כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    ביקורת: ראלף ההורס

    ביקורת על ראלף ההורס

    ביקורת: ראלף ההורס

    1

    סרטים  

    0 תגובות   יום ראשון, 9/12/12, 10:31

    ''

     

    שעות רבות מילדותי הועברו מול מכונות משחק. אז עוד לא ידעו אם לקרוא לזה ארקייד, או משחקי וידאו, אז פשוט דברו על מכונות משחק. לא שהייתי טוב בזה במיוחד, ברוב הפעמים ששחקתי בסטריט פייטר 2, נגמרו לי האסימונים לפני שהגעתי לבוס הראשון ולשלבים המתקדמים של צבי הנינג'ה ומשפחת סימפסון הגעתי רק אחרי שנים, על מחשב של חבר, בעזרת קוד שמעניק אינסוף פסילות. על זה האולמות בהם שכנו המכונות התקיימו, על האסימונים שקונים ילדים ובני נוער בתקווה פעם אחת לסיים את פאק-מן. המשחקים האלה ממכרים וקשים במיוחד ועל כל גיים אובר, משולשלים עוד כמה שקלים לקופת האולם. לא שאני מתלונן, כמה מהימים היותר מוצלחים שלי בתור ילד הועברו בנסיון לגרום לבלנקה לעשות מכת חשמל.

    באולם של מר ליטוואק, שוכנת מכונת משחקים ותיקה. "פיקס איט פליקס ג'וניור" משוחק כבר 30 שנים ברצף והוא פופולארי כתמיד. באופן מפתיע, המכונה גם שרדה את השנים, במהלכן הוחלפו הפולשים מהחלל ביפנים נלחמים זה בזה, במושבים דמויי מכונית מרוץ ובמשטח ריקוד אינטראקטיבי, מבלי לספוג תקלות משמעותיות. כל הזמן הזה, מתקיים הטקס הקבוע שבו ראלף, הבריון החי במזבלה, מטפס על בניין ומנסה להרוס אותו, בעוד פליקס מתקן את החלונות ומקבל בתמורה עוגות מהשכנים.

    אלא שפליקס הוא אמנם גיבור המשחק, אבל לא בו הסרט מתמקד. הדמות הראשית היא של הנבל, ראלף ההורס. הוא טיפוס צנוע וחסר תחכום שהיה מסופק בעבר משינה על ערמת לבנים מחוץ לבניין הקומות היוקרתי. נכון שתמיד רצה לקבל הערכה על יכולות ההריסה המשובחות שלו, אולם ראלף אינו חמדן והיה מוכן להסתפק גם בחתיכת עוגה. לצערו, למשחק יש חוקים מאוד ברורים וראלף אמור להיות הנבל שנזרק לבוץ בתום משחק מוצלח. כשהאולם נסגר וכל שוכני המכונות מתמנגלים ביניהם בדומה לתושבי העולם שבחוץ, ראלף מתחיל לחוש תסכול מהיחס אליו הוא זוכה ומחליט להוכיח לדיירי הבניין שהוא ראוי לכבוד מהם ושגם נבל יכול להיות גיבור, או לפחות לזכות במדליה על השגיו.

    "ראלף ההורס" הוא מסע בעולם שבו החוקים משתנים ממכונה למכונה. היכולת של הדמויות לנוע בין משחקים, מביאה לאוסף של סצנות משעשעות ולא מעט לחץ על בלוטות הנוסטלגיה למי שנולד בדיוק בעשור או שניים המתאימים. ראלף מכיר את ההגיון הפשוט והמטופש של משחקי מכונה מתחילת שנות השמונים ונדהם מהקצב המהיר ורמת האלימות הקיימת בכמה מהמשחקים החדשים יותר. הסרט לא יוצא נגד השינויים שחלו בעולם הארקייד, אבל מדגיש את הפערים התפיסתיים שנוצרו ככל שמשחקים נעשו יותר ויותר מורכבים גרפית וישירים עלילתית. לאורך המסע, נתקלים בדמויות מוכרות, לצד כאלה שהומצאו במיוחד עבור הסרט ולומדים מה עולה בגורלם של משחקים שאינם עוד בשימוש, גורל הצפוי בעצם לכל מכונה באולם בסופו של דבר.

    אולמות משחקים מאוד השתנו מאז שהייתי שורץ בהם בילדותי. יש הרבה יותר מכשירים שמנפקים פרסים מוחשיים ופחות משחקים הבנויים על עולם שלם של דברים שאפשר להרביץ להם ואוכל שאפשר להרים מהרצפה. הממשק התפתח מעבר לידית וכמה כפתורים ומתבסס על פעולות גוף שונות, בנסיון להתחרות בקונסולות הביתיות המתוחכמות בהרבה. במידה מסוימת, תפיסת הארקייד הובסה בידי מערכות משחק אותן ניתן לרכוש בחנות. אם בעבר, למכונות באולם הייתה גרפיקה טובה יותר והן הציעו משחקים זולים יותר מאלה שקונים בחנות, הקונסולות היום מספקות חוויית משתמש הרבה יותר מציאותית וממש לא בעיה להשיג גרסה פרוצה של משחק זה או אחר. הן גם זמינות בכל זמן ואינן מוגבלות למספר נסיונות קבוע מראש. הרעיון של לצאת במיוחד בשביל לשחק בגרסה פחות מתוחכמת מזו שקיימת בבית, אחת שגם לא מאפשרת תקשורת עם שחקנים אחרים דרך האינטרנט, כבר לא מחזיק.

    זה לא מפתיע, אם כן, שהרעיון לראלף ההורס פותח במקור לפני יותר מעשרים שנה, כשלמכונות המשחק היה סקס אפיל גבוה בהרבה מלנינטנדו ולסגה. מה שתוכנן במקור כסרט על צורת בילוי הנמצאת בזינוק מהיר כלפי מעלה, הפך לשילוב בין נוסטלגיה לקצב ההיסטרי שמאפשרים המחשבים המודרניים ליצור בסרטי אנימציה. הסרט עמוס בפרטים קטנים ובדיחות פנימיות שידברו רק לחלק מהקהל, אבל יגרמו לו לחייך מאוזן לאוזן. מעטים הסרטים שהדבר הכי מצחיק בהם הוא עוגיות אוראו ועדיין מסוגלים להיות חוויה מלהיבה לכל המשפחה. למרות שהוא נוצר מתוך מחשבה קודם כל על קבוצת הגיל של בני 25-40, ראלף ההורס מכיל סיפור פשוט למעקב ורווי בדיחות סלפסטיק שיתאימו גם להורים שנתנו בזמנו דמי כיס לילדים בכדי שילכו לשחק קונטרה וגם לנכדים שטרם נולדו אז ובשבילם, מריו תמיד היה בתלת-מימד.

    למען האמת, עם כל הטעם המתרפק, אחת הסיבות שראלף ההורס יכול להכיל כל כך הרבה בדיחות קטנות, היא שדווקא האינטרנט הוא אמצעי השימור הטוב ביותר למשחקים ישנים. הרשת שלא הייתה זמינה לאנשים פרטיים כשהשחקן הראשון הכניס מטבע של רבע דולר למכונה של פיקס איט פליקס ג'וניור, מלאה במחוות ותעודים הקשורים למשחקים ישנים שהחברות הגדולות זנחו מזמן. חיפוש מהיר ביוטיוב יביא למאות פארודיות על האחים סופר מריו ושימוש בגרפיקה ואיכות סאונד של משחקי 8-ביט, נעשה לסוג של ז'אנר אמנותי. לפני שנתיים, אפילו נוצר "סקוט פילגרים נגד העולם", סרט באורך מלא למבוגרים שמתנהל בעולם עם הגיון של משחקי מחשב קלאסיים. דיסני אפילו השקיעו ביצירת גרסה אמיתי למשחק של פליקס וראלף כחלק ממערך השיווק של הסרט והוא ממכר לא פחות מהמשחקים שהיוו לו השראה.

    אחת הסיבות שראלף ההורס הוא סרט מלא חיוניות, היא המדובבים שעושים עבודה נפלאה. ג'ון סי. ריליי הוא הבחירה הטבעית לקולו של ראלף, הגדול והרגיש. ג'ק מקבראייר נותן חספוס דרומי לפליקס התמים, ג'יין לינץ' נותנת חספוס אחר לגמרי למפקדת הקשוחה של יחידת חיילים במשחק "הירוז דיוטי" ואלן טיודיק עושה חיקוי מוצלח של אד וין המנוח כמלך הממתקים במשחק המרוצים "שוגר ראש". מעל כולם מתעלה שרה סילברמן התורמת את קולה הצפצפני לדמותה של ונלופי, פרחחית טובת לב שחולמת לזכות להכרה משאר הדמויות. היה לי חשש שסילברמן לא תמצא את הטון המתאים לדמות שאמורה להיות מאוד מתוקה ועם זאת, בעלת עומק רגשי, אבל הסרט הזכיר שזה בדיוק מה שהיא מצטיינת בו, ברגע שמסירים מהמופע שלה את כל הגסויות.

    ראלף ההורס הוא סרט עם קצב של המאה ה-21, אבל הוא מדבר גם למי שעיקר ילדותו היה לפני סוף המילניום. אני לא יכול להדגיש מספיק את הלחץ העדין שנעשה כאן לבלוטות הנוסטלגיה של מי שגדל על משחקי מכונות, קרא עיתונים כמו וויז ופריק וזוכר שאיל קיציס היה פעם מגיש בזומביט. זו קומדיה מוצלחת עם נגיעות לא חזקות מדי של קיטש ועלילה די צפויה. גם כשאמורה להיות הפתעה גדולה, היא לרוב ניתנת לחיזוי כמה סצנות מראש, אבל זה בסדר. זה לא שלדונקי קונג יש כזה סיפור מורכב והוא עדיין אחד המשחקים הכי פופולריים בכל הזמנים. לא תמיד חייבים להפתיע, לפעמים מספיק לשלב בין אווירה, קצב טוב והומור בכדי להגיע למוצר ששווה להשקיע בו כמה אסימונים.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין