כותרות TheMarker >
    ';

    מבקר בסביבה

    תיאטרון, מוזיקה, מחול, ספרות - תרבות !!!

    פוסטים אחרונים

    עדיין לא התפרסמו פוסטים בבלוג הזה.

    "שבע בום" - ביקורת על "זרים מושלמים" / יוקי לביא

    0 תגובות   יום שלישי, 23/4/19, 15:30

      "בואו נשחק משחק, נשים את הטלפונים שלנו על השולחן, ובזמן האוכל - הודעות, סמסים, ווטאספים - כל מה שמגיע אנחנו מראים לכולם. מה, הרי זה לא שיש לנו סודות"

     

    ''

     

      וכך אכן קרה. כל שיחות הטלפון שנשמעו הופעלו על ספיקר, וכל הודעות הטקסט נקראו במלואן. למען הדיוק, נשמעו ונקראו במלואן לעיני ולאוזני שבעה זוגות אנשים. הכל מהכל, כולל הכל עד לפרטים המוכמנים, המוצפנים והעסיסיים. פבלו ז'נובזה - התסריטאי והבמאי של "זרים מושלמים" - הגה במוחו רעיון מבריק, ומה שהיה נכון לסרטו האיטלקי שובר הקופות לפני כשלוש שנים עדיין תקף וביתר שאת גם לישראל 2019, כשארוחת הערב התמימה למראה הופכת לשדה קרב וצייד טקסטואלים על בימת תיאטרון "הבימה". שבעת החברים - שלושה זוגות ועוד חבר שמצטרף בגפו מסיבות שתתברננה בהמשך - מסובים לשולחן בביתם הבורגני של פסיכולוגית ומנתח פלסטי. בתם המתבגרת יצאה לבילוי זה עתה ושאר המוזמנים מתחילים להיחשף : נהג מונית שרמנטי ואשתו הווטרינרית הצעירה, זוג חברים נוסף ( לבעל יש חברה טלפונית שנוהגת להעביר לו את צילומיה החושניים, ואילו האישה בעלת תסכול מיני מתמשך שמוצאת לה פורקן דרך חברים וירטואלים ואביזרי לבוש הנלווים לשיגיונותיה ) ומורה לחינוך גופני, לוזר מוחלט, שמימדי גופו העצומים עומדים בסתירה כמעט מתריסה לעיסוקו המקצועי. הלוקיישן הנוכחי אם כן הוא ישראלי, אך החווייה הקולינארית נותרת נאמנה למקור, והמאכלים המוגשים הם על טהרת ארץ המגף. 

     

      ארז דריגס עיבד ותירגם את המחזה השנון והחריף, כשלצידו נתן דטנר על מלאכת הבימוי, והזוג רקח לכבודנו תקרובת, מנה עיקרית וקינוח ערבים לחך. דריגס ודטנר לכדו במיומנות את שלל הניואנסים שבסרט המצליח, ובאדפטציה מדוייקת העתיקו אותו לבמה ( בעיצובה של שני טור, שהשכילה לייצר את קיר המטבח בצורת אייפון ), וניחוחות התבשילים מילאו את אפנו. בייחוד אותה ארומה של הסתרה, שקרים מתבקשים, תירוצים בנאליים וסיטקום אורב בפינה על מפגשים ושיחות אקראיים שבימים כתיקונם היו נשכחים, אך מול עיניהם המשתאות של שאר הנוכחים יש צורך לגבות אותם בהסברים. ולפיכך נגלה שאחד החברים מצוי בטיפול פסיכולוגי זמן רב מבלי ליידע את שותפתו, נראה מה זוממת מישהי בשולחן בכל הקשור לחותנת שלה ולסידורי הדיור המוגן אותו היא תיכננה עבורה מבלי ליידע איש, נצלול ליחסים הטעונים בין בתם של הזוג המארח להוריה ובייחוד לדעתה הבלתי משוחדת על אמה, ונתוודע לנטייה מינית שהוסוותה שנים רבות ולפתע אלומת אור מוציאה אותה מהארון. הכל נאמר ונכתב אגב אורחא, מבלי לחשוד בכלום ( שכן שאר המכותבים אינם יודעים על המשחק השטני בו הם אנוסים לקחת חלק ), ורק הפרצופים של שבעת השחקנים מדברים בעד עצמם.

     

    ''

     

      ספיר אזולאי כפרח הווטרינרית היא מצג טהור של תום ואמפטיה. דמותה חריגה בנוף הציני של חבריה, והיא מתעקשת לשמר זיקוק של יחסי אנוש וטוב לב. בעלה נהג המונית שפיגלר הוא הנגטיב שלה - טווסי, כוחני וחלקלק. נתי רביץ בונה את דמותו במושלמות מעוררת הערצה ( כמעט העתק לשחקן האיטלקי ), וזה עונג להתבונן בו. ריקי בליך היא ליהי - זאת המתוסכלת מינית ושבעלה מסתיר ממנה הרבה יותר ממה שאי פעם יחשוף. היא עדינה ופגיעה מחד, אך תחבולתית ומרושעת מאידך. פיני קדרון הוא המורה לחינוך גופני, והמימיקה שלו מעניקה לדמותו חיוניות כמעט ממשית. הוא נאלץ לשקר בעבור עצמו ובעבור חברו הטוב, מה שרק מגביר את עוצמת האבסורד, ומערים תלי תילים של גיחוך ושאגות צחוק מהקהל. מורדי גרשון הוא יובל המנתח הפלסטי, וקשה שלא לחוש חיבה כלפיו. הוא כה שובה לב בהתנהגותו המנומסת, השפוייה והאחראית, כמעט כהתרסה אל מול טירופה של רעייתו ושל רעיון העיוועים שהיא הגתה במוחה. 

     

      מעל הכל זוהי שעתם של שניים : תומר שרון ( תומש ) ומאיה מעוז. שרון הוא אלדד, בעלה של ליהי, ומי שבאמתחתו צילומים מיניים של אישה, שאסור בתכלית האיסור שייחשפו לציבור. ותומש מגייס את מיטב כישוריו הקומיים בכדי להיחלץ מהמצב הקפקאי והאורוויליאני אליו נקלע. הוא משקר בחן, מלהטט עם עובדות שכביכול מוטחות בפניו, מעליב את אשתו בכל הזדמנות בבחינת ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, ואפילו מבצע סיכול סמנטי והגייתי במושג "להט"ב". תומש יודע את נפש קהלו, וסוחט את רטט הצחוק ממנו עד לטיפה האחרונה. מאיה מעוז בתפקיד אפי הפסיכולוגית והמארחת מביאה לבמה את טירופה האקצנטרי, שדומה כי מתכתב עם דמותה הנוספת כמרתה ב"מי מפחד מווירג'ינייה וולף". גם במחזהו הקלאסי של אדוארד אלבי היא ובעלה מתעללים באורחים, ושוב היא עושה זאת. אמנם באופן פחות מוקצן, חולני ופראי, אך הקפריזות והתובענות לצד מצבי הרוח התכופים, הילדותיים והאלימים מושלים בכיפה גם מול שולחן האוכל שמייצר הרמות בלתי פוסקות להנחתה, בייחוד בשל המכשיר האלקטרוני המונח עליו. 

     

    ''

     

      וכל הסאגה הזאת קרתה רק בשל הערה פרוזאית על זוג חברים שהתגרש, לאחר שהאישה גילתה באמצעות הסלולארי שבעלה בוגד בה. כפי שכתב גרסייה מרקס : "לכולנו יש חיים ציבוריים, פרטיים וחיים סודיים" - או במילים אחרות, אם אתה מוזמן לארוחת ערב חברית בסגנון המטבח האיטלקי, דאג לוודא כי מכשיר הסלולרי שברשותך לא עלול להסגיר אותך בשום צורה שהיא ...

     

      

     

      

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      YukiLavy
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין