כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    ערפילית אוריון

    חוויות, הגיגים ושאר ירקות

    במעגלים אחרים: אמנים אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים

    ביקורת על תערוכת במעגלים אחרים: אמנים אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים במוזיאון חיפה לאמנות

    במעגלים אחרים: אמנים אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים

    3

    אמנות ובמה  אמנות, חיפה, אאוטסיידר

    2 תגובות   יום שבת, 2/3/13, 22:32

    הפוסט הבא נכתב כביקורת בקהילת עסקי אמנות. אני מביא אותו כאן לכבוד אלה שאינם בין הרבים המבקרים בקהילה.

     

    קהילת עסקי אמנות ידעה דיונים ארוכים ונוקבים בנגע לצורך של אמנים בהכרה.

    דיונים אחרים לא פחות חשובים היו בנוגע לצורך בהשכלה אמנותית פורמאלית על מנת להתקדם בשדה האמנות

    היו גם לא מעט דיונים על עניין הגיל, אהאם אפשר להתחיל בגיל מתקדם?

     

    שאלה אחרת שנשאלת שוב ושב, האם יש קשר בין יצירה אמנותית ומחלות נפש?

     

    תערוכת האמנים האאוטסידרים, מעין תרגום, למונח "ארט ברוט" האירופי, מנסה לענות על השאלות הלו, או לפחות לערוך לקהל הישראלי פגישה מרוכזת ודיון בנושאים הללו.

     

    התערוכה עשוייה כהלכה. למן בחירת היוצרים המציגים (אצירה של רותי דירקטור), ואופן ההצגה, ועד לעיצוב (רעות עירון) התערוכה שמוביל קו מרתק ומרענן בכל מה שקשור בעיצוב תערוכות.

     

    ''

     

    בכניסה למוזיאון ישנו לוח זמנים שמסביר את התפתחות התחום, למן האבחנות הראשונות ביצירתם של חולי נפש, דרך ההכרה בעצם נושא הגילוי של יוצרים (לא בהכרח חולים) שאינם בעלי השכלה פורמאלית אמנותית, ועד ליצירת נישה שלמה ורחבה באמנות העולמית העוסקת באנשים אלה ויצירתם.

     

    מבחינת היצירה האמנותית, וההבעה האישית, ליוצרים אלה יש את הפריבילגיה ואת היכולת ליצוא את אשר על ליבם וקודח במוחם, ללא מחשבה כלשהי על סחירות היצירה או הדרך להתפרנס ממנה.

     

    רבים מהיוצרים המוצגים בתערוכה הם אנשים קשי יום שעבדו במלאכות ועבודות קשות (סבלות, שרתות, קברנות וכו') שציירו בזמנם הפנוי או שהתחילו בעיסוק האמנותי בגיל מאוחר, לעיתים מאוחר מאוד.

     

    פן נוסף חשוב ומוצג בצורה מעניינת בתערוכה הוא נושא הגילוי. היוצרים המוצגים בתערוכה, רובה הגדול נוצר "למגירה" או במקרים אחרים לארגזים עמוסים בעשרות אלפי רישומים. אחרים, הניחו את הציורים לראוה על גדר ביתם. בכל המקרים הללו, ישנו המקרה של הגילוי בו אדם, אמן מוכר, אוצר, גלריסט, רופא, מגלים את יצירתו השופעת של האאוסיידר, הנחבא בד"כ אל הכלים. סיפור הגילוי כמוהו כסיפור סינדרלה, לעתים...

     

    למוזיאון שתי קומות גדולות, ומעין קומת מסדרון, המוקדשת להקרנות וידאו. כל האולמות, כולל הוידאו מוקדשים לנושא התערוכה, ומאפשרים סקירה מקיפה ביותר על מה שקרה בעולם הרחב בתחום (הקומה הראשונה) ומה שקורה בישראל (קומה שנייה).

     

    במסגרת מה שקורה בארץ, מוקדשת חצי מהקומה השנייה, לנושא אמן (מוכר) מגלה , אאוטסידר סיפורים מרתקים ועבודות מרשימות, למשל של שומר במוזיאון תל-אביב שבמשך עשרות שנות עבודתו שם צייר על גבן של כרזות המוזיאון ואף כתב סוג של שירה בשפה וכתב מעניינים לעתים כברכות.

     

    שני אולמות גדולים בקומה "הישראלית" מוקדשים ליוצרים גבריאל כהן, שלום מוסקוביץ' ומשה אלנתן "מלך הפלאפל" שאפשר לומר על יצירתם שיש בה לא מעט מן הנאיביות. סיפור חייהם (מלטש יהלומים, שען מצפת, ובכל מזנון פלאפל מירושלים), מבטא אולי יותר מכל, כי היצירה חבויה ולעיתים גם מתפרצת לא רק אצל בוגרי בתי הספר הנחשבים. חבל רק שבמקרים רבים, הגילוי נעשה בערוב ימיהם של היוצרים או בכלל בדיעבד.

     

    נגעה לליבי במיוחד עאפיה שמריהו שציירה בגיל מבוגר על קירות ביתה (בעיירה שלומי) לפעמים גם על התקרה ועל הרצפה בעזרת צבעי מכוניות שרכשה בנהריה... (במסדרון הוידאו מימין), משמאל תוכלו לראות את עבודתו המונומנטאלית של של נסים קחלון בחוף סידנה-עלי שליד הרצליה.

     

    עוד על התערוכה באתר מוזיאוני חיפה כאן

     

    והנה הרצאתה של אוצרת התערוכה, רותי דירקטור  על הנושא באתר 12 דקות

     

    ב-11 למרץ יתקיים יום עיון מיוחד בנושא, פרטים בקישור הזה:

     

    אני מביא כאן קישור לסרט על יוצר מאוד מיוחד שתצלומיו מוצגים בתערוכה - מורטון בארטלט Morton Bartlett, שחי רוב ימיו כרירי, אולם בנה לעצמו מעין משפחה של בובות מדהימות שיצר ותפר וסרג להן בגדים.

    מצמרר...

     

    ''

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        3/3/13 07:05:

      בקפה נושבת רוח קרירה . האם ידוע לך מהי סיבת עזיבתם של רוב מבקריה? האם כולם מצאו מקלט בפייסבוק ?
      עדן, כמנהל הפורום כדאי שתיתן את הדעת על כך ואולי רצוי שתשתתף יותר בדיונים ותגיב על דבריהם של המעטים שעדיין שורדים שם.

      שבוע טוב. רות

        2/3/13 23:08:
      יופי של ביקורת, שבניגוד לביקורות אחרות שקראתי הולכת על החיובי בתערוכה מעשירה ומעניינת זו. שווה ביקור חוזר ואני מתכננת לפחות עוד שניים כאלה. אגב, הלכתי במיוחד בשביל הנרי דארג'ר שאני מעריצה כבר שנים, אבל גיליתי עוד כמה אמנים מצוינים, ביניהם דנה לין המופלאה עם עבודות העט השקדניות שלה.

      ארכיון

      פרופיל

      עדן אוריון
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין