כותרות TheMarker >
    ';

    ביקורת: ערב שירי לויד-וובר, בית צבי

    ביקורת: "רומיאו ויוליה" – מרגש, איכותי ומענג – האופרה הישראלית

    1 תגובות   יום שלישי, 19/4/16, 11:34

    ''
    ''
    ''

    ביקורת: "רומיאו ויוליה" – מרגש, איכותי ומענג – האופרה הישראלית

     

    מאת חיים נוי

    "רומיאו ויוליה" של ויליאם שייקספיר זכו לגרסאות רבות בתחום המחזות, מחול ומוזיקה. האופרה של המלחין הצרפתי שארל גונו העולה באופרה הישראלית היא הפקה מענגת, איכותית ומרגשת.

    גונו כתב 13 אופרות ואולם רק שתיים מהן זכו להצלחה מיוחדת והן פאוסט ורומיאו ויוליה. באחרית ימיו התרכז בעיקר בהלחנת מוזיקה כנסייתית.

    סיפור האהבה של שייקספיר והסיום הטראגי העקוב מדם שזור באופרה במוזיקה קסומה והוא נשען בעיקר על זוג האוהבים ובדואטים שנכתבו עבורם. גונו כתב את האופרה במהירות יחסית והיא הועלתה באופרה קומיק בפריז , בשמו הקודם של המוסד – התיאטרון הלירי של פריז. ההפקה העכשווית היא הפקה של האופרה של מונטה קרלו בשיתוף האופרה פליצ'ה בגנואה.

    ההפקה המרהיבה מלווה ברקדנים ובשחקנים , התורמים למופע.

    אורליה פלוריאן, סופרן מרומניה, מגלמת את יוליה והיא מבצעת את התפקיד ביכולת ווקלית מרשימה. אורליה היא בעלת קול עצמתי והיא מדלגת בין הצלילים הסולמות ביכולת מופלאה והתוצאה היא ענוגה מאוד. אורליה כבר הופיעה בעבר באופרה הישראלית וזכורה במיוחד בהפקה המרהיבה של לואיזה מילר לוורדי. (הילה בג'יו מגלמת את התפקיד לסירוגין עימה).

    גסטון ריברו , טנור מארצות הברית, מגלם את רומיאו והוא בעל קול ערב ומרגש, למרות שהוא קצת נמוך וממש לא נראה כרומיאו נסיך החלומות.

    נח בריגר, הבריטון הישראלי,  מגלם את קפולט והוא בעל יכולת ווקאלית נהדרת.

    נעמה גולדמן , מצו סופרן מגלמת את משרתו של רומיאו בחן רב ובאורח נעים וצלול.שי בלוך מוצלחת כגרטרוד האומנת של יוליה. יאיר פולישוק בעל יכולת מקצועית רבה , מגלם את משרתו של קפולט. ולדימיר בראון המצוין מגלם את הדוכס.

    יש לציין את פטרי לינדרוס , בס מפינלנד שהפגין יכולת שירה נפלאה בתפקיד הנזיר לורנצו.

    מקהלת האופרה בניצוח איתן שמייסר הייתה מוצלחת מאוד ומילאה את הבמה בשלל תפקידים ותלבושות.

    המנצח הצעיר פרנצ'סקו צ'לופו להטט עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון והצליח להפיק חוויה מרגשת ונעימה. ראוי לציין גם את הביצוע המקסים של שתי נגנות הנבל, דנה חולדאי וזינה סוחובוק.

    הבמאי ז'אן-לואי גרינדה העלה הפקה ראויה ומוצלחת ואיפשר למוזיקה לדבר ולא העמיס יתר על המידה את הבמה. קרולה וולס עיצבה תלבושות יפות ותקופתיות. אריק שבאלייה עיצב תפאורה בנאלית שהסתכמה בדרך כלל בבמה ענקית מוגבהת וכתלים בצידיה.

    האופרה היא בת 5 מערכות וייתכן שהיה מקום לצמצם בהפוגה הקלה ביניהן וכך הייתה יכולה להיות יותר קולחת.

    האופרה רומיאו ויוליה מועלית לראשונה, אחרי שכבר הועלו בארץ הפקות מחול, הצגות ומחזות זמר על בסיס המחזה (סיפור הפרברים) והיא עומדת בפני עצמה ויכולות המוזיקה והשירה שבה. אין ספק שההפקה היא בהחלט חוויה אופראית לאוהבי הז'אנר, נמרצת, מענגת ומרגשת.

    הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

    צילום- יוסי צבקר

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/4/16 09:10:

      מסכים לרוב אמירותך. מלבד שתים.

      אחד מישנית,לגבי הבס הפינלנדי שהציג בס מחוספס לא נעים בלשון המעטה.

      העיקרית אבל,היא במה שנוגע לאורליה פלוריאן בתפקיד יוליה.

      היא אכן זכורה לטוב ובמיוחד בתפקיד מגדה מ-la rondine.

      קול עוצמתי דרמאטי מלא צבעים.ניפלאה.

      עם כל זה, היתה לי תחושה  לא טובה כאשר ראיתי את  שמה בקאסט.

      יוליה צריכה סופרן מסוג אחר.

      ואכן היא היתה אכזבה גדולה.  גבוהים מעולצים ,צורמים עד צורחים.

      ( ולא רק באריה מהמערכה הראשונה אשר דורשת קולורטורה צלולה )

      היה קשה לשמוע. ואכן זכתה בפרמיירה בקבלת פנים צוננת.

      אלך לשמוע גם את הילה באג'יו לחוויה מתקנת.

       

      ארכיון

      פרופיל

      חייםנוי
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין