כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    רביעיה

    0 תגובות   יום רביעי, 30/3/16, 00:41

    עליס בליטנטל

    ביקורת הצגת "רביעיה" בתיאטרון הספריה

    ''

    רביעיה של אהבה

    לראות על במה אחת את שתי מלכות התיאטרון הישראלי מזה למעלה מחמישים שנה – ליא קניג ומרים זוהר – זו חוויה נדירה. הכל, הודות לחיבור ההדוק בין המחזאי דן קלאנזי האמריקני והבימאי הישראלי רועי הורביץ. ועל כך תודות ל"תיאטרון הספריה" שהפיק את ההצגה ומאפשר העלאת כזו פנינה של הצגה.

     

    אז כך זה היה: רועי הורביץ שיחק במחזהו הראשון של קלנזי "שעונים" על גרמני המושלך לאותו תא במחנה הריכוז בו נמצא שען יהודי, ועל החברות הבלתי אפשרית הנוצרת בין היהודי לבין ההומו הגרמני. כך נוצר הקשר בין רועי וקלאנזי. מאז, האחרון הגיע לכל הופעה של ההצגה ברחבי העולם. בהמשך, קלאנזי כתב עוד שני מחזות בהן שיחק רועי הורביץ, שבינתיים ביים את ליא קניג ב"לא ביום ולא בלילה" ובהמשך ב"משהו טוב". כך נוצר הקשר המופלא ביניהם, שהמשיך כשרועי ליוה אותה במסע הופעותיה בארה"ב לפני שנה. מסע שבמהלכו נפגשו עם דן, שבדיוק סיים את כתיבת מחזהו "רביעיה". המחזה כבש את לב שניהם שגמרו אומר להעלותו בבכורה עולמית בישראל. כדי להעלות עור וגידים על המחזה, ליא הביאה לקאסט את מרים זוהר, שעמה שיחקה עשרות שנים בהבימה, בין היתר ב"מירלה אפרת", ואת יהודה אפרוני הוותיק והטוב; מרים הביאה את אילן דר, שותפה להצגות ב"בית לסין" ובקאמרי, אילן הביא את אשתו רות המעצבת שתייעץ בתוקף מקצועה, וכולם יחד הביאו עמם את האהבה והחברות. ואלה עומדים בליבה של הדרמה האנושית הכובשת הזו.

     

    הצגת "רביעיה" פורשת כמעט את כל חייהם המשותפים של שני הזוגות, שחברים כבר מזה 37 שנים. המחזאי קלנזי, בתרגומו ובבימויו הכה רגישים ועשירים בניואנסים של רועי הורביץ, השכיל לגעת בנקודות רגישות ביותר המוכרות כה טוב לרבים מאיתנו מהוריהם או מאחרים, ושחוו חלק מהחוויות של בני הזוגות מגיל צעיר, על כיצד הכירו, איך חוו את לידת צאציהם, ובכלל – מתוך השיחות אותן הקפידו לקיים בפגישות השבועיות, אנו רואים כמו בסרט את כל נקודות השיא הכי מרגשות בחיי הרביעיה. גם של שפל ודם של גאות. אך לרוב, אנו צוחקים ונהנים ממשפטי המחץ שלהם, במיוחד מפיה של ליא, מתלהבים מיכולת הריקוד והשחרור הגופני של מרים, המתנועעת כבחורה בת 40, ומהיחס ההדדי הכה נפלא ומתגמל של הגברים לנשים. חוץ מבגידה של אחד ברעייתו. ממנה אנו למדים איך להתייחס לזה, ואיך הסיפור המשותף בכללותו ממשיך להתגלגל עד הסוף הבלתי נמנע.

     

    כאמור, עם תאורה מעוצבת בכשרון נפלא של אורי מורג, עם מוסיקת רקע אמריקנית נהדרת ששמוליק נויפלד השכיל כל כך להתאים, מוסיקה שהרקידה את השחקנים ואת לב הצופים גם יחד. כל אלה, כולל השיר שמבצעת הרביעיה ביחד, מובילים את הצופים לאורך סיפור חיים שלם של ארבעתם, ואנו חשים כמו בבית, כמו היינו האוזן הקשבת של מחשבותיהם והרהורי ליבם של גיבורי המחזה. לכידות מושלמת בין קהל הצופים לבמה ולמי שמצוי עליה.

     

    הימצאות של שחקנים שהפכו כבר כמעט לאגדה – היא חוויה מעוררת ומלאת התרגשות לשחקנים הצעירים של בית צבי, המצוי בסמוך לתיאטרון הספריה, ומהווה מעין ערך מוסף ללימודיהם שם. הבימאי הורביץ חבר למחזאית נאווה סמל ומביים כעת את המחזה שכתבה לפני 30 שנה עבור ג'טה לוקה ז"ל, והמחזה יעלה בסביבות חג הפסח או לאחריו. מרתק יהיה לראותו.

     

    המחזאי קלנזי שנכח בערב הפרמיירה, מאד התרגש מתגובות הקהל, וכמוהו השחקנים, וקהל הידוענים מעולם התיאטרון שהגיעו לתת כבוד למחזה ויוצריו. ערב מרגש, מלא שאר רוח ורגשות עמוקים המסתתרים בעמקי לבו של כל אחד, שהמחזה הצליח להגיע אליהם, לגעת ולחולל תגובה.

     

     

     המשפט המסכם בהצגה "”לא אחכה למחר. רק עכשיו הוא שם המשחק" – ממצה את הרעיון הטמון בהצגה: לא להחמיץ אף רגע. לחיות כל דקה ולמצות את החיים עם הרבה אהבה וחברות אמיתית וטובה. לכן, אסור להחמיץ הצגה נפלאה זו. לכל הגילאים - מצעירים ועד קשישים.

    בצילומים של אייל לנדסמן נראים למעלה מרים זוהר וליא קניג, ולמטה: אילן דר וליא קניג.

     

    ''

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל