כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    שונאים סיפור אהבה בסטודיו

    0 תגובות   יום שישי , 3/3/17, 11:32

    עליס בליטנטל

    בקורת שונאים, סיפור אהבה

     

    ''

    שונאים סיפור אהבה בסטודיו

    בסטודיו יורם לוינשטיין

    את הסרט "שונאים, סיפור אהבה" קשה לשכוח. סיפורו של יצחק בשביס זינגר מחבר את הרקע ממנו נמלט – השואה, ואת אמריקה אליה היגר הסופר ובכך ניצל. כל הגיבורים ספוגים בחוויות שהסופר עבר, ומאירים את עינינו, הדור שלא ידע את השואה, ומהי גולה – באור האמיתי.

     

    סטודיו יורם לוינשטיין לקח על כתפיו את העלאת הסיפור הכה נוקב, שכל משפט בו הוא משפט מחץ, שנוגע בורידים של כולנו: אנו הצברים שלא חשנו דבר ממה שמתואר בו. העלילה המתרחשת ונעה בין לוקיישנים כה רבים, לא מאפשרת לבמת הסטודיו לעשות מה שסרט עושה, ואפילו לא תיאטרון רפרטוארי נתמך. (היא עלתה בזמנו בתיאטרון גשר, ועיבודו נעשה בידי יבגני אריה המנהל האמנותי ורועי חן הדרמטורג של תיאטרון גשר). לכן, התפאורה מצומצמת מאד: בין היתר - שולחן, כסאות ומיטה זוגית, שמוכנסת ומוצאת לפי הצורך.

     

    העושר הבימתי כאן מצוי כמובן בסיפור, ובמשחק המשובח והפורץ בכנותו של כל השחקנים, בבימוי של ניר ארז, שהיה חייב להתחשב בתנאים האובייקטיבים. מכאן רגעי ההמתנה האפלולים בין סצינה לסצינה. אך הסיפור כובש את הלב על חיי האהבה של הסופר היהודי הרמן ברודר (דורון בלנק הנפלא, שחקן עם אישיות דומיננטית), על שרידותו בשנותיו הראשונות בניו יורק כעיתונאי קטן , על אהבתובמקביל אשתו הגויה לעוד אשה, שגם היא נשואה כמוהו, עבורה הוא שוכר חדר לשניהם יחד עם אמה, בעוד אשתו מצויה ברובע אחר בניו יורק. הסיפור אינו מצטמצם בכך. אשתו הגויה, שהיתה בפולניה המשרתת בביתם, מאד משתדלת להדק את קשריהם, ומתגיירת. לה הוא חייב את חייו, כי בשואה היא הסתירה אותו ובכך הוא ניצל. על אשתו הראשונה,שם, כל שידע הוא שהיא נורתה ונהרגה בידי הנאצים, וכך גם שני ילדיהם.

     

    ההפתעה הגדולה מתרחשת, כמו בסיפור בידיוני, כשאשתו הראשונה מופיעה בניו יורק, ומסתבר שלא מתה אך עברה את המלחמה בסיביר. הדרמה מתעצמת כשהוא נתון בצבת רגשותיו לשתי הנשים – הראשונה שקמה לתחיה והשלישית, שמתגרשת מבעלה ומצפה שהם ינשאו. לעומת זאת, את הגויה (טובית סמאי שמקפידה על הנקיון והסדר כמו שעשתה בפולניה  ) אותה אינו יכול לעזוב בגלל מחויבותו. השלישית – מאשה (לורן פיטארו הסקסית ושופעת הרגש, שבסצינה האחרונה שלה כובשת את הבמה ומוכיחה יכולות דרמטיות חזקות), מנסה ללכוד אותו משום שהיא (כביכול) בהריון, אך הדימום שלה הופך לה לרועץ, כשהיא מסיימת את חלקה בחייו.

     

    לאה מנקס כשפרה פועה, אמה של מאשה, עושה תפקיד מאד כנה ומיוחד ושונה ממשחקם הדרמטי האכספרסיבי של היתר. יש בה משהו מחובר לקרקע, המאזן את כל מעגל הטירוף בו נתונים גיבורי הסיפור; כמו גם הופעתם המרעננת מאד של נדב שמה יפה התואר בעל יכולת ההבעה החודרת, בתור הרב למפרט וגם כבעלה של מאשה, ליאור טורצ'ינר. שני תפקידים כה שונים שמעידים על יכולת רבגוניותו במשחק. וכן ניב חביב החמוד והעסיסי כנתן פשלס, ר' אברהם, וכן כרופא – כולם דמויות יהודיות טיפוסיות, כשלל הטיפוסים המאכלסים את הדרמות של בשביס זינגר ומתהדרים בהם.

     

    הדמות שמשכינה שלום וסדר בכל הבלגן הרומנטי הזה, היא דווקא דמותה של תמרה, האשה הראשונה. היא לא תובעת את הרמן לעצמה. להפך. היא דורשת ממנו שיחזק את הקשר עם אשתו השניה, ידוויגה, כי היא באמת בהריון, וכך יש סיכוי להמשיך את השושלת, חרף ילדיו הראשונים שנרצחו. החיבה שתמרה (רוני סבג המצוינת והתמירה) נוסכת את השלווה שהרמן היה זקוק לה. ולבת הקטנה שנולדת קוראים מאשה, ע"ש אהבתו שחייה קופדו).

     

    הפקה יוצאת דופן במסר החשוב שבה – גם אם אין רואים בה את השואה – היא מצויה היטב ברקע, והלקח הנלמד מהמחזה הוא – שכפי שקורה כיום בכל רחבי העולם – הפוגרומים ושנאת היהודים נמשכים, הלקח הוא אחד ויחיד: רק בארץ ישראל תקום לנו תקומה. הביצוע המרשים של הקאסט המעולה העושה את המלאכה בצורה מאד מרשימה ונוגעת ללב תומך בלקח הזה. מכאן לוואי וההצגה תעלה בפני תלמידי תיכון וצעירים שראוי שיתעשרו בידע ובלקח המושכל שבה.

     

     בצילום של רדי רובינשטיין נראים למעלה לורן פיטארו, דורון בלנק ולאה מנקס. למטה: ניב חביב, דורון בלנק ונדב שמה.

     

    ''

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל