כותרות TheMarker >
    ';

    מבקר בסביבה

    תיאטרון, מוזיקה, מחול, ספרות - תרבות !!!

    פוסטים אחרונים

    עדיין לא התפרסמו פוסטים בבלוג הזה.

    העול על הגבר הלבן - ביקורת על "אוליאנה" / יוקי לביא

    0 תגובות   יום רביעי, 29/5/19, 19:11

      "כשהציעו לי לביים את המחזה, השאלה הראשונה שעלתה במוחי היתה : למה עכשיו ? הרי סוף סוף מתחילה מודעות חברתית לבעיית ההטרדות המינית מהם סבלתי בנעוריי ובהתבגרותי. אבל בקריאה השנייה והשלישית הבנתי מה בעצם עלי להגיד ...חשוב היה לי לגרום לקהל להבין את שתי הדמויות, ויותר מזה להבין כיצד שתיהן מובלות למעשים הקיצוניים בהם הן נוקטות" ( שרה פון שוורצה )

     

    ''

    צילום: אור דנון

     

      מפתה לראות בהצגה "אוליאנה" רק התכתבות עם תלונתה של אניטה היל כנגד השופט הבכיר קלרנס תומס אודות ההטרדות המיניות שחוותה ממנו משך עבודתם המשותפת. המזכירה שהערות סקסיסטיות מצדו של הבוס הכל יכול הופנו לעברה העזה לא לשתוק, ומעשיה היוו נקודת מפנה ביחס להטרדות המיניות במקום העבודה. בימת הקאמרי הוסבה למפגש בין שניים - סטודנטית שכשלה במשימתה בקורס, ומולה מרצה מהולל, שופע דיפלומות, שבכוחו להיטיב עם גורלה. דיוויד מאמט המחזאי משרטט בקווים מכחול רגישים את הצעדים בהם מפזזים קרול הסטודנטית מחד וג'ון הפרופסור מאידך. בתחילה נתוודע לחוסר בטחונה של קרול, במבטיה המפוזרים, בשאלות החוזרות ונשנות מצידה, ובעיקר בתחינה הגלומה בקולה. ג'ון מצידו יהא מצוי במרומי האולימפוס, כשטוב ליבו ורוב חסדו יחלצו את תלמידתו מהכישלון הצפוי לה. בהמשך היוצרות עוד עשויות להתהפך, ומד האיפוק בו שרוי המרצה יהיה מנת חלקה של הסטודנטית, ואילו הוא ייצבע בגוונים סוערים.

     

      שרה פון שוורצה הבימאית בונה עבורנו את משחקי הכוחות בין השניים. גם אם נחצה הקו, גם אם נאמרו מילים בעלות אופי מסויים, וגם אם ניצול סמכות ומרות מתבצע לנגד עינינו - היא משתדלת להבהיר לנו את פריכותה של הסיטואציה. את האנושית הבלתי נמנעת. שוורצה בונה את חזונה דרך  בגדיהם של הסטודנטית והמרצה כדי להמחיש את התמורות המתחוללות בנפשם, והיא נעזרת בנטשה מנטל שתייצר עבורנו את מניפת התשדורת הזאת. בנוסף מסתייעת בבן אלקיים ובאיתמר לוריא האמונים על המוזיקה ועל תאורת הווידאו כדי לסחרר את איפיוני הדמויות. כל רגע נתון והרתמוס הרלוונטי עבורו, וכל קטע מוזיקאלי בסיטואציה האופיינית לכך. 

     

      זהו מחזה המבוסס על מלל ועל שפת גוף. צמד השחקנים היטב לבטא זאת. ג'וי ריגר כקרול מראה לנו את השינוי שחל בבת דמותה הבימתית. מנערה בעלת ספקות וסימני שאלה היא צוברת אסרטיביות מידתית ועד מהרה קולה נשמע כצעקה. מולה ניצב דן שפירא במשחק שהוא מלאכת מחשבת של ניואנסים. החל ממרום מעמדו, משפתו הבהירה והמלוטשת, מביטחונו העצמי המופרז, המודע לערכו ולאיכויותיו, ועד לנפילה. שפירא בכישוריו מוציא מג'ון החבוי בו את החבטה הנשמעת והמהדהדת היטב של האיגרא רמא עד לבירא עמיקתא. שניהם לפותים זה בזרועות האחרת, כשרוח התקופה של היום היא Me too, אך ברקע הידיעה שהמחזה נכתב לפני כ - 27 שנים ( בתרגומו המופלא של אהוד מנור ). אז, במחוזות הזמן ההם, דומה כי הכל היה מותר ואפשרי, והטרדות מיניות נדמו כעיסוק בפלנטה אחרת.

     

    ''

    צילום: אור דנון

     

      למעשה השם "אוליאנה" לקוח מתוך שיר עם נורווגי מהמאה ה - 19, והוא מדבר על קהילה אוטופית אליה אפשר להימלט מכל תלאות היום היום בעולם הגשמי. גם מאמט המחזאי, גם פון שוורצה הבימאית והאחראית על עידכון התרגום, וגם ובעיקר צמד השחקנים ריגר ושפירא מוכיחים לנו את עוצמת הפרשנות הערטילאית. את הרצון להבין ולהסיק תובנות סובייקטיביות המתאימות למושגי היסוד של עולמנו, ולסולם הערכים בו בחרנו להתנהל. מפזזים בצעדים מקאיווליסטיים לצלילי מחול ההרס העצמי והמוחלט. ובמיוחד הם מדגימים כי למרבה הצער סוגיית ההטרדות המיניות רחוקה מלהסתיים, והמחשבה כי התקדמות טולרנטית שנעשית בנידון תמגר אותה סופית היא האוטופיה בהתגלמותה. וכפי שכתבה זאת במילותיה שלה פון שוורצה : "בסופו של דבר אנחנו רואים שני אנשים שיצרו מערבולת המטביעה את שניהם. בתחכום רב מאמט מראה לנו שבמקום תיקון חברתי צודק, אנחנו יכולים להיכנס למאבק כוחות שלא יוביל לשום דבר טוב. שניהם רובצים על הבמה, מובסים. אין מנצחים בסיפור הזה"

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      YukiLavy
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין