כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    פריחת האיידס

    0 תגובות   יום ראשון, 17/2/19, 13:17

    עליס בליטנטל

    ביקורת ״מלאכים באמריקה״ בבית צבי

     

     

     

    ''

     

     

     

    ''

     

    ''

     

    פריחת האיידס


    המהפכה של חשיפת האיידס כסיבת המוות של ההומואים בשנות השמונים והתשעים, חשפה את כל המהוגנים והרציניים שהיו עד אז חבויים בארון. והנה, באחת, נשרו כל העטיפות, והמוות שהפך אותם למלאכים שוכני שמיים עשה משהו לטובת הקהילה הגאה: המהפכה הזו הביאה להכרה בהם כאנושיים, כראויים להכרה חרף זהותם המינית; ובה בעת, גם למחקרים שהביאו לכמעט-פתרון למחלה.

     

    המחזה ״מלאכים באמריקה״ העולה בבית צבי, נכתב ע״י טוני קושנר היהודי-אמריקאי, וזכה להצלחה בעולם כולו, ואף לסידרת טלוויזיה עם אל פאצ׳ינו ומריל סטריפ. הנושא שלה - תחילת הפצת האיידס שגרמה למוות מאז שני דיילים הביאו מאפריקה את הווירוס שמוצאו מקופים, אל קנדה וארה״ב הודות לעבודתם. הווירוס עובר במגע בין שניים ע״י העברת נוזלי גוף. מקרי המוות הרבים אילצו רבים לצאת מהארון, ולנסות להישאר בחיים, מה שלא צלח בתחילת הדרך. כיום, ה״קוקטייל״ הניתן לחולי המחלה הקטלנית, שומר עליהם בחיים, גם אם הם נשאים.

     

    הבימאי והשחקן-הפרפורמר המוכשר צביקי לוין יצר מהמחזה תמונה ריאליסטית נוקבת, מלאת רגש המובע כה נכון וכנה של צוות השחקנים המחוננים. יתרה מכך, הסצינות היפהפיות בהן בהזיות של הגיבור הגוסס מופיעות דמויות מחייו בשינוי צורה, כמלאכים ועוד, הסצינות הללו בעיצובן מרגשות ומעוררות את הדמיון והתת מודע של כל צופה. ההקפדה של צביקי לוין על כל פרט בתנועה ובמחוות, כאשר כל אחד מהגברים במחזה נראה גבר-גבר, ועדיין הגינונים החושפים את זהות הגבר ההומו – עדיין לא ניכרו באלה שבארון. בעוד שבסצינות החלום כבר נראים כל אלה.

     

    עיצוב התפאורה הנקי (של זוהר אלמליח) המשתנה בכל סצינה ומעניקה לנעשה את המיקום והזמן; התלבושות שעיצב אחיקם ציפקיס, תלמיד המחזור הנוכחי, התאורה הנכונה של ליאור מיטל, העריכה מוסיקלית הכה מתאימה ומלהיבה של לוין, הדרכת התנועה הכה טובה של רז סלמון והדרכת הקסמים של יונתן תורג׳מן – כל אלה מהווים חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהמשחק הנפלא של הצוות.

     

    שלל 18 הדמויות במחזה מעניקות ל11 השחקנים הזדמנות להוכיח את רבגוניות כשרונם, ולהפתיע בזאת את הצופים. הזוג פריור (ברק פרידמן המשכנע בסבלו) ובן זוגו לואיס (הראל גלזר שגם עזר בבימוי) והמנתק את יחסיו עם אהובו בגלל פחד מהמחלה; עורך הדין המורמוני ג׳ו, (אלי קריסה הזכור לטובה מ״שונאים סיפור אהבה״) הנשוי לאשה אוהבת, הארפר, הסובלת משיטוטיו הליליים בסנטרל פארק, ומניתוקו המיני ממנה , (שני ורד המצוינת, המגלה כשרון דרמטי מעולה וכובשת את הלב); העו״ד רוי כהן המנסה להעביר את ג׳ו לוושינגטון, ורק בסוף מתגלה למה, (תפקיד שמילא אל פאצ׳ינו בסידרת הטלוויזיה) הוא יונתן תורג׳מן הכה מרשים בהופעתו הבוטחת; לירן ליפשיץ כ-מרטין יפה התואר, הכה גברי, מנסה לשדל לאקשן את לואיס המתוסכל (שנפרד מפריור); עדן יששכר המדהימה בכשרונה הן בדמות הפותחת את המחזה – הרב הישיש בטקס קבורת הסבתא, (תפקיד שעשתה מריל סטריפ בסידרה) והן בהמשך כ״אתל רוזנברג״ שהואשמה עם בעלה בריגול לטובת הקומוניסטים, הוצאה להורג, ולאחר מכן הוכחה חפותה;

     

    כל הדמויות הקשורות לעולם המשפט האמריקני אז, בתקופת הנשיא רייגן, מניחות את האצבע על השחיתות הפושה בעולם המשפט שם, מה שמזכיר סממנים דומים במחוזותינו. טופז אבדנג שקולה הנפלא מזכיר את אלה פיצג׳ראלד, מעשירה בשירתה את הרקע להתרחשויות, ובכשרון הקומי שלה המרנין את הסיטואציות הכה טרגיות כשהיא באה לבקר את ידידה הגוסס מאיידס; נוי ארוך כדמות בהזיות בלבוש צ׳רלי צ׳פליני ובדמות המלאך וכן כמר לייז (שקרים באנגלית) השמה ללעג את סוכני הנסיעות אז והיום; ואיילה בן נח, (שנטלה חלק אף היא בעזרה לבימוי), כרופאה וכהומלסית מאד ריאליסטית – כל הקאסט המופלא הזה יוצר חוויה תיאטרלית משובחת, עם המסר שלא פג על הצורך להיזהר גם כיום ממגע מיני ללא אמצעי זהירות מוקפדים.

     

    קלאסיקה מודרנית שטעמה לא פג, בלבוש מעולה של יוצרים ושחקנים משובחים. שאפו לכולם.

     

     בצילומים- של שמחה ברבירו נראים למעלה: הראל גלזר וברק פרידמן  באמצע: יוגב אטיאס, ברק ולירן ליפשיץ

                         בתחתון: יונתן תורג׳מן, ברק פרידמן ולירן ליפשיץ.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל