כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    אלוהי הקטל

    0 תגובות   יום שני, 20/6/16, 16:56

    עליס בליטנטל

    ביקורת הצגת "אלוהי הקטל"

     

    ''

    אלוהי הקטל

    בסטודיו יורם לוינשטיין

    כה חבל שהייתי בחו"ל ורק אמש צפיתי בהצגה שגלגלה אותנו מצחוק כזה, שאפילו יסמינה רזה, המחזאית, לא היתה מאמינה למה שמסיימי השנה בסטודיו יורם לוינשטיין מסוגלים לעשות לקומדיה שלה. משום כך, אפשר יהיה לראותה רק עד ה25.6 בסטודיו. אלא אם כן מישהו יאמץ אותה להמשיך ולעלות.

     

    מה שכל כך נהדר בלצפות בהצגות של מסיימי בתי הספר המשובחים למשחק הוא – האפשרות לראות הצגה, בה הדרור האמנותי ניתן בשפע הן לבימאים הן לשחקנים והן למעצבים והיוצרים.בלי חשש שמא לא תהיה מסחרית. כאן – רק האמנות קובעת. הפעם, בוגר הסטודיו מ-2013, עמית אפשטיין, שמשחק ב"הבימה" ובתיאטרון באר שבע, ומועמד השנה לפרס השחקן המבטיח על תפקידו ב"רומיאו ויוליה" בבאר שבע – עושה מטעמים מהמחזה של יסמינה רזה, בבימויו הכה יצירתי, יצרי, אנרגטי וללא מעצורים – שבתיאטרון ממוסד לא היו זוכים להיווצר.

     

    הודות לבימויו הנפלא של עמית אפשטייןלעיצוב התנועה האכספרסיוניסטי של אבינועם בן נחום ולמשחק הזורם בשצף קצף של ארבעת השחקנים המחוננים, בתוך עיצוב במה מדהים ומושקע של זאב לוי, יכול הקהל עדיין עד ה-25   לח.ז לחזות בהתפרעות והתפרקות טוטאלית של שני זוגות הורים אלגנטיים ותרבותיים, שנועדו לסיים באופן חיובי והרמוני את הריב של בני שניהם. ריב, בו שבר האחד את שתי שיניו של השני, וריסק את לסתו. הדירה האלגנטית שקירותיה עטויים במלאכת מחשבת של יצירות כמו-ארכיאולוגיות-אפריקאיות, מהווה מקום מפגש לכאורה אידיאלי להגיע להסכם שלום.

     

    אך שרשת אירועים בלתי צפויים קורעת את השלווה והאיפוק שהורי הילד הנפגע כופים על עצמם, כאשר הזוג השני מסייע להביא את הראשונים לשבירת האיפוק והתפרצות עצבים מוחלטת. מה שמתרחש שם לא יתואר. צריך לראות כדי להאמין, לכל מה שקורה הודות לדיוק בבימוי הכה ווירטואוזי, ולמשחק המדהים של השחקנים. אלאן, אבי הילד המכה, (שניר איגולקין המשכנע) קוטע כל כמה דקות את השלווה הנסוכה כביכול על המפגש, עם הטלפונים הבלתי פוסקים משותפו למשרד עורכי הדין. הלה, מתווכח עמו על מהות תרופה העלולה לקטול אנשים הלוקחים אותה בגלל ליבם החולה. מאידך, אמו הנודניקית של מישל, ישראל קוז'ינסקי – הר געש של רגשות ויכולת עילאית של החצנתם, חולה גם היא במחלה ומשתמשת בתרופה הנתונה במחלוקת.

     

    שתי הנשים היפות שונות מאד באופין. שירן הוברמן כ-וורוניק, אם הילד הנפגע, יורה בצרורות את שטף רעיונותיה, כך שהאחרים לא מעזים לריב, מול יורה רותחת כזו. יכולת המשחק הקומי והדרמטי שלה הם ממש פנומנליים, והיא נושאת על כתפיה את רוב הלהט שבהצגה. התסרוקת שלה, שבסערת הוויכוחים וההתעמתויות מתפרעת לגמרי, התסרוקת מהווה גם היא, (כמו כל לבוש בהצגה כלשהיא), מסר חשוב, ומדברת בעד עצמה. לעומת הר הגעש הנשי והכובש של שירן, הרי שרי שימחוב הדקיקה והיפה, סטייל צרפתיה קוקטית, פחות נועזת בדיבורה, וקטע ההשתכרות שלה שלאחר מגיעה ההקאה – מהווה כעין קטרזיס למה שקדם לו, ומרגיע רק להרף עין את הסערה.

     

    ראוי לציון קטע הפתיחה הכה אמנותי ומלבב, בו ארבע בובות רבות ביניהן לצלילי מוסיקה נהדרת של איל לנזיני. הקטע ממש מרנין ומצחיק, ומהווה, כמו הפתיחה באופרה, את כל תמצית המסר הטמון במחזה עצמו. המסר- עד כמה אפשר לרדת במישור יחסי האנוש, כשמגיעים לקטל של ממש: הן בדיבור עם מילים בעלת ארבע אותיות, הן בתנועות המיניות הגסות שמבוצעות כדי להרתיח את הצד השני, ועד להתפרעות טוטאלית, שבכל המחזה נמצאת בנסיקה מרגע ההתחלה ועד הסוף הגמור. קטע הבובות לא מצוי במחזה הכתוב, והוא כולו וואריאציה של הבימאי המחונן והנהדר הזה.

     

    ההצגה שופעת צחוק, מתח, וריגוש, שמגיע עד לשיא בסוף ההצגה. משהו בלתי רגיל בשלל הקומדיות: לא סיפור הטבול בבדיחות פה ושם. כאן – כל הזמן הקהל בריגוש מהמתרחש. הבימאי והשחקנים לא מותירים לקהל פסקי זמן של מנוחה. הכל עולה ועולה עד שהקהל יוצא בתחושה של נחת עילאית ותענוג מהחוויה.

     

    הצגה מושקעת, מקצועית, שראוי שכל הקהל יחזה בה, בפרט לאור כל ההתכתשויות סביב, האירועים ההיסטוריים בעולם, והטמטום בתוכינו המסית רק לריב ולכרות את הענף עליו אנו יושבים. ההצגה אולי תפיג את השנאה המיותרת ותביא שלוות נפש לצופים בה.

     

    בצילום של רדי רובינשטיין למעלה נראים מימין לשמאל: שרי שימחוב, שניר איגולקין, שירן הוברמן וישראל קוג'ינסקי

     

    שאפו לסטודיו יורם לווינשטיין, לבימאי ליוצרים ולשחקניו.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל