כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    ירמה כסמל לנשיות

    0 תגובות   יום שבת, 19/8/17, 16:41

    עליס בליטנטל

    ביקורת הצגת "ירמה" בת' תמונע

     

    ''

     

    ''

    ירמה כסמל לנשיות

    מחזהו של לורקה "ירמה" בתיאטרון תמונע, מהווה גירסה חדשה ושונה מקודמותיה. התמקדות הבימאי אלירן כספי בנפש האשה אז-כהיום, מדגישה תוך התעמקות בנפשה את הפער בין עולמם של הגברים לעולם הנשים.

     

    פדריקו גרסיה לורקה (1898-1936) הספיק בחייו הקצרים שקופדו בידי הפשיסטים הספרדים, לכתוב מיכלול שירים ומחזות שהאחרונים הפכו לקלאסיקה החוזרת ועולה על כל הבימות בעולם ובמיוחד אצלנו. יתכן ומשום נטיתו לבני מינו, נחון ברגש וביכולת להתעמק בנפש האשה ולהבינה, טוב יותר מגברים רגילים. במחזותיו בהם הנשים הן ליבת המחזה, הוא חוזר ומספר על צרות האופקים של הגבר הספרדי המצוי, השטוף בקנאה לאשתו, המקשיב לרכילות על אשתו גם אם היא חסרת שחר, המכונס אך ורק בעבודתו תוך מתן חשיבות להכנסה הכספית כערך עליו, כמו גם על השמירה על כבוד שמו הטוב.

     

    בשל היחס הקר, הנוקשה והבוטה שמפגין חואן (דניאל זהבי) כלפי אשתו הצעירה, הנתק הרגשי שלו כלפיה – מתוך הסיבה הברורה שאינו מעונין בילדים – הוא גורם לצעירה היפה והרגישה הכמהה לאהבה, לרצות באופן אובססיבי להיות לאם לתינוק. אך דווקא משום שבעלה מתעקש שלא לגרום לה להרות – זה מה שגורם לה להגיע לשבר רגשי ולאומללות שיא. מורן רוזנבלט כ-ירמה, מלאת חן נעורים ואמינות, מהווה בהצגה זו את הסמל לאשה שמאז ומתמיד היתה עבור הגבר רק תשמיש – להיות עקרת בית, לנקות, לבשל, לא לצאת מהבית לרחוב, ולו גם לנשום אויר ולהלך על האדמה. הקנאה של הגבר הספרדי שאינו מוכן שאשתו תחליף אפילו מילה עם ויקטור שהיה חבר ילדות שלה, מסובבת את מוחו וגורמת לו להגיע עמה למצבי קיצון.

     

    ברקע חיי הזוג קיימות דמויות נוספות בעלות משמעות להתפתחות העלילה. שנטל כהן, בוגרת סמינר הקיבוצים וזוכת פרס השחקנית הטובה בתיאטרון נטו, מגלמת כאן בכשרון רב ובאותנטיות שתי דמויות – את השכנה מריה, שמספרת בשמחה לירמה שהיא בהריון, מה שמציף את ירמה תחושת כאב כשלון עזה; וכן מגלמת זקנה פגנית, בסצינה סוריאליסטית עתירת פרטים, המשקפת את האמונות הטפלות בשמאניזם, ששוררות עד היום בקהילות רבות.

     

    דניאל גרטמן החביבה ממלאה את תפקיד הנערה על האופנים, ומרשימה עוד יותר בדמות זקנה תוך שימוש בעיוות תווי פניה ובעושר ההבעות. כך שכל אחת מהשחקניות הצעירות מעשירה את ההצגה בתוכן מספר האישיויות שהן מגלמות.

     

    את דמות ויקטור, ידיד נעוריה או ילדותה של ירמה, מגלמת בסופר-מקצועיות נופר בוקר, בוגרת בית צבי וכיום חברת אנסמבל "בבוצ'קה", שבולטת ביותר בין כל הקאסט. והכל – ללא צורך באיפור מיוחד או בשינוי תדמית, אלא רק הודות ליכולת משחקה. הובלת דמותה המופיעה כבמטה קסם מירכתי הבמה, היא רעיון מוצלח של הבימאי אלירן כספי - בימאי ושחקן מוכשר בעל רקורד מרשים כמו בימוי הצגת קילר ג'ו- או לאחרונה בהצגת "מקודשת" המשובחת עליה כתבנו לאחרונה. אך חרף היות הבימאי מצוין, עומד בעוכריו חוסר האמצעים והיכולת להשקיע בהצגה, שבא בחלקו לידי ביטוי בתפאורה שעיצבה דינה קונסון, (אך לא בתלבושות,)מה שמעט גורע מהתוצאה. וכן בנושא התאורה, שמפגיזה את הקהל במקום להאיר את השחקנים – ומטרידה את הצופים בחלק מהזמן, במקום שהיתה יכולה להיות שוות ערך בערכה למשחק, התרגום של שמעון בוזגלו, והבימוי המצוינים. המוסיקה המקורית אותה חיבר נדב ברנע לשירי לורקה – מקסימה ויפה.

     

    לסיכום: הצגת ירמה מוכיחה שקלאסיקה - ליחה לא נס לעולם, ולכן תמיד תדבר אל לב הקהל, (גם אם אל נשים יותר מאשר אל גברים), כאשר הביצוע של השחקניות המוכשרות מלוכד ועשוי היטב, ומביא את הדרמה לשיאה בסצינת הסיום המרשימה והמטלטלת..

     

    בצילומי יוסי צבקר נראות בעליון :מורן רוזנבלט ודניאל גרטמן, ובתחתון: נופר בוקר, מורן רוזנבלט, דניאל גרטמן ושנטל כהן.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל