כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    רומיאו ויוליה

    ביקורת על רומיאו ויוליה הקאמרי,

    רומיאו ויוליה

    1

    אמנות ובמה  

    0 תגובות   יום שני, 14/3/11, 12:47

    ''

    רומיאו ויוליה

    בתיאטרון הקאמרי

    הצגת "רומיאו ויוליה" בת' הקאמרי היא ניצחון הצעירים. רוב הקאסט צעיר ומיומן, ויחד עם הוותיקים הוא יוצר חוויה חדשה וטרייה. הטלנובלה הקלאסית של כל הזמנים שכתב שייכספיר מתעדכנת  לימינו בתרגומו של אלי ביז'אווי ובימויו של נועם שמואל המבריקים.

    בשקט ובביטחה כובש לעצמו דן שפירא את מקומו בשורה הראשונה של שחקני הבימה הישראלית, בדרכו לכתר. השחקן עתיר הכשרונות בלט כבר בשנתו הראשונה בלימודי המשחק באוניברסיטת ת"א, כשחקן בעל מיומנויות של תיאטרון קלאסי יווני ושל המאה ה-20.  כבר אז שובץ להצגות של מסיימי השנה בחוג. בהמשך, בת' בית לסין, שיחק  ב"נערי ההיסטוריה", "מייק ברנט" ו-"אקווס". משם עבר ל"קאמרי", ועושה כאן במקביל  את "זוהר", "הבדלה" ו"רומיאו ויוליה". החום והלהט שבו, מגיעים לכל צופה בתיאטרון או בטלוויזיה. השלמות שבמשחקו מושגת ע"י כניסתו לעור הדמות כל כולו. וזה מה שעושה אותו לרומיאו כל כך רגיש, אהוב ומלהיב.

    נועם שמואל ("משחקים בחצר האחורית" ו-"ע' 17") ידע איך לתזמן ולהניע את שחקניו המצוינים שיהיו עוד יותר ממוקצעים. קרבות הבמה בין שתי משפחות הפשע מתלבשים טוב על אולם קאמרי 3, בו מוצג גם "המלט" הקהל יכול להסתובב תוך-כדי עם הכיסאות לכל כיוון מארבע הרוחות בו מתרחשת העלילה. כאן אף אחד לא יירדם, כי גם הקהל שותף לעלילה. הוא גם העשיר את התפאורה הקונסטרוקטיבית-מינימליסטית עם מסכי טלוויזיה בהם מקריין לפרקים ירון לונדון, בתפקיד המקהלה שבטרגדיות יווניות, או צילומי טבע מרהיבים, או הוראות לקהל להשתמש באוזניות. ושוב – הקהל חש אינטראקטיבי.

    אך מעבר לכל היוצרים הדינמיים והיצירתיים, עומדת להצגה יכולתם של הצעירים. אלדד גרויסמן שעיצב את תנועתם, גורם לעלילה לקבל קצב נוסף ותימרוץ. גם דחיסת העלילה לחמישה ימים מאיצה את הקצב, ומעצימה את ההתפתחות שמסתיימת באופן כה טראגי. אך למעשה, במוות שנגרם לזוג האוהב בידי עצמם, מתממשת האהבה ומגיעה לשיאה. כי אי אפשר לאהוב יותר ממה שנראה לנו כאן.

    יוליה העדינה והצעירה כ"כ, נלי תגר המיניאטורית, מתלהבת בנשף המסכות ברומיאו, עד כלות נשמתה. היא סוחפת את הקהל עמה, עד לסצינה האחרונה שלה בה היא נותנת את כולה בשיא. אבי משפחת הפשע קפולט, אריה מוסקונה האימתני וגס ההליכות, ואמה האצילית והמלכותית שרה פון שוורצה, מתכננים להשיאה לפאריס (זיו זוהר מאיר, שחקן מלוטש המרשים בשליטתו בשפת גופו והבעותיו), אך הרעיון הזה מביא בסופו של דבר לקץ הטראגי של זוג האוהבים. הוריו של רומיאו, ניר מנקי, דון מונטגיו הזועף, והילה סורג'ון-פישר החטובה והנשית, אין להם "סיי" בנושא. לרומיאו יש אמנם חברים טובים, אך הנאמנות שלו להם גורמת לו בתוך כדי מריבה אלימה עם בחוריו של קפולט, להרוג מבלי שהתכוון, את טיבלט, נדב גייטס המקסים. היריבות הפיסית בין פיטר (עירד רובינשטיין בעל הנוכחות המרשימה), ומנגד – יואב לוי ומורן קל בעלי החזות הגנגסטרית הטיפוסית, ועידו מוסרי שנוכח בכול ההתכתשויות, אך מנסה לפשר, כמו רומיאו עצמו – היריבות הזו של כל חבורת הצעירים הזו, תוססת, מרתקת ומסעירה. אליהם נוסיף ונשבח גם את שי אגוזי, שחקן שגם הוא בעל יכולות רבגוניות ביותר, כאן - כנסיך, מושל וורונה האציל והמרשים.

    דווקא שניים מוותיקי הקאמרי מהווים בתפקידים לכאורה לא ראשיים – את המסובב של המחזה. רוזינה קמבוס כאומנת של יוליה, בהתערבותה, נוטלת חלק חשוב בהתרחשות; אך לנו הצופים, הודות לשפה שאלי ביז'אווי נותן בפיה, שפה מאד בת ימינו, היא מגלגלת אותנו מצחוק, ומחצינה את הכשרון הקומי האדיר שלה. בעוד יוסי קאנץ הוותיק יותר, ממיסדי תיאטרון באר שבע, המשחק את הנזיר המשיא בסתר את רומיאו ויוליה, אך גם מעניק להם סם, שכל מי ששותה ממנו נדמה למת – וכך, למרות רצונו הטוב, גורם  לקץ אהבת הזוג בחיים, ומעביר אותם לעולם שכולו טוב.

    שייכספיר בתרגום חדשני ושובבני ה"מתיישב" בתוך הטקסט הקלאסי, תלוי מי מדבר, וביצוע מרענן , מרתק ומלהיב של השחקנים – מעניקים להצגה "שאפו".

    לרוץ לראות.    

    בצילום של יוסי צבקר נראים נלי תגר ודן שפירא.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל