כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    כולנו אשמים

    0 תגובות   יום שבת, 26/1/19, 12:47

    עליס בליטנטל

    ביקורת הסרט ״אשמים״ בסינמטק ובבתי קולנוע ברחבי הארץ

     

    ''

     

    יאקוב סדרגן צילום: ניקולאי מולר

     

     

    ''

    כולם אשמים

     


    צפיה בסרטו של גוסטב מולר ״האשמים״ היא כמו מהלומה בפרצוף. הסרט תופס אותך בגרון ומשאיר אותך המום. לא להאמין כיצד צלח הבימאי הצעיר (יליד 1988) כבר בסרט הביכורים הראשון הראשון שלו, לטלטל כך את הצופים, וזאת תוך שימוש בדמיון האישי של כל צופה, ולא בדימויים ריאליסטיים פשוטים.

     

    כי כל מחזה קלאסי כבול לשלושה כללים של שמירה על אחדות הזמן, המקום והמעשה. זאת – מבלי להראות טיפת דם, או הרג וכיוצא בזה על הבמה. את תיאור מעשי הזוועות מותירים למקהלה היוונית, המספרת בצורה פואטית את המתרחש, הגורמים והתוצאות לכל אלה.

     

    גוסטב מולר הדני, היה עד פעם לשיחת טלפון למוקד לשעת חירום מתוך מונית בה נסע. משם הנץ במוחו הרעיון ליצור סרט שיכנס למוחם של הצופים – כל אחד על פי הבנתו ורוחב יריעת דימיונו. מה באמת קרה, מה חושבים אלה העונים לקריאת המצוקה, וכיצד מתפתחים האירועים בהתאם לדמיון הנענים לקריאה.

     

    יאקוב סדרגן (Yacob Cedergen) המשחק את השוטר הממלא משמרת ליד הטלפון של מוקד המצוקה, בעוד הוא ממתין לסיום ענינו האישי במשטרה – שחקן מוכשר, בעל וותק בסרטים, בטלוויזיה ובתיאטרון. פניו של אסגר, השוטר הסופר-מקצוען, שומרים על שפע רגשותיו, בהמשיכו להיות קר רוח ככל האפשר, גם למשמע הזוועות המתרחשות מהצד השני של הטלפון. הקריאה לעזרה של אשה צעירה, איבן (ג׳סיקה דינאג שסיימה את לימודי המשחק באקדמיה רק ב- 2016) גורמת לו להבין שמדובר בחטיפת האשה ע״י גבר, הנמצא לידה. בעוד כל דבריה מבולבלים, ונאמרים תוך גניחות וכאב.

     

    דאגתו גוברת כשמסתבר לו שבתה בת השש ובנה התינוק של הצעירה נותרו לבדם בדירה, בעוד היא במכונית, שאסגר מוודע שהיא של בעלה. מחקרו המעמיק של הבימאי והתסריטאי המוכשר גוסטב מולר, על כל מארג החיבורים בין כל מנגנוני המשטרה, אפשרויות החשיפה של קביעת מיקומם הכמעט מדויק של כל מטלפן, וקבלת פרטיו האישיים ביותר – מדהימות.

     

    מסתבר, שלא רק אצלנו יש לעיתים קשיחות והתעקשות על כללי הנוהל - מה שמביא לאיחור בהגעת העזרה, ובסופו של דבר לסיום טראגי של אירועים. אך השוטר בעל הנשמה ללא חת וללא רתע, ומפעיל את כל קשריו כולל הפרטנר שלו הקבוע לפעולות המשטרתיות, ראשיד, כדי להשיג כל פרט וכל דבר שיכול לסייע לפתרון ללא סוף טראגי.

     

    אך הבימאי-התסריטאי מצליח בצורה מדהימה להפתיע את הצופים בהמשך ההתפתחות, כשלקראת הסוף מסתבר, שמה שרק שמענו בשיחות הטלפון המרתוניות לאורך הלילה, לא היו בהכרח מה שהשוטר המסור תאר לעצמו. הדרמה המסתברת כה עזה, כשמתבהר שבעצם בכל אחד ואחד טמונה איזו שהיא אשמה, ורק האמת הצרופה יכולה לטהר.

    סרט מופלא, בימוי מבריק ווירטואוזי, משחק כובש ושעה ו25 דקות מהפנטות מבלי שאפשר לזוז או למצמץ. זוכה באין ספור פרסים למשחק ולבימוי במיטב הפסטיבלים בעולם – סאנדנס, רוטרדם, ציריך, וושינגטון, סיאטל, מקאו וסלוניקי בין היתר. לרוץ לראות!!!

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל