כותרות TheMarker >
    ';

    מבקר בסביבה

    תיאטרון, מוזיקה, מחול, ספרות - תרבות !!!

    פוסטים אחרונים

    עדיין לא התפרסמו פוסטים בבלוג הזה.

    "אמפטיה ממוחשבת" - ביקורת על "מרג'ורי פריים" / יוקי לביא

    0 תגובות   יום שישי , 18/1/19, 15:09

      "את לא צריכה להחמיר עם עצמך כ"כ"

      "אף פעם לא שמעתי ממך דיבור כזה"

     

     

      ההבלחה הרגשית הזאת מתנהלת בין אם לבתה, כשברקע פלאי הטכנולוגיה מעצבים מחדש את האינטראקציה המאותחלת שלהן. מחזהו של ג'ורדן האריסון "מרג'ורי פריים", בתרגומו ובעיבודו של צביקי לוין המוצג על בימת הקאמרי, משליך אותנו באחת אל אוטופיה מסחררת. זו איננה רק מהות הקשר האנושי בו אנו מורגלים ( לעיתים עד לזרא, ולפרקים כגורם העיקרי לאישיות שלנו ), אלא בינה מלאכותית. זה שם המשחק. הווייה טכנולוגית עתידנית שתאפשר לנו לשוחח עם קרובינו שהלכו לעולמם, כהולוגרמה משוכללת. הווה אומר, נשתול בתוכם את פרטי חייהם, נעמיס על הרובוט הזה את סך קורות החיים בהם שהינו במחיצתו, ובאבחת חרב נלכוד רגעים מופלאים של המשך התוחלת, במין קרית עין ערמומית כנגד דרך הטבע. 

     

    ''

    צילום : אור דנון

     

      וולטר פריים הוא הדוגמא לכך. מי שכבר זמן רב אינו בנמצא, שב לסוג של תחייה. עלם חמודות מצודד נכנס לנעליו, כשלמעשה את האיש הזקן מחליפה יישות צעירה שמתייחסת לרעייתו הממשית, אישה בעשור התשיעי לחייה, כבעלה לכל דבר. וולטר המנוח שלוב זרועות עם רעייתו מרג'ורי. פערי הגיל ביניהם אינם רלוונטיים, משום שממילא מדובר בפיקציה דיגיטלית. ההונאה היא החלק המרתק בסיפור, ומרג'ורי - שמאחוריה קריירה מרשימה בתור מוזיקאית  - נסחפת להרפתקאה הזאת בעליצות בלתי מוסווית. בתה של מרג'ורי, טס, רחוקה מלאהוב את הרעיון. מבחינתה זוהי העמדת פנים אווילית, שלדעתה יגרום לעוגמת נפש לאמה המקשישה. יחסי האם והבת יידונו במחזה, כשבבירור המכשיר הטכני הזה הוא רקע ותירוץ לקונפליקטים השוררים בין השתיים. ג'ון, בעלה של טס, דווקא אוהב את המחשבה שלחותנת שלו יימצא עיסוק שכזה, מה שמלהיט את הרוחות בין בני הזוג, וחושף באגביות את הסדקים המתהווים ומתגברים.

     

    ''

    צילום :אור דנון

     

      צביקי לוין בונה ארבע דמויות שמרקדות זה עם זו בפיזוזים של פלאש בק, של התערטלות הנשמה, של תקווה כוזבת ושל רצון לשמר את המציאות החומקת. כל השדים מהעבר יצוצו, שלל הסודות יהלמו בפרצופם של הנפשות הפועלות, ובתווך יהיה לו הרובוט. גוש מתכת בעל פנים ומימיקה, ציר העלילה שמתקלף מריקנותו, והופך כמעט לבשר ודם. אבישי מרידור המצויין הוא וולטר פריים. יכולותיו לעורר אמפטיה וסמכותיות מעורר השתאות, הוא מדבר עם מרג'ורי, דולה מתוכה סרקזם וחום, ונותר קפוא אמנם, עם ניצוץ מרצד של התפכחות. מרים זוהר היא מרג'ורי, ומעבר לסופרלטיבים על השחקנית האדירה הזאת, חשוב לציין כי היא הצליחה לעורר ( גם אם לא במתכוון ) את מידת החמלה בצופים. לא רחמים פטרוניים, אלא זיקוק של נפש הכמהה להשיב את עברה, את מנהרת הזמן שאבדה לה, ורצונה העז הזה חודר לכל נקבובית בעור. משחקה ראוי לשבחים, חיוכה הערמומי והרפליקות המושחזות שלה מעניקות לנו שיעור בתיאטרון נטו. המניירות המוגזמות של בת דמותה מרג'ורי מתפוגגות כשהן בוקעות מתוכה, צובעות אותם בגוונים של חיפוש ותעייה. זמן לא רב יחלוף עד שגם היא תמצא עצמה חלק מהניסוי הזה.

     

      אודיה קורן מרגשת ומשכנעת בדמותה של טס. הקומיקאית המהוללת הזאת חוצבת מהקהל אהבה ואהדה כשהוא מבחין בה מלהטטת בין הצורך לדאוג לרווחתה של האם והמחשבה שהתרמית הזאת עשויה לפצוע. הפחד שלה הוא מהמפגש עם כל מה שהדחיקה לאורך השנים, מתוככי הקרביים. היא עשויה ללמוד ולנתח את עצמה, לייסר את קרוביה ובייחוד את בעלה, הלוא הוא ג'ון - אוהד שחר. קולו המלטף, חזותו הנעימה והמשוחררת, ובעיקר האופן האצילי הבלתי אמצעי בה הוא נוהג בסביבתו גורמים לנו להעריץ אותו. כמצוי בין הפטיש לסדן מחשבתו צלולה ובהירה, הוא מעגל פינות לטובת שלוות הנפש של רעייתו והחותנת שאת שתיהן אוהב, ולמענן מוכן להקריב את נוחיותו. למרבה הצער כלי השחמט לא יסתדרו באופן בו הוא בחר להתאימם, והוא עתיד לחוות משבר נוסף.

     

     

      "משליך אותנו באחת אל אוטופיה מסחררת" כתבתי בתחילת המאמר. בתום שעה וחצי של צפייה במציאות העתידנית הזאת, אתם רשאים להחליט אם להותיר את המילה אוטופיה או לשנות אותה לדיסטופיה בלתי הפיכה

     

      

     

      

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל