כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    וויצק

    ביקורת על וויצק,

    וויצק

    0

    אמנות ובמה  

    0 תגובות   יום ראשון, 24/10/10, 11:37

    ''
    ''

    מימין לשמאל: אורי רביץ, איתי טיראן וערן שראל בצילום העליון:עודד ליאופולד, גיל ווינברג וערן מור

    וויצק

    בתיאטרון הקאמרי

    "וויצק" בתיאטרון הקאמרי הוא פנינה תיאטרלית, חוויה שכדאי לחזות בה גם פעמיים, כדי להכיל את כל מה שיש בה.

    יא תי

    גיאורג ביכנר (1813-1837) כתב את מחזהו "וויצק" על סמך אירוע אמיתי שקרה בגרמניה. המחזאי השתמש בדמות המיוסרת וחסרת התקווה של החייל שרצח את אהובתו בגלל בגידתה, כסמל למאבק המנוצלים כנגד המנצלים. היה כאן שימוש במציאות להמחשת עולמו הרוחני של המחבר המהפכן-טרם זמנו. חבל שנפטר מטיפוס בגיל 23, והותיר רק שני מחזות שקבעו את פני המחזאות המודרנית, וויצק ו-מות דנטון.

    איתי טיראן רב האשכולות (שחקן מספר אחד, מוסיקאי, זמר וכעת גם בימאי שכמוהו לא נראה כאן) נטל על עצמו ליצור מהמחזה הידוע משהו חדש ומדהים. מכל הגירסאות שראיתי, זוהי המדהימה, העשירה והבארוקית מכולן. את הסיפור בחר למקם בבית משוגעים, ומתוך כותנות המאושפזים צצות הדמויות של המחזה וויצק.כמו גיל ווינברג שתום העין , המש"ק, ערן מור כאנדרס הנכה. המיקום הזה מרשה לדמויות להשתולל ולהגזים בהתנהגותם הלא תיקנית בעינינו, אך למעשה, היתה תיקנית אז. לדוגמא: התעללות המפקד (אלון דהן) בוויצק, כולל גילוח ישבנו העירום, היותו שפן נסיונות לרופא שגזר עליו להסתפק במשך חדשים אכילת אפונים בלבד, והתעלסות רב המתופפים לעיניו עם אהובתו ואם בנו של וויצק.

    בתוך המחזה נשזרים בהתאם לאמונתו הדתית של וויצק, אלמנטים המועצמים, והמזכירים את יסוריו של פרנץ ב"עד ראיה" של סובול: צחצוח בתי השימוש עד כלות; הנושאים הישועיים כמו עינויי פרנץ בהחרשת אזניו ע"י התיפוף, שהיה קטע מרשים מאד כשלעצמו, מסכת ייסוריו הפיסיים כמו בויה דולורוזה,  ובסצינת השיא בסוף המחזה, כשוויצק מתאבד באמבטיה וגופתו נעלמת, כמו גופת ישוע שנעלמה לאחר קבורתו.

    איתי טיראן, האמון על משחק בטרגדיות קלאסיות, הטובלות ברציחות (כמו הקיסר הרומאי נירון ב"בריטניקוס" שרצח את אחיו, אמו ואחותו; או ריצ'ארד השני; והקצין הנאצי קיטל ב"גטו") העמיד תמונות אכספרסיביות ביותר אך את מעשי הרצח הבליע בעדינות בטקטיקה מעודנת, כך שלא עבר על ציוויי הטרגדיה הקלאסית. את עשרת השחקנים, בתוכם עצמו, העמיד כל אחד באור הזרקורים עם סצינות סולו אחד אחד, כך שכישרונם הרחב קיבל את מלוא ביטויו. בראשם – רותי אסארסאי, (מארי, ששמה משלב את תכונות מריה הקדושה ומריה מגדלנה הזונה)המיומנת אף היא בכיכוב בקלאסיקות שייכספיריות, כבת זוגו של וויצק, נשית מאד, סוערת וחמת רגש, עם הדרת מלכות טבעית,שובה את הלב. איך אפשר להאשימה בבגידה, כשהמפתה הוא עודד ליאופולד, (שכאן מבצע עימה כמה התעלסויות בזמן ארוך), והוא כאפולו או גלדיאטור גם יחד. שפת גופו מזכירה את תפקידיו הנהדרים כשהיה עדין סטודנט בבית צבי – כבריטניקוס, מול איתי טיראן כנירון קיסר,(הצגה שכדאי היה להעלותה עם הצוות המקורי מאז) או ברשומון, שם הפגין שפת גוף מרהיבה של אמנויות לחימה, או ב"שד היער" – בכולם כבש את הצופים. כך גם ב"החגיגה", שם היה הבן הסורר והפרוע. יש בו אלמנטים כוחניים ומנהיגותיים המשתקפים בכריזמה שלו.

    מעצמו, דרש איתי טיראן לגלות רגשות עצורים מעודנים, כוח סבל נפשי שעמד לו בכל יסוריו, אך הצטברות כל אלה הביאה אותה למשבר, אז רצח את אם בנו. הוא סמל האומללים והמנוצלים, שביכנר עצמו שאף להביא למהפכה שתשנה את מצבם. קולו הנהדר נפלא בשני השירים שהוא מבצע, כמו קולות שאר השחקנים שהיו למקהלה מושלמת. הרוך והרגישות שלו כאן הם הניגוד לטיפוסים שביצע בעבר, ומוכיח שיש בו אין ספור של תהומות רגש, והוא ראוי לכל השבחים והתארים, שלא יספיקו כדי לציירו.

    ערן מור בולט מבין הדמויות הטובלות באכזריות, ברגישות ובחמלה שלו. דווקא הוא, הנכה והסביל מכולם, יש בו מעיינות חמלה ורגש כלפי וויצק, ובכך הוא מהווה את האור שבקצה המנהרה האפלה של ביכנר. ערן שראל ככומר, שהפליא בהצגת היחיד שלו "כלב חוצות" של עגנון, מהווה כאן את הסמל לכנסיה.

    התפאורה והתלבושות הכה מוצלחות של טל שחם, התרגום המצוין של דורי פרנס, עיצוב התנועה של גיא אלון והמוסיקה שארגן נדב רובינשטיין, שמצוי אף הוא על הבמה, האולם האינטימי של קאמרי 4, בו כל צופה נושם את השחקנים – כל אלה והביצועים לתיזמורו המעולה של איתי טיראן , מעלים הצגה שהיא אחת ויחידה בערכיותה. מומלץ לעיין בתכניה או בדף המצורף, כדי לדעת את הסיפור, ולהינות ממלוא החוויה.

    שיא תיאטרוני נוסף לכל המבצעים ולתיאטרון הישראלי.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל