כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';
    0

    "כנס העתידנים", ביקורת

    3 תגובות   יום שבת, 28/9/13, 20:25

    ''

     

    "כנס העתידנים", תסריט ובימוי: ארי פולמן, מבוסס על ספר מאת סטניסלב לם.

     

    "כנס העתידנים", סרטו החדש של ארי פולמן, הוא לא פחות מאורגזמה קולנועית. הוא מפוצץ בכישרון קולנועי ובאהבת קולנוע, והוא ללא ספק חוויה, שגם אם לא תתחברו אליה, אתם חייבים לעבור, בעיקר אם אתם מחשיבים עצמכם כאוהבי קולנוע. "כנס העתידנים" פורץ את הגבולות המוכרים לנו ומזכיר שתמיד יש לאין להתקדם. זהו סרט שיעצבן רבים בעלילתו הלא קוהרנטית בעליל ובעודף הסגנון והויזואליה הנוטפים ממנו, אך הוא גם כזה שייגע לרבים אחרים בלב, יגרום להם להבין את העוצמה שבאומנות השביעית. וכל זה בזכות חזונו הבלתי מתפשר של במאי מבריק אחד.

     

    ארי פולמן הוא אחד מן הגדולים שבקולנועני ישראל, בעבר ובהווה. סרטיו תמיד מתנהלים במעין יקום מקביל, כזה שדומה לשלנו אבל הוא קצת אחר, שפועל על-פי חוקיו המסתוריים שלו. סרט הבכורה שלו, "קלרה הקדושה", הוא מהמיוחדים שנעשו בארצנו. מעין אגדה אנרכיסטית שלמרות שלא ממש ברור לי מה הלך בה, מקסימה ומרשימה אותי בכל פעם מחדש. סרטו השני, "Made in Israel", הוא מסע סוריאליסטי ומוזר המתאר בו ישראל משונה ושם במרכזו סיפור משונה עוד יותר ודמויות נהדרות. אך למרות האופירים של "קלרה" והמצוינות של "Made in Israel", הסרט ששם את פולמן בקדמת הבמה היה "ואלס עם באשיר", דוקומנטרי אנימציה מרהיב ובו פולמן נזכר באירועי מלחמת לבנון בה השתתף. זהו ללא ספק אחד מן הסרטים הישראליים הטובים שנעשו אי-פעם, יצירה אפופה בכישרון קולנועי, שהקנתה לפולמן מועמדות לאוסקר והרבה כבוד באמריקה.  

     

    "כנס העתידנים" מבוסס על ספר בעל אותו שם מאת סטניסלב לם, סופר המדע-בדיוני המפורסם שבאמתחתו יצא גם יצירת המופת "סולאריס". פולמן שואב לא מעט רעיונות מהספר, ויש איזשהו קשר תמתי בין הספר והסרט, אך ה"כנס" של פולמן בסופו של דבר שונה מאוד מן זה של לם. 

     

    בחלקו הראשון, זה שמתנהל כולו בלייב-אקשן, מספר "כנס העתידנים" את סיפורה של שחקנית בשם רובין רייט (בגילומה של רובין רייט), ש"עבר זמנה". היא מתוארת כשחקנית שעשתה את כל הטעויות האפשריות, שעלתה מיליונים לאולפנים, ושאף-אחד כבר לא רוצה לעבוד עמה. היא מבלה את רוב ימיה בהאנגר בסמוך לשדה תעופה אותו היא הפכה לבית, עם בתה בת-העשרה המרדנית והצינית, ובנה הקטן ארון, שסובל ממחלה קשה שתוביל אותו בסופו של דבר לעיוורון וחירשות. סוכנה של רובין, אל (הארווי קייטל בתפקיד נהדר), מודיע לה כי לאולפנים יש הצעה אחת ואחרונה אליה. בפגישה באולפני מירמאונט, אחד מראשי האולפן מסביר לה את אופי ההצעה: הם רוצים לסרוק אותה ולהעביר את דמותה אל מחשב, כך יוכלו להשתמש בדמותה לכל דבר שיצטרכו, וכך היא לא תצטרך יותר לשחק בשום צורה ובשום פורמט, ובתמורה תקבל סכום כסף ענק. התהליך מתואר כמהפכני וככזה שכל השחקנים יעברו בחצי שנה הקרובה. רובין מתלבטת רבות, אך לבסוף מסכימה ונותנת לאולפן לסרוק אותה. 

     

    כעת הסרט עובר 20 שנים קדימה, שם רובין המזדקנת נוסעת לכנס העתידנים המתרחש בעיר אברהאמה, שהיא איזור המוגבל לאנימציה בלבד. רובין מגלה כי דמותה הפכה לסמל של חברת מירמאונט הגדולה ושעליה לשאת נאום מרכזי בכנס הקרב. העולם המוצג באברהאמה הוא כזה המונע מאמפולות, סמים המועברים בין כל הבא ליד חינם אין כסף. בעקבות אי-אילו אירועים אותם אני לא אפרט עבור אלו שעוד לא צפו בסרט, רובין יוצאת למסע עמוס בתוך עולם האנימציה שחוקיו לא ברורים והמציאות בו הפכפכה ומשונה. 

     

    "כנס העתידנים" מתאר בעיניי בעיקר את הפחד של פולמן מן עתיד הקולנוע. עתיד בו כבר לא באמת צריך שחקנים, שהאולפנים יכולים פשוט להשתמש בדמותם של השחקנים כרצונם, בכל סרט שירצו מכל ז'אנר, מבלי אפילו לשאול את השחקנים. זהו גם עתיד בו לא באמת צריך במאי קולנוע, מכיוון שאלו היוצרים את הסרטים הם אמני המחשב, והכל נעשה מבלי שום אינטרקציה אנושית, דרך המחשב. פולמן מעביר את החששות שלו מן העתיד הזה, שבאמת יכול להגיע, דרך החששות של רובין רייט, השחקנית לה מציעים הצעה שאי-אפשר לסרב לה, להצטרך למהפכה שהיא תהייה הסמל שלה. אבל למרות כל מה שמציעים לה, ולמרות שזוהי ההצעה האחרונה שתקבל, היא משתהה, היא לא בטוחה שזהו הצעד החכם ביותר לעשות, מכיוון שמה יקרה לרובין השחקנית, זו שאוהבת את המקצוע שלה ורוצה להמשיך ולשחק? 

     

    פולמן מעלה בסרט לא מעט שאלות קשות, כשאת המרכזית, זו שמתניעה את הסרט, הוא שם בפיה של רובין. בעקבות הגילוי שלה של מהו טיב ההצעה של אולפני מירמאונט. היא שואלת את סוכנה: ומה קורה לבחירה החופשית? וכאן פולמן תוקף גם את הוליווד של זמננו, כשסוכנה עונה לה בשאלה אחרת: האם עכשיו יש לך בחירה חופשית? והוא מסביר את עצמו בדוגמאות שונות: במאים שאומרים לה איך להתנהג, ראשי אולפנים שאומרים לה איך להיראות ותסריטאים ששמים מילים בפיה. 

     

    כוחה של היצירה החד-פעמית הזו מגיעה מן האומץ הרב של האדם שמאחוריה. יוצר שלא מפחד להעלות שאלות קשות וקיומיות ולהעביר ביקורת חריפה על התאגיד הזה שנקרא הוליווד ועל איך שהוא אט-אט משתלט על חיינו, כשהוא מציג את אולפני מירמאונט כתאגיד ענק ששולט בכמעט כל אספקט בחיינו בזכות סמי הזיה שמעניקים למשתמשים בהם התגשמות של כל חלומותיהם ורצונותיהם, עד כדי כך שכל אחד המשתמש בסמים הללו לא חייב להיות הוא עצמו, ויכול בעצם להפוך לכל דמות בו יחפץ באותו רגע. פולמן מתחבט גם בשאלה האם המציאות הזו היא טובה או לא. שאלה שגם אני, אגב, מתחבט בה לא מעט מאז הצפייה בסרט. 

     

    ובין כל אלו, הסרט הוא גם דיון מרגש אודות יחסי הורים וילדים, ואודות אהבה. רוב הסרט מתואר כמעין חיפוש של רובין אחרי בנה, ארון, ולמענו. וגם חיפוש אחרי אהבה, וכיצד, או אם בכלל, היא יכולה להתקיים במציאות המוצגת בסרט. ולמרות שהתסריט של פולמן מעט מפוזר לפרקים ולא הכי קוהרנטי, וגם קצת בעייתי, מכיוון שהוא דורש הרבה מאוד מן הצופים, אני חושב שהוא מאוד סגור על המסרים שלו ומה שהוא רוצה להגיד, או על מה שהוא רוצה לדבר, בכל אופן. אני לא מצאתי את עצמי מיואש בשום חלק של הסרט, וגם ברגעיו הכי מטורפים ופסיכדליים, מצאתי את מסריו ואת ליבו. 

     

    "כנס העתידנים" הוא לא רק יצירה קולנועית מפוארת ומלאה בכישרון, הוא גם יצירת מופת לכל דבר ועניין. זהו מופת של עשייה קולנועית. פולמן מראה שליטה עזה ומעוררת קנאה במדיום הקולנועי, הן בחלקי הלייב-אקשן המבוימים ומצולמים לעילא, והן בחלקי האנימציה המרהיבים עד כדי סחרור חושים, העשויים ביד אומן בטוחה ואמיצה. זהו סרט נדיר בייחודיות ובחדשנות שלו ואני מאוד מקווה שאחרי שיופץ באמריקה הוא יתחיל להיות אחד מן הסרטים המדוברים של השנים האחרונות, כמו שהוא צריך להיות. כי האמת היא שעבור סרטים כאלו הומצאה האומנות השביעית. לא כי הוא הכי טוב או הכי מדהים, אלא בגלל השאפתנות העצומה שלו, והאומץ ללכת אל מקומות בהם עוד לא הלכו, לקחת את הקולנוע עוד צעד קטן קדימה. 

     

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        30/12/13 12:05:
      אני ממש שמח לשמוע שהגבת לסרט ככה. אין על מה, כמובן. ארי פולמן, זה הבחור להודות לו.
        29/12/13 02:50:
      בגלל כל השבחות וההמלצות נתתי לסרט הזדמנות שניה, בעיקר בגלל כל מה שכתבת אמרתי לעצמי שהסרט אולי יהיה שווה את זה. והיה כ"כ שווה את זה. 'כנס העתידנים' הוא אחד הסרטים הכי טובים שראיתי השנה, חובה לתת לו כמה צפיות כדי לפתוח לך את העיניים, לבוא בראש פתוח ופשוט להכנס לעולם הכה מדהים הזה שארי פולמן מכניס אותנו אליו. הטעות שלי הייתה ללכת אליו בקולנוע, מדובר בסרט שחובה לראות לבד, כדי להכנס לאווירה ששום דבר לא יפריע לך להכנס לאווירה המיוחדת של הסרט. תודה לך, ריצ'ארד.
        7/10/13 16:18:
      צפיתי, סרט בעייתי.

      ארכיון

      פרופיל

      ריצ'ארד.
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין