כותרות TheMarker >
    ';

    "במציאות אין ניסים" (Blogilia)

    דף המשמש להגות בנושאי פילוסופיה, אנטי פילוסופיה ותרבות. הבלוג של איליה "בלוגיליה" כהן

    מי באמת עשוי מפלדה (חלק א' של הביקורת)

    0 תגובות   יום רביעי, 15/3/17, 16:44

    ''מדובר ברומן גרפי (קומיקס), של חברת די.סי קומיקס, המציג את לקס לות'ור, כאדם מיוסר, המתלבט מהם הקוים האדומים במשימה שלפניו.

    המשימה? כצפוי, הכפשת סופרמן, הרס תדמיתו הציבורית.

    Lex01.JPG

    עיבוד הכריכה לעברית כפרוייקט עצמאי: איליה כהן

     

    תקציר היסטורי על הדמויות 

    סופרמן (אנגלית: Superman) הוא דמות בדיונית של גיבור-על, שנוצרה בשנת 1938,על ידי צמד יהודים ג'רי סיגל הכותב וג'ו שוסטר המאייר, וכיום נמצאת בבעלות חברת די.סי קומיקס.

    דמותו של סופרמן הופיעה לראשונה בחוברת הקומיקס "קומיקס פעולה" #1, ומאז התפרסמה במגוון רחב של מדיות נוספות, ביניהן גם תסכיתי רדיו, סדרות טלוויזיה, סרטי קולנוע וספרים.

    לקס לות'ור היה אויבו הראשי של סופרמן ברוב שנות קיומו של גיבור-העל, והגה מספר תוכניות על מנת להשמידו. בגרסאות הראשונות לות'ור היה מדען משוגע, אך בגרסאות מאוחרות יותר הוא תואר מחדש כאיש עסקים ערמומי. לתקופה קצרה בשנות ה-2000 הוא היה נשיא ארצות הברית.

    על הספר 

    הספר נפתח בעיר מטרופוליס, כפי שהיא מופיעה מבעד לעיניו של לקס לות'ור, אויבו המושבע של סופרמן.

    העיר, כפי שהיא מוצגת באיור, יפה להפליא, עיר הראויה שמשוררים יכתבו עליה. אם תשאלו את לקס לות'ור, העיר מסמלת עבורו את האפשרויות. את הקדמה והרעיון שכל בני האדם נולדו שווים - ויכולים לשפר את חייהם ולהגיע להישגים.

    היחידי שפוגם ברעיון זה, הוא סופרמן, גיבור העל הותיק, צדקן בלתי פגיע שמסוגל לירות קרני לייזר מעיניו. איך ייתכן שכולם שווים, אם יצור אחד מרחף מעל כולם, חזק יותר מכל השאר, כולו צדקנות ועזרה מלמעלה לאנושות?

    לות'ור איננו טרוד רק בסופרמן, יש לו גם שביתה לדכא . איגוד העובדים במפעלי לקסקורפ הכריז על השביתה, מה שדי תוקע מקלות בגלגלי המכונה התעשייתית המשומנת. והוא גם צריך להציל מישהו, אדם חיוני למזימה שהוא מתכנן, אי שם בברית המועצות לשעבר...

     

    זה לא elseworlds, אבל זה בהחלט מרגיש ככה... 

    ב- elseworlds, דמות נלקחת ממקומה הבטוח והרגיל והיא מושמת בתוך מציאות שונה, שהתקיימה אי פעם, תתקיים אי פעם, או שמא מעולם לא היתה קיימת.

    הסיפור בהחלט לא נופל בקטגוריה זו, שכן הוא ממוקם בהמשכיות הרגילה של יקום די סי, קצת אחרי תום כהונתו של לקס לות'ור כנשיא ארצות הברית, אך קשה לראות בו סיפור רגיל, יותר קל לראות בו סיפור של מציאות שונה. מה ששונה הוא נקודת המבט, אך נקודת מבט כה חתרנית, שהיא יוצרת יקום אחר מבלי לעבור באמת ליקום אחר.

    כל הסיפור מתואר דרך נקודת המבט של לקס לות'ור, מה שיוצר אווירה פוסט מודרנית לאורך הספר. בנוסף לכך גם חיצוניות הדמויות משתנה. אנחנו פוגשים סופרמן אחר, אכזרי. לא הסופרמן שאנחנו מכירים מהקומיקס הקלאסי, אלא סופרמן כמו שלות'ור רואה אותו.

    השתלשלות העניינים בספר 

    זהירות, ספויילר!!! זהירות, ספויילר!!! זהירות, ספויילר!!!

    חלק ראשון

    והנה אנו רואים את לקס לות'ור מנהל שיחה עם מר סטאניסלוו לווין, פועל ניקיון בתעשיות "לקסקורפ", בנוגע למצבו הכלכלי הקשה של זה האחרון.

    ובינתיים, מגיעה שיחה מברית המועצות לשעבר, מנציג מיוחד שנשלח מטעמו לטוס לשם. ביחד עם מקומיים ששכר, מחפש השליח של לקס ומוצא את המדען הסובייטי, שחייו מאויימים.

    לות'ור מבטיח למדען, שאם יבוא אחריו לארצות הברית, הוא ומשפחתו יהיו מוגנים.

    חלק שני 

    לקס מגיע למעבדה מיסתורית בה עובד המדען הסובייטי, סרגיי, שבה; כך מסתבר, הם מחזיקים אשה מיסתורית עוד יותר, בתוך מיכל מלא בנוזל וצינורות הזנה שמחוברים לאשה העירומה. לקס מבקש מהמדען שיעזור לאשה האומללה והמדען מבטיח שיעשה כמיטב יכולתו.

    כחלק נוסף של תוכניתו, לקס מחליט לנסוע לגותאם סיטי. תוך כדי טיסה, הוא דואג לדבר בטלפון עם יו"ר איגוד העובדים, כשאחד מבריוניו מחזיק אותו בעקב רגלו, מתנדנד בין חיים ומוות בראש בניין. עקב ה"שכנוע הקל", הבנאדם חותם לסיום השביתה כמובן.

     

    חלק שלישי 

    בשלב הזה אנחנו כבר מבינים, שלות'ור אמביוולנטי ביחסו לברוס ויין, האדם שעבורו נסע לגותאם סיטי, כמו גם חלק חשוב מתוכניתו המסובכת והכי חשוב לקוראים: במקרה הוא גם באטמן.

    נרגן וזועף מול גישתו הקלילה והליצנית של ברוס לחיים, מנסה לקס לשכנע את ידידו, שאי אפשר לבטוח בחייזר המעופף והבלתי פגיע, סופרמן החזק מכולם, שרק הודות לקודים המוסריים הנחרצים שלו אין לאזרחים סיבה לחוש מאויימים ממנו. ברוס, כהרגלו, איננו מביע תמיכה נלהבת בסופרמן, אך יש לו הסתייגויות מהשלילה הגורפת. לקס מוסיף ומבקש מברוס, אם יוכל להעניק לו עזרה תעשייתית בפרוייקט סודי שברשותו.

    ברוס מהסס - והשיחה מסתיימת, לתדהמת ברוס, כשלקס מעניק לו במתנה קריפטונייט בקופסה (מדובר במטאור המכיל יסוד רעיל לסופרמן). בין משפט למשפט, אנו רואים קרב איתנים המתרחש בין באטמן לסופרמן מאוחר יותר. מהלומות מוחלפות.

    עם חזרתו של לות'ור למטרופוליס, מתקשר ברוס לאשר את הסכמתו בנושא הפרוייקט. הוא הולך לסייע ללקס.

    חלק רביעי ''

    זה יום יפה במטרופוליס המשגשגת - ולקס מודיע בחיוך חגיגי לתושבי העיר, על הופעתה של מושיעה חדשה לעיר מטרופוליס, מושיעה בעלת כוחות בשם הופ (תקווה). הופ, שמסתבר שהיא אותה אחת מהמיכל, מעופפת (לבושה כגיבורת על) מעל לראשי כולם בתרגילי תעופה מרשימים, ממש בזמן להציל נהג שמכוניתו עומדת ליפול מגשר. הופ הופכת לגיבורה פופולרית ויוצאת לסיבוב ראיונות בתכניות השיח השונות.

    בערך דף לאחר מכן, הבחורה התורנית בחייו של לות'ור מתעמתת איתו, על ההתאהבות שפיתח כלפי הופ. "היא אפילו לא אשה אמיתית", מטיחה בו המאהבת. משפט מסקרן ביותר, כשחושבים על זה. לות'ור מעליב אותה ושנייה לאחר מכן היא עוזבת אותו ומתפטרת.

    שבועיים לאחר מכן, בסמטה נידחת, נפגש ארל, פדופיל מורשע, עם אחד מנציגיו של לות'ור. בשלב זה, אין לנו שום מושג מה לות'ור רוצה מארל, אבל זה לא יכול להיות טוב. רמז למהות המזימה הזדונית נגלה לנו, כאשר פיצוץ מחריד את רחובות מטרופוליס. מפה לשם, לות'ור והופ מגיעים למיטה. היא מתאהבת בו. גם הוא לא אדיש.

    חלק חמישי ''

    האידיליה לא נמשכת זמן רב, שכן קריאת מצוקה מוציאה את הופ ממיטתה. "לכי", הוא אומר לה, "יש עוד תושבים שזקוקים לך". היא עפה למקום האירוע, שבו ארל מאיים לפוצץ את כל העיר. ללא היסוסים נוספים, היא פשוט תופסת אותו ו... משליכה אותו אל מותו.

    כצפוי, סופרמן מגיע, מציל את ארל ונאבק בהופ. הרג, ולא משנה מי האדם, לא מקובל עליו בכלל. בינתיים אנחנו מגלים שלקס לות'ור מפעיל את הופ באמצעות הזזת עכבר המחשב שלו.

    הופ, כך מסתבר... היא מכונה!!!

    הופ נסערת. היא לא מבינה מה יכול להיות לסופרמן, או לכל אזרח שהוא, לצורך העניין, נגד הריגת הטרוריסט הפדופיל. ברגע המתאים, לות'ור לוחץ על אופציה מיוחדת במחשב שלו ו... מפעיל חומר נפץ בכמות גדולה, שהושתל בהופ.

    הופ מושמדת - ואיתה נהרגים כמה אזרחים חפים מפשע. לות'ור נסער. הוא חש שבמעשיו בגד בהופ. מצידו השני של חלון משרדו, מבחין לות'ור במבטו הזועם של סופרמן. הוא לא יכול להוכיח כלום, כמובן, אבל ברור לו שלקס לות'ור קשור לזה בצורה כלשהי.

    מצידו של לות'ור המטרה הושגה, כי אחרי היום הזה תושבי מטרופוליס לעולם לא יביטו בו (בסופרמן) באותה צורה.

    ניתוח פוסט מודרני של הרומן הגרפי ''

    כפי שכבר צויין, מעצם העובדה שהסיפור מתואר דרך עיניו של הנבל, המציאות משתנה. הסיפור מאבד ממשמעותו הקודמת ומרוויח חדשה. ספר זה, הוא דוגמה לעלילה פוסט מודרנית, שבה הטוב והרע מאבדים ממוצקותם.

    הכיצד?

    מהו פוסט מודרניזם? 

    התפיסה הפוסט מודרנית טוענת בקצרה, שאין אמת מוחלטת אחת ויחידה לפיה ניתן לשפוט את המציאות, אין רעיון אחד ויחיד שהוא נכון. לעולם לא נדע את כל העובדות הנוגעות למצב נתון, לכן כל שיפוט כוללני מדי שנעשה יבוא מתוך בורות ויש סיכוי שכל השיפוטים הערכיים שלנו חסרי ערך.

    בהיעדר אמת מוסר אובייקטיבית מוחלטת אין משמעות ל"טוב" או ל"רע" ואם הכול יחסי והכל תלוי-תרבות, אין משמעות לערכים. אפילו במדע נמצאה בעשורים האחרונים אחיזה לתפיסה זו, כשפיזיקת הקוואנטים הביאה לידיעתנו שעצם ההתבוננות שלנו בעולם משנה אותו. אי אפשר להתבונן במציאות באופן אובייקטיבי. זהו רק חלק א' של הביקורת נא חכו לחלק הבא!!! (כל הזכויות על מאמר זה שייכות לויקיתרבות, אך מי שהעלה את התוכן הוא איליה בלוגיליה כהן)

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      "בלוגיליה"
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין