כותרות TheMarker >
    ';

    נקודת מבט

    0

    עף על עצמו. ביקורת על הסרט "הטיסה"

    5 תגובות   יום שבת, 19/1/13, 03:35

    "אמן לחימה אשר מתרגל אך ורק כדי לסגל לעצמו דפוס לחימה מסוים מאבד את החופש שלו. הוא הופך למעשה לעבדו של הדפוס שבחר, ומרגיש שהדפוס הוא הדבר האמיתי. זה מוביל לקיפאון, משום שדרך הלחימה אף-פעם אינה מבוססת על בחירה אישית או על העדפות, אלא על שינויים רגעיים מתמידים, ולוחם מאוכזב זה יגלה במהרה ששיטתו נטולת גמישות." ברוס לי.

     

    ''

    וויפ וויטאקר (דנזל וושינגטון) הוא טייס בחברת תעופה. אפשר לומר שהוא טייס מהדור הישן המטיס את המטוס באמצעות אינסטינקטים בריאים ולא באמצעות המחשב. למעשה הוא אמן לחימה העובד בתור טייס. אמן לחימה שלא איבד את החופש שלו. החופש המחשבתי הוא שאיפשר לוויטאקר להגיב לשינויים הקיצוניים במהלך הטיסה ולבצע את התמרון שביצע במהלך צלילת המטוס.

     

    "אם רצונך להיות חופשי ומאושר, עליך להקריב את חיי השעמום. וזה לא תמיד קורבן קל." ריצ'ארד באך.

     

    הסרט "הטיסה" (Flight) עוסק (גם) במושג החופש. אין ספק, וויטאקר הקריב את חיי השעמום בשביל להיות חופשי ומאושר. הראש שלו היה חופשי אבל האם הלב שלו גם חופשי באותה המידה? האם ניתן להפריד בין החופש בראש והחופש בלב?

     

    "עד כמה שזה יישמע מוזר אבל היום, בפעם הראשונה בחיי, אני מרגיש חופשי". אומר וויפ וויטאקר לקראת סיום הסרט במונולוג שבא מהלב.

     

    הסרט נע על הציר שבין החופש של הראש לחופש של הלב. לכל צורה של חופש יש מחיר. את המחיר משלם וויטאקר במהלך השעתיים ורבע של הסרט ואף נותן לצופה את הפתרון. זה טבעו של סרט אמריקאי. חייב להסתיים עם מוסר השכל פוריטאני.

    ''

    תהיה זו פרשנות פשטנית להחליט שהפתרון של וויטאקר והדרך בה בחר היא הנכונה כי הדילמה לא באמת נפתרה. האירועים בתחילת הסרט היו מסתיימים אחרת לו היה מתרגל טיסה כמו שאר הטייסים ומסגל לעצמו "דפוס לחימה מסוים" אשר היה גורם לו לאבד את החופש שלו. בסופו של דבר החופש שלו בתחילת הסרט הצליח להשאיר אותו בחיים.

     

    ''

    בצירוף מקרים נדיר ראיתי את הסרט באותו לילה בו לאנס ארמסטרונג הופיע אצל אופרה ווינפרי והתוודה על השימוש בסמים לאורך כל שבע הזכיות שלו בטור דה פראנס. יש הרבה דימיון בין וויטאקר לארמסטרונג. שניהם גיבורים שעשו את הלא יאומן. שניהם עשו זאת כי היו חופשיים. לשניהם היתה היכולת להגיב לשינויים רגעיים ומתמידים. הראש שלהם היה חופשי. האם הלב שלהם היה חופשי?

    ''

    ארמסטרונג נתן את התשובה אצל אופרה אבל תהיה זו פרשנות פשטנית להחליט שהפתרון שלו והדרך בה בחר היא הנכונה כי הדילמה לא באמת נפתרה. האם היה זוכה אי פעם לתהילת עולם או להכרה כלשהי ולהצלחה כלכלית לו היה מסגל לעצמו "דפוס לחימה מסוים" אשר היה גורם לו לאבד את החופש שלו. בסופו של דבר החופש שלו בשבע השנים של הטור הביאו אותו למה שהוא היום. לטוב ולרע.

     

    הציון שאני נותן לסרט הוא 5 וזה בזכות שלוש סיבות עיקריות: דנזל וושינגטון, דנזל וושינגטון ועוד פעם דנזל וושינגטון. הסרט מונח על כתפיו והוא עושה את זה בצורה מצויינת.

    סיבה נוספת היא ג'ון גודמן. בתפקיד קטן אמנם אבל מצויין.

     

    ביקורת מעניינת על הסרט כתב יאיר רוה באתר שלו סינמסקופ, בהחלט מומלץ.

     

    תודה לרותם על שרתם אותי להרחיק עד מודיעין בשביל גלובוס מקס. אין תלונות.

     

    דודו ישורון

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      בהחלט בתוכנית הסרטים שלי.
        22/1/13 08:11:
      אם יורשה לי לחלוק , 10 דקות ראשונות מעולות כולל את רגעי הטיסה , אבל , טיסה במהופך במטוס נוסעים אינה אפשרית מאחר ואינו בנוי לסוג כזה של מאמצים במיוחד בG שלילי גבוה. מעבר לזה , הסרט נמרח עם הרבה חוסר אמינות ושמאלץ . לסיכום : ככה , לא משהו.
        21/1/13 00:34:
      פחות הזדהתי עם עיקרון החופש. במיוחד כשהוא מסכן או בא על חשבון אנשים אחרים. מאחר ולא הזדהתי, גם לא עניין אותי במיוחד.
        20/1/13 08:50:
      הי דודו, כתוב יפה ומנקודת מבט נכונה וחשובה. יפה מאד
        19/1/13 19:08:
      יפה מאד העלית כאן את נושא החופש....זוכרת שקראתי פעם משפט שמאד מתקשר לי לכתוב ואם איני טועה הוא משויך לתרבות מצרים העתיקה: "אדם חופשי- אלף דרכים לפניו. משבחר בדרך אחת שוב אינו חופשי"....

      ארכיון

      פרופיל

      מסתכל סביב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין