כותרות TheMarker >
    ';

    מבקר בסביבה

    תיאטרון, מוזיקה, מחול, ספרות - תרבות !!!

    פוסטים אחרונים

    עדיין לא התפרסמו פוסטים בבלוג הזה.

    "עינוגי ורתר הבוגר" / עונת 2019 - 2018 עם "ורתר" / יוקי לביא

    0 תגובות   יום שלישי, 9/10/18, 21:38

      באופרה הישראלית יודעים שממש התגעגעתם, אז את פתיחת העונה הם ייחדו לקלאסיקה הספרותית הנודעת "ייסורי ורתר הצעיר". הרומאן הקולח של גתה שפורסם ב - 1774, ושאנשים צרי מוחין בכלל וקומיסרי התרבות בפרט נעצו בו את חיציהם בתואנה שהוא מעניק לגיטימציה להתאבדות, יהיה הסיפתח המוצלח במשכן לאומנויות הבמה. הנובלה תיקרא בשם "ורתר", ואת המוזיקה ההרמונית והחרישית מחד ומאידך נוטפת תשוקה ועשירה במלודיות חיבר ז'ול מסנה.

     

    ''

     

      חליפת המכתבים המיתולוגית הועלתה לראשונה באופרה הקיסרית בווינה בשנת 1892, כשלא מן הנמנע לזהות בה את טביעת אצבעותיו האוטוביוגרפיים של גתה. ורתר הוא משורר מיוסר ודכאוני, צעיר אימפולסיבי שכל אימת שמתבונן בפלאי הטבע, כבר רוקם לעצמו תורת פילוסופיה אודותם. שרלוט היפה, בתו של גביר עשיר מפרנפורט שובה את ליבו, אך לרוע מזלו היא מאורסת לגבר אחר בשם אלברט. יתרונו המוחץ של ורתר מצוי בקסמו האישי, במבנה אישיותו הסוחף, ברטוריקה העדינה והאינטימית ובעיקר בתועפות של כריזמה. עם השלל הזה הוא חודר לנפש משפחתה של שרלוט, שעלם החמודות מוצא חן בעיניהם, אולם צו השעה היא ביטחון. ורתר הוא עלה נידף, דמות רומנטית ושברירית בעליל, מה שמרתיע את בני הבית המצפים כי בעלה המיועד של בתם יהיה איש מבוסס ויציב בדעתו ובממונו. 

     

    ''

     

      מלאכת הבימוי מצוייה בידיו של פול אמיל פורני, כששרביט המנצח ניתן למאסטרו אלאן גוינגאל - והצמד הנ"ל מחולל ניסים בנובלה המעונה הזאת. ההתמקדות בזוג האוהבים שרלוט וורתר מאלץ את היוצרים והזמרים מנעד רחב של יכולות סותרות. הרגש המבעבע מיוחס לעוצמתו הכריזמטית של ורתר, אולם הרצון לברוח ככל הניתן מפאתוס מוגזם ולהדגיש דווקא את ההיבטים המנטליים והפריכים באישיותו גרמו למסנה להלך על חבל דק, ולשלב מנגינה חרישית ומהורהרת, שמגיעה לנקודת רתיחה אך כזאת שאינה יוצאת מגדרה. המסגרת של הסיפור היא פסיכולוגית, ולקלחת הזאת יוצק מסנה - באדפטציה של פורני וגוינגאל - צלילי הרמוניה מרומזים ומלטפים, הלכודים בפרטיטורה בעלת שכבות מרובות של נפש תועה בעולמה, וכל קילוף שכזה חושף שכבה מהורהרת ומרוחקת בעושר הווקאלי והאינסטרומנטלי המסייעים לכך.  

     

    ''

     

      לשם כך תזמורת האופרה הישראלית ומקהלת צעירי מורן גוייסו למשימה. הם והאנסמבל הכולל בין היתר את השמות הילה פחימה, נעמה גולדמן, אשרי שגב, מאיה לחיאני, ולדימיר בראון, קית' האריס והו-יון צ'ונג - ישראלים ולועזים כאחד - יתהלכו על בימת המשכן, שהוסבה למסגרת ענק. בתוכה - בסימבוליקה מעוררת השתאות - תתחלפנה תמונות והוויזואליות המתעתעת הזאת תוליך אותנו לתודעה של עולמות הפוכים, כשהמציאות והדימיון נלפתים בעירבובייה סימביוטית. 

     

     

    ''

     

     

      פורני קורם עור וגידים במחשבותיו של ורתר. עולמו הילדותי, הנפיץ והמלנכולי של גתה / ורתר מוצג ללא מסכות, עירום וערייה כפי שהסופר השתוקק לתאר לקוראיו. זוהי לא רק המוזיקה שמיימית, לא רק המשחק המשובח, לא רק הניצוח המלהיב, וגם לא כל אלו יחדיו. זוהי צלילה לנבכי נשמתו של אמן, שהטוטליות של יצירתו נותרת בך זמן רב לאחר מכן, ופגיעות האנוש הבסיסית שלו מבקיעה בך חומות של סרקזם וחשדנות. כה עוצמתית האופרה עד שללא ספק גתה ובן דמותו האמנותי יביטו מלמעלה בעת הפקת הצלילים ולא ייסורים הם יחוו, כי אם עונג צרוף...

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      YukiLavy
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין