כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    ישראל בעין חדשה וחן שפירא ב"יאיר"

    ביקורת על ישראל בעין חדשה, וחן שפירא ב"יאיר"

    ישראל בעין חדשה וחן שפירא ב"יאיר"

    0

    אמנות ובמה  עין חדשה ושפירא

    0 תגובות   יום ראשון, 4/12/11, 00:47

    עליס בליטנטל

     

    ''

     

    ''

    ישראל בעין חדשה

    בבית העיתונאים בת"א

    וחן שפירא בגלריה יאיר

     

    במסגרת פסטיבל הצילומים החמישי "ישראל בעין חדשה", מוצגת בבית העיתונאים ע"ש נחום סוקולוב תערוכה מרהיבה של צילומים כפי שקלטה עדשתם של צלמים-אמנים מקרב עולים חדשים. עינם החודרת לפרטים שאנו לא שמים לב אליהם, ובחירתם המוקפדת בנושאים ייחודיים ומענינים – גורמים למבקר להינות מכל צילום. ויש מאחורי כל צילום – סיפור.

     

    למשל: מאחורי צילומה של העולה מארה"ב, רינת הלון, בו נראים מגדלי עזריאלי בצומת השלום מעוגלים, מסתתר סיפורה של צלמת צברית, שגרה רוב שנותיה בארה"ב, ועשתה עליה לא מכבר. היא משמשת כצלמת של מגדלי שלום ופרוייקטים אחרים. לצורך הצילום המיוחד הזה, נתלתה מחוץ לחלונות המגדל כמו בסנפלינג, וכך השיגה את האפקט המיוחד של הצילום. רינת משמשת גם כצלמת של תיאטרון באר שבע, ואם שמתם לב לקרדיטים של הצילומים בביקורת על הצגת "למה לא באת לפני המלחמה?” בשבוע שעבר, ראיתם וודאי את שמה שם. נאחל לה הרבה הצלחה בדרכה בארץ הישנה-חדשה שלה.

     

    צילומו של אדי גרשנגורן שעלה מאוקראינה, חושף את ים המלח כפי שמעולם לא ראינו. הקומפוזיציה שלו נהדרת, הכהות של השמיים נראית ליילית, לעומת העננים הלבנים ובהירות השתקפותם במים החלקים כראי, ללא גל, כשמעל ערימת אבנים מזדקר עמוד ועליו חיצים משונים – אולי היה שם ואולי לא. מראה סוריאליסטי-משהו.

     

    המשיכה לצילומים ארכיטקטונים תוך שימוש בזוויות לא רגילות – מעניקה לצילומי בוריס פלדמן וכפיר גיבלי ערכים מופשט-גיאומטריים, קונסטרוקטיביים. והם יותר בבחינת יצירת אמנות מאשר צילום גרידא. כך גם יוצאי דופן באיכותם הם צילומיה של יוליאנה גורקורוב בת ה-23 המשלבים כבסיס את צילומיו של אוצר התערוכה ומנהל הפסטיבל ליאוניד פדרול, עליהם מקמטת האמנית יריעות ניילון ועובדת גם בצבע. מה שיוצר מהחיבור בין הטכניקות יצירות מרתקות במיוחד. האמנית מצויה כרגע באמצע לימודי האמנות שלה בגרמניה, ועלתה לכאן מאוקראינה.

     

    צילומים מעורפלים-אימפרסיוניסטים כמו אלה של סרגיי שמוליאן או של אנה רפקין – מזכירים לי רישומים מעוררי דימיון ובעלי חזות מיסתורית כמו של חן שפירא בתערוכת הציור בגלריה "יאיר" ברח' אבן גבירול, ממש מעבר לפינה של בית העיתונאים. גם היא תערוכה מרתקת, ובעלת ערכים אמנותיים לא שגרתיים. שפירא יוצר בעבודות הניר שלו ציורים מרתקים מתוך"קדיחתו" בנייר, קריעת שכבות וכיסויין בניואנסים רכים ומגוונים של שחור-אפור. עבודותיו בתערוכה זו מעמידות אותו בשורה הראשונה של האמנים-רשמים הטובים בסצינה הישראלית.  כדאי למהר ולבקר לפני שהתערוכה יורדת. הגלריה מתייחדת בהצגת תערוכות של אמני איכות, ואינה מתפשרת על "שמות" או טרנדים אופנתיים ולא דווקא איכותיים.

     

    תקצר היריעה למנות את שמות כל המשתתפים בתערוכה בבית העיתונאים – כי כולם רעננים, יצירתיים ומצליחים לבטא את ראיית העין המיוחדת של העולים החדשים. ולשבח רק חלק - יהיה בזה עוול לאחרים המצוינים אף הם.

     

    שתי תערוכות מומלצות ביותר. בבית העיתונאים ובגלריה "יאיר".

    בצילום העליון: יוליאנה גורקורוב, בית קפה ביפו.

    בצילום התחתון - ציורו של חן שפירא בגלריה יאיר.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל