כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    לצייר שירה

    ביקורת על פלורין סטטהיימר

    לצייר שירה

    2

    אמנות ובמה  לצייר שירה

    0 תגובות   יום שני, 12/6/17, 19:06

    עליס בליטנטל

     

    ביקורת תערוכת פלורין סטטהיימר ב- JEWISH MUSEUM בניו יורק

     

    ''

     

     

    ''

    לצייר שירה

    FLORINE STETTHEIMER

    תערוכתה הראשונה מאז 20 שנה של FLORINE STTETHEIMER ב- JEWISH MUSEUM בניו יורק, היא משב רוח מרענן של ציור אימפרסיוניסטי אמריקאי מראשית המאה, שהוזן בהשפעת חבריה בפאריס של האמנית היהודיה – כמו סטפן מאלרמה ומרסל פרוסט.

     

    על הקשר העמוק בין שירה-ציור-תיאטרון-קולנוע ושאר האמנויות עמדו רק בעשרות השנים האחרונות, כשהחלו ללמד את המקצוע שנקרא "ספרות השוואתית”. האמנית הרב תחומית האמריקאית היהודיה פלורין סטטהיימר (1871-1944) שחיתה שנים בפאריס ונמנתה על חוג האמנים והיוצרים הגדולים של המאה העשרים, התיידדה עם רבים מהם, והושפעה במיוחד מהמשוררים והפילוסופים ביניהם סטפן מאלרמה ומרסל פרוסט. בתערוכתה המוצגת בג'ואיש מוזיאון בניו יורק, מלבבים את העין ציורים סימבוליסטיים-נאיביים, המתארים את חיי החברה בראשית המאה כמו "תחרות יופי" המוקדש לבעל הקרקס פ.ט.בארנום, את הבילויים בחוף הים בהם הופיעו זמרים ורקדנים כושים, דיוקנאות אישיים ומשפחתיים בהם ניתן לראות את סגנון החיים של המשפחה הזו, כאשר לכול הדמויות צביון אחד – כתב ידה האישי: הדמויות תמיד מוארכות, פני כולן דומות, כולל דיוקן אמה ודיוקן המורה שלה, כשכל כוונתה היתה לא לצייר מדויק וריאליסטי, להפך – סגנונה משוחרר ומעודן .והדגש הוא על המילה האחרונה.

     

    פלורין נולדה למשפחה שנמנתה על קבוצה אקסקלוסיבית של משפחות האצולה היהודית-גרמנית-אמריקאית העשירה, כמו גוגנהיים, שטראוס, מורגנטאו ואלטשול. אביה היה בנקאי אמיד שעזב את הבית מוקדם, אך הודות לירושתה של אמה - היתה פלורין עצמאית מבחינה כלכלית. משום כך התאפשר לה לסייר בעולם בכל מרכזי האמנות וללמוד שם: במינכן, שם התוודעה לסגנון ה"יוגנשפיל", אז התאהבה בזרם הסימבוליסטי, ברומא, בוינה – שם התוודעה לציורי גוסטב קלימט, בספרד – שם הוקסמה מציורי טיציאן וולאסקז, בפאריס- שם חברה לפיקאסו וחבורתו, ובניו יורק. כשתמיד היא לכודה בקסם השירה ובנסיונות המודרניסטים של סוב המאה (לה בל אפוק).. עד מלחמת העולם הראשונה עשתה את מירב שנותיה בפאריס, ואז חזרה לניו יורק, חיתה בקשר עמוק עם אמה ושתי אחיותיה, עמן גרה כל חייה בדירה ענקית במנהטן, כששלושת האחיות לא נישאו מעולם משום שהקדישו עצמן לאמם.

     

    ה- JEWISH MUSEUM בניו יורק מקדיש את תערוכותיו לנושאים או לאמנים יהודיים, גם ישראלים. ביניהם ראינו את תערוכות שאגאל, מאוריציו גוטליב (שציורו "בית הכנסת ביום כיפור" עיטר שנים רבות מאז ילדותי את אכסדרת הכניסה למוזיאון ת"א, עד שהורד לקומת המרתף), את גדולי הקומיקסאים האמריקנים-יהודים שמסדרות ציוריהם לעיתוני הקומיקס נוצרו כל סדרות גיבורי העל, את אמן הפופארט לארי ריברס ועוד ועוד. הפעם מקדיש המוזיאון את התערוכה שב"מייל המוזיאונים" בשדרה החמישית לאמנית שמעט נשכחה, אך רק עכשיו כשנחשף מיכלול יצירותיה בתחומים כה מגוונים של פיסול, ציור, מיתווים לתיאטרון, עיצוב תלבושות לתיאטרון – וכולם מלאי דמיון ויופי – רק כעת ניתן לעמוד על מלא יכולותיה ועושר יצירותיה. בתערוכה מוצגות יצירות מהשנים בין 1890 עד לסוף מלחמת העולם השניה. החומרים בהם השתמשה לעיצוב התלבושות לתיאטרון ולאופרה, היו חדשניים כמו הצלופן, שהומצא ב- 1912, אך גם אבנים יקרות, נייר, מתכות ובדים שונים. ברבגוניות הנועזת שלה בשילוב החומרים ביצירותיה היא חדשנית, כאשר רק חצי יובל אחרי כן הפך סגנון זה למקובל באמנות.

     

    תערוכה מענינת שאינך יכול לעבור עליה ביעף או להחסיר ולו יצירה אחת, ומוצבת בקומת הקרקע של המוזיאון בבנין העתיק, המסוגנן והיפהפה. זאת – הודות לחלוקת עיצוב חלל הקומה לחללים רבים, המעניקים אינטימיות לציורים הכה אישיים ונוגעים.

     יש כבוד לאמנים יהודיים.

     

    המוזיאון היהודי שוכן בשדרה החמישית פינת רח' 93. משם קל להמשיך לגוגנהיים, למטרופוליטן ועוד.

    עד ה-24 לספטמבר 2017.

    בצילומי עליס בליטנטל נראים למעלה: תחרות יופי (לזכר פ.ט.בארנום)1924, ובתחתון דיוקן עצמי של פלורין סטטהיימר 1923.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל