כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    אדיפוס - הסיפור האמיתי

    0 תגובות   יום ראשון, 14/7/13, 18:50

    עליס בליטנטל

    ''

    אדיפוס – הסיפור האמיתי

    בתיאטרון הסימטה ביפו

     

    עד כמה מוכנה אם להרחיק במעשיה כדי להציל את בנה? רון ישועה לקח את המיתוס של אדיפוס, וחיבר מחזה הבנוי על ניתוץ המיתוס של הסיפור הנודע מהמיתולוגיה היוונית, שהפך את אדיפוס למושג: "תסביך אדיפוס".

     

    כל מי שמכיר את המיתולוגיה היוונית, מכיר את הסיפור המיתולוגי על אדיפוס, שלאחר שנולד, ניבא האורקל מדלפי שהוא יהרוג את אביו, יתחתן עם אמו, ויחד יולידו ילדים. מפחד פן הנבואה תתגשם – שלחו את התינוק עם שליח למעבה היער כדי ייהרגו שם. אך השליח חס על התינוק, ומסרו למלך ומלכה עקרה בעיר אחרת. כשאדיפוס שומע בהתבגרו את הנבואה, ובהאמינו שאלה הם הוריו האמיתיים, הוא מרחיק נדוד עד לתבי. בהגיעו לצומת דרכים, חוסמת את דרכו כרכרה ובה משלחת. תוך כדי מריבה על "מי יפנה ראשון את המעבר?”, הורג אדיפוס את כל נוסעי הכרכרה. בתוכם היה לאיוס, אביו הביולוגי.

     

    כשתוא מגיע לעיר,הסובלת מקיללת הספינקס המצוי לפיתחה, הוא מצליח לפתור את חידת הספינקס, זוכה בתהילה, ונבחר להיות מלך תבי במקום לאיוס שנהרג. וכאן מתחיל המחזה של רון ישועה. כפי שהוא מציג את הסיפור, אליבא דדעתו – האמת שונה לחלוטין מכאן ואילך. לא נקלקל לכם את ההפתעה, השזורה בתשוקה, בתככי שלטון (שלא פגו עד היום), במשחק מרהיב של המלכה יוקסטה (אורלי טובלי) - האם הנאבקת ומתלבטת, אך נחושה לשמור על חיי אדיפוס. יסורי הנפש שלה הם החלק היותר דרמטי במחזה החדש, העולה בבימויו של עופר שמר בתיאטרון הסימטה, ומכניסים את הצופים לתוך הקלחת, וגורמים להם לשאול את עצמם אותן השאלות – כיצד היה עליה לנהוג.

     

    אדיפוס הצעיר (דניאל סטופין, שחקן קלאסי מהמעלה הראשונה), יפה התואר, העיניים ורב הקסם, והמלכה המבוגרת יותר, הנאה והחטובה גם היא, מדגימים אהבה ותשוקה הגוברים על הכל. מסביבם – רוחש מזימות אחיה של יוקסטה, קריאון, שבפרק ההמשך של המיתוס יהפוך למלך, לדודה של אנטיגונה, ולנושא הטרגדיות הבאות. הויכוחים שבינו (מתן קליגר המהוקצע, המשכנע ומרשים בהופעתו) לבין בנו של הנביא תריסיאס, שנרצח במשלחת שבכרכרה (זוהר גלבוע המצוין במשחק כנה ומרשים), הויכוחים הללו מסמלים את אש האירועים ותגובות העם לתהפוכות שהוא עובר. כמו המגיפה שפשתה בעיר מאז יוקסטה ואדיפוס נישאו, ובעטיה כל התינוקות נולדים בעלי מומים.

     

    אך לא רק המלכה והמלך. גם יצרו של קריאון גובר עליו, ועבור אהבת השפחה, שהוא מעבר אותה (דבי לומברוזו החביבה), הוא מוכן לעבור על החוק. הסיפור הנוסף הזה חושף מערכת תככים, סצינות של שינוי זהות והתנהגות, שאולי משרתים את צרכי קריאון, אך גורמים לקיצה של השפחה. סצינת השגעון המדומה של קריאון מזכירה את "שגעונו" המדומה של המלט, שגם הוא תוכנן ע"מ לחשוף את סודות רצח אביו.

     

    מה שאין רואים על הבמה כאן, הוא הסוף הטראגי ומה שאדיפוס מעולל לעצמו לאחר שנודעה לו האמת. לנו מוגש כאן "הסיפור האמיתי" גירסתו הדימיונית של המחזאי, הסותרת כליל את האירועים המוכרים לנו. ומה שנותר לצופים הוא לקבל את הנושא בצורה כפי שדמיין לעצמו המחזאי. והבחירה בידינו – להאמין לזו או לזו.

     

    משחקם של השחקנים כולם מעולה, קלאסיקה בניחוח עכשווי. נגינת הפסנתר של עמרי דגן עם המוסיקה המקורית שלו מלאה באופי, המתוסף לדרמה והופך חלק בלתי נפרד ממנה. עיצוב החלל והתלבושות היפהפיות והמתוחכמות של אינגה בר – מקסים. התאורה של נדב ברנע מתאימה. ולתיאטרון הסימטה – שיחד עם תיאטרון "תמונע" מהווה את השורה הראשונה של תיאטרוני הפרינג', המאפשרים במחיר צנוע לחזות במיטב ההצגות – הוא יכול להתגאות בהצגה המתוספת לשורת ההישגים של התיאטרון שביפו העתיקה.

    בצילומי יח"צ נראים למעלה - אורלי טובלי ודניאל סטופין.

     למטה:דבי לומברוזו, מתן קליגר, אורלי טובלי, דניאל סטופין וזוהר גלבוע.

     

    ''

     

     

     

     

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל