כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    היהודי כעבד הנצחי

    0 תגובות   יום שלישי, 29/1/19, 10:09

    עליס בליטנטל

    ביקורת ״העבד״ בגשר


    ''

    נטשה מנור ומיקי לאון

    היהודי כעבד הנצחי

     


    הצגת ״העבד״ בתיאטרון גשר בהפקה חוזרת חדשה, מחדשת בדם החדש שיצק הבימאי יבגני אריה בקאסט, שמרענן וויוצר חוויה חדשה.

     

    העם היהודי נוצר אחרי 400 שנים של היותו עבד במצרים. בשנת 70 לספירה לאחר כיבוש מדינת יהודה בימי רומי בו נטבחו רוב היהודים ויתרם נשלחו לשוק העבדים ברומא, משם התפזרו לכל העולם, חזר נושא העבדות עם פוגרומי חמלניצקי במאה ה16. מאות אלפים מיהודי פולין ומזרח אירופה נטבחו, ואלפים נמכרו כעבדים. סיפורו של יעקב העבד היהודי, שמתאהבת בו ונדה, בת מעבידו הגוי, ודרכו לחופש הודות לקיום מיצוות פדיון שבויים – ידוע מהפקת ״גשר״ הקודמת ב- 2002.

     

    עיצוב הבמה הכה ריאליסטי בפרטיו על ההר עליו התגורר יעקב שומר העדר – מיוחד ומרשים. כך גם כל האפקטים המרובים שאריה כה נודע ביישומם, המשפיעים אוירה על ההתרחשויות הדרמטיות כשלעצמן. המוסיקה הקלאסית המקורית של אבי בנימין מעצימה אף היא את הדרמה ומרטיטה בעושר המיכלול - מהווה חלק מאד חשוב בהצגה.

     

    ישראל דמידוב הוא יעקב הנצחי, צעיר ורענן כתמיד, כואב את סבלו, משתדל בכל כוחו שלא להתפתות לפיתוייה של ונדה (לנה פרייפלד) עד שעירום גופה החטוב גורם לו לבסוף להיסחף בלהט תאוותה. הסצינות בהם כל הקאסט מככב כשחקנים אורחים בפונדק, ובמיוחד כלהקת הכלבים של הגוי – מאד מרשימים, ומהווים יצירה בפני עצמה. גם הופעתה של נטשה מנור הוותיקה כפרה של הכפר, ובהמשך כאשת הפריץ המלכותית והאצילית – ממש מהממת.

     

    השנאה ליהודים כפי שמובעת מהתנהגות כל הטיפוסים במקום, במיוחד מצד האציל החפץ להינשא לוונדה- סטפן (אבי אזולאי הכה מרשים ובלתי נשכח) – שנאה זו היתה מאז היות העם היהודי ועד ימינו. ויתרה מכך, כיום צצה גם בתוכינו. כך גם אחיה של וונדה, אנטק (פאולו א. מואורה במשחק כנה), גם הכומר (דור מיכאלי המצוין) ואביה של וונדה עד למותו (בוריס אחנוב הכה מרשים תמיד) אינם יכולים למנוע את הסוף הטראגי. קולו הנפלא של המספר (דורון תבורי) קושר בין התקופות וההתרחשויות באופן טבעי ומושלם.

     

    כאשר יש בתוכינו המתנערים מחשיבות השמירה על הזהות היהודית, באה הצגת ״העבד״ בתיאטרון גשר ומטיחה את האמת בפניהם: לעולם אי אפשר להתעלם מהזהות שלנו, גם אם היעד להתחנף לגויים ולזכות באהדתם- מה שלא יקרה לעולם. סיפורו הנצחי של יצחק בשביס זינגר חוזר ומתריע את האמת הנצחית, בדרמה הסוחפת, במיוחד מרגע שמגיע הפריץ (מיקי לאון הכה מלכותי, יצרי ומרגש ביכולת הדרמטית שלו). מיקי לאון מעניק להצגה נופך מאד מאד מרתק, עוד יותר מכל מה שהתרחש עד להגעתו לבמה, מעצם הופעתו ויכולותיו.

     

    הצגת ״העבד״ מחדשת מעצם הופעתה ברגע הנכון, ובקאסט המצוין שכל אחד בו הוא אחד-אחד, בבימוי ובעיצוב כל היוצרים.

     

    ''

    לנה פרייפלד וסשה דמידוב. צלום יח״צ

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל