כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    קיטור של רגשות

    1 תגובות   יום שלישי, 10/11/15, 13:13

    עליס בליטנטל

    ''

     

    ''

    קיטור (של רגשות) בסאונה

    בבית צבי ברמת גן

     

    הצגה יפהפיה, עזת ביטוי ומושכלת, עם צוות שחקניות מדהים, עלתה עד אמש בבית צבי, עם המחזור המסיים השנה. לא להאמין איזו פצצה הנחיתו עלינו מיד עם תחילת העונה.

     

    המחזה שכתבה נל דאן הבריטית מתרחש בסאונה שכונתית. מכיוון שאי אפשר להפוך את האולם הקטן של בית צבי לסאונה בגלל הצופים, הציבו מעין אגן רחצה ענקי על כל הבמה, כשהסאונה מצויה מעבר לדלת השקופה אך מה שקורה שם אין רואים. מה שכן קורה, הוא מהות הפגישות השבועיות של הנשים, שהפגישות בסאונה משמשות להן לעירטול נפשי וכמקום לפורקן כל צרותיהן ושברי ליבן.

     

    מנהלת הסאונה וכל שאר הספא היא ויולט, (חן יוסף המכמירה) שמשמשת לכולן תחליף לאם ולחברה הטובה ביותר. עבור כל אחת יש לה מילה טובה, היא מרגיעה והכי חשוב – מקשיבה להשתפכויות הנפש. משום שכל הנשים באות באותו יום ובאותה שעה, הן הפכו לחברות נפש, כעין קבוצת תמיכה לחברותיהן מכל הלב.

     

    תעוזתה של הבימאית המוכשרת להפליא מאיה שעיה בהתירה עירום מלא כמעט בחלק גדול מזמן ההצגה, אינה בוטה או נוגסת באיכות המחזה. היא חלק טבעי ממנו ואסתטי ביופיו. יחד עם זאת, אין כמותה לדעת את נפש האשה, ובכך הנגיעה שלה בבימוי יוצרת מגע אינטימי ורגיש עם כל הנפשות הפועלות, והיא מוציאה מכל שחקנית את המיטב שבה, גם אם הוא מנוגד לאופיה-היא.

     

    המיגוון האנושי פה הוא רחב: ג'וזי, חשפנית ועוד, מלאת אהבת חיים ותוססת, אינה חוסכת מחברותיה את פרטי חולשתה – אהבתה למין. גל שדה כג'וזי כובשת בחום ובאנרגטיות שלה שבהמשך יביאו למיפנה אישי שלה בהצגה. היא גם זו שעיצבה את התנועה בקטעים בהן היא סוחפת את כולן לרקוד ולהתנענע בשיא החופשיות, גם סוג של פורקן. דמות שונה לחלוטין היא אשה קשישה, גב' מדו (יעל ארביב, שאי אפשר להכירה לאחר ההצגה הודות לשפת הגוף הנפלאה, המבטים והטקסט שהיא מצליפה עמו, בעיקר על בתה). הבת, דון, רחלי איצקוביץ' שעם שפת הגוף הכה נכונה והבעותיה המפתיעות, עם משחק מושלם של אצבעות ידיה כשהיא פורכת אותן – היא המסמר בהצגה. ממש תגלית של כשרון בצוע של נערה על סף פיגור, או נפגעת התעללות מינית. האם כולאת אותה בבית כדי שלא תצא ותממש את יצר המין המתעורר בה, בגלל האב שהיה לוקח אותה למופעי חשפנות. הטקסט שבפיה אותו תרגמה ועיבדה מאיה שעיה, נוקב ביותר.

     

    ההצגה זורמת בקצב מהיר, כשהחשיפה הנפשית של כל אחת היא דרמה בפני עצמה. כשג'וזי החשפנית מספרת על האלימות הפיסית של החבר שלה; או כשננסי (ענת שרון האצילית) מגלה שחרף העושר – היא אומללה כי בעלה בגד בה ונטש אותה ואת הילדים; או כאשר ג'ין היפה (מיכל זיסקרוט השחקנית האולטימטיבית), האינטלקטואלית בין כולן, מעודדת את הנשים לצאת למרד כנגד החלטת העיריה לסגור את הסאונה מטעמי חסכון. “ואיפה אנו נתרחץ? ומה תעשינה אלו שאין להן חימום בבית, ולא מים חמים להתרחץ?” הן שואלות בשלטים בהפגנה, ובעת הדיון במועצה. מה שממחיש מה קורה ברחבי לונדון פשוט נחשף ויזואלית ללא רחם. ובחירתה של ג'ין בג'וזי כנציגת המשתמשות בסאונה לפגישה עם המועצה, משפיעה על הצעירה, וגורמת לה להתעורר מהקפאון הנפשי, העליבות של חייה, ולהחליט לאחר הצלחתה בדיון שהיא יוצאת ללמוד כדי לשנות את כל חייה.

     

    רעיון הפמיניזם מבצבץ כאן ותופס עוצמה, הן ביכולת הפתיחות הרגשית שהנשים מגלות, מה שהגברים לא ידועים בזה, הן בהתגבשותן ליחידה אחת בעלת כוח, והן בהחלטתן לצאת למאבק ביחד. ששת השחקניות החטובות והיפות כה מבריקות במשחקן המלוטש, המקצועי, והבחירה במחזה ובבימאית כה מוצלחים, משום התלכדותן ליחידה הומוגנית אחת, כמו אנסמבל הפועל זה שנים ביחד.

     

    ראוי לציון הוא עיצוב הבמה הכה יוצא דופן של רוני וילוז'ני, וכך גם התלבושות והתחתון בצבע העור המכסה את ערוות הבנות. או מבחר הכובעים שהאנגליות כה אוהבות לחבוש לא משנה לאן הן הולכות. זה חלק ממסורת הלבוש, שרק הקשישה מדגימה אותה. בעוד הצעירות – במבחר פרוות כנגד הקור האנגלי. עיצוב התאורה המדויק של מתן פרמינגר, המוסיקה היפה של יובל ברוסילובסקי והדרכת הטקסט של מאיה שעיה – כולם סוגרים את מעגל היצירה הפואטית-חברתית- אירוטית ונועזת כאחד.

     

    רק בבתי ספר למשחק ניתן לחזות בהצגות כמו זו, שתיאטרונים רפרטוארים לא יעזו להעלות.

     

    בהצלחה לבנות אלו בהמשך שנתן האחרונה, וכן שימריאו הלאה.

     

    בצילום העליון של יוסי צבקר נראות רחלי איצקוביץ, ענת שרון ומיכל זיסקרוט בתחתון מיכל, רחלי, ענת, גל,חן ויעל.

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      כמה זמן עוד יקח לכם לתקן את המערכת שלכת הלא תקינה?

      ארכיון

      פרופיל