כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    מרסל וואנדרס

    0 תגובות   יום שני, 9/6/14, 15:20

    Alice Blitental

    עליס בליטנטל

     

    ''

    מרסל וואנדרס

    במוזיאון STEDELIJK באמסטרדם

    הניו יורק טיימס הכתיר אותו "הליידי גאגא של עולם העיצוב". תערוכת MARCEL WANDERS במוזיאון STEDELIJK באמסטרדם מרהיבה ומהפנטת כפי שאף אחת אחרת יכולה היתה להיות.

     

    במסגרת השיפוץ של המוזיאון המודרני הגדול שבאמסטרדם, ותוספת הבנין החדש לבנין העתיק המסוגנן – הפך המוזיאון למשהו כה אטרקטיבי, כפי שלא היה מעולם. אם בעבר אפשר היה להציג רק קומץ מהאוסף המודרני והעכשווי של המוזיאון הזה, הרי כעת, עם תוספת החללים, וצורת בנינו החדש, שנראה מבחוץ כמו יצירת פיסול של לויתן ענק, והחיבור המופלא בין שני הבנינים – יצירות המופת של ראשית המאה העשרים, המשכה ועד היום – מוצגות במלוא הכבוד הראוי להן, כשקארל אפל, ממייסדי תנועת ה”קוברה” מוצג במלוא הדרו.

     

    והדובדבן שבעוגה – תערוכת אחד מגדולי המעצבים בעולם כיום, מרסל וואנדרס, שיצירותיו מעטרות חללים רבים, במיוחד בעיצובי המנורות שלו בגדלים שלא ידענו, במקומות שלא תארנו לנו שיוצבו ועל כך בהמשך.

     

    מרסל וואנדרס (1963) הולנדי יליד בוקסטל, נודע בעשרות השנים האחרונות כמוביל בתחום עיצוב הפנים, הריהוט וכן כמתווה הדרך לרבים אחרים, אותם הוא מלמד באקדמיות. כבר בעת לימודיו בארנהיים, נקבע מעמדו ככשרון בולט, כשסיים בהצטיינות ( “CUM LAUDE”), ובה בעת כמה מיצירותיו – כלי אוכל וקערות, הפכו למוצרי mass production.. לאחר לימודיו המשיך ללמוד באופן פרטי אצל כמה מורים נודעים ובאקדמיות שונות ומגוונות. מכאן הרבגוניות שביצירותיו, המשלבות שמרנות ומסורת הולנדית כמו ה”דלפט”(כלי הקרמיקה המצוירים בכחול) וחידושים ססגוניים פרי דמיונו היוצר. האמן והמעצב שלאורו הוא הולך הוא פיליפ סטארק. אך וואנדרס המשיך הרבה מעבר לעיצוב הריהוט הלא קונבנציונלי.

     

    יכולת הרישום והציור שלו באה לידי ביטוי בעיצוב כלי הסכו"ם שעיצב לחברת Baccarat. הגילוף המיוחד על כל כלי, כמו גם עיצוב המנורות שהאהיל שלהן עשוי כמו ריקמת תחרה –שנדרשה הרבה סבלנות כמו גם יכולת עיצובית וטכנולוגית - מהממים את הצופה ממראה המוצר. מי שרוצה לקבל תמונה רחבה יותר מיצירותיו, יכול להכנס לאתר המלון ANDAZ HOTEL באמסטרדם השוכן במקום בו שכנה הספריה העירונית, על גדת תעלת פרינס, ולהיות המום מהיופי הנשקף מצילומי עיצוב החדרים, הלובי, עיטורי הקירות, המנורות התלויות או העומדות. ממש חוויה.

     

    אתר אחר המרהיב בעיצובו הוא בית דירות באיסטנבול, שמשקיף על אירופה ואסיה כאחד. כך גם מלון מונדריאן בחוף הדרומי במיאמי. בריכת השחיה בו מלווה בלאונג' אלגנטי עם וילונות אסופים, בו יכולים האורחים לנוח, תוך צפיה בקו הרקיע של מיאמי. מנורת ענק-עומדת בגובה כמה מטרים מאירה על סביב הבריכה.היא נראית יותר כמו יצירת פיסול מאשר אביזר תאורה. כה רבה עוצמת טביעת כף ידו על המוצר.

     

    בתערוכה המוצגת במוזיאון סטדליק בקומת התחתית של המלון, בתאורה מיוחדת, מוצגים פריטים פיסוליים (שהם גם מעטרים את הלאונג' של המלון הנ"ל ומוצגים על מדפי הארון על מלוא הקיר),וכן מה שהפך ל"כתב היד שלו" – עיצוב מסויים של רגלי המנורות העומדות, המזכיר את עיצוב הפרש ממשחק השחמט; כך גם ציוריו המעטרים את הטפטים בחדרי השנה במלון אנדז בו הוא שותף, שעיצב והיה למעין מוזיאון פרטי שלו.. בקיצור, זה רק קצה קצהו של מפעלו.

     

    הלקוחות הקבועים של הסטודיו שלו שנפתח ב 2001 הם חברות ALESSI, FLOSS, PUMA, BACCARAT ואפילו מרקס אנד ספנסר וחברת KLM, לה עיצב את מערכת כלי האוכל לנוסעי מחלקת העסקים. בתערוכה נראים גם עיצובי פנים, מנורות בגודל ענקי, כמו זו המצורפת כאן בצילום ונראית כמו ראש ענק של אשה הסובב על צירו, כסאות וכורסאות במיבנים לא רגילים, שכולם מייצגים את הרעיון המרכזי שלו: כאילו כל אחד מהם אומר: "אני עוצבתי באהבה, בתשומת לב, ואני אשרת אותך בכל חייך". זאת – מכיוון שהם נוצרו על בסיס מקורות השפעה היסטוריים וקונספטואליים כאחד.

     

    הרוח של הדברים הנשקפים מעיצוביו מדגימה שאר רוח, דמיון שופע יחד עם התחשבות בעבר. כך שכל אחד מתפעל מהן, ומוצא בהם משהו מרומם את לבו ומביא לתגובת: wow !!! כך מה שרואים במלון שעיצב את פנימיותו בשילוב של כורסאות מפנקות, תאורה המגיחה ממעל (בצורת נברשות עשירות במרכיבים ואופי אצילי) לבין מנורות מינימליסטיות אך המשרתות היטב את האורח, לקריאה, לאינטימיות ולאווירה. בעיני – עיצוביו כובשים את הלב יותר מעיצוב בתי המלון שעיצב פיליפ סטארק בניו יורק, שגורמים להלם בצורות הבלתי רגילות-כמו-לא אנושיות כמעט, מול היכולת של וונדרס למזג בין הדימיון והיצירתי לבין הנוח והשימושי.

     

    עצם השימוש בצורות מעוגלות בכל יצירותיו, מעיד על הומניות והתחשבות. על רצון להרמוניה ולהרגשה נוחה ונעימה, בד בבד עם יתרון המקוריות. ההקפדה על פרטי כל מוצר ומורכבות העיטורים, הן בגילופם והן ביכולת רישומם – עושים מכל כלי שיצר יצירת אמנות בפני עצמה, ולראיה – כלי הסכו"ם שיצר עבור חברת באקארה הנודעת. הכדים הענקיים העשויים בשיטת DELFT ההולנדית הנודעת, מעניקים גם הם תחושת קלאסיקה ונינוחות לזוהים במחיצתם.

     

    מרסל וואנדרס, שמצליח במשך 25 שנה לממש את חלומו וחלומם של אחרים, קרא לחברה שהקים

    "WANDERS WONDERS”. ואכן, תערוכתו היא סיכום של 25 שנות יצירה מצליחות, כשהאמן כעת בשיא פריחתו. מומלץ מאד לבקר במוזיאון הסטדליק המחודש. חיכיתי לזה כמה שנים טובות, בהן עבר זמנית לאיזור הנמל, שלא היה כה מוצלח עבור המוסד המכובד הזה, אך כעת הגיעה העת, וראוי לבקרו כדי לחוות את החוויה. הוא ממוקם בהמשך הרחוב המתחיל עם הרייקסמיוזיאום, אחריו מוזיאון וואן גוך ומיד אחריו – הסטדליק.תענוג !!!

     צילום יח"צ - מנורה סובבת על צירה פרי יצירתו של מרסל וואנדרס.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל