כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בשביל הזהב

    ביקורת: איש הפלדה

    ביקורת על איש הפלדה

    ביקורת: איש הפלדה

    0

    סרטים  

    1 תגובות   יום חמישי, 20/6/13, 17:08

    ''

     

     

    במהלך סיבוב ערבי השאלות והתשובות שלו באוניברסיטאות בארצות הברית, ספר קווין סמית את מה שהוא אולי אחד הסיפורים המשעשעים ביותר אי פעם אודות הוליווד. הוא חשף פרטים אודות תקופה קצרה באמצע שנות התשעים, במהלכה התגלגלה לידיו ההזדמנות לכתוב סרט על סופרמן בבימוי טים ברטון. עבור סמית, חובב קומיקס נלהב, זה נראה כמו חלום שהתגשם, אולם ההתנהלות הביזארית של המפיקים ושלל נסיבות שאינן בידיו, הביאו לכך שהפרויקט לא יצא לדרך במשך קרוב לעשור. גם התוצאה הסופית, "סופרמן חוזר", הייתה מאכזבת ולא הצדיקה את ההשקעה הכספית האדירה בה. לקווין סמית לא היה שום קשר לסרט ההוא, בדיוק כפי שאין לו שום קשר ל"איש הפלדה", הגלגול החדש של עלילות סופרמן. לעומת זאת, ג'ון פיטרס, המפיק המוזר שמוזכר בסיפור, מופיע ברשימת הקרדיטים של שני הסופרמנים, גם החוזר וגם איש הפלדה.

    מעבר לסיפור באמת משעשע, שמאוד מומלץ לצפות בו כי קווין סמית הוא מספר בחסד, הדבר מסביר גם מדוע כל כך קשה לספק מעריצי קומיקס כאשר מעבדים את הגיבור האהוב עליהם לסרט. לא תמיד האנשים שאחראים על הפרויקט מבינים מה עושה את הדמות למיוחדת כל כך עבור המעריצים וכמה כסף ואפקטים שלא ישפכו על הסרט, תמיד יהיו מי שירגישו שזה פשוט לא זה וחבל שלא הכניסו את ההוא, או שלבו את העלילה מהחוברת ההיא. אולי משום כך, מנסים להביא קולנוענים שכבר הוכיחו את כוחם בקרב המעריצים, בכדי שיטפלו בגיבור העל המפורסם מכולם. בשנות התשעים, היה אמור לביים את הסרט טים ברטון, שהפך את באטמן מגיבור קאמפי ומביך לדמות עמוקה, מגניבה ומרסקת קופות. את "סופרמן חוזר" ביים בריאן סינגר, אחרי שני סרטי אקס-מן מוצלחים ולאיש הפלדה, הביאו צוות שלכאורה לא יכול לפספס. כריסטופר נולאן מפיק, דיוויד ס. גוייר, שעבד איתו על טרילוגיית האביר האפל, מופקד על התסריט ואת כס הבמאי ממלא זאק סניידר. אמנם סניידר הוא במאי מעורר מחלוקת בגלל סרטים כמו "300" ו"סאקר פאנץ'", שאינם נחשבים לפסגת הכתיבה הקולנועית, אבל אין ספק שיש לו סגנון חזותי מדהים ולפחות בעיני, הוא עשה עבודה טובה עם "השומרים", חרף טענות חובבי הקומיקס על טעויות קריטיות בתוצאה הסופית.

     

    הסיפור, כמו תמיד, מתחיל בימיו האחרונים של כוכב הלכת קריפטון. ג'ור-אל, המדען הראשי, או משהו כזה, מזהיר מפני התמוטטות הליבה וסופה הבלתי נמנע של הפלנטה. גנרל זוד, מיליטנט חמור סבר, מנסה לבצע הפיכה, אולם כושל ונשלח יחד עם אנשיו לגלות קפואה בחלל, בתוך מה שנראה כמו פאלוסים ענקיים. ג'ור-אל מספיק לשלוח את בנו התינוק, קל-אל, לעבר כדור הארץ, שם יחיה בקרב בני האדם ויגדל להיות כאל לעומתם, בשל קרינת השמש הצעירה יחסית. זוד וצוותו הם הניצולים היחידים מקריפטון, פרט לקל-אל, אולם הם עסוקים כרגע בלהיות קרטיב. קל-אל גדל באין מפריע על כדור הארץ, תחת השם קלארק קנט, מבלי לדעת את סיפור המקור שלו ומדוע הוא כל כך חזק לעומת שאר תושבי קנזס.

    רק אחרי שכתבתי את תקציר העלילה, אני מבין עד כמה יכול להיות מבלבל לראות את איש הפלדה באותו שבוע עם "האויב שבפנים – סטארטרק".

     

    הגרסה המוכרת ביותר של הסיפור, היא זו שהופיעה בסרט "סופרמן" משנת 1978. למרות שהדמות מפורסמת דרך קומיקס וטלוויזיה כבר שמונים שנה, היה זה הסרט בבימויו של ריצ'רד דונר ובכיכובו של כריסטופר ריב שנחרת הכי חזק בזכרון. איש הפלדה, פרט לסיפור מקור זהה, אינו מנסה לשחזר את אותה עלילה. קלארק קנט לא עובד כעיתונאי בדיילי פלאנט, הוא לא מתגלה לאחר שורה של מעשי גבורה מפורסמים והשם לקס לות'ור לא מוזכר אפילו פעם אחת. טוב שכך, מכיוון שאם יש מישהו שראוי שיספרו יותר מסיפור אחד אודותיו, זה סופרמן. הוא אפילו למד סוף סוף ללבוש את התחתונים בתוך החליפה ולא מעליה ויש גם הסבר הגיוני למה יש לו S על החזה.

    התפתחות העלילה אינה לינארית. אמנם רוב הסרט מוצג לפי סדר ההתרחשויות, אבל ישנן קפיצות רבות קדימה ואחורה בזמן בכדי להסביר איך קל-אל גדל בתור קלארק קנט ואיך אביו המאמץ אסר עליו להפגין את כוחותיו בציבור מתוך מטרה להגן עליו. לשם האמנותיות, חלק גדול מהסצנות נראות כאילו צולמו בזמן שהצלם עוד התלבט איפה בדיוק למקם את המצלמה, מה שיוצר תמונה רועדת ולפעמים חסרת פוקוס. אני תוהה אם אנשים שרואים את הסרט בתלת-מימד יבחינו בהבדל.

    הזרות של סופרמן היא נושא הרבה יותר מרכזי כאן מאשר בכל עיבוד אחר שראיתי. לשם שינוי, יש התייחסות ממשית לאיך המין האנושי יגיב אם יגלה פתאום שחי בקרבו חייזר עם כוחות-על. האופן בו הגילוי מוצג הרבה יותר אמין והגיוני מסתם דמוי אדם מעופף שמציל אנשים ומסביר בדרך אגב שהוא מכוכב לכת אחר ויש לו את היכולת למחוץ אותם עם העפעף השמאלי, אם רק יחשוק בכך. אה... וגם ראיית ליזר, אבל בלי פניקה. דמותה של לויס ליין, אותה מגלמת הפעם איימי אדמס, היא לא עלמה במצוקה, אבל היא גם אינה נעדרת נשיות ופחד אנושי לנוכח העוצמה אליה היא נחשפת. כעיתונאית חוקרת, תמיד יש לה תרוץ להופיע במקומות אליהם אסור לאזרחים לחדור והיא מהווה חלק מהותי מהעלילה מרגע הופעתה על המסך. גם פרי ווייט, עורך הדיילי פלאנט והבוס הקשוח של לויס, הוא יותר מסתם עיתונאי ותיק שצועק הערות ואיומי סרק על עובדיו ומהווה דוגמה פעילה ומעניינת להתנהגות של מנהיג תחת לחץ.

    מייקל שאנון לוהק לתפקיד הגנרל זוד. שאנון הוא מסוג השחקנים שמופיעים לאחרונה בהרבה מאוד מקומות ומפגינים מגוון רחב של תפקידים, אבל תמיד קיימת תחושה של חוט המקשר בין כולם. כמו שתמיד מצפים ממתיו מקונוהי להוריד חולצה בשלב כלשהו במהלך הסרט, ממייקל שאנון למדתי לצפות לגרום לי לתעב אותו. לא כי הוא שחקן רע, אלא להפך, כי הוא מתאים לגילום הנבל שעושה את העולם למקום שפחות נעים לחיות בו. כאשר הפעם הוא מצוייד בזקנקן מלבין, גנרל זוד הוא למעשה הדמות הכי מורכבת בסרט. למרות שגוייר וסניידר מעבירים מעל שעתיים בלהסביר את דמותו של קל-אל / קלארק ואת הלבטים והחיפוש אחר האמת שמלווים אותו כל חייו, זוד הוא זה שנדמה שמייצג את הטרגדיה שבגורל קבוע מראש. לכל אחד בקריפטון היה תפקיד מוגדר וזוד נאמן לתפקיד שלו עד הסוף, גם אם חפים מפשע יפגעו בדרך. אני מודה שזה קצת מתנגש עם סוף הסרט, אבל ממילא כולם יתייחסו למה שסופרמן עושה באותה סצנה וישכחו לשניה שזוד חורג מאיך שהגדיר את עצמו כמה דקות לפני כן.

    בעניין הסיום (בלי ספוילרים), הסצנה הזו בהחלט עשויה להכאיב למעריצים היותר אדוקים של סופרמן, אלה שלא מוכנים לקבל חריגות משמעותיות מחומר המקור, על אף גלגוליו הרבים. גם לי זה היה מוזר, כי עד כמה שהדבר משתלב בעלילת הסרט, אי אפשר להתעלם ממה שידוע כבר שמונה עשורים על היקום בו הוא מתרחש. נוסף על כך, הסרט מכיל כמויות הרס סביבתי שרגילים למצוא בסרטים של רולנד אמריך, דבר שמעמיד סימן שאלה גדול לגבי יעילותו של סופרמן כמגן וכברכה למין האנושי. בלי להיכנס לפרטים, הרגשתי לעתים כמו במשחק מחשב בו הרס חפצים ומבנים ברקע מעניק ניקוד נוסף מעבר להשגת המטרה הבסיסית. יש בסרט קרבות שנראים נפלא על המסך, אבל לא תואמים את מה שהתרגלתי לצפות מסופרמן.

    שוב, בתנאים הבסיסיים שהסרט מציב, זה דווקא עובד. סניידר לא מבטיח שההתחלה תהיה קלה ובהתחשב במוניטין שלו כחובב אפוסים נלהב, אני אפילו קצת מופתע שלא השמיד עוד כמה כוכבים בדרך, רק כי זה מצטלם יפה. נדמה כאילו ההשגחה העליונה של כריסטופר נולאן מטעה. הוא אחראי שהסרט לא יחרוג מהתקציב ומהגדרת קהל היעד והביא את התסריטאי שעזר לו להציל מחדש את כבודו של באטמן (אחרי "באטמן ורובין", המקבילה הקולנועית לחילול כבוד המשפחה). עדיין, זו טעות לצפות לעוד "האביר האפל", או לעוד "התחלה". איש הפלדה הוא סרט אקשן טוב שחוקר טיפה יותר מהמקובל את הצורך של גיבור מפורסם בזהות סודית. נעשה כאן משחק רב בזהויות, כאשר קל-אל מכיר את עצמו בתור קלארק קנט, אבל מסוגל להתגלות לעולם רק על ידי העלמת הזהות איתה גדל וחזרה לשורשים הקריפטוניים שלו. עוד נקודה שסרטי סופרמן קודמים נהגו להתעלם ממנה, היא גבורה כרעיון שאינו יחודי לסופרמן. נכון שהוא חזק ויכול לעוף, אבל איש הפלדה הוא סרט סופרמן הראשון בו נתקלתי שלא מציג את בני האנוש כחלשים ומסכנים, אלא כגיבורים בפני עצמם. אמנם כוחותיהם מוגבלים, אבל הסרט מעניק מספר דוגמאות לכך שכל אחד מאיתנו יכול להיות גיבור, גם בלי כוחות-על. זה שאנחנו לא חסינים בפני קליעים ולא יכולים להניף משאית מעל הראש, לא אומר שאין בנו את האופי והנחישות שהם גם מנת חלקו של סופרמן.

    באותה מידה, סופרמן מוצג בסרט הזה כאנושי מתמיד. הוא לא דמות בעלת שני צדדים – קלארק החנון המבולבל וסופרמן האמיץ והחזק. יש כאן הרבה שכבות שנוצרו בידי שנים של חוסר כיוון, קושי להשתלב וטראומות שרק הולכות ונבנות. כשהסרט הסתיים, חשתי שהוא היה עמוס מכדי שיהיה לי מקום להכיל גם סרט המשך. הרגשתי שנגרם כל כך הרבה הרס בסרט אחד, שהצורך הטבעי של המשכו להגביר את הלחץ על בלוטות האדרנלין, יהיה קשה מנשוא. מצד שני, הטיפול העדין בדמות הראשית, היכולת להפוך את סופרמן לרב מימדי ולשם שינוי, לדמות שאפשר להזדהות איתה בקלות, בכל זאת עושה חשק לראות איך ארועי הסרט הראשון ישפיעו עליו בהמשך. בתקוה שזו לא תהיה סתם תצוגת אפקטים של גדול יותר רועש יותר, אלא למעשה חקירת נבכי נשמתו של היצור החזק ביותר בגלקסיה, שמקדיש את חייו המתוסבכים גם ככה להצלתם של אחרים.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/6/13 17:51:
      די. לראות. את. כל. הסרטים. חדשים. לפני. כולם !!!!!!!!!! :) ביקורת מעולה, עשית חשק.

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין