כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בשביל הזהב

    ביקורת: להציל את מיסטר בנקס

    ביקורת על להציל את מיסטר בנקס

    ביקורת: להציל את מיסטר בנקס

    1

    סרטים  

    0 תגובות   יום רביעי, 8/1/14, 17:27

    ''

     

     

    לפני כשבוע, נתקלתי בסרטון קידום משנות החמישים, בו וולט דיסני בכבודו ובעצמו, דן עם הילדים מתכנית הטלוויזיה "מועדון מיקי מאוס", בהפקת סרט מוזיקלי על פי ספרי ההמשך לקוסם מארץ עוץ. דיסני לא החזיק בזכויות לספר הראשון, אבל מאוד רצה ליצור סיפור שיתבסס על ההמשכים הרבים וישמר את אווירת הקסם וההרפתקנות שמאפיינת אותם. הפרומו המושקע כלל שירים וכוריאוגרפיה של ממש, בתוספת תלבושות ותפאורה שיהיו הבסיס לסרט.

    עד היום לא ידוע מה הביא לביטול הפרויקט. ההערכה המקובלת היא שמדובר בשילוב בין לוח זמנים עמוס מדי מצד דיסני (שבדיוק היה שקוע בבניית פארק דיסנילנד), לבין חשש שההשוואה הבלתי נמנעת לסרט הקלאסי של MGM תפגע בהכנסות. זה רק אחד משורה ארוכה של פרויקטים של דיסני שבוטלו, או התגלגלו להפקה תחת שם אחר, לפעמים אפילו בידי אולפן מתחרה.

    פרויקט אחד שוולט דיסני בשום אופן לא הסכים לוותר עליו, הוא מרי פופינס. "להציל את מיסטר בנקס" מספר כיצד אחרי עשרים שנה של פניות אשר נענו בשלילה, מסכימה הסופרת פ.ל. טראוורס, המתעקשת שיפנו אליה כגברת טארוורס, להגיע לקליפורניה ולהיפגש עם מר דיסני, המתעקש שיקראו לו וולט. היא לא באה כדי לחתום על חוזה, אלא בכדי לסרב באופן אישי במידה והרעיונות של דיסני לא ימצאו חן בעיניה.

    הם בהחלט לא מוצאים חן. גברת טראוורס מתמלאת חלחלה לנוכח האפשרות להפוך את הסרט למחזמר ואוי ואבוי אם מישהו רק יציע לשלב בו אנימציה. היא אדם נוקשה וחרדתי, הרבה מעבר לאיפוק הבריטי המוכר. אל מול שמחת החיים המתפרצת של המפיק חובב העכברים ועובדיו החייכנים, גברת טראוורס מרגישה שעליה להגן בחרוף נפש על כל שינוי שינסו להכניס למרי פופינס שלה. גם כשהיא נוכחת במפגשי הקראת התסריט, יש לה תיקונים רבים שהיא דורשת בטרם תשקול אפילו לאשר את העברת הזכויות לאולפן.

    למרות שהסרט נקרא על שם דמות מתוך הספר, הוא לא מספר על מר בנקס, אלא על גברת טראוורס. אמה תומפסון, בעלת עבר משלה בעיבוד וגילום אומנות קסומות, נכנסת לנעליה הלוחצות של הסופרת שגדלה באוסטרליה עם אב מלא דמיון והיגרה בבגרותה לאנגליה, שם הפכה לכרוב חמוץ. קשה להבין איך אדם כה אנאלי אחראי לדמות מבריקה כמו מרי פופינס, עד שמבינים כמה הרעיונות של דיסני שונים מאיך שטראוורס ראתה את הסיפור בדמיונה.

    הסרט מזגזג בין המפגשים של גברת טראוורס, וולט דיסני ואנשיו בשנת 1961, לבין ילדותה של הסופרת בתחילת המאה ה-20. גם פה, החיבור בין הילדה השובבה והחייכנית לאישה הבודדה ושונאת הילדים, נראה תמוה, אולם ככל שהסיפור נפרש בפנינו, התהליך נעשה ברור יותר. זאת אף על פי שהסרט לא טורח לדבר על חמישים ומשהו השנים שעברו בין לבין. קריאה בויקיפדיה מגלה ש-פ.ל. טראוורס חייתה חיים מרתקים, הכוללים קריירת משחק, יחסים אינטימיים עם גברים ונשים, חשיפה למיסטיקנים, נסיעה בעולם בכדי ללמוד ממקור ראשון על מיתולוגיות של עמים שונים ואימוץ בן שלא רצה קשר איתה בבגרותו. כל הצד הזה, שיכול לשפוך הרבה אור על דמותה של הסופרת, לא מוזכר אפילו בחצי משפט ורק שנתיים מילדותה מופיעות כהשראה לכל כתיבתה והזכרונות הטובים והרעים שמלווים אותה. אפשר לומר שההתעלמות מעשורים של חוויות נובעת מהרצון לשמור את הסרט מתאים לכל המשפחה, אם כי חלק מהסצנות באוסטרליה אפלות למדי.

    להציל את מיסטר בנקס נראה בתחילה כקומדיה קלילה. הוא הולך על אחד הניגודים הפשוטים והיעילים בתולדות הקולנוע: אישה נוקשה וחסרת שמחת חיים, מול אדם שמפעל חייו היה לבנות את המקום המאושר ביותר בעולם. טום הנקס כוולט דיסני הוא ליהוק כל כך טבעי, שמדהים שלא קרה עד עכשיו. אחד השחקנים האהובים בעולם, מגלם את המפיק ששמו הוא מותג המוכר עד היום בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. שתי הדמויות ההפוכות מייצרות לא מעט רגעים קומיים, אולם טראוורס עצמה אינה דמות מצחיקה. התגובות שלה משעשעות כשכותבים עבורה סיטואציה קומית, אולם היא נושאת עמה מטען רגשי שאינו מאפשר לה לזוז אפילו מילימטר מעמדתה וגורם לה להתייחס לכל האנשים מהוליווד כוולגריים, חסרי טעם ולמעשה, כאויב מספר אחת של היצירה הגדולה שלה. היא לא מבינה למה אנשים מעריצים את מרי פופינס במקום לראות בה דמות מחנכת שלא סובלת שטויות. כאשר מבוגרים מתנהגים לידה כמו ילדים, היא רק רוצה לעלות על טיסה חזרה ללונדון ולהסתגר בביתה עם ספל תה.

    אמה תומפסון היא שחקנית נפלאה. להציל את מיסטר בנקס נותן תזכורת עד כמה, כאשר היא נשאבת לחלוטין לדמותה של הסופרת המזדקנת. הרבה שחקניות היו מגלמות היטב את הצד הנוקשה של פ.ל. טראוורס, אבל תומפסון מצליחה להשתלט בעדינות ובאצילות גם על הצד הפגיע שלה. כשהיא מודאגת, או עצובה, זה לא נראה כמו משהו שהוכנס בכח לתסריט בכדי להזכיר שיש לדמות יותר מפן אחד. על המסך מופיעה אישה אמיתית שמתקשה לעמוד בקצב בו העולם משתנה ורוצה לקחת עמו את הדבר הכי יציב בחייה – הדמות שיצרה לגמרי בעצמה.

    שחקנים אחרים בסרט חביבים, אבל תומפסון אוכלת את כולם, כולל טום הנקס, בלי מלח. פול ג'יאמטי מעורר אהדה כנהג חסר תחכום, בראדלי ויטפורד עושה עבודה טובה כדון דה-גראדי, התסריטאי המעבד את מרי פופינס לסרט וג'ייסון שוורצמן ובי.ג'יי. נובאק מפגינים כימיה טובה בתור האחים שרמן, כותבי השירים. כל אחד מהגברים האלה, נאלץ בשלב כזה או אחר לנהל שיחה עם גברת טראוורס כנציג האופטימיות ההוליוודית ואמה תומפסון מגיבה בצורה הנכונה בכל הזדמנות.

    הצד החלש של הסרט הוא הפלאשבקים לילדות. עד כמה שמעניין לראות איך ארועים מאותה תקופה משתקפים ביצירתה של גברת טראוורס, הם לא כתובים בצורה מוצלחת כמו הארועים בשנות השישים. הדמויות קלישאתיות ויש יותר מדי פלאשבקים שקוטעים את הרצף העלילתי של הסרט ולמעשה, מתחרים בו על מרכז הבמה. קולין פארל מוצלח כאביה של טראוורס, אולם זה נס שהדמות שלו לא נמאסת כבר בחצי השעה הראשונה. עד כמה שנהנתי מההצגה של מאבקי השליטה בין הסופרת לוולט דיסני על עיצוב דמותה הקולנועית של מרי פופינס, החלקים בסרט שאמורים להסביר את מקורה של הדמות, בעיקר מפריעים.

    סרטו הקודם של הבמאי ג'ון לי הנקוק, "הזדמנות שניה", שנוא עלי. הוא לקח סיפור אמיתי, עוות אותו כך שיתאים לאג'נדה פוליטית מסוימת ובסס אותו סביב דמות שהייתה יכולה להיות מוקד לסאטירה לולא הייתה אמורה לעורר הזדהות. להציל את מיסטר בנקס הוא שיפור ניכר. גם כאן, נעשה תחקיר מעמיק לגבי הארועים עליהם הסרט מבוסס ורובם מוצגים בצורה נאמנה יחסית למציאות. ישנם שינויים מטעמים אמנותיים וקטע קצר המוצג על רק כתוביות הסיום, קצת פוגע באמינות של האופן בו הדמות של טראוורס כתובה. למרות זאת, מדובר בסרט מעניין ומרגש, לעתים מאוד מצחיק, שחייב את הצלחתו לשתי נשים. האחת היא מרי פופינס, שכל שמץ של נגינה מהסרט שנקרא על שמה, העביר צמרמורת בגופי. השניה היא אמה תומפסון המחזיקה דמות מורכבת שגם נסיון לחלק את חייה לשתי תקופות בלבד, לא מונע מהשחקנית האדירה לשבות את הלב, דווקא בתפקיד אישה שכל כך קשה לחבב.

     

    ''

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין