כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    נקמת האל

    0 תגובות   יום שבת, 25/8/18, 13:22

    עליס בליטנטל

    ביקורת ״אל נקמות״ בת׳ הקאמרי

    ''

    נקמת האל בצביעות החרדים

     

    מחזהו של שלום אש, גדול הסופרים והמחזאים היידישאים בתחילת המאה ה20,  ״אל נקמות״ -הצית להבה בקרב הקהילה היהודית במזרח אירופה אז - מאה שנה לפני דורנו, ובכך היה מעין נביא המוכיח את היהודים על החיים מלאי החטאים שלהם, בחושבם שהעמדת פנים של צדיקים תביא עליהם את הישועה. ולא היא. הפקת תיאטרון הקאמרי, הנועזת עוד יותר מכל ההפקות שקדמו להצגה בארץ ובחו״ל, תצית וודאי להבות גדולות, ותעורר למחשבה עמוקה: אנה פני הדור מובילות?.

     

    הסיפור על יענקל (אלון דהן) הנשוי לשורה (הלנה ירלובה בתפקיד מורכב וקשה ביותר, המעניק לקהל זכות לחזות במלוא כישוריה של שחקנית אדירה זו), המשלב בעלות על בית בושת בקומה התחתונה של ביתו, בורדל בנוסח של פעם, בעוד בקומה העליונה הוא חי חיי יהודי המנסה לכפר על חטאיו, בכך שמגדל את בתו התמה והטהורה כביכול בלא קשר לעולם התחתון שבקומה למטה. הסצינה הפותחת בה רבקלה הקטנה (ג׳וי ריגר המתוקה) לומדת לרקום את הכיסוי לספר התורה שאביה קנה לה -  מפי  ידידתה ואהובתה,  הזונה מיינקה (אנסטסיה פיין המושלמת לתפקיד הכה רגיש) הסצינה מלאת עדנה ורגש. את ספר התורה שרכש יענקל הוא מייעד שלאחר שבתו תינשא לאברך שאינה מכירה, הספר ישמש ל״ישיבה בוחר״, ויהיה כמעין כרטיס מחילה על כל עוונותיו בעבר. 

     

    הדרמה העזה נוצרת מקיטוב בין החיים הדתיים הצדקנים בקומה העליונה ומרד הסרסור שלוימלה (ערן מור) הנוטש את הבוס, כדי לפתוח ״בית״ משלו, בעזרת זונה מהצוות של יענקל (ירדן ברכה בהופעה עסיסית מרשימה וכה מפתיעה). הדרמה מתעצמת עם סצינות האהבה בין רבקלה ומיינקה, בבימויו הכה רגיש של איתי טיראן, במידה ובעוצמה הריגשית שבהן. לעומת סצינת התרפסות וההכנעה המשפילה של האם המנסה לשנות את החלטת בתה לחבור למיינקה לנטוש את הבית ולהפוך לזונה אף היא, בכך שהיא מעניקה לסרסור את דרישתו למין אורלי, כזכר לימים בהם הכיר אותה טרם נישואיה ליענקל והפיכתה לאשה חסודה.

     

    הבימוי חסר העכבות של איתי טיראן, אינו  כמו ההפקות הראשונות של המחזה שעלה בכל רחבי העולם אז, תוך צנזורה אישית של המחזאי; טיראן מראה את כל האמת שבמחזה, ובכך, מעמיד מראה מדויקת לפני החרדים הצבועים שכה מתיימרים להיות צדיקים כלפי חוץ, אך בעצם חוטאים ועוברים עבירות מכל הסוגים (כאלו הנחשפות בימינו בכתבות בתקשורת גם כיום ביתר שאת). הליהוק שלו קולע בצורה מופלאה.  אלון דהן כה טבעי במשחקו כאדם בעל אושיות המוסר הכפול, בנחרצות שלו להגיע למטרה במחיר גורל בתו; כך הלנה ירלובה  היא השחקנית המושלמת לתפקיד הכה מורכב ודורשני. קלאסה אמיתית. ערן מור, שחקן שייכספירי מחונן, שהופיע בתפקיד הראשי במחזה ״איש קטן מה עכשיו״ בבימויו של טיראן גם כן, מפליא בעושר הבעותיו ומשחקו כסרסור התובעני והאכזר. דמות שצמחה על רקע העוני ששרר בקרב יהודי מזרח אירופה, כמו במחזה ״איש קטן-מה עכשיו?״ המתמקד בשפל הכלכלי והעוני בגרמניה. 

    העליבות כתוצאה מהדלות של היהודים אז, היא שהביאה ליצירת המצבים והתופעות שמעלה המחזה בראליזם כה נוקב, אך תוך עיצוב במה מרתק ומקורי של ערן עצמון הכה ייחודי. עיצוב שנוסך משהו סוריאליסטי ומעצים את ההתרחשויות בהעניקו להן דרמטיות נוספת. 

     

    שאר הדמויות בהצגה מעניקות תחת שרביטו של איתי טיראן עושר בימתי, כמו יואב לוי כרב המשדך, ערן שראל המצוין והכה רבגוני בתפקיד ר׳ אהרון הסופר וכלקוח בבורדל, שתי דמויות כה שונת בקיצוניותן. כך גם אורי רביץ הן כאבי החתן, והן כלייב - שוב, טיפוסים כה שונים ומנוגדים שהוא מדגים נהדר.  מיה לנדסמן כזונה באשה, מזכירה את דמות הזונה העסיסית עתירת המימדים שחוזרת בסרטי פדריקו פליני, ונטע פלוטניק כזונה נוספת בבורדל של יענקל, המחולק לחדרים-חדרים. 

     

    את העיבוד למחזהו של שלום אש (1880-1957) עשו איתי טיראן ודני רוזנברג, שהוא תסריטאי ובימאי סרטים בעצמו). את התלבושות הכה תקופתיות בצורה מדהימה יצר מוני מדניק, ואת המוסיקה המלווה את ההצגה יצר המתרגם הנודע דורי פרנס. לעיצוב התנועה  אחראי גלעד קמחי, ולאש שהצית המחזה את הבימאי טיראן - אחראי עמרי  ניצן, המנהל האמנותי של הקאמרי, שהביא את המחזה לטיראן והיה הגפרור שהצית.

     

    מעניין מה תהיה התגובה של הקהילה החרדית לקריעת מסך הצביעות מעל פניה, שלה אחראי הסופר הנערץ והמועמד פעמיים לפרס הנובל - שלום אש. הקהל החילוני וודאי יההנה מאד מהחשיפה הזו, ומהיצירה הכה נדירה שהקאמרי מעלה מתוך ארסנל היצירות היידשאיות של  התרבות היהודית היידישאית שבן גוריון כמעט גמז אותה לחלוטין, וכעת זוכה בצדק לפריחה מחודשת.

     

    שאפו לבימאי, ליוצרים ולשחקנים המפליאים במשחקם, שיחד יוצרים הצגה כה ייחודית והעיקר - משלנו, ועלינו.

    בצילום  יח״צ שלמעלה נראים ערן מור וירדן ברכה.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל