כותרות TheMarker >
    ';

    גאות ושפל

    מחשבות על עיצוב ואמנות, טיפוגרפיה ומעורבות חברתית ופוליטית, אהבה למזרח התיכון, מעט תוגה חורפית, וגם כמה חלומות.

    \"לא זכיתי באור מן ההפקר\" (ח.נ.ביאליק)

    2001 אודיסאה בחלל - חווית עיצוב וטיפוגרפיה (דימויים מהסרט)

    4 תגובות   יום רביעי, 3/2/10, 01:41

    היה לי מאוד קשה להתחיל לתאר את מה שגיליתי שתהיה יצירה משפיעה ומכריעה בחיים שלי - 

    סרטו של הבמאי ואיש החזון סטנלי קובריק, "2001 - אודיסאה בחלל" (1968) שהנו על פני השטח סרט

    מדע בדיוני הגותי, יצירת אמנות מעולה, ובמשמעות העמוקה עוד יותר שלו - יצירה רוחנית מחושבת מן המדרגה הראשונה.

     

    לכן חשבתי להציג תמונות העוסקות בפן העיצובי, האסתטי, והטיפוגרפי של כמה סצנות מינוריות,

    מעותק איכותי של הסרט שיצא לי להשיג (לצערי איכות הסנאפשוטס פחות טובה),

    ושאני צופה בו די הרבה מזוויות שונות. 

    אפשר לשאוב הנאה רבה מאוד מחזון ההקרנה/השלכה של שנות השישים על עידן חלל אוטופי ומתקדם,

    שכרגיל אצל קובריק מוקפד ואסתטי.

     

    קובריק מראה לנו יקום רב תאגידי, מעוצב לעילא ולעילא, ומעוטר במותגים שחלקם שרדו עד היום. יש שימוש

    מושכל בעיצוב גרפי (למרות שההוראות לשירותי חלל נראות מסובכות). אני נזכר בפריטי אל על שאספו אורן פייט

    וגל ממליה בחשבון הפליקר שלהם - "ספתא"

    העתיד נראה ורוד. היקום נשלט על ידי גברים לבנים שזופים בגיל ארבעים סטייל קרי גרנט, ובלונדיניות דקיקות לבושות בגדי חלל.

    הטיפוגרפיה יחסית נקייה מאוד (חוץ מהלוגו של פאנ-אמ), ומופיעה בהרבה מסכי מחשב על מעבורת החלל

    ועל תחנת החלל. אין אינטרנט, אך יש שירותי שיחות בין כוכביים באדיבות תאגיד Bell (היום at-&t). לצערי הלוגו שמופיע שם הוא

    הלוגו של בל שעוצב ב1964, ולא בלוגו שעוצב כשנה לאחר הסרט שמציג צורה נקייה יותר.

     

     

     

    עיצוב הלאונג' של מלון הילטון בחלל(יש מילה עברית לזה?) מרשים במיוחד. הרצפה והתקרה הקמורים
    (הנובעים מצורת תחנת החלל המסתובבת על מנת ליצור כח משיכה צנטריפוגלי)
    מוארים אור לבן (והתקרה מזכירה קצת עיצוב של משרדי תאגידים, המוקמים בשטח גדול
    שאליו נכנס מעט אור, ולכן התאורה מן התקרה) שמבליט את העיצוב המודרני של מערכת הכסאות האדומים-עובריים.

    גם הילטון וגם רשת המלונות האווארד ג'ונסון מוצגים כאן כ"מלון חלל", חזון שעדיין משווק בימינו. 

     

    מעניין לומר שבניגוד להרבה עיצובים מודרניים שאפשר לראות משנות השישים, המתאפיינים בקווים ישרים, 

    עיצוב הרהיטים בסרט הזה ובבתי העשירים ב"התפוז המיכני" תמיד כולל קימורים עדינים וצורות רכות המרמזות

    על הקשרים מיניים (במיוחד כאשר אלכס אונס ומכה אישה בעזרת פסל דמוי פין).

     

    מה אתם רואים בעיצוב? בדמויות? בטיפוגרפיה? באופנה? בעיצוב המוצר?

    האם אפשר לזהות את האסתטיות הזו ומוטיבים מעוצבים בסרטים אחרים של קובריק?

     

    אם אתם רוצים לשמוע מוזיקה באווירה המתאימה, אפשר לשמוע את הדנובה הכחולה של ריכרד שטראוס II

    שהושמעה בפס הקול בסיקוונס של מעבורת החלל, שדימתה קלות תנועה וחינניות של בלרינה.

     

     

     

     

     

     

     

     


     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/3/10 07:21:
      הסרט עשה עלי בזמנו רושם אדיר.
        5/2/10 07:26:

      לPIGASUS - זה ממש מעניין, לא ידעתי את זה.

       

       צטט: Soul Sista 2010-02-04 20:54:05

      יופי של פוסט והתמונות מצויינות...

      אגב, לגבי התגובה שמעלי- לא היה לי מושג שזה מקור השם HAL :-)

       

       תודה רבה SOUL SISTA!

        4/2/10 20:54:

      יופי של פוסט והתמונות מצויינות...

      אגב, לגבי התגובה שמעלי- לא היה לי מושג שזה מקור השם HAL :-)

        3/2/10 22:45:

      למחשב בספינת החלל קראו: HAL , השם הזה בא משלוש האותיות שבאות לפניי   IBM .

       

      ארכיון

      פרופיל

      yaronimus_maximus
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין