כותרות TheMarker >
    ';

    מבקר בסביבה

    תיאטרון, מוזיקה, מחול, ספרות - תרבות !!!

    פוסטים אחרונים

    עדיין לא התפרסמו פוסטים בבלוג הזה.

    קרום ההחמצה

    0 תגובות   יום ראשון, 24/9/17, 18:35

      "לא הצלחתי בחו"ל, אמא. לא ביליתי, לא התקדמתי, לא התחתנתי, לא התארסתי ולא הכרתי אף אחד. לא קניתי כלום, לא הבאתי כלום. במזוודה שלי לבנים משומשים וכלי רחצה. זהו, אמרתי לך הכל, ואני רוצה שתעזבי אותי במנוחה"

     

    ''

     צילום : ז'ראר אלון

     

     

    ''

     

      זמזום טורדני חג מעלי משך כל הצפייה בהצגתו של חנוך לוין "קרום", זמזום שהניח לי למזלי להתמוגג ממלאכת עשייתו של גדול מחזאי ישראל באחת מפסגות יצירותיו, אולם היה בלתי פוסק בעליל. זמזום שגבר ונחלש בהבהובי סירוגין עד שבתום השעתיים וארבעים הדקות הבנתי את פשרו - זמזום ההשוואה. כן, זה הרי ברור. 17 שנה חלפו מאז הוקסמתי והופנטתי לראשונה מדלותה של השכונה, מהדמויות הצבעוניות, מהאינטראקציות הארסיות והרעילות שביניהן עד שתחושת דה-ז'ה-וו הגיונית ואנושית השתלטה עלי גם בחווייה הנוכחית. דבורה קידר, רוזינה קמבוס, יצחק חזקיה, רמי ברוך וחנה רוט היו כה דומיננטים ב"קרום" של אז, שהיה צורך לפזר את בני דמותם המיתולוגיים, ולהתמקד בקרום, באמא, בדופה, בדולצ'ה ובתכתיך של ההפקה היפהפיה המוצגת בימים אלו על בימת הקאמרי כמובן, ביתו הטבעי של לוין. 

     

    ''

    צילום : ז'ראר אלון

     

      זהו מחזה של שתי חתונות ושתי הלוויות, כך כינה לוין את פרי עטו. קרום, הגיבור האנטי גיבור שב אל שכונת ילדותו, אל הריק והחידלון, אל אימו זעופת הפנים התולה בו תקוות שווא, מטילה עליו צל מעיק ומעיב בעוצמתו, מאלצת אותו להתקפד, להתכנס ולהתנצל חדשות לבקרים על כשלונו המפואר. בשכונה הזאת הוא יותיר גם את טרודה, חברתו לשעבר, רק כדי לגלות כי בזמן היעדרותו בחרה לה מאהב אחר, תכתיך חדל האישים אך בנוי לתלפיות, ואת תוגתי - חברו משכבר - היפוכונדר שמכלה את ימיו ולילותיו בשאלה הנצחית - מתי רצוי להתעמל בבוקר או בלילה. תוגתי המדוכדך תמידית יבחר לו לאישה את דופה - עלמה המצחקקת ורוויית שמחת חיים תמידית, ניגוד משווע לגלרייה האנושית בה מאוכלסת השכונה היגעה. ברקע נתוודע גם לזוג הגרגרני פליציה ודולצ'ה - צמד דוחה של ישבנים וכרס, הסוגד אך ורק לדבר המזון שייכנס לפיהם. חתונות, ברי מצוות, בריתות - הם הלו"ז היחידי בחייהם. פליציה שואבת הנאה נוספת מלהקניט את אמו של קרום, לברר מה עלה בגורלו האישי / המקצועי / החברתי של בנה, לירות לעברה חיצים מהולים בשמחה לאיד, להיתמם ולהשתומם על פשר האדישות שהאם מפגינה, ולקנח במשיכת כתף המביעה זלזול והשלמה עם אומללותה הדועכת. 

     

    ''

    צילום: ז'ראר אלון

     

      למול עליבותה המתמדת של הפרובינציאליות מבליחה קומתה התמירה והזוהרת של צוויצי. חברתה הטובה של דופה, המאובזרת במאהב איטלקי מסוקס, ברתולדו. צוויצי היא דוגמנית שעיני כולם נשואות אליה. הגברים בתשוקה בלתי מושגת והנשים בהערצה מהולה בקנאה יוקדת. הכל רואים בה את "זאת שעשתה את זה", מי שגדלה בשכונה ופרשה כנפיה אל על, רק השמים הם הגבול לשאיפותיה ולקריירה הנוסקת שלה. 

     

      אילן רונן הבמאי היטב לשמר את חן הפשטות של השכונה, של תושביה, של היום יום. הוא שוזר במומחיות מהוקצעת הומור משובח ורגישות לחולשות של הפרטים המתהלכים ומוחמצים. ניב מנור האחראי על התפאורה ואולה שבצוב המלבישה מדגימים מהי דקות אבחנה. הבמה אמנם מתכתבת עם ימינו אנו, השכונה היא שיר הלל לוידאו ארט, אולם מנור אינו מעמיס עליה מרכיבים מיותרים, והמינימליזם שלו מפלרטט עם לוין. שבצוב מנגישה את השחקנים לקהל, מבליטה את שראוי ומצניעה את שרצוי ( ולמען ההגינות, רצוי לא מעט ). 

     

    ''

    צילום: ז'ראר אלון

     

     

      ענת וקסמן היא האמא, היא הענן המלווה את בנה בכל מקום, היא תמצית הכמיהה והאכזבה ממנו, היא החדות הישירה אך גם הפגיעות מעוררת החמלה. תקוותה להגשים את מאווייה דרך צאצאה היחיד נוחלת מפח נפש מתמשך, ווקסמן יודעת היטב כיצד למקסם זאת. אלון דהן הוא תוגתי, ומשחקו ללא דופי. מראהו המחוספס עומד בסתירה לרפיסתו הטוטאלית, נפשו מבקשת מזור, אך תעתועי הגורל מספקים לו רגעי חסד ספורים של חדווה, ואלת המזל נפנית לפזר את קסמה על ראשי אחרים. דופה של כנרת לימוני מבהירה לכל מי שפקפק בכך כי היא תשיג את האושר שלה, גם במחיר פשרה. תכתיך הוא ברירת המחדל שלה, אך לימוני העולצת חוצבת מתוכו צדדים שלא היה מודע לקיומם. דנה מיינרוט היא הטרודה האולטימטיבית. אוהבת ללא תנאי את קרום, גם כשנטש אותו למסעו, וגם כשלטש עיניים לסלבריטאית הבלונדינית צוויצי, הלא היא ירדן ברכה שבוזקת רסיסי פנטזיה בהליכותיה, כשגיא מסיקה הברתולדו מפליא להיות הוולנטינו הלטיני והשרמנטי. תכתיך המשוחק ע"י ערן מור יוצר עבורנו מנעד עשיר של מחזר בעל יכולות, שברגע האמת ניגף בפני יריבו קרום, ולא נלחם על ליבה של אהובתו טרודה. היא חוזרת אליו שוב ושוב, כשרגע השיא של ההצגה היא החתונה בין שניהם, שנייה אחרי שקרום מיודענו חטף רגליים קרות, ונמלט מהחופה. 

     

      הזוג מהגיהנום פליציה ודולצ'ה הם שרה פון-שוורצה וערן שראל. דולצ'ה מגלם את היצר הגשמי, חובב המזון המוצק והנוזלי ( ויעידו על כך בקבוקי האלכוהול אותם הוא תוחב לכיסו בתום כל אירוע חגיגי ), ואילו פליציה היא עונג של ממש. פון שוורצה השחקנית המצויינת לא מפספסת שום רפליקה או מימיקה, קולה עולה ויורד, מתחנחן וחורק בעת הצורך, ממחישה לנו מהי תאווה אמיתית של חידלון, ומהי חטטנות פתולוגית המאפיינת אנשים חסרי עולמות תוכן. אלי גורנשטיין מפציע בקטע וידאו בדמות ד"ר שיבויגן, הרופא חמור הסבר, זה שאמור להעניק קורטוב של אופטימיות אך איננו איש בשורות. למעשה דמותו היא הרפואה במרימה ידיים בהכנעה מול גזירות הגורל המעוותות, וקולו הרועם מייצר אצלנו סוג של החמצה שאיננו נוכח על הבמה, בשר ודם, אלא כיישות וירטואלית.

     

      "מקרין הסרט / הראה לנו סרט / שיהיה מרתק, ויהיה קל ומלא צבע / ונטביע בו למשך שעתיים / את הצער והעלבון של חיינו / תמורת עשר לירות לאיש / תן לנו שעתיים של אמת / בתוך השקר של חיינו" 

     

       אודי רוטשילד נכנס בטבעיות גמורה לנעליו הגדולות של רמי ברוך כ"קרום". הוא גברי למראה אך לא מהסוג המצ'ואיסטי, אלא זה המהורהר, המתלבט, המיוסר. בת דמותו הבימתית היא פיוט מחשבתי השוכנת לצד מיאוס במתרחש. הוא מעורר אמפטיה במידה אך גם כעס על ההרס העצמי בו לוקה, וההרס אותו מנחיל לסביבתו ולאוהביו הכנים. לפרקים אתה חש הזרה כלפיו, אך לרוב אתה חומל על חיבוטיו התכופים. רוטשילד הוא קרום מצודד, כזה שהעיניים תרות אחריו, אך אישיותו המסוכסכת עליו כורה בור עמוק לנשמתו. האפילוג שלו מצוי ברגע של גילוי לב אותו שוטח בפניו תכתיך : "אני מסתכל על הפנים של טרודה ורוצה לבכות מרוב עלבון לכל השאיפות והחלומות שהיו לי". גם לקרום היו שאיפות וחלומות, רצונו להיות סופר מפורסם מתנגש עם קרקע המציאות כשאיננו כותב אפילו שורה אחת במחברתו, אך מעדיף להימלט מהמולת היום יום הדוחקת. להימלט לחוץ לארץ, משל למקום אחר, אידאלי במשמעות ותובנה, איפה ששם "הייאוש נעשה יותר נוח"

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      YukiLavy
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין