כותרות TheMarker >
    ';

    מבקר בסביבה

    תיאטרון, מוזיקה, מחול, ספרות - תרבות !!!

    פוסטים אחרונים

    עדיין לא התפרסמו פוסטים בבלוג הזה.

    "אהבה התלויה באפליקציה" - ביקורת על "אהבת חינם בע"מ" / יוקי לביא

    1 תגובות   יום שישי , 18/1/19, 17:07

      ורק בהשתחווייה בתום ההצגה "אהבת חינם בע"מ" כשדמותו של "הקול" הופיעה על הבמה - בכבודה ובעצמה, ממשית ומובחנת - הבזיקה בתוכי ההארה...

     

    ''

    צילום : אפרת ויסמן

     

      בסמיכות זמנים עולצת צפיתי ב"אהבת חינם בע"מ" מספר ימים לאחר ההצגה "מרג'ורי פריים", שמוטיב משותף לשתיהן. ב"מרג'ורי פריים" הגיבורה קושרת את שארית חייה עם בינה מלאכותית בדמותו של בעלה המנוח. סוג של הולוגרמה שימושית ומשוכללת, שתכונות האופי שלו נשתלו ברובוט האנושי, והשניים משייטים להם בטריטוריות מדומיינות ומציאותיות כאחד. ב"אהבת חינם בע"מ" מאת שרון שטרק ובבימויה המציג בתיאטרון תמונע ישנה מעין התכתבות לא מודעת עם הבינה המלאכותית הזאת. דמיינו לעצמכם שאתם בשנות הארבעים לחייכם, שבעי דייטים, מאוכזבי קשרים וכמהים לזוגיות.  מה תעשו ? פלאי הטכנולוגיה דואגים לשכמותכם, כשאפליקציה עתידנית ( וחינמית ) מתאימה למשתמשיה את האחד המיוחל או האחת המיוחלת. פשוט וקל היות ומדובר באלוגריתמים המוזנים אל תוככי הניסוי החדשני הזה. תכונות האופי, מראה מסויים, תחומי עניין יתערבלו באופן מתמטי, והתוצאה תשביע את רצונכם בדמותו של האביר המושלם.

     

    ''

    צילום : אפרת ויסמן

     

      גם טליה גיבורת המחזה השתוקקה לנסיך מהאגדות. היא נרשמת לאפליקציה בהתלהבות רבה, ומשוגרת מיידית לחדר וירטואלי בו היא עתידה לפגוש את בחיר ליבה. האינטראקציה בין הזוג מתרחשת בטריטוריה שונה מהמקובל, ועל השניים להפגין שביעות רצון מוחלטת, שכן תוכנת מחשב מעורבת בסיפור. האיש הופיע לנגד עיניה הוא נער בן 19 ששמו יהל, היפראקטיבי במידה ילדותית ואימפולסיבי בצורה חסרת תקנה. מובן שזוהי לא הבחירה האידאלית, וטליה מבקשת לשנות את רוע הגזירה. שירות הלקוחות מציע לה לשדרג את "התוצר" ע"י הרשמה לגרסת מסלול הפרימיום האיכותי, הכרוך בלא מעט ממון. בלית ברירה היא נאלצת להסכים, אך גם לאחר מכן מסתבר כי השידוך הוא ...יהל. על ביטול העסקה היא מוותרת, היות ומדובר בביורוקרטיה מסובכת ונכלולית, וכשמלחמת החורמה שלה מתפוגגת, היא מתפנה להבחין בנער שלצידה. קשה שלא להתפעל מיופיו העלומי, מגזרתו הגבעולית, מעיניו הבהירות השופעות טוב וטוהר, ובעיקר קשה לעמוד מנגד כשאת גרושה בת 43 עם שני ילדים בגיל ההתבגרות, כשבחור צעיר שכזה מתבונן בך בהערצה. זוהי זריקת אגו מחוללת פלאות, ולאט לאט טליה לומדת להכיר אותו. את תחביביו השונים, את שיגיונותיו, את קורות חייו, והיא כמעט נלכדת בתחושה החמקמקה והמסתורית שמשתלטת על ליבה...

     

    ''

    צילום : אפרת ויסמן

     

      ובזמן שהיא מצויה בסערות הנפש, אנחנו מתוודעים ללילי, פועלת התחזוקה שאחראית על ניקיון מקום המפגש הווירטואלי. בחורה אסרטיבית, וכחנית, עזת פנים, שאיננה חיה בשלום עם סמכות או מרות. והסמכות והמרות האחראיים עליה - כמו על כל העלילה - היא יישות הקרויה "הקול". כשמה כן היא, קול מהדהד השייך לגבר מסתורי, שהוא למעשה מנוע האפליקציה. הגורם המתווך שמנגיש את תוצר האלגוריתם הסופי לזוג הפוטנציאלי, והוא מתפקד גם כ"שירות הלקוחות המאוכזבים". טליה מיודעתנו מנהלת עימו שיחות תוכחה רבות, כשמתברר לה שוב ושוב כי גבר חלומותיה שונה בתכלית מהנער בו זכתה. 

     

      שרון שטרק רקחה עבורנו במומחיות את שלל הרגשות הקמאיים :אהבה, קנאה, פחד, תחרותיות, וניחוחות התבשיל גרמו לנו להרהר בדבר מושגי היסוד. האם יש אהבה שאינה תלויה בדבר ? האם שידוך כפוי או מבחירה יכול להיות הפיתרון ? כיצד אנו שופטים את הסביבה, ועד לאן נרחיק לכת כדי לקרוא תיגר על מוסכמות חברתיות ? מחזה פילוסופי מחד וקצבי מאידך  ללא רגע אחד של שיעמום או פיהוק, וגם ובעיקר בזכות השחקנים. הדר ברנשטיין כלילי מיטיבה להדגיש את חשיבות האנשים השקופים. מי שאינם פונקציות משמעותיות בעולמנו, אך קיומם נחוץ בתכלית. היא לא רק פועלת הניקיון האמונה לסלק את מפגעי ההיגיינה, היא אדם שרוצה להשתייך לקבוצה מסויימת, כל קבוצה, אך הבריות מתעלמות מנוכחותה. יש שייראו בה מטרד, אך שטרק יצקה לתוכה תובנה באמצעותה נשכיל כצופים להתבונן בבני דמותה בעתיד. גם יהל בגילומו של אורי בלופרב רוצה שהעולם יראה אותו כפי שהוא. הוא אמנם בחור צעיר, המקוטלג אוטומטית כקל דעת וחסר עומק, אך אישיותו מלבבת, ויש בה גוונים המתפתחים לאורך המחזה. הוא מיטיב להמחיש את העלם הפגיע, אך גם כזה שניעור בשעת הצורך והופך לכוח תומך. 

     

     רותי בורנשטיין משכנעת מאד בתפקידה כטליה. היא אישה חזקה ונחושה, שלא מעוניינת לסדוק את מעטה הפלדה שלה, אך רק המפגש הבלתי צפוי עם יהל חוצב מתוכה רוך, תועפות של אמפטיה וחשניות מתפרצת הרווייה בשלל יצרים. היא לומדת לאהוב את יהל, גם כשבתוך תוכה ממשיך לקנן הספק, אותו היא כאמור שוטחת בפני "הקול". ואותו הקול המדובר, שמופק מפיו של רודיה קוזלובסקי ,מתגלה לפנינו בסופה של ההצגה. הוא בנוי לתלפיות, מראהו מרשים ביותר, מבט עיניו מקרין את הביטחון והרוגע שעלו בקנה אחד עם הפנטזיות הכמוסות של טליה. ואז בהשתחוויה הבזיקה בתוכי ההארה - מה היה קורה אילו "הקול" היה זונח את תפקידו וקושר את חייו עם לקוחת האפליקציה ? האם לצמד האקראי הזה היה סיכוי לההיפך לזוג ? "כשבינה מלאכותית תדע לבחור עבורנו מקצועות ואפילו בני זוג, ניאלץ לתהות מחדש על השאלות מהי אנושיות ?" ציטוטו של פרופ' יובל נוח הררי הופיע בתוכנייה, וכשעוד ועוד המשכתי לחשוב על התיאורייה שפיתחתי, קראתי בתוכנייה שמדובר בכלל ב"קומדיה כמעט רומנטית", ולכן לספקולציות המייגעות כבר לא נותר מקום. 

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      תודה

      ארכיון

      פרופיל