כותרות TheMarker >
    ';

    ביקורת על ההצגה "ריאקציה"

    ביקורת על מחזה, תיאטרון, הצגה, אמנויות הבמה, אמנות,

    ביקורת על ההצגה "ריאקציה"

    4

    אמנות ובמה  גרמניה, שואה, ברלין

    12 תגובות   יום שבת, 15/11/14, 14:41

    בצירוף מקרים משעשע משהו יחד עם מחאת המילקי והפולמוס האופנתי באשר להכתרת ברלין כמעוז הישועה החדש של היהודים, הלכתי שבוע שעבר לצפות ולהתרשם מההצגה, "ריאקציה", שנכתבה בידי ארז מירנץ, בוימה ע"י אלעד שרעבי ושוחקה ע"י גד נבו, ושעוסק בנושא השואה וזיכרונה, מברלין דרך פריז וניו-יורק עד תל אביב וחוזר חלילה.

     

    ''

     

    השחקן, גד נבו, מרשים במשחקו בהצגת יחיד זו, שבמהלכה נכנסת דמותו לטראנס היפנוטי באמצעות טיפול מודרך והיא מושלכת אל זיכרונות שונים מזמנים ותקופות שונות: מישראל וגרמניה של ימינו אל עבר חוויות העבר הלא-נעימות. ההצגה מתחיל עם קימתו הבהולה של בחור כבן 30, שסובל באותם רגעים מפרנויה ואיבוד זיכרון, בתוך חדר גדול וריק ובו רק מזוודה וכורסאות. יחד עם גיבור ההצגה, אנו מגלים אט אט את הפרטים אודותיו ועל הזמן בו הוא מצוי, דרך השימוש במזוודה ובחפצים ובעיתונים שבתוכה. הוא יהודי, הוא בורח מהנאצים, הוא פליט שהגיע לאמריקה. אלא שבסוף ההצגה אנו מגלים כי למעשה הגיבור חווה זיכרונות של אדם אחר, שחי את חווית השואה 60 שנה לפניו. מה שמעלה שתי אפשרויות: אחת, שהוא גיבש לעצמו תודעת זיכרון כוזבת מתוך רשמים טראומטיים שתודעתו קלטה מביקור ביד ושם כשהיה ילד קטן (כפי שמוסבר בהמשך ההצגה), והשנייה, שהוא הצליח בדרך כלשהי לספוג רשמי תודעה של אחר. בתחילת ההצגה, הגיבור לא בטוח מיהו, מיהי אימו ומיהם חבריו, אולם גם בהמשך, לא אנחנו ולא הגיבור בטוחים בדבר מה, כיוון שההצגה נוסכת בנו ביטחון בזהות אחת ומנפצת אותה לאחר מכן. וכך, אנו עוברים עם גיבור ההצגה, את תלאות התקופה, את הקסם של פריז ואת חוויות השואה. אבל השואה, שמתוארת בהצגה לפרטיה, היא רק אחת מהנושאים המטופלים כאן במחזה. אובדן הביטחון בזהות האישית, בחוזקן של זיכרונות העבר ובשיטת הטיפול של הפסיכודרמה (ומכאן, בעקיפין, כביקורת גם על התיאטרון עצמו, המשפיע והמושפע מהפסיכודרמה), אלו הנושאים המושמים כאן לדיון. מי שירצה, יוכל גם להרחיק עד לנושאי מעבר בין זמן ומרחב, ועד לגלגול נשמות ותודעות, אבל לדעתי ההצגה מתמקדת בעיקר בנושא הזיכרון. עד כמה נוכל לסמוך על הזיכרון שלנו, זה האישי והפרטי וזה הקולקטיבי ואף התת-קולקטיבי? כל אחד מאיתנו נתקל בפער בין מה שהוא זוכר לבין מה שבאמת אירע, בין מה שהוא זכר לבין זיכרון פיקטיבי או זיכרון של אדם אחר, אשר הוטבע בו, ולפעמים אנחנו אפילו בטוחים שהזיכרון שלנו ולא של מה שתועד, הוא הוא האמיתי, ואם הוא טבוע בנו כה חזק, אז מי אמר שלא כך הוא?

     

    ''

     

    את גיבור ההצגה, מלווה כל העת קולו של מנחה הטיפול, שדולה את זיכרונותיו של הפרוטגוניסט כפול הזהות מתוך עצמו. בתחילה לא הבנתי מדוע הוחלט שהקול ידבר באנגלית במבטא גרמני-ישראלי רצוץ. אני לא בטוח שזו אכן היתה כוונת המשורר, אך בדיעבד, העובדה שלא ניתן לבטוח בזיכרונות ומכאן גם בקול שמנחה/מפתה את הגיבור, מתאימה למבטא. הקול מדבר בעגה גרמנית, כמו איזה ד"ר מנגלה שעורך ניסויים על מטופליו מרחוק ולפעמים הוא נשמע כישראלי שמבקש להיראות כמקצועי ע"י שימוש גרוטסקי באנגלית, וזה מחריף את האמביוולנטיות ואת הטלת הספק במתרחש בכל ההצגה, כפי שעושה זאת הדמות הראשית כלפי אותו קול, בשלב מסוים בהצגה, ולא נקלקל את החגיגה למי שטרם צפה בו.     

     

    התרשמתי לטובה מההצגה. הייתי מעדיף לו היתה התמקדות באחד מהסיפורים שנפרשו לאורכו, אבל ההצגה טובה והיא מעלה הרהורים.

    בימים אלו עולה הצגה נוספת מאת ארז מירנץ, "צמחים מטפסים", שעוסקת גם היא בנושא של תודעה ורפואה, אבל הפעם דרך עולמם של המשותקים, שהם כישויות המדדות בין החיים למוות.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      שאמםט
      יש ב26.1
      שאמפו
        23/12/14 15:41:
      גם לך
      שאמפו
        1/12/14 14:54:
      הצגה הבאה ב23.12
        29/11/14 23:52:
      שאמפו
        25/11/14 16:43:

      ההצגות הבאות:

       

      יום א', ה-30 בנובמבר, תיאטרון האקדמיה לאמנויות המופע בשעה 21:00.

       

      יום ג', ה-23 בדצמבר תיאטרון האקדמיה לאמנויות המופע בשעה 21:00.

       

      ההצגות באולם 1, האקדמיה לאמנויות המופע רח' בית אלפא 13/טברסקי 8, ת"א חניה חינם וגישה לנכים: רח' טברסקי 8 לכרטיסים: טל' 03-9400333

      דוא"ל: academiakupa@gmail.com

       

      או בערב ההצגה בקופה

       

      פרומו: https://www.youtube.com/watch?v=0Fl22T7DIkk

       

      מחיר כרטיס: 65 ש"ח.

       

      גימלאים, סטודנטים, תלמידים חיילים ונכים : 40

        25/11/14 16:41:
      ההצגות הבאות: יום א', ה-30 בנובמבר, תיאטרון האקדמיה לאמנויות המופע בשעה 21:00. יום ג', ה-23 בדצמבר תיאטרון האקדמיה לאמנויות המופע בשעה 21:00. ההצגות באולם 1, האקדמיה לאמנויות המופע רח' בית אלפא 13/טברסקי 8, ת"א חניה חינם וגישה לנכים: רח' טברסקי 8 לכרטיסים: טל' 03-9400333 דוא"ל: academiakupa@gmail.com או בערב ההצגה בקופה פרומו: https://www.youtube.com/watch?v=0Fl22T7DIkk מחיר כרטיס: 65 ש"ח. גימלאים, סטודנטים, תלמידים חיילים ונכים : 40
        16/11/14 07:44:
      תודה על הביקורת. ושבוע טוב
        15/11/14 15:28:
      כל הכבוד שיש עוד צעירים שיוצרים וצורכים תרבות
      תודה, כן יירבו כאלו הצגות בתיאטרון הגוסס שלנו

      ארכיון

      פרופיל

      שחר לאודון
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין