כותרות TheMarker >
    ';

    ההגיגים שלי...

    הגיגים על מאמרים ונושאים מהתקשורת ובכלל.

    חובבי היצירה המקורית מוזמנים לכאן:
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1099271

    0

    מוזיאון הפראדו - האחו מעולם לא היה ירוק יותר

    74 תגובות   יום שבת, 19/2/11, 08:09

    זה לא מזמן חזרנו ממדריד מלאי חוויות נהדרות .

      

    מתוך ים החוויות הללו (שכללו גם נסיעה לטולדו) החלטתי לכתוב הפעם רק על ביקור אחד, קצר יחסית, במוזיאון הפראדו שבעיני נחשב מעתה כאחד המוזיאונים היותר טובים בהם ביקרתי לאורך חיי (לא, לא אכנס לדיון בנושא איכותו של הלובר או המוזיאונים בוותיקן שבכל אחד מהם סיירתי שעות אינספור – כבודו של כל אחד מהם במקומו מונח!).

     

    קצת היסטוריה (באדיבות ויקיפדיה ועוד) : המוזיאון (או בשמו המוסאו דל פראדו) נחנך בשנת 1819 ע"י פרדיננד השביעי מלך ספרד (נכדו של קרלוס הידוע) לאחר תקופה ארוכה שבה נעצרה בנייתו בעיקר בשל המלחמה מול נפוליאון קיסר צרפת.

    בתחילה הציגו בו בסך הכל 300 יצירות מרכושו הפרטי של המלך פרדיננד (האוסף כולו מנה כ-1500 יצירות) והביקור בו הותר רק ברשיון מיוחד וביום אחד בלבד בשבוע.

    רק בשנת 1868 אחרי מותה של איסבל השנייה ביתו של פרדיננד, הולאם המוזיאון סופית ונפתח לקהל הרחב בשמו הנוכחי (פראדו=אחו).

    בעוד שבמאה ה-19 התפתח וגדל אוסף המוזיאון, גרמה מלחמת האזרחים בספרד (1936-1939) לסכנה קיומית למוזיאון. ולאחר פגיעת פצצה תועה במבנה אף פונו היצירות לרחבי אירופה והוחזרו רק עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.

    לאחר השנים העגומות תחת שלטון הרודן פרנקו, נפתח עידן חדש של תיירות המונית במדריד, שכלל את תחיית הפראדו ועלייה חדה במספר המבקרים.

     

    ''

    מוזיאון הפראדו - חיצוניותו אינה נופלת מיופים של הציורים שבתוכו

     

    למוזיאון מעל 5,000 איורים, כאלף מטבעות ומדליות, כאלפיים יצירות קישוטיות וכ-700 פסלים, אך כל אלה מחווירים לעומת אוסף הציורים האיכותי, המונה 8,600 יצירות. מפאת מספר היצירות העצום אין בשני מבני המוזיאון די מקום להציג את כל היצירות שבאוסף ורק שביעית ממנו - היצירות הבולטות ביותר - מוצגת במוזיאון בכל זמן נתון.

    אוסף הציורים הספרדיים של המוזיאון הוא נדיר במיוחד, ומכיל מספר יוצא דופן של ציורי אמנים מימי הביניים ועד המאה ה-19, ביניהם אל גרקו, גויה וולסקס.

    בשל השליטה הספרדית על ארצות השפלה יש לפראדו גם אוסף עשיר של ציורים הולנדיים ופלמיים.

    במוזיאון אסורה ההדרכה ע"י מדריכים שאינם מקומיים ומורשים ולמרות זאת נהנינו מרבית הזמן מהסברים מרתקים מצד מדריכה ישראלית נהדרת שליוותה אותנו לאורך רובו של הביקור.

     

    בחרתי להציג בפניכם 3 יצירות שאותי הרשימו במיוחד (מתוך מאות שראינו) :

     

    ''

     

    לַאס מֶנינַאס, (Las Meninas - 1656) היא ככל הנראה היצירה המפורסמת ביותר של הצייר הספרדי בן המאה ה-17 דייגו ולסקס. .

    פירוש שמו של הציור בפורטוגזית הוא "משרתות הכבוד". הציור מתאר את הנסיכה אינפנטה מרגריטה, בתם הבכורה של פליפה הרביעי מלך ספרד בנישואיו השניים למרים אנה, המוקפת במשרתותיה, גמדותיה וכלבה. בצד שמאל של התמונה ניתן לראות את ולסקס עצמו, נחבא למחצה מאחורי כן הציור הגדול.

    הקומפוזיציה בתמונה היא רבת רושם. האינפנטה עומדת בין משרתותיה, וגמדתה לימינה. על אף היותה הדמות הנמוכה ביותר בציור, האינפנטה היא ללא ספק מרכז הקומפוזיציה. אחת המשרתות כורעת ברך לפניה והשנייה קדה כלפיה קידה, והדבר הופך את הנסיכה הצעירה, בצבעיה הבהירים ושמלתה המנופחת, למקור התנועה ביצירה. הגמדה, שגובהה זהה לזה של הנסיכה, היא דמות כעורה אשר בהשוואה אליה נראית הנסיכה עדינה, שברירית וייחודית. בשמאל התמונה, חשוך ורוגע, מוצג הצייר עצמו כשהוא עומד מאחורי בד הקנבס הרחב. זהו אחד הפורטרטים העצמיים הטובים ביותר של ולסקס שנשתמרו. מעל ראשה של הנסיכה ניתן לראות במעומעם את הזוג המלכותי, שנשקף מתוך מראה שתלויה בצדו הרחוק של החדר.

    העמדת הדמויות בתמונה, שנראית פשוטה וסתמית, נחשבת לגאונית מאין כמוה. המלך פליפה הרביעי ומלכתו, על אף שהם נראים אך בקושי, הם נושא התמונה, ואליהם מוסבת תשומת הלב של כל הנוכחים בחדר: מבטו של הצייר מופנה אליהם בעוד הוא מצייר אותם, וכל ההתרחשות בחדר היא למעשה ביקור של הנסיכה ומשרתותיה בסטודיו שבו מציירים את הוריה. כצופים אנו מסיקים כי מקומנו נפקד מהסצנה כולה, כיוון שבנקודת מבטנו מוצב למעשה הזוג המלכותי. התמונה, שנראית בתחילה כבעלת קומפוזיציה "פתוחה" (כמו צילום או התבוננות דרך חלון) שבה יש נקודת מבט מוגדרת למתבונן, הופכת לקומפוזיציה סגורה, שבה נקודת מבטו של הצופה חופפת לנקודת המבט של אחת הדמויות המתוארות בתמונה. תפיסה זו מחוזקת בכך שהציור אותו מצייר ולסקס בתמונה נסתר לחלוטין מעיני הצופה בה.

     

     

     

    ''

     

    בסביבת שנת 1800 הוציא פרנסיסקו גויה את ציורו המפורסם המאיה העירומה (במקומות אחרים המאחה או בלועזית maja  ). ציור מרשים ביותר של שמן על בד (190*97 ס"מ).

    גויה היה צייר ספרדי מדהים (1746-1828) וצייר  אישה עירומה השוכבת על כריות במיטה. ספק אם ציור זה לבדו היה מתפרסם במידה כה רבה לולא יצא ציור תאום שלו כשלוש שנים אחרי ובו מצויירת אותה האישה באותה תנוחה מדוייקת אך הפעם בלבוש מלא.

    רבות התיאוריות לגבי מקורה של המודל ששימשה כהשראה לגויה החל מפילגשו של גויה, דוכסית של אלבהועד שילוב של כמה נשים בציור אחד.

    תהיה אשר תהיה – שני הציורים הפכו לחלק מהציורים המפורסמים בעולם.

     

    '' 

      The adoration of the shepherds - הערצת הרועים - EL GRECO

     

    דומיניקו תיאוטוקופולי היה אדם מצליח, שנהג לארח בביתו אנשי אצולה ואינטלקטואלים. הוא הרבה להתרועע עם בני מעמדו והיה מקובל מאוד, הן כאיש החברה הגבוהה והן כצייר. הספרדים כינו אותו אל גרקו, שפירושו "היווני", משום שנולד בכרתים. הם ראו בו זר, אף שאמנותו האדירה את שם ארצם. כל חייו חתם על עבודותיו בשמו האמיתי באותיות יווניות.

    בגיל 25 נסע לוונציה שבאיטליה והחל לעבוד בסטודיו של טיציאן (1487-?1576), שם נשאר 11 שנה. הוא עקר לטולדו שבספרד כאשר קיבל את ההזמנה הראשונה מכנסיית סנטו דומינגו, שהיוותה נקודת מפנה בקריירה שלו. עבודתו הראשונה הייתה עליית הבתולה (1577) והיא מבטאת את נטייתו להשתמש בצבעים לא מקובלים, לצייר קבוצות של דמויות מעוותות ודמויות בעלות גוף מוארך. עבודתו מתאפיינת בקומפוזיציה יוצאת דופן של הגוף, הבעות פנים מיוסרות ומחוות נרגשות, כשכל אלה מצויירים בצבעים עזים. משערים שהיגר לספרד משום שהוחרם על ידי קהילת האמנים, אחרי שטען שיש להסיר את יצירתו של מיכלאנג'לו יום הדין מהקפלה הסיסטינית והציע לצייר אותה שוב.

    הוא לא חיקה את ציורי הדת שהיו מקובלים בספרד בזמנו ונחשב מורד ותמהוני. גם חיי המשפחה יוצאי הדופן שניהל לא התקבלו בספרד הדתית, שלא הייתה יכולה להשלים עם העובדה שבני זוג חיים יחד ומולידים ילדים בלי להתחתן. השכר שקיבל היה גבוה מאוד ונותרו בידנו מסמכים המעידים על כך שתבע את פטרוניו בבית המשפט כאשר אלה סירבו לשלם את הסכומים שדרש. ב-1586 צייר את אחת מיצירות המופת שלו, קבורת הרוזן אורגז, בה נראה אציל מן המאה הארבע-עשרה בקברו, בעוד נשמתו עולה השמיימה ומסביבה מלאכים ודמויות של אישים פוליטיים מן התקופה. בעבודה זו בא לידי ביטוי סגנונו בציור דמויות אנושיות מוארכות והטכניקה horror vacui - פחד מחללים ריקים.

    ספרד נחשבה נחותה בהשוואה לאיטליה, אך אל גרקו חי בה 37 שנה והיה הראשון משלושה אמנים דגולים שפעלו בה. השניים האחרים הם דייגו ולאסקז ופרנסיסקו גויה (תודה לברברה קריסטל) 

     

    בשנה האחרונה לחייו  צייר אל גרקו תמונת שמן על בד, 319 x 180 ס"מ ושמה : the adoration of the shepherds  - הערצת הרועים.

    זו אחת היצירות הצבעוניות ביותר של אל גרקו ושימו לב לאור המוקרן מהילד המצוייר. אל גרקו אהב וחקר את הנושא של השתקפות האור המשתקף ע"י תכונות הפנים והשתמש בו כדי להעביר את רעיונותיו בציורים השונים.

     

    יכולתי לכתוב עוד שעות ארוכות על הביקור המרתק... ועדיין לא אמרתי מילה על מדריד המרתקת..על טולדו המלאה בהיסטוריה מעניינת  על ציור 3 הגרציות של רובנס שבשמחה הייתי תולה בחדרי (מוזמנים לחפש ולהתרשם עצמאית) ועל שאר האטרקציות אותם סקרנו בטיולנו...

     

    אבל קצת אמנות לא מזיקה לכולנו

     

    אלו המעוניינים לסייר במוזיאון וירטואלית  (באנגלית) יכולים לעשות כן בקישור הבא:

     

    http://www.museodelprado.es/en/

    שבת נפלאה לכולנו!

     

     

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (74)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/5/11 00:17:
      מעולה!
        25/2/11 16:31:
      מקסים, מקסים, מקסים, נהניתי גם מן היצירות, גם מן ההסברים! תודה ושבת טובה!
        21/2/11 07:53:
      ביקרתי ושם ובכל זאת למדתי כעת עוד
      תודה לך על הצילומים ההסברים :)
        20/2/11 22:46:
      תודה היה נפלא!
        20/2/11 22:39:
      ממש נחת. השיתוף בחוויה שלך ראוי ומהנה.
        20/2/11 21:58:
      מרתק
      תודה חבר**

       

      שבתי עם...*

        20/2/11 19:18:

      מקסים מעניין ומרתק.

      תודה שהבאת יקירי.

      ''

        20/2/11 16:39:
      תודה שהבאת!
        20/2/11 10:23:
      אודי מדהים, מעניין מרתק ומעורר חשק לנסוע.......
      שבוע קסום!
      מדהים ומגרה, מקווה לבקר שם גם בהזדמנות
        20/2/11 08:42:
      מזל שיש אותך.
      בזכותך למדתי והכרתי
      דברים חדשים ומקסימים.
      תודה ושבוע טוב
      דפנה
        20/2/11 07:42:
      ניקיטה

      יופי של טיול - יופי של חוויה
      תודה ששיתפת
      נהניתי מאד
      שבוע מבורך
        20/2/11 06:57:

      אכן חוויה מאלפת, היינו שם לפני כמה שנים,

      לפני השיפוץ,

      צילמנו וצילמנו.

      רק בכדי לגלות בסוף המסע שכל התמונות הלכו קפוט.לשון בחוץ

        20/2/11 01:57:
      תודה על הפוסט והשיתוף .. !

      שבוע טוב ..
        20/2/11 01:05:
      תודה רבה בהחלט*
        20/2/11 00:31:
      נהניתי למקרא הרשמים. טוב לפגוש קצת קולטורה כמו שצריך... יופי של פוסט

      שבוע טוב, שירלי
        20/2/11 00:04:
      תודה רבה על הפוסט.
      אהבתי.
        19/2/11 23:34:
      תודה, אודי, על הפוסט המקסים, המרתק ומאיר העיניים. פשוט נפלא.
        19/2/11 23:05:

      תודה ששיתפת.

      יצירות מדהימות.

        19/2/11 22:46:
      מקסים. תודה רבה.
        19/2/11 22:07:
      עשית לי חשק
      :-)
        19/2/11 21:43:
      מי צריך לטייל במוזיאונים שיש אותך!!
      הכתיבה שלך גורמת לי להרגיש כאילו הייתי במוזיאון הזה מס' פעמים.
      אני כבר רואה אותך מוזמן לבקר בעוד מס' מוזיאונים לצורך ביקורת אומנות.
      תודה על השיתוף וסופ"ש נפלא
        19/2/11 21:05:
      הנאה שלימה הייתה לקרוא את הפוסט.
      תודה *
      שבוע טוב
      אילת
        19/2/11 21:00:
      כדאי לך לראות את האתר של הציירת המצוינת אנסטסיה בן יעקב יש שם דברים מעניינים http://anastasiab.co.il
        19/2/11 20:59:
      נמהנתי מההדרכה ! חן חן
        19/2/11 20:58:
      תודה
      מרתק
        19/2/11 19:38:
      *
      הסקירות שלך תמיד מאלפות, תודה
        19/2/11 19:37:
      תודה שהבאת את המוזיאון אלינו :-)

      שבוע נפלא!
        19/2/11 18:50:
      לאחר העדרות קצרה (שלי) - תודה על פוסט מושקע. מוקיר את התחקיר :)
        19/2/11 18:26:
      תודה על הביקור במוזיאון :)
      שבוע טוב
        19/2/11 17:52:
      תודה עבור הפוסט המעולה אודי למרות שהייתי
      שם והעברתי שם שש שעות בלי להרגיש אפילו
      כתבתי סיפור קצר המבוסס על הביקור שלי שם.
      גם אני סבור שהפראדו עולה על הלובר באיכות
      ציוריו, וגם באיטליה לא ראיתי לא בוותיקן ולא
      בפירנצה כמות אדירה כזו של ציורים כשל גויה
      לכל אורך המסדרון ולאס מנינאס שהיא תמונה
      בגודל של אורך ורוחב קיר מלא וענק, מדהימה.
      תודה אודי ושבת שלום.***
        19/2/11 17:22:
      תודה,ניקיטה על פוסט נהדר ומעודד תיאבון.
      בימים אלה אני מסתפקת ,לצערי,בסיורים ווירטואליים ברחבי הארט פרוג'קט של גוגל שהוא,אגב,תחליף לא רע למי שאינו יכול לסייר ממש-ניתן להגדיל שם את הפרטים בציור כמעט עד אין סוף...
        19/2/11 16:21:
      באמת מעניין סיור שכזה ועדין עדיף לבקר באופן אישי.
        19/2/11 16:19:
      איך אפשר לשכות את הציורים של גויה ... מאיה לבושה ומאיה ערומה
      באמת אחד המוזאונים היפים שראיתי
      תודה
      *
        19/2/11 16:17:
      אודי תודה לך
      *********
        19/2/11 16:13:
      תודה לסקירה הממצה.
      בחרת בתמונות...איתן אין אפס....:-)
        19/2/11 15:23:
      תמיד כיף לטייל בחו"ל.ואם לא באמיתי
      גם בוירטואליה.
      תודה על השיתוף.
        19/2/11 15:12:
      מענג!
      וכתוב נפלא
        19/2/11 15:02:
      מקסים. אודי..
      .תודה על שמשתף ושמעשיר את עולמנו
      מותר היה לצלם או שמה גם הבאת
      מהויקיפדיה?
        19/2/11 14:46:
      איזה יופי
      נעים להיזכר.. תודה על המידע הרב.
        19/2/11 13:30:
      מקסים
      הייתי שם
      סיור מרתק , צריך יותר מחודש כדי להספיק לראות הכל
      תודה על המידע הרב
      שבת שלום
        19/2/11 13:20:

      אודי יקירי
      הקפצת לי את הלב...
      איך זה שלא לקחת איתך צידה לדרך (אותי?)

      שמדברים על ביקורים במוזיאון, WOOW ביקרתי מספר פעמים ובכל פעם

      ''

      זה עושה לי טיק טק טיק  טק...
      תודה יקירי שכתבת ושיתפת אותי בחוויה נהדרת
      שחווית.
      אלף כוכבים מגיע לך.
      ומה שיש לי רק תמונה של אלף תודות.
      כריסטין ************

        19/2/11 12:43:

      חברי היקר נשיקה

      תודה ששיתפת אותנו

      ולי תמיד הייתה הערצה לאותם אומנים שציירו דמויות

      יצירות כשמביטים בהם ונידמה שהדמויות חיות,

      ואפשר להביט ביצירות האלו, שעות..... והעין והלב לא שובעים

      אהבתי מאוד את תמונת הרועים

      האור והשמחה שבלידה ( ברך שנולד)

      * כוכב אהבה ממני

      נהנתי מאוד לבקר אצלך ניקיטה חברי

      חיה

      ''

        19/2/11 12:34:
      היי אודי,

      התיאור שלך כל כך יפה, זורם ואיכותי. אתה ממש נותן תחושה לקורא שהוא היה שם...

      קיבלת כוכב :-)

      קרן
        19/2/11 12:31:
      אהבתי***
        19/2/11 12:29:
      יפה מאוד
      אתה יכול להיות מבקר אומנות בקצב הזה
      אני לא מתה על מוזיאונים ואומנות אבל בחו״ל הכל
      נראה הרבה יותר מרשים ומעניין.
      שיהיה סופ״ש נפלא
        19/2/11 12:19:

      אכן מוזיאון מרתק !
      הסתובבתי בו שעות,והעין לא שבעה.
      שבת שלום.
        19/2/11 12:13:
      תודה על השיתוף,
      כבוד על כתיבה נעימה ומעניינת.
        19/2/11 11:57:

      נהניתי לקרוא. תודה.

      הייתי מוסיפה את "גרניקה" של פיקאסו 1037

      *

      *
      במופע פלמנקו היית?
      במדריד רוב הטבלאו הם תירותיים, מה שמוזיל את איכות ההופעות. אבל אי אפשר בלי... :-)
        19/2/11 11:08:
      iotze min a klal
      toda she eveta
        19/2/11 10:54:

      אודי היקר

      הייתי במוזיאון לפני שנים ,אבל תמיד כייף להיזכר בזה,

      החזרת אותי שנים לאחור וגעגועים לתקופה שטיילתי הרבה בחו"ל.

      אתה צודק,מוזיאון הפראדו, המוזיאון הלאומי של ספרד,

      נחשב לאחד המוזיאונים היפים והמרהיבים ביותר באירופה

      וזאת כמובן מבלי להוריד מאיכותו של מוזיאון הלובר ואחרים.

      מה שמייחד את הפראדו זה האוספים הענקיים של

      אומנות אירופה מן המאה ה14 ועד תחילת המאה ה19

      האוסף הוא נדיר במיוחד.

      אני במיוחד אוהבת את ציוריו של גויה, גויה נחשב לצייר הלאומי

      של ספרד - אבי האומנות המודרנית

      גויה - דיוקן עצמי

      גויה, דיוקן עצמי 

      אודי,הבאת את הציור הכי מפורסם שלו ,המאיה  הערומה.

      ואני רציתי לספר על תמונה אחרת של גויה ,מהמוזיאון בטולדו

       לא כל כך מפורסמת ושנגנבה.

      התמונה בשם :ילדים עם כרכרה" 

       

      ילדים עם כרכרה, פרנסיסקו גויה 

       

       היא נגנבה  במהלך העברתה לתערוכה במוזיאון גוגנהיים במנהטן

      הציור  "ילדים עם כרכרה", שצויר על ידו בשנת 1778,

       נגנב  במהלך  העברתו מהמוזיאון בטולדו, לאוהיו לגוגנהיים שבניו יורק.

      הציור, שמבוטח ביותר ממיליון דולר,

      אמור להיות היה מוצג כחלק מתערוכה של אמנות ספרדית .
      הציור הזה לא כל כך חשוב. התמונות הטובות שלו הן

      בין 1800 ל-1810, וכאן מדובר בציור מתקופה מוקדמת ולא מבוקשת,

       אם הוא בוטח רק במיליון דולר. זהו סכום נמוך לגבי גויה.

      "מכיוון שהציור לא מוכר, הגנב יכול למכור אותו לסוחר אמנות
      שלא יזהה שזאת התמונה שנגנבה. אם הוא היה גונב
       את "המאיה הערומה" של גויה כל אחד בעולם היה מזהה אותה ומסגיר אותו."
      פרס של 50 אלף דולר הוצע למי שיסגיר את היצירה.
       "הגנב ודאי רוצה לקבל כופר או מהמוזיאון או מחברת הביטוח.
      הוא יבקש 200 אלף דולר, ובסוף יגמרו על בין 80 ל-100.
      זה כמו שוק הכרמל. אין הבדל."
      אודי , תודה לך
      על סיור מהנה ומרתק
      אתה תמיד מרתק בתכנים שאתה מעשיר אותנו
      שבת שלום.

       

       

       

       

        19/2/11 10:52:

      :-)
        19/2/11 10:44:
      כמו תמיד מקסים מעניין ומרתק
      אני מתגעגעת לפוסטים בהם אתה מביע דיעה או מספר דברים מתוכך
      יש לך המון בתוכך
      והוא חסר לי
        19/2/11 10:25:
      אין ספק שנהנית אפר לראות בכתיבה שלך
      תודה על המידע
      לדעת לראות וללמוד אמנות לא הזיקה
      אלא תמיד הועילה
        19/2/11 10:23:
      אודי - תודה - מחכה לתיאורים הבאים על מדריד וטולדו...
        19/2/11 10:10:
      הנאה צרופה..כיף לטייל שוב דרכך
      המשך שבת נעימה
        19/2/11 10:10:
      תודה רבה על המידע והתמונות.
        19/2/11 10:09:
      מעניין ויפה :)
      יופי של פוסט לשבת בבוקר...
        19/2/11 10:07:
      אודי,
      תודה ענקיתתתת על השיתוף בחוויה הנפלאה הזאת
      מאוד מקווה להיות שם בקרוב

      שבת נפלאה
      דבי
        19/2/11 10:05:
      מקסים.תודה שהבאת ושבת שלום
        19/2/11 10:02:

      הבאתי לך כוכבים מספרד  ( ראה:    http://www.wired.com/wiredscience/2009/10/jewel-box-stars/) :

      ''

        19/2/11 09:54:
      אותי הרשימו חדרי התצוגה של גויה
      ציורים אמתניים המתעדים את ביקורתו על החברה,
      הכנסיה והמלוכה בספרד.
        19/2/11 09:50:
      איזה יופי
      שמחה שנהנתם
      פוסט מרשים ביותר
      כל הנתונים, הסיפורים והתמונות
      פשוט נפלא ***
      תודה ששיתפת אותנו בחוויה המדהימה הזו
      ובכך הצלחת להעביר גם לנו חלק ממנה
      שבת שלום אודי ♥

       


      וואווו ניראה שהיה מקסים!!!



      ***

      סורי, חוק 24 


       

        19/2/11 09:45:
      איזה יופי !
        19/2/11 09:45:
      תודה גם אני ביקרתי במוזיאון הזה וכל מילה שלך נכונה
      מבנה נהדר וציורים נפלאים
        19/2/11 09:41:

      פשוט נפלא.

      תודה.

      24 ש'

        19/2/11 09:38:
      ניקיטה,
      תודה על הפוסט המקסים שהבאת
      אהבתי וכיכבתי
      שבת חמימה ונעימה
      צחיתוש♥
        19/2/11 09:29:
      כרגיל השכלתי.
      נהניתי כרגיל מדרכך לחשוף אותנו לדברים הפחות יומיומיים.
      אהבתי.
        19/2/11 09:18:
      חסכת לי המון מאמץ.
        19/2/11 09:17:
      חבל שפספסתי את שיערוי האומנות.. אבל טוב שאתה כאן להזכיר לי מה פספסתי:)
        19/2/11 08:48:
      ניקיטה,
      תודה רבה
      על הסיור המהנה והמרתק הזה!
      מירה

      ארכיון

      פרופיל

      ניקיטה10
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין