כותרות TheMarker >
    ';
    0

    "בלייד ראנר 2049", ביקורת

    0 תגובות   יום שישי , 27/10/17, 15:57

    '' 

     

    בעולם בו הוליווד מחפשת בנרות כל סרט קלאסי, סדרה מצליחה, ספר מפורסם, משחקי מחשב וקופסא מוכרים כדי להפוך לשובר הקופות הבא, זה היה ברור שיגיע גם תורו של קלאסיקת המד"ב של רידלי סקוט, "בלייד ראנר", לקבל את הטריטמנט ההוליוודי. על פניו, זה נשמע כמו רעיון רע ונורא, לקחת את אחד מהסרטים הגדולים שנעשו, אחת מחידות הקולנוע המופלאות בהיסטוריה, ולעשות לו המשך נוסח שנות האלפיים. מצד שני, אם בוחנים את המקרה של "בלייד ראנר" יותר לעומק, אפשר להגיע להבנה שאולי סיקוול לסרט הזה הוא דווקא משהו חיובי.

     

    רידלי סקוט לא ידע מה לעשות עם הסרט הטוב ביותר שלו. אתם כבר מכירים את ההיסטוריה של הסרט הזה, שראה אור אקרנים לראשונה לפני 34 שנים, בגרסה בה המפיקים התערבו וחרבו לבמאי, לטענתו, את הסרט. מאז עבר "בלייד ראנר" מספר גרסאות רבות, כולל "גרסת הבמאי" והגרסה האחרונה (שלפי הבמאי של סרט ההמשך, דני ווילנב, סרטו הוא המשך לגרסה הזו), ובהם סקוט ניסה לפצח בעצמו את סוד הקסם של יצירת המופת שלו, והמשיך להשאיר צופים עם עיניים פקוחות לרווחה וצמאים לעוד. לעולם העשיר כל-כך של "בלייד ראנר" מגיע עוד זמן מסך, וכך גם לשאלות הפילוסופיות הטמונות בו, אבל יותר מכך- מגיע לבמאי נוסף את ההזדמנות לעשות את הטייק שלו לעולם הזה, וכך נולד "בלייד ראנר 2049", 34 שנים אחרי, וכשרידלי סקוט רחוק מכס הבמאי.

     

    דני ווילנב הוא אחד מהבמאים היותר טובים שיש להוליווד להציע היום. הקוויבקי, שפרץ לתודעה עם סרטו הנהדר "האישה ששרה" שהיה מועמד בשנת 2011 לאוסקר הסרט הזר, הפציץ שנתיים מאוחר יותר עם המותחן "אסירים" בכיכובם של יו ג'קמן וג'ייק ג'ילנהול, המשיך עם "סיקאריו" מורט העצבים ונראה שהגיע לשיא מסוים עם המועמד לאוסקר של השנה שעבר, "המפגש", מסרט המדע-בדיוני הגדולים של שנות האלפיים. ווילנב נבחר גם לביים את הגרסה הקולנועית החדשה לספרו המכונן של פרנק הרברט, "חולית", גדול ספרי המד"ב בכל הזמנים. "בלייד ראנר 2049" היה סרט שיכול היה לשבור את הרצף הנהדר של הקוויבקי, אבל הפך להיות זה ששכנע אותי סופית שמדובר באחד השמות הגדולים בקולנוע של דורנו.

     

    "בלייד ראנר 2049" מעמיד במרכזו את הבלייד ראנר קיי, בגילומו של ריאן גוסלינג, רפליקנט מדור חדש שתפקידו לאתר ו"להוציא לפרישה" רפליקנטים מהדור הישן. אני אעצור פה ולא אמשיך לתאר את עלילת הסרט, כי הכיף הגדול של היצירה הזו הוא לגלות את סודותיה המקופלים בשלמות לאט-לאט ובקצב אותם מכתיבים ווילנב ואנשי הצוות שלו. רק אגיד שקיי עולה על תעלומה גדולה שמוציאה אותה למסע של גילוי עצמי בעל השלכות גדולות יותר ממה שנראה על פני השטח בהתחלה. 

     

    ''

     

    אחד מן ההבדלים הגדולים בין הסרט החדש לזהו של סקוט, הוא הידיעה כי גיבורינו, מי שמוביל את הסרט ומי שדרכו אנו רואים את העולם, הוא רפליקנט. אחת השאלות הגדולות, או אולי בעצם השאלה הגדולה ביותר של הסרט המקורי, הייתה האם דקארד, דמותו של הריסון פורד, הוא רפליקנט או לא. בסרט הנוכחי אנחנו יודעים כמעט מההתחלה שדמותו של ריאן גוסלינג היא אכן רפליקנט, וזה משנה את נקודת מבטנו. מה שנשאר מהסרט הראשון, הוא האודיסיאה שעוברים שני הבלייד ראנרים, כל אחד בזמנו וממקומו. אם דקארד יוצא למסע אחרי ארבעה רפליקנטים סוררים בכדור-הארץ ועל הדרך מאבד ומוצא את עצמו שוב ושוב, הרי שקיי במשימה אחת די פשוטה על פני השטח מגלה רעידת אדמה עצומה שתוציא אותו למסע מסחרר אל תוך עצמו והחוצה אל העולם המטונף של קליפורניה ב-2049.

     

    ווילנב הביא עמו למשימה הבלתי אפשרית הזו את הצלם רוג'ר דיקנס, הצלם הקבוע של האחים כהן, וביחד הם הופכים את "בלייד ראנר 2049" לסרט היפה ביותר שראינו השנה מהוליווד. ווילנב הוא במאי חד ובעל שליטה עצומה במדיום, הוא הוכיח זאת שוב ושוב לאורך השנים האחרונות, וכשהוא משלב כוחות עם אחד הצלמים הגדולים של הוליווד, ומקבל בזכות ולא בחסד את הקנבס הגדול ביותר שהוא היה יכול לחלום עליו, הוא מוציא תחת מכחולו סרט שכל רגע בו מחסיר פעימה, יצירה ויזואלית גדולה מהחיים שצבועה באפור, כחול, כתום ואדום, צבעים שמשתלבים ביחד בסופה צבעונית של כוח קולנועי. זה עיצוב העולם המדויק, הרכבים, הבניינים, הרחובות, המסדרונות והאנשים, זה הפריימינג המדוקדק וכן, גם האקשן הנהדר שווילנב מביים ביד רמה. כל אלו עובדים נהדר והסרט הוא באמת הבחורה הכי יפה בעיר, אבל איך כל השאר?

     

    המפטון פנצ'ר חוזר אל מכונת הכתיבה כדי לכתוב גם את ההמשך אל הסרט המוכר ביותר שלו, והפעם הוא מביא עמו כגיבוי את מייקל גרין, מה שגרם לי לדאוג בהתחלה. גרין, שהחל את הקריירה שלו כתסריטאי בסדרות כמו "סמולוויל" ו"גיבורים", כתב את התסריט לאחד מסרטי הקומיקס המחרידים שנראו, "גרין לנטרן", אבל ב-2017 היה אחד מהכותבים של "לוגאן", סרט האקס-מן האחרון של וולברין ואולי סרט האקס-מן הטוב ביותר. פנצ'ר וגרין הצליחו לעשות עבודה טובה מאוד בבניית סיפור המשך לאחד מהסיפורים היותר מסתוריים ואייקונים של הקולנוע, עם תסריט איטי ושקט, שלוקח את הזמן ולא מפחד לחסוך באקשן שצריך, שלא זורק עלייך תהיות פילוסופיות מכל פינה אבל גם לא בורח מאותן תהיות, ובעיקר בונה על המיתולוגיה העשירה של הסרט המקורי מיתולוגיה חדשה ומרעננת, שנשארת נאמנה למקור אבל גם פורשת כנפיים משל עצמה ונושמת אוויר פסגות קצת אחר.

     

    את "בלייד ראנר" הראשון הוביל סופרסטאר אחד, הריסון פורד, שהוסיף לגלריית הדמויות האייקוניות שלו (האן סולו ואינדיאנה ג'ונס, אם למנות שתיים), את ריק דקארד, הבלייד ראנר המדוכדך. הפעם יש סופרסטאר קצת אחר, אחד ריאן גוסלינג, שחווה תקופה נהדרת. אחרי שהיה מועמדת לאוסקר בשנה שעברה עבור תפקידו ב"לה לה לנד", הוא מוביל את "בלייד ראנר 2049" בפנים חתומות והרבה עוצמה. השוטר קיי בגילומו הוא דמות המפתח של הסרט ותוספת נהדרת למיתולוגיה של בלייד ראנר. גם אנה דה ארמס משחק תפקיד חשוב ועושה זאת נאמנה, דייב באטיסטה, רובין רייט וג'ארד לטו מפציעים גם הם בתפקידים לא גדולים אבל כל אחד בדרכו מתניע את מסעו את קיי לכיוונים אחרים ומפתיעים. ויש כאן עוד איזה אחד, הריסון פורד, אבל על זה לא אוסיף.

     

    ''

     

    אין לדעת כיצד ייזכר "בלייד ראנר 2049" בהיסטוריה של הקולנוע. את קודמו גילו רק מאוחר והפכו אותו במרוצת השנים לסרט קאלט, אבל את סרטו של דני ווילנב מהללים וכבר עכשיו, ונראה שהוא מקבל חיבוק חם מהביקורת והצופים כאחד, כשגם דיבורים על מועמדויות שונות לאוסקר נמצאים באוויר. אני יכול להעיד על עצמי ש"בלייד ראנר 2049" עבר עליי כמו קסם. יופיו הויזואלי כישף אותי והמיתולוגיה הרחבה שהוא הציג הזיזה את גלגלי השיניים במוחי. כמעריץ גדול של הסרט המקורי היו בי חששות לגבי הסרט הזה, אבל נתתי לו לשטוף אותי מההתחלה, וידעתי שאני בידיים בטוחות של אחד בשם דני ווילנב, שכבר הוכיח פעם אחר פעם שהוא יודע איך להוביל אותו למחוזות קסומים. סרטו החדש הוא מסע צבעוני, מדוכדך, יפיפייה ומהפנט, שעושה משהו קצת אחר. ובין כל הבלוקבאסטרים ההוליוודים שנראים כל-כך אותו הדבר, אין כמו משהו קצת אחר. 

     

    ''

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      רוי יודקביץ'
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין