונת דרכים בעוד הוא ניצל ללא פגע ורק מכוניתו נפגעת. למרות מכתבי ההשמצות האנונימיים הוא כנראה עומד לקבל קביעות. אבל המאבקים והאיומים עדיין קיימים והוא אינו מטפל בהם בהצלחה, למשל, במקום לתת לדיקן את המכתב עם השוחד, ברגע של לחץ ואילוצים כספיים הוא מתקן את ציונו של הסטודנט הקוריאני ושוקל להשתמש בכסף.

     

    יש ביקורת על הקהילה היהודית שמעדיפה לתמוך באדם חזק שמנשל את רעהו מאשתו, ביתו ורכושו ומתכנן לפגוע בפרנסתו על ידי מכתבי השמצה אנונימיים ויש רמזים שגם רוצה לפגוע בו פיסית.

    למרות שפע המדרשים, האירועים והרמיזות מתוך המקורות יהודיים הרי המסרים של הסרט הם אוניברסאליים. כמו לארי גופניק התם שנקלע לצרות ושואל מדוע וכמו סי אבלמן חסר המצפון יש רבים בכל מקום בעולם. סי אבלמן נהרג בתאונת דרכים וגופניק נשאר להתמודד עם תעלולי החיים לא תמיד בהצלחה יתרה. בסוף הסרט הוא מקבל ידיעה שמעמידה אותו פעם נוספת כמו החתול – ללא בטחון אם הוא חי או מת. אבל כולנו בני אדם וכמו החתול בניסוי של שרדינגר אין שום בטחון לאף אחד מה יקרה בדקה הבאה.

     

    יש נימה אופטימית בסרט ומסר יהודי כפי שמתבטאים בדבריו של הרבי לבנו של גופניק. להיות אדם "מענטש" ללא חשיבות למה שקורה.

         

    וברוח האירועים בסרט:

     

    עלה והצלח

    עלה ותפרח

    החיים לרוב הם יפים

    ולפעמים מעט כואבים

     

    אבל חשוב שתזכור

    אחים ואנשים אל תמכור

    כי המחיר נמדד לא בכספים

    וגם לא תמורת אלפי זהובים.

    זה כתם שיישאר לנצח נצחים

    יכביד על בנים, נכדים ונינים

    יהרוס שילשים ריבעים וחימשים

     

    כי יש עליה לצורך ירידה

    ויש ירידה לצורך עליה

    ולעולם לא תנחש ולא תדע

    באיזה צד תהא בנדנדה 

    תדע לבחור בדרך הנכונה

     

    אך בת קול נבונה לחשה -

    אך אין ערובה, אין ערובה...

       

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/4/10 17:23:

      צטט: ::.. 2010-02-13 12:11:08


      תודה על המידע, עכשיו אצפה בסרט שוב.

      לי הפריע הקאסט של כל-כך הרבה שחקנים מכוערים באופן יהודי, הרגשתי נעלבת.

      אני אוהבת אצל האחים כהן את המעברים מסצינה לסצינה, הסצינה החדשה תמיד נפתחת בהפתעה ולפעמים בלי קשר, לכאורה לסצינה הקודמת.

       

      תודה על התגובה.

      כמוך, אני אוהבת את הסרטים של האחים כהן, אם כי הסרט הזה הוא יוצא דופן וכפי שכתבת אכן הוא קשה לצפייה.

      כך זוכרים האחים כהן את ילדותם בקהילה היהודית, וכרגיל הם מגזימים גם במראה החיצוני של הדמויות.

      האם ראית את הסרט פעם נוספת?

       

        13/2/10 12:11:


      תודה על המידע, עכשיו אצפה בסרט שוב.

      לי הפריע הקאסט של כל-כך הרבה שחקנים מכוערים באופן יהודי, הרגשתי נעלבת.

      אני אוהבת אצל האחים כהן את המעברים מסצינה לסצינה, הסצינה החדשה תמיד נפתחת בהפתעה ולפעמים בלי קשר, לכאורה לסצינה הקודמת.

        15/1/10 08:58:

      צטט: AyeletAmit 2010-01-13 22:04:26


      יופי של ביקורת

       

      הבעת במילים את כל מחשבותי שלא הצלחתי להעלות על הכתב.

       

      תודה!

       

      תודות על הביקור. ניכר שנהנת מהסרט הרב משמעי הזה גם לפי הרשימה שלך.

       

      העבודות שלך נראות מעניינות. בהזדמנות ספרי לי על הטכניקה המיוחדת שלך.

        15/1/10 08:54:

       

      לגדגדים:   "כמו המשפט של רש"י כך גם השיר אומר לנו, צריך לקחת במידתיות כל דבר רע וטוב שקורה לנו, אושר הוא אוסף של נקודות של שמחה והנאה בים של קושי ועצב שבהם טבולים חיינו"

      תודה על הפרוש. תמיד מעניין לקבל זוויות נוספות.

        13/1/10 22:04:


      יופי של ביקורת

       

      הבעת במילים את כל מחשבותי שלא הצלחתי להעלות על הכתב.

       

      תודה!

        13/1/10 21:18:

      צטט: מחרוזת 2010-01-13 20:39:05


      ברוך הבא ותודה.

       

       ומה דעתך על השיר והקשר שלו לסרט?

       .......

      כי יש עליה לצורך ירידהויש ירידה לצורך עליהולעולם לא תנחש ולא תדע באיזה צד תהא בנדנדה  תדע לבחור בדרך הנכונה אך בת קול נבונה לחשה -אך אין ערובה, אין ערובה...

       

      כמו המשפט של רש"י כך גם השיר אומר לנו, צריך לקחת במידתיות כל דבר רע וטוב שקורה לנו, אושר הוא אוסף של נקודות של שמחה והנאה בים של קושי ועצב שבהם טבולים חיינו.

      ברוכה השבה, את מוסיפה הרבה איכות לעכבר קפה.

       

       

        13/1/10 20:39:


      ברוך הבא ותודה.

       

       ומה דעתך על השיר והקשר שלו לסרט?

       .......

      כי יש עליה לצורך ירידהויש ירידה לצורך עליהולעולם לא תנחש ולא תדע באיזה צד תהא בנדנדה  תדע לבחור בדרך הנכונה אך בת קול נבונה לחשה -אך אין ערובה, אין ערובה...

       

        13/1/10 20:19:

      כרגיל ביקורת טובה איכותית ומלומדת.

      :-)

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      מחרוזת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין