כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    ביקורת: החפרפרת

    ביקורת על החפרפרת

    ביקורת: החפרפרת

    2

    סרטים  

    1 תגובות   יום ראשון, 20/11/11, 12:05

    ''

     

    באמת שזה לא קורה לי כמעט אף פעם. אולי הייתי עייף או משהו, אולי אכלתי יותר מדי. אני גם קצת מצונן, אז זה יכול להשפיע. אני מצטער, אבל בחיי שכמעט תמיד, כשאני רואה סרט מתחילתו ועד סופו, אני יודע אם הבנתי את העלילה או לא. במקרה של "החפרפרת", נוצר בלבול. כשאני משחזר את הפרטים בראשי, אני נעשה פחות בטוח. מצד שני, קריאת תקציר העלילה לאחר הצפיה, די מאשרת שהבנתי מה קרה. בקיצור, אני מקווה שהצלחתי לעקוב ולא פספסתי פרטים מהותיים, או זכרתי דברים שלא היו.

    הנה מה שאני יודע: ג'ורג' סמיילי הוא מרגל בריטי בשנות ה-70 שהופרש מהשירות ("הקרקס") לאחר תקרית שערבה סוכן ששלח לבולגריה. יחד עם סמיילי, הוגלה מהקרקס גם קונטרול, מפקדו הישיר שמת זמן קצר לאחר מכן. בזמן שעבר מאז הפרישה הכפויה, אשתו של סמיילי עזבה אותו והוא מעדיף להעביר את זמנו בשחיה בנהר ובעוד דברים שאנשים בשלהי גיל העמידה עושים חוץ מלהאכיל יונים בפארק. חילופי הגברי הביאו לכך שבראש הקרקס עומד פרסי אלליין, שחלק מתפקידו הוא להשיב לשירות הביון הבריטי את כבודו האבוד בחזית ההגנה מול ברית המועצות.

    בעוד הקרקס מתמקד בנסיון לחשוף את טיבו של מבצע "כישוף" והקשר שלו למרגל העל הסובייטי המוכר רק בשם קרלה, ג'ורג' סמיילי מוחזר לעבודה באופן לא רשמי, על מנת לבצע עבודה במגרש הביתי. הוא ממונה על חשיפת חפרפרת בקרקס, שכל הסימנים מצביעים על כך שהיא אחד מבכירי הארגון. ישנם ארבעה חשודים עיקריים בחוד החנית של הקרקס, כולל פרסי אלליין, הדואג להשתיק כל פעילות לחשיפת חפרפרות ושאר עניינים שאינם קשורים ישירות למבצע כישוף. סמיילי עצמו היה בעבר חשוד כחפרפרת, מה שמעיד על מעמדו הבכיר, אולם פיטוריו הסירו אותו מרשימת החשודים, בעוד הוותק והקשרים שרכש מאפשרים לו לבחון מקרוב אי-סדרים אפשריים בהתנהלות הקרקס.

     

    נשמע פשוט. תקציר עלילת ריגול די מקובלת שמסמנת מראש את הגיבור ואת החשודים העיקריים ודואגת שיהיה מתח לכל אורך הסרט. לפחות עד שמתחילים להתגלגל עוד פרטים ועוד שמות שהקשר בין חלקם נעשה ברור רק לקראת הסוף ורק בתנאי שמצליחים לעקוב אחרי הקפיצות התדירות בין נקודות בזמן שנראות כולן אותו דבר. לונדון היא עיר אפורה ולפי החפרפרת, גם איסטנבול, בולגריה וכל מקום שמוצג בסרט. כל מקום נראה אותו דבר, האנשים נראים בדיוק אותו דבר (חוץ מאחד שטרח לגדל בינתיים זקן) וחלקים גדולים מהסיפור אפילו לא מתרחשים לעיני המצלמה.

    הבעיה הגדולה עם התסריט של החפרפרת היא שנדמה שחסרים יותר מדי פרטים. ליתר דיוק, הפרטים ישנם, אולם רבים מהם נזרקים לאוויר ללא התיחסות מיוחדת, גם אם מדובר במידע קריטי לפתרון התעלומה. לכל אורך הסרט, קיימת תחושה כאילו הוסרו חלקים מהתסריט, כמו שכבה בפוטושופ שבלעדיה, התמונה לא שלמה. השמות והמקומות מופיעים וכל מה שסמיילי צריך לדעת אכן נאמר, אבל בצורה כל כך שגרתית וחסרת התרגשות, שהראש עסוק כל הזמן בשחזור הסצנה האחרונה ונסיון להבין מה למדנו ממנה, במקום להתעסק במה שמופיע באותו רגע על המסך.

    יש להחפרפרת הרבה מעלות. הוא מבויים בדקדקנות והשגחה על כל פרט ופרט בידי תומס אלפרדסון (שמוכר בעיקר בזכות סרט הערפדים Let the Right One in). הוא ממקם את השחקנים מול המצלמה כמו אמן רנסנס המתכנן את יצירתו הבאה. בעזרתו של הצלם הויטה ון הויטמה (כן, זה שם אמיתי), גם החדרים החשוכים ביותר הופכים לתמונה מלאת חיים וצבע. סצנות מסוימות מצולמות מרחוק, כאילו בעיניו של אדם המרגל אחר הנעשה מבניין אחר. הדיוק בהעמדת השחקנים ותזמון הקטעים האלה מרשים לא פחות מצילום הגורם לפרסי אלליין להשתקף בשולחן הפיקוד, כמו מלך בחפיסת קלפים.

    גם המשחק של גארי אולדמן, בתפקיד ג'ורג' סמיילי, ראוי לשבח. אולדמן הוא אחד השחקנים המגוונים וחובבי האתגרים ביותר שאי פעם נולדו. הוא היה ערפד זקן, שוטר מושחת, שוטר לא מושחת, כוכב רוק מכור לסמים, חבר קונגרס שמרן, מכשף, מתנקש פוליטי וכן, גם גמד. אם יבקשו ממנו לגלם שומר בחניון, הוא ינשום גז אגזוזים ויקרא רק ישראל פוסט במשך שנה כהכנה לתפקיד. חבל לי שהוא לא זוכה ליותר הכרה, אולם תפקיד ג'ורג' סמיילי אולי יפנה לעברו מספיק תשומת לב בשביל לא להיות רק הזה מהסרט ההוא. לא שאולדמן איש צעיר, אבל הוא לא בן שישים פלוס כמו שסמיילי אמור להיות. במסגרת התפקיד, הוא דאג ליצור לעצמו גוף מבוגר יותר, לחמצן את שיערו ולבחור את המשקפיים המתאימים, העיקר כדי להידמות בגיל המתאים. כל זה טוב בשביל להראות כמו ג'ורג' סמיילי, אבל האם הוא משכנע בתפקיד מעבר למראה החיצוני? מכיוון שלא קראתי את ספריו של ג'ון לה קארה שעל אחד מהם מבוסס החפרפרת, אני לא יודע עד כמה אולדמן תפס את מהותה של הדמות הספרותית. אני כן יכול לומר שהוא שומר על התנהגות, אופן דיבור ושפת גוף של אדם מזדקן ושיש לו את היכולת לשכנע שהוא שולט במצב, גם כשנדמה שהכל מתפרק לו מול העיניים. הוא כל כך רגוע שזה הנשק הגדול שלו. ג'ורג' סמיילי לא נמנע כשצריך מאיומים והשגת מסמכים חסויים, אולם הוא משיג את הפריצות הגדולות ביותר מהקשבה. הוא יושב מול אדם והשקט הכמעט על-טבעי שלו מביא את אותו אדם לדבר ללא הפרעה. הופעה פחות מוצלחת של אולדמן, הייתה פוגעת באמינות של שיטה זו, אולם הוא עושה העבודה ומפגין שליטה במצב גם כשהכל נגדו.

    זה מחזיר אותי לבעיה הבסיסית בסרט. הוא שקט, רגוע ומוציא את המידע לאט ובזהירות. אנשי הקרקס, כמו קריקטורה אנגלית, יושבים עם טוסט מרוח בחמאה וכוס תה ומחכים שהתשובות יגיעו אליהם. עם כל המחמאות, אי אפשר להתעלם מכך שהתסריט מתקמצן בהבעת רגשות ובהדגשת הנקודות המשמעותיות לעלילה. נראה שהצלחתי בסופו של דבר להבין את הדברים החשובים, אך נדרשה ממני מחשבה נוספת לאחר הצפיה, מכיוון שהדבר לא מושג בזמן אמת. הסרט כה מאופק ומנותק שנדמה כאילו נוצר בידי אדם הלוקה בדכאון קליני. יש רגעים מותחים, כמו שישנם רגעים משעשעים, אולם הם עטופים ברוגע מציק. הסרט לא משעמם, הוא פשוט לא מרגש.

    אולי זה יתרון. אולי המנעות מהליכה אחר כללי הסיפור המקובלים, לפיהם צריך לבוא לקראת הקהל ולא להפך, גם מרגילה את הצופים להיות קשובים יותר. אולי הרוגע הכבד נועד להגביר את הניגוד הנובע מהסרחון בממלכה ורצחנותם של הכוחות מאחוריו. זה בהחלט יותר מציאותי מלראות את ג'יימס בונד הורס אתרי מורשת עולמית במטרה ללכוד את המתנקש עם השם הכי לא מעודן בעולם. החפרפרת כן משאיר בלב איזו תחושה שבאמת לא ידוע לי שום דבר על עולם הריגול ושכל אחד ממכרי עשוי להיות סוכן איראני, בדיוק כפי שנסראללה עלול להתגלות כסוכן מוסד. הספק שנותר לגבי העולם, במיוחד בהסתמך על כך שג'ון לה קארה (ששמו האמיתי הוא דיוויד קורנוול, לפי ויקיפדיה) כתב בהשראת מקרים אמיתיים ועבודתו כמרגל, הוא הנצחון של החפרפרת כיצירה וכעולם ספרותי וקולנועי. העובדה שהתחושה הזו אינה מגובה ברגש או אכפתיות אמיתית וגורמת בעיקר בלבול מרוב פרטים שנזרקים כמעט באקראי, היא המונעת ממנו להיות סרט שאפשר באמת להמליץ עליו. אני חושד שהוא טוב יותר בצפיה חוזרת, כשפרטי העלילה והסודות החשובים כבר ידועים ואפשר להתמקד יותר בסרט עצמו במקום לשחק במשחק הזכרון, אולם טרם יצא לי לבדוק זאת.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/11/11 08:08:

      אחלה פוסט, וההשקעה ?!

      עכשיו תוכלו לצפות בטריילר החפרפרת באתר

       

      צפיה מהנה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין