כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    להתראות שם למעלה"

    0 תגובות   יום שלישי, 13/3/18, 12:20

    עליס בליטנטל

    ביקורת הסרט "להתראות שם למעלה"

     

    ''

     

    ''

    להתראות למעלה

    אם יש סרט שנשימתכם תיעתק ממנו, שיפתיע אתכם בכל דקה ויסחוף אתכם כמו שלא נסחפתם מזה זמן רב – זהו סרטו של אלבר דופונטל שאף משחק בו את התפקיד הראשי. הסרט יפתח (הערב) את פסטיבל הסרטים הצרפתי ב-13.3.18 בסינמטק ת"א.

     

    כמה שנדמה לנו שהכל ידוע – מגיע הסרט של דופונטל ומדהים אותנו בחשיפת פרצופם האמיתי של הצרפתים, בפרט של בעלי המישרות בצבא ובאזרחות; את רוע הלב שלהם כלפי אחיהם, ואת מידת השחיתות שנראית לכאורה דמיונית, שפשתה בהם אז, בתקופה בה מתרחשים אירועי הסרט "להתראות שם למעלה".

     

    הסרט מתחיל בהפגזות ביום האחרון מלחמת העולם הראשונה המכונה "המלחמה הגדולה". מפקד הצבא בחפירות שמול הצבא הגרמני מקבל מברק שעליו לחדול מכל פעולה, כי המלחמה עומדת להסתיים עם חתימת הסכם. הנבל הזה מתעלם מהמברק, ושולח שני חיילים לשדה הקרב כביכול לסיור. מובן שהוא שלח אותם למוות. הם נורו, וכתגובה - הצרפתים השיבו לגרמנים באש והקרב גרם למוות ולפצועים רבים. אחד מהם, אדואר פריקור, אמן מחונן (נאיונל פרז ביסקאיאר), נפצע בפניו שנהרסו כמעט כליל, וגם לאחר ניתוח היה חייב לכסות את מחצית פניו. חברו הטוב מנהל החשבונות אלבר מילאר (אלבר דופונטל שהוא גם בימאי הסרט הנפלא הזה) החליט לקחת על עצמו את הטיפול בפצוע, לכלכלו ודאג לו למגורים וסטודיו בו יצור את אמנותו.

     

    ההתיחסות הכה אנושית ומלאת החמלה של הגיבור לחברו עומדת בניגוד מוחלט לרוע של המפקד, ורק מעצימה את ההבדל בין הטוב והרע. האירועים מתרחשים בקצב מהפנט, בצילומי קלוז אפ שחודרים ללב וקושרים את הצופים למה שמתרחש על המסך. צילומי הסרט את הקרבות הולמים בצופים בצורה נוקב בצורה שגם כל הששים אלי קרב – ישנו את דעתם. כשרון הבימאי והצלם מעניקים לצופים את מלוא תחושת ההימצאות בין השוחות ובשדה הקרב כפי שלא חוו מעולם. בהמשך מסתבר שאבי הפצוע הוא ראש העיר המכובד, שהמפקד הנבל ותאב הבצע נישא לבתו, שהיא אחות הפצוע. המשך העלילה כה מצליח להפתיע הן במשחקם הנהדר של כל השחקנים, הן בצילומי הרקע להתרחשויות, הן בתאורה העמומה המחזירה את הצופים לימים ההם, והשיא: בתכנית המדהימה שהשניים עושים כדי להתנקם במנוול שגרם את פציעתו של החייל, ומנעה ממנו לחיות ככל האדם. לאורך כל הסרט מפעמים רגשות האמן שכה נכסף להכרה מצד אביו, אך לא זוכה לכך, אלא רק כשהכל כבר מאוחר מדי. סוף הסרט צובט את הלב עוד יותר מכל האירועים. וגילויי האופי הצרפתי המושחת מקזזים את החיבה וההערכה שרכשנו תמיד למולדת האחווה, השיוויון והחופש שדגלו בהם הצרפתים הכה נאורים כביכול.

     

    הסרט, מלבד העומק שבגישה שלו, הוא מלאכת מחשבת של צבעים, צורות ומסכות שאותן מעצב ויוצר האמן הפצוע. כעין קרנבל של תחפושות, בעזרתם השניים מצליחים להתנקם ברשע, מבלי להיזדקק רק פשוט להורגו וזהו.

     

    אם יש סרט שמשאיר את הצופה המום ומלא עד גדותיו בחוויות – זהו הסרט, שמועמד ל 13 פרסי סזאר, ולעוד שפע פרסים חשובים. כי כל פרט במרכיביו הוא סנסציוני ומרהיב. פשוט מושלם. הסרט יוקרן החל מה-22.3 בכל רחבי הארץ. סרט שמביא כבוד לקולנוע הצרפתי. ולמי שמחפש לא סתם הנאה בלבד – מצפה חוויה אדירה שלא תישכח, שכמוה מזמן לא נראתה בקולנוע.

     בצילומי יח"צ נראים למעלה אדואר פריקור ואלבר דופונטל וביניהם הילדה השותפה לתכניתם.

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל