כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    רעולים עד כמה

    ביקורת על רעולים בת' הספריה

    רעולים עד כמה

    0

    אמנות ובמה  רעולים 2017

    0 תגובות   יום ראשון, 5/11/17, 15:46

    עליס בליטנטל

    בקורת הצגת "רעולים" בת' הספריה

    ''

     

    ''

    רעולים עד כמה

    בתיאטרון הספריה בר"ג

    הצגת מחזהו של אילן חצור "רעולים" חוזר לתיאטרון הספריה לאחר 10 שנים, (בהן הוצג בכל רחבי העולם).כשם שאז, סומן מוריס כהן ככוכב בהתהוות, הפעם שלושה שחקנים עם פוטנציאל אדיר עושים את החוויה.

     

    שלושה אחים בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, עשויים לא כמיקשה אחת. האחד, הצעיר, עובד באיטליז, הגדול דואג לפרנס את כל המשפחה בעבודה במסעדה בתל אביב, והשלישי נמנה על קבוצת הרעולים – אלה המשתתפים בפיגועים, משליכים אבנים על כוחות צה"ל, ובטוחים שבפעולות הטרור יקדמו את מצבם.

     

    הדרמה העזה הטמונה ביחסים בין שלושת האחים מגיעה להתלקחות כשהרעול, נעים (עידן סמדג'ה שהר הגעש בתוכו יכול לכלות גם את אחיו ביכולת הדרמטית חסרת המעצורים הלוהטת כלהבה) מגיע לאחר שתקופה ארוכה לא ראה את אחיו, ע"מ לעשות חשבון, ולברר את השמועות שהגיעו לאזניו על אחיו הגדול. בגלל פעילותו החבלנית הוא מסתתר רוב הזמן במערות בהרים. משם הוא וחבריו הטרוריסטים יוצאים לפעולות, וחוזרים למחבואם מחשש מפני השב"כ התר אחר מחבלים, תוך כדי סיוריהם בכפר.

     

    האח הגדול, שהודות לו יכולה המשפחה להתקיים, דאוד (אבי עדווי, שחקן אופי מהמעלה הראשונה שהבריק בין היתר ב”בחורים טובים” וב”נשיקת אשת העכביש”), נכפה עליו להיפגש עם אחיו נעים, שהגיע במיוחד מהמחבוא כדי לתחקר אותו על החשד שהוא משת"ף. העימות בין שניהם, כשהאח הצעיר חלד (עודאל חיון, בוגר טרי וחביב במיוחד, אך עם רקורד דשן של הצלחה) נמצא בתווך בין השניים. הקונפליקט שבו הם מצויים הוא ליבה של הדרמה. כיצד ינהגו באח אם תתברר אשמתו? ומה יאמרו ל"וועדה" העומדת להגיע בכל רגע למקום, שהיא שגוזרת למוות את דין המפרים את חוקיה, כאשר השעון שעל הקיר מתקדם לקראת השעה היעודה בה הם עתידים להגיע למפגש בחנות הבשר. ולמי הם חייבים את הנאמנות שלהם - למשפחה או לטרור?

     

    את תעצומות הנפש של השלושה, והמשבר הנוחת עליהם, מביעים כל אחד מהאחים בצורה שונה על פי אופי הדמות עד לנקודת הרתיחה. עידן סמדג'ה, שהלהיב את הצופים בכל הצגה בה שיחק עוד בהיותו סטודנט שנה ג' בבית צבי בהצגות רבות, ביניהן החטא ועונשו, כאביה השיכור של סוניה; בכובע מלא גשם כ"אמא" – הסרסור וספק הסמים בהופעה מוחצנת שכמוה טרם נראתה על בימותינו; ב"לך לך מארצך" וב"מראה מעל הגשר" ולאחר לימודיו השתף בהצגת "מוסררה" של ת' פסיק בשיתוף בית לסין, ועוד ועוד. חזרתו לבית הספר בו למד, אל תיאטרון הספריה שמהווה תיאטרון-בית לבוגרי ביה"ס מכל השנים, שכבר הפך זה מכבר בית לשחקני התיאטרונים הרפרטואריים- היא בבחינת סגירת המעגל.

     

    כך גם חזרתו למשחק בת' “הספריה" של אבי עדוי, לתפקיד כה מנוגד לתפקידי הקצינים הקשוחים ששיחק בעבר שדורשים יכולת דרמטית מגובשת, וכן גם בעת שירותו הצבאי - הפעם הוא האח שלא עמד בלחצים ונכנע בגלל הרצון לפרנס את כל המשפחה. התלבטויותיו, והמעברים הרגשיים שהוא עומד בהם, מעניקים לו את האפשרות להחצין בצורה נוגעת ללב כיצד כל אדם יכול להישבר אם לוחצים עליו במידה הנאותה.

     

    האח הקטן, חלד, (עודאל חיון) הדמות הכי חיובית במחזה של אילן חצור, שובה את הלב ברגישותו ובחום המגיע ממנו לצופים, בעת נסיונותיו לפשר בין שני אחיו הכה קוטביים. והדו קרב המילולי בין השניים שהופך לאלים מצריך אותו להחליט עם מי הוא מזדהה.

     

    ההצגה עשויה בהשקעה רצינית של תפאורה ריאליסטית ובשרנית, המשולבת בעיצוב במה יצירתי וייחודי שבנה שמעון קסטיאל, בעיצוב תלבושות ריאלי צמוד למציאות שעיצבה נטשה מנטל (אף היא בוגרת לשעבר של בית צבי, שבאמתחתה רשימת עיצובים יפהפיים להצגות רבות), ועם עריכה מוסיקלית שהבימאי המוכשר אבישי בן גל (אף הוא בוגר בית צבי ובעל תואר שני מלימודיו באנגליה) השכיל ליצור. התאורה הבהירה של אמיר קסטרו מדגישה את הקונפליקט בכל עוצמתו והמשחק הכה משובח ומרשים של שלושת השחקנים לוקח את הצופים עמוק אל תוך נבכי נשמתם, פורש יריעה עמוקה ורחבה של בעית החיים בארץ שאינה מדינה, אך תושביה רוצים בה את הכל, גם אם הדבר כולל שפיכות דמים.

     

    הבעיה של הערבים המיתכנים פלשתינים היא גדולה מכפי שהם או אנחנו יכולים לפתור. המחזה רעולים מתמקד בצורה נוקבת בצד של הערבים, מבלי לתת פתרון למצוקה הנפשית הנובעת מהמצוקה הפיסית. אך מבהיר לנו יפה, לישראלים, שגם בצד השני יש כמה סוגי אנשים, ועל התלבטויותהם האנושיות , לומדים מהמחזה יותר מכל תכניות הטלויזיה,החדשות והסרטים- מטעם. על כך יש להודות לשחקנים הנפלאים, לבמאי, מעצבי התפאורה והתלבושות והתאורה, ולגנדי בביצקי שהדריך כה יפה בקטעי הקרבות מגע.

     

    מומלץ ביותר למי שאוהב תיאטרון במלוא עוצמתו הדרמטית ושיעלה עד ה-15.11.17 רצוף ערב ערב בת' הספריה.

    בצילומי יוסי צבקר נראים מימין לשמאל: עידן סמדג'ה, עודאל חיון ואבי עדוי.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל