כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    עוללות ההיפנוזה מיהודי לערבי

    0 תגובות   יום שישי , 23/8/19, 14:22

    עליס בליטנטל

    ביקורת ״עבדאללה שוורץ״ בבית לסין

     

    ''

     

    ''

     

    ''

     

    עוללות ההיפנוזה מיהודי לערבי

     


    הקומדיה החדשה של רמי ורד בנויה על היפוך האישיות של יהודי שהופך באחת למישמע מנטרה מסוימת לערבי מצרי. הכיצד? הרעיון הכה ייחודי וערטילאי מתממש על בימת בית לסין הודות להומור המושחז של רמי וורד ולביצוע המבריק של צוות השחקנים בבימויו הזורם והסוחף של רוני פינקוביץ.

     

    רמי ורד ידוע ככותב התמלילים לאמנים ומצחיקנים ידועים בטלוויזיה ועל הבמה, שהצלחותיהם שואבות מכוח יצירתו. מחזהו החדש ״עבדאללה שוורץ״ - שם שפישרו לא מובן, מתרחש ביום חתונת בתו של ציקי שוורץ (אבי קושניר במיטבו הנותן שואו עם כל מה שמייצג אותו), החי עם משפחתו בשומרון. על רקע החיכוך המתמשך בין היהודים והערבים, התנכלויות התמידיות והצורך להיזהר ממחבלים, תוקפים כולם את ציקי מדוע בחר לשכור את שירותיו של בחור ערבי, פאדי (שהיר כבהא המקסים המוכר מהסרט ״עג׳מי״), כספק השולחנות והכסאות לחתונה שתיערך באותו ערב בביתו. כדי לא לעורר מהומות, הוא מלביש אותו בחולצה עם כיתוב ״יהודי לא מגרש יהודים״, מצווה עליו שיאמר ששמו ישראל ושהוא מפתח תקווה.

     

    המחזה כולו מתרחש בשעות שלפני החתונה. לבית מגיעה הבת הסטודנטית השמאלנית ואוהבת הערבים שרי (טל צ׳רנובסקי, בהופעה מרשימה ומעוררת תשומת לב) המביאה לאחותה הכלה ללי שמלת חתונה ״ווינטאג׳״- (אפרת בוימולד הכובשת, שהפציעה בהצגת ״יומנים״ הבלתי נשכחת, שחבל שירדה מהר בגלל הריונה של מאיה מעוז, וראוי לחזור ולהעלותה בגלל הרלוונטיות שבה). הפרטים הקטנים סביב ההתרחשויות, כמו חדירת העיזים של הערבים לכפר היהודי, הרגישות של קצין הבטחון של הישוב נתן (חי מאור מ״הבורר״, הגברתן ובעל הנוכחות המרשימה בחום ובלהט משחקו)) לנושא הזהירות ממחבלים, או של הבן הצעיר של המשפחה, הלומד בישיבה, רלי (עודאל חיון החביב), והדציבלים הגבוהים של קריאות המואזין מהכפר הערבי הסמוך – מכילים ברמזים את הביקורת של המחזאי לתופעות קיצוניות בשני הצדדים. הן למנהגי החרדים, והן לאהבה הקיצונית של יפי הנפש לערבים, לנישואים ולאשה בכלל. .

     

    אך כל זה מהווה רק את הרקע סביב הבעיה – והיא, שבעצם זוג ההורים עומד להתגרש, ודוחה זאת עד לאחרי החתונה. כל התמליל בהצגה רווי הצחקות בלתי פוסקות, ללא העלבות, ובלי לרדת לרמה הנמוכה המקובלת במחוזותינו הן בטלוויזיה והן בתקשורת הכתובה והמדוברת. הקהל פשוט יושב ונהנה מערב מענג של צחוק על עצמנו ועל שכנינו, במיוחד כשרמי ורד בוחר להעמיד את שורש הפואנטה במחזה על אלמנט ההיפנוזה שעבר ציקי בשנות השבעים, כמרגל בשב״כ, שבעטיה יהפוך את זהותו מיהודי לערבי רק למשמע מנטרה מסוימת, שיר.

     

    לא נגלה כיצד הבעיה נפתרת, ואת כל הסערות המתחוללות בין בני הבית לבין אבי החתן, נחום והחתן עצמו (שלומי טאפירו החמוד והמלבב), כי על זה נשענת הצלחת המחזה. על רקע תפאורה מקסימה שעיצב זאב לוי, המוסיקה בעלת הנוכחות של אלעד אדר, התלבושות היפות שעיצבה אביה בש, במיוחד של הכלה לקראת הסיום, של אחותה, ושל האם (ענת וקסמן המייצגת את דמות האשה האולטימיבית הנשית על כל מעלותיה ומיגרעותיה), ועיצוב התנועה הכה קצבי של שרון גל, שבזכותה המחזה מסתיים בקטע תנועה מקסים וייחודי, כמו בסיום של סימפוניה בקטע מסכם – כל אלה יוצרים ערב מהנה המשכיח את חום הקיץ ואת שאר המרעין בישין.יותר טוב מכל פתרון מדיציני למצב הרוח, המעלה אותו ומשדרגו בקלילות.

     

    הצילומים: כפיר בולוטין

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל