כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בשביל הזהב

    ביקורת: איירון מן 3

    ביקורת על איירון מן 3

    ביקורת: איירון מן 3

    1

    סרטים  

    2 תגובות   יום ראשון, 5/5/13, 13:39

    ''

     

    לפני כמה ימים, שודר בטלוויזיה "הנוקמים". בזמנו, כתבתי על הסרט שעד כמה שהוא מהנה, היה אפשר לסבך קצת יותר את העלילה ולהוסיף כמה טוויסטים ועלילות משנה שיתייחסו לעבר של הדמויות. בצפיה חוזרת, זה פחות הפריע לי כי הסרט הוא בידור טהור מהזן המשובח ביותר וכשלא מצפים למשהו מורכב יותר, אפשר פשוט להתענג על הבדיחות הקטנות והכימיה בין הדמויות. "איירון מן 3" מנסה לפתח את הדמות הראשית עמוק יותר משני קודמיו ומ"הנוקמים" וגם לשלב עלילה מורכבת ומפתיעה יותר. האם זה מצליח? ובכן... הסרט מתרחש לאחר ארועי "הנוקמים" אשר, כך מתברר, הותירו את טוני סטארק (הלא הוא איירון מן) בטראומה לא קטנה. הוא חוטף התקף חרדה כשמדברים איתו על הנושא ומתקשה לישון.

     

    המיליארדר העוקצני חובב המסיבות כבר לא בתחרות למי יש יותר גדול עם שאר כדור הארץ, מאחר וראה מה מסתתר בחלקים אחרים של היקום והבין שעל כדור הארץ הוא אולי יכול להתנהג כזכר אלפא, אבל הוא עדיין לא יותר מנמלה שמחכה למגף שינסה לדרוך עליה. הדבר משפיע גם על יחסיו עם חברתו פפר, אשר נעשית יותר ויותר חסרת סבלנות כלפי שקיעתו של טוני בעבודה ובפיתוח דגמים חדשים של חליפת איירון מן. קצת היסטוריה למי שזה המפגש הראשון שלו עם הסדרה. טוני סטארק היה יצרן נשק שנחטף בידי טרוריסטים והוחזק במערה באפגניסטן. לאחר שהבין שכלי ההרג שיצר עשויים לשמש גם כנגד חפים מפשע, החליט להפוך לגיבור-על בשם איירון מן, המסוגל לעוף במהירות, לירות טילים ולהרים חפצים כבדים במיוחד, בזכות חליפת שריון אותה יצר בעצמו. טוני הקדיש את חייו להצלת האנושות, במקום לדלדול אוכלוסייתה והחליף את הנהנתנות חסרת הדאגות בשאיפה לעולם טוב יותר. בחזרה לאיירון מן 3, מתברר ששנים לפני המהפך, בערב המילניום, דחה טוני את חיזוריו המדעיים של מדען בשם אולדריץ' קיליאן, לטובת חיזור ביולוגי אחר מדענית מבריקה שעבדה על חידוש דנ"א בצמחים. הסטוץ הסתיים ללא תוצאות נראות לעין, עד לשנת 2013, כאשר אולדריץ' מופיע במשרדה של פפר ומציע לה שיתוף פעולה עם יזמה דומה לזו של אותה גברת איתה בחר טוני לבלות את הלילה. פפר מחליטה שלא להשקיע ברעיון, אבל סקרנותו של טוני אודות הקשר בין שני האנשים שפגש באותו לילה במלון, גוברת בעקבות רחרוח של האפי, קצין הבטחון הראשי של פפר. במקביל, מתמודדת ממשלת ארצות הברית עם איום מצד טרוריסט בשם "המנדרין" שלוקח אחריות על פיצוצים מסתוריים בלב אוכלוסיות אזרחיות, אותם לא מצליחים החוקרים להסביר. למעשה, הם אפילו לא יודעים איפה המנדרין נמצא או מה האידאולוגיה למענה הוא נאבק במערב.

     

    כאמור, העלילה של איירון מן 3 מורכבת ומסובכת יותר מזו של קודמיו. הסיפור מתמקד יותר בדמותו של טוני סטארק האדם ופחות במלחמתו בפשע, אולם מכיל גם לא מעט רגעי אקשן בהילוך גבוה. השילוב יוצא מעט מוזר. מצד אחד, האיש מאחורי מסכת איירון מן נחשף במלוא פגיעותו הרגשית ומערכת היחסים שלו עם פפר זוכה להסתכלות עמוקה מתמיד, מה שגם הופך את הדמות שלה למרתקת יותר. מצד שני, עם כל כך הרבה רעיונות שמשתלבים לסיפור רציף, חסר הרבה אמצע שיצדיק את הארועים, או לפחות יעניק הכנה הוגנת למה שעומד להתרחש. לכל אורך הסרט, כמעט מהסצנה הראשונה, יש תחושה שחסרים רובד או שניים. דברים קורים ועצבים נחשפים, אבל יש מעט מאוד התעסקות בפרטים הקטנים שמחברים אותם לסיפור רציף. ברור מהתחלה שהיזמה של אולדריץ' קיליאן תהיה בעייתית ואפילו נאמר מפורשות למה, אבל אין שום הסבר לצעדיו בהמשך. מדובר בצעדים מאוד משמעותיים לשאר הדמויות, כך שחסר הצד של הסיפור שמפרט את המניעים שלו ושל אנשים משפיעים נוספים בסרט. שוט אחד של ילדה וסיפור רקע שטחי, הם כל מה שניתן לגבי המוטיבציה של קיליאן וזה לא מספיק בהתחשב בהשלכות של פועלו. גם טוני נוטה לעתים לפעול מתוך רגש וחוסר הגיון, דבר לחלוטין לא אופייני לו וחברו, קולונל ג'יימס רודס, המשמש כאיירון פטריוט – גיבור-על בשרות הממשלה והצבא, נדחק לשוליים מבלי שמישהו יתייחס לאיך זה להיות איירון מן ללא האישיות היחודית של טוני סטארק.

     

    ג'ון פאברו, שביים את שני סרטי איירון מן הראשונים, פנה הפעם את כס הבמאי לטובת שיין בלאק. פאברו עוד מופיע בסרט בדמותו של האפי, הקומיק רליף הבטחוניסטי של הסדרה, אבל בחר לא להיות מעורב ביצירת הסרט עצמו. לשיין בלאק יש ברזומה כמה תסריטים של סרטי אקשן קומיים ומודעים לעצמם, כמו "נשק קטלני" ו"אחרון גיבורי הפעולה". הסרט היחיד שביים עד כה הוא "קיס קיס באנג באנג", בו מככב רוברט דאוני ג'וניור כגנב מגושם שמתחזה לשחקן בכדי לברוח ממעצר. איירון מן 3 מפגיש את בלאק ודאוני מחדש, כשהפעם הבמאי צריך להציג את השחקן כגאון מלא בטחון עצמי שאינו מפחד לאיים על אנשים מאוד מסוכנים לעיני כל האומה. טוני סטארק הוא דמות הפוכה לחלוטין מזו שגלם דאוני ב"קיס קיס באנג באנג", אבל בשני המקרים, הצליח שיין בלאק להוציא ממנו הופעה משכנעת ומלאת רגש. עד עכשיו, רוברט דאוני ג'וניור נחשב לליהוק מושלם לתפקיד איירון מן בגלל השריטות שלו, שמאפשרות לו להביא המון כריזמה וזריזות לשון אל מול המצלמה. בסרט השלישי, הוא מתאים גם כי לראשונה רואים את הקשיים המנטליים שכרוכים בהצלת העולם.

     

    החסרון הגדול של הסרט, כפי שכבר ציינתי, הוא בפער בין כמות ההתרחשויות לבין מחסור בהסברים מספקים להן. יש הרבה בדיחות קטנות ומוצלחות, לצד ריבוי דמויות משנה שחלקן מוצלחות וחלקן מתישות. בניגוד לשלוש ההופעות הקולנועיות הקודמות של איירון מן, אני מרגיש שכאן אין איחוד בין הפרסונה ההרואית שלו לבין הרברבנות והאנושיות של טוני סטארק. בסרט הזה, נדמה שהן יותר מתנגשות מאשר משתפות פעולה וזה יותר סיפור של מיליארדר גאון שהסתבך עם האנשים הלא נכונים, מאשר של הגיבור ששומר על כולנו מחייזרים ודמי-אלים. עד כמה שניתן מבט רציני ומעניין יותר על חייו הפרטיים של טוני ועל מערכת היחסים שלו ושל פפר, הסרט יוצר את התחושה שלא צריך להיות טוני סטארק בכדי להיות איירון מן, מה שקצת נוגד את המסר של הסרטים הקודמים. זה כמו לטעון שלא צריך להיות ברוס ויין כדי להיות באטמן. אפשר לגרום לזה לעבוד, אבל לא מבלי לגרוע משמעותית מאופיה של הדמות. בעוד איירון מן 3 מכיל לא מעט קטעים מוצלחים, לצד הופעות טובות של רוברט דאוני ג'וניור ובן קינגסלי, המגלם את המנדרין, הוא גם נופל ללא מעט סצנות מלאות במשפטים נדושים ובהתרחשויות שנראות מוגזמות. חסר יותר רקע לארועים הגדולים באמת על המסך ובתור הסרט עם הכי הרבה פיצוצים בסדרה, העדר הסברים מעמיקים, או לפחות תגובה של מישהו פרט לדמויות הראשיות, יוצר ניגוד קצת צורם בין בומבסטיות והעדר הגיון פנימי. דמויות חשובות כמו פפר וג'יימס רודס, משוטחות ולא זוכות לסקירה מעמיקה כבעבר. הם משמשים חלק מהותי מהעלילה, אבל כמעט נשכחים בסצנות בהן אינם מופיעים על המסך. למרות שהוא מבדר ומכיל אקשן טוב, איירון מן 3 הוא בעיני הפחות מוצלח בסדרה. הסרט הראשון היה מפתיע, השני קצת מאכזב ו"הנוקמים" הזכיר מה עושה את טוני סטארק לדמות כה אהובה. איירון מן 3 לוקח את כל המרכיבים האלה, מערבב אותם וסוחט את המיץ שמצטבר בכדי ליצור תערובת טהורה של מה שידוע עד כה ואיך ממשיכים מכאן. הבעיה היא שללא המיץ, התוצרת קצת יבשה וחסר משהו שיתן את הטעם הנוסף.

     

    אגב, כמו בכל הסרטים ביקום הנוקמים, יש סצנה אחרי כתוביות הסיום.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        7/5/13 00:21:
      מת לראות.. לדמות אין עומק, היא מאוד מצחיקה אבל היופי שבה זה שהיא שונה מכל הדמויות גיבורי העל טובי הלב שהכל טוב ויפה והם רוצים להציל את העולם- הוא שחצן. זה היופי.
      איירון מן תמיד היה יותר מסתם סרט מדע בדיוני עם גיבור על. לדמות יש עומק, ודאוני ג'וניור הוא שחקן מצוין.

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין