כותרות TheMarker >
    ';

    lean on me

    ראיתי פעם סרט שנקרא lean on me. הסרט היה מקומם למדי, אך את הכותרת אני לוקחת איתי לכל מקום.
    הבלוג הזה הוא מעין ראי לנפש. קופסת תכשיטים שניתן להניח בתוכה מחשבות ורגשות המבקשים להם דרך החוצה, מחפשים אפשרות למצוא להם פה וצורה, ואינם יודעים איזו עין תשזוף אותם, ומתי, ואי מי, יגיב להם אם בכלל. הכתיבה מקלה מאד, מסייעת להרגיש ומסייעת לחשוב. הידיעה שאי מי עשוי לראות את הדברים יש בה מן ההצצה למקום אסור, מן המשחק בין הראוי והלא ראוי הדרים בכפיפה אחת. . .

    0

    קלאסיקה בממד אישי, מוצרט בסלולר אסתרית בלצן מאחרת את יגאל קמינקא ואנסמבל נשפני תל אביב

    0 תגובות   יום חמישי, 1/12/16, 21:09

    בדרך כלל אני כותבת מייד כשאני חוזרת הביתה מן הקונצרט. כשזה עוד חם. כשהמוסיקה עוד מקפצת לי מבין האצבעות. הפעם העומס היה רב, תירוצים תירוצים, היום, כשתם שבוע, החלטתי שלא יעלה על הדעת. אני חייבת לכתוב . לכתוב כי מבחינתי זו לא ביקורת, זה סוגשל תיעוד , זה אלבום התמונות שלי שמכניס בתוכו את כל הקונצרט, וכך אני יכולה להיות בקונצרט שוב, בכל הקונצרט, ובקצב הפרטי שלי (כולל הקפה)...

    שתי יצירות  גדולות ושתי יצירות  קטנטנות התארחו בקונצרט.

    היצירה הגדולה הראשונה, מוצרט. חמישיה לפסנתר אבוב קלרינט קרן ובסון  

    https://www.youtube.com/watch?v=juesNiA3X2s     כאן מבצע Ensemble Dialoghi.  

    איך מגדירה אסתרית את היצירה - "סטארט אפ לכלי נשיפה".  כלי נשיפה, לכל מי שהיה פעם בקונצרט, ממוקמים הרחק בעומק הבמה. בחזית יושבים המיתרים לסוגיהם, הם ליגה א' אותם צריך גם לראות וגם לשמוע. הם כלים סלוניים. הפסנתר וכלי המיתר הם אורחי הבית. נשפנים-  מופיעים בחוץ יש להם כח, עוצמה, מצעדים, תרועות הידד, תרועות אבל תרועות כבוד  (להזכירכם, כשמעלים את הדגל, כשנכנס הנשיא, אפילו כשהוא נכנס לכנסת...)  כשכל הכלים מריעים יחד, הפרספקטיבה מהדהדת יותר מכל מקשי הפסנתר.  הנשפנים חיים את הכלי, נושפים לתוך הכלי (אגב, הבסוניסטים עושים לבד את הפיות..)  הפסנתר, יש בו ארבע קורות, מנגנים בקצות האצבעות, הכלי רחוק מן המנגן. כאן, אומרת אסתרית, מעלים לראשונה את הנשפנים אל חזית הבמה. והיצירה, היא גשר בין שני העולמות. הפסנתר - לומד "לצעוד במצעד"  ואילו הנשפנים - נגינתם הופכת לקידה מעודנת...

    היצירה נפתחת פרק אחר פרק, . הפרק הראשון מסתיים בתרועה, הפרק השני, כפי שמגדירה אותו אסתרית, נותן כניסה לחדר הסודות. מוצרט כתב לאביו "אבא אתה תהיה גאה בי"  כששלח לו את תוי הפרק השני. אנחנו רואים איך מנגינה אחת (שיר שהוא חלום) יוצא לדרך ועובר מכלי נשיפה אחד למשניהו, הפסנתר הוא השטיח של החלום שעליו נמצאים כלי הנשיפה .   המנגינה פשוטה אך השילוב הוא חגיגה של ממש. הפרק האחרון גם הוא מקסים ומהפנט..  

    תענוג אמיתי.  באמת מוצרט במיטבו. 

    ואז - פנייה חדה למסלול אחר. אסתרית שופכת את ליבה, שלושים שנה אני מנסה להנגיש מוסיקה  קלאסית לקהל, אין דרך להגיע לדור הצעיר,העתיד אינו צופן בחובו הבטחה. והנה , היא מציגה לפנינו את הקוסם שינגיש את המוסיקה לנגנים צעירים. לדור הצעיר שאין לו סבלנות ומוטיבציה ללמוד נגינה, להתאמן. ומי שמנגן, חזקה עליו שגם יבוא לשמוע קונצרטים. ומי הקוסם?  יגאל קמינקא. 

     

    קמינקא,  נגן אבוב, היה אבובן ראשון בתזמורת הסימפונית של ירושלים רשות השידור.  יגאל מנגן בנוסף לאבוב גם חליל.  לפני שהספקנו להגיד מילה, הוא ניגן את מעוף הדבורה. (חברתי/אחותי , שיושבת  לידי בקונצרטים, אמרה לי שבספרדית זה נקרא מעוף הזבובון , ואם אקשיב קשב רב, אגלה שאכן זו לא דבורה שם, אלא זבובונית קטנה  וטורדנית..)  כך או כך הוא בחיוך של ילד ביצע את מעוף הדבורה, והקסים את כולנו. הוא חי את המנגינה, החליל הוא חלק בלתי נפרד ממנו,  מזמן לא זכור לי ביצוע כל כך מכושף של היצירה הזו. פחדתי לנשום שמא אפסיד איזה צליל...

    https://www.youtube.com/watch?v=6QV1RGMLUKE  

    לא, זה לא הביצוע של יגאל, ולא מצאתי ביו טיוב אף ביצוע של חליל ליצירה הנפלאה הזו. כך או כך, היה מרנין נפש. 

     

    ומכאן התחילו אסתרית ויגאל לדבר על הקשיים  ללמוד והקשיים ללמד מוסיקה. ואז מספר יגאל שהוא פרש מן התזמורת, והקים סטארט אפ בשם JOY TUNES שכל עניינה טכנולוגיה - אפליקציה - ההופכת את חווית האימון בנגינה לחוויה משחקית משובבת לב. גם לפסנתר, אם הבנתי נכון, גם לחליל, וכבר יש לו מעל 8 מיליון משתמשים ההולכים אחריו כמו החלילן מהמלין.... הוא הראה לנו כיצד עובדת האפליקציה שיצר, ממש מרתק.  הנחת המוצא של יגאל קמינקא היא שנגינה היא משחק ההרפתקאות הכי גדול בעולם,  מכאן הוא יוצר את האפליקציות וזו החוויה שהוא מקנה למאזינים לו.  

     

    מכאן לשם, ניגן לנו את הצ'רדש של מונטי  https://www.youtube.com/watch?v=9rqsfzy9i6I  בחליל. איזה יופי, איזו וירטואוזיות. מצאתי ביוטיוב קלרניטן המבצע את היצירה, זה אפילו לא אפס קצה של מה שחווינו בקונצרט  (מצאתי עוד ביצוע    https://www.youtube.com/watch?v=BF9uQI-SRv4    של כנרת ,שמאד השתדלה, אין ספק, אבל אין לה אפילו קצה קצה של הארומה ממה שקיבלנו אצל יגאל קמינקא)  . ואני יושבת לי כאן, מקשיבה (ככה אני כותבת, אני מקשיבה שוב לקונצרט, אבל לא באותם הביצועים)  ומעלה בדמיוני את הביצוע המופלא ששמעתי בקונצרט.

     

     החלק השני, זו כבר אופרה אחרת. פרנסיס פולנק , שישיה לפסנתר חליל אבוב קלרינט קרן ובסון.

     https://www.youtube.com/watch?v=ku2RoI8VfSU

    מוסיקה מודרנית,   על פי הניתוח של אסתרית, פולנק ,"מתכתב" עם מוצרט, הוא "הילד הרע" של התקופה.  הניתוח שלה היה מעניין, אבל לזכור באמצעותו את מוצרט? הצחקתם אותי.... פולנק כתב משך שבע שנים את היצירה, אבל אני עוד לא בשלה להקשיב ליצירות כאלה. ממנו (סליחה סליחה )  אין לי יכולת לתקשר עם המוסיקה המודרנית, להתמודד עם מוסיקה ששוברת את המסגרות הטונאליות ואת הקווים המלודיים. אני מרגישה כמו מישהו שעומד במוזיאון מול תמונת ענק שכולה ריבוע אחד אדום, וזהו. ומביט ומביט ומביט ולא מבין מה רוצים ממנו..... ..... 

    לסיום, ביצע יגאל קמינקא את הקונצ'רטו לחלילית בדו מזור . https://www.youtube.com/watch?v=hggISFswKcw   איזו וירטואוזיות, איזו יכולת. הנשימה נעתקת. מה זה הדבר הזה??!!  

     

    אז ככה,  היתה שם נבחרת נשפנים נהדרת. הגר שחל עם חליל, שנראה היה שהיא נהנית מכל צליל שהיא  מנגנת, 

    רואי אמוץ  בחליל

    מיכל בית הלחמי בקלרינט    

    איתמר לשם בקרן יער

    ומירי זיסקינד בבסון,

     כולם נגנו יפה, כולם ניכר היה בהם שהם נהנים מן הנגינה, שטוב להם על הבמה, ולנו היה טוב (לכבוד היה לנו) להקשיב להם. באמת. 

    אסתרית מנגנת נפלא, משתלבת מצויין בחבורה הזו, ולא "דורסת" אף אחד. כל אחד מקבל את המקום המגיע לו.  וכוכב הקונצרט היה יגאל קמינקא .    חי את המוסיקה, מבצע מעולה, נכנס לנו ישר מתחת לעור בלי להתבלבל.  שיצליח לך הפרוייקט שלך, ואנא, בבקשה, לא תפסיק לנגן כדי שאנשים לא יפסידו את החוויה המוסיקאלית שאתה נותן להם. 

    תודה אסתרית על ההרכב ועל החוויה. 

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      ש.ר.ה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין