כותרות TheMarker >
    ';

    1777תחרות הפסנתר בישראל

    ביקורת על 1777תחרות הפסנתר בישראל

    1777תחרות הפסנתר בישראל

    1

    אמנות ובמה  elybikoret

    0 תגובות   יום שבת, 21/9/19, 18:06
     
     
    1777תחרות פסנתר בישראל
    צילומים-ברוך נוימן
     
    אמש הסתיימה תחרות הפסנתר בתל אביב במסגרת תחרות הפסנתר הבינלאומית-14 דרכים למלטה.
    התחרות במלטה וזו שבתל אביב שהיא בעצם חלק ממנה נערכות בחסות הקרן האירופאית לתמיכה בתרבות.
     
    כבר שמענו שני קונצרטים במשכן לאמנויות הבמה במסגרת הקרן ועליהם כבר כתבתי ב15.9 תחת המספר 1775
     
    התחרות הבינלאומית מספקת אפשרות ובמה לאמנים צעירים שיציגו לא רק את כישוריהם הטכניים ומקצועיים אלא גם את אישיותם היחודית ואת הידע בפרשנותם ליצירות המוסיקליות אותן הם ימנגנים.
     
    תחרות תל אביב הבינלאומית לפסנתר בבית הספר בוכמן-מהטה  באוניברסיטת תל אביב נערכה במסגרת הקרן בין התאריכים6-18.9.2019
     
    בתחרות זו השתתפו 36 מתחרעים מ14 ארצות שמתוכם היו שישה ישראלים.
     
    בתחרות היו 4 שלבים שכללו שני שלבים של נגינת רסיטלים  כאשר בשלב השני כל מתחרה חייב היה לנגן פרקים מתוך יצירתו 'זכרונות ילדות'של המלחין אלכסי שור שהנו מלחין הבית של הקרן והתחרות.
     
    בשלב השלישי היה חצי הגמר בו שישה משתתפים שיצאו במקומות 1-6 בשלבים הקודמים ניגנו קונצ'רטו לפסנתר לפי בחירתו בליווי פסנתר שני.
    הפסנתר השני שימש תחליף לתזמורת .
     
     
    שלב הרביעי היה שלב הגמר אותו שמעתי אמש ועליו אני כותב כעת.בשלב זה ניגנו שלושת הראשונים משלב חצי הגמר.
    לכל השלושה שהגיעו לשלב הגמר הובטחו פרסים נכבדים מאוד.למקום הראשון 50000 יורו,לשני 25000 ולשלישי 10000 יורו.
    בנוסף הובטחו להם קונצרטים שונים בישראל ובעולם.
     
    חמשת הזוכים במקומות הראשונים בתחרות בארץ יעפילו לתחרות מלטה הבינלאומית לפסנתר שתתקיים בסתיו 2021 במלטה בבירה וולטה.
    במלטה יתחרו כל הזוכים בחמשת המקומות הראשונים בכל אחת מ14 המדינות המשתתפות בתחרות.במלטה אם כן,יתחרו על המקום הראשון 70 מועמדים.
     
    הפרסים במלטה יהיו פרס ראשון 200000 יורו שיורכב מ100000 יורו שימסרו לו מיד והיתרה יקבל ב20 קונצרטים במקומות שונים בהם יקבל 5000 יורו על כל קונצרט.
    קונצרט כזה יערך גם בישראל.
     
    הפרסים במלטה ישחולקו ימסרו ל8 המגיעים למקומות1-8  כאשר הפרס הראשון יהיה 50000 למקום הראשוןןסכומים קטנים יותר בהתאם למקום כאשר המקום השמיני יקבל 1000 יורו.
     
    בתחרות שהתקיימה בארץ היו 7 שופטים כאשר יו'ר התחרות היה פרופ תום לב .סך כל השופשטים מישראל היו 4 בנוסף ל2 מאזרבייג'ן ואחד מטייוואן.
     
    בשלב הגמר ששמעתי התזמורת הסימפונית ירושלים ליוותה את המתחרים בניצוח דמטרי יבלונסקי שהיה גם המנהל האמנותי של התחרות.
     
    התזמורת היתה טובה מאוד וליוותה את המתחרים בהתחשב בהם התחשבות מרבית.
     
    לשלב הגמר הגיעו שלושה מתחרים.
    ניקולאי קוזנצוב מרוסיה בן 24 הגיע למקום הראשון.תום בורובן 18 מישראל הגיע למקום השני ואלמוג סגל בן 24 מישראל הגיע למקום השלישי.
     
    בקשר לדירוג ,לדעתי המקום הראשון הגיע לתום בורו והשני לניקולאי קוזנצוב.הסיבה העיקרית לדירוג השונה שלי היתה שקוזנצוב שניגן נהדר השתדל להרשים את הצופים,ניגן קטעים רבים שבהם חשוב יותר היה לו במקום להתרכז בנגינה מכל הלב.
    היה חסר לי רגש בנגינתו וובהרבה קטעים הרגשתי נגינה יפה אך מוטורית משהו.
    בנגינתו לקחו חלק כל חלקי גופו ,הרים את הידיים דבוהה גבוהה  כדי לנגן קטעים שהיה צריך לנגן בעוצמה וזה נעשה לא כדי להפיק צליל טוב יותר וחזק יותר אלא כדי לעשות רושם.
    ואכן בעשית רושם הוא הצליח ביותר.
     
    הערה צדדית בקונצ'רטו זה התזמורת בחלקים רבים כיסתה את הסולן וצריך לחפש את הסיבה לכך ,שלדעתי לא התזמורת היתה האחראית לכך.
    קוזנצוב ניגן את הקונצ'רו לפסנתר מס 2 מאת רחמנינוב..
     
    הזוכה במקום השני,לדעת השופטים,תום בורו, ניגן את הקונצ'רטו בG  מז'ור מאת רוול.
    נגינתו היתה מקסימה ,וירטואוזית עם טכניקה מעולה.נגינה יפה כוחנית במקומות הנכונים ועדינה במקום שזה נדרש.
     
    לקונצ'רטו סממנים של מוסיקת ג'אז.הקונצ'רטו מאוד יפה וקשה לביצוע ובורו ביצע אותו על הצד הטוב ביותר.הפרק הראשון היה קיצבי ביותר וכך זה נוגן,הפרק השני היה איטי רומנטי ותום ניגן אותו ברגש רב והפרק השלישי מהיר.
     
    במקום השלישי הגיע אלמוג סגלשניגן את הקונצ'רטו מס 1 מאת ברהמס..
    לדעתי זו היתה בחירה לא נכונה של סגל. הקונצ'רטו ארוך,קשה לביצוע,אינו מאפשר להרשים בנגינה.
    לקונצ'רו פתיחה תזמורתית ארוכה מהרגיל ורק אחריה נכנס הפסנתר.בהתחלה נגינתו של סגל היתה מעייפת,אפטית,לא הורגשה בו רוח חיים.
    נגינתו היתה טובה מאוד.אין לזלזל בנגינתו הוירטואוזית והיפה,אך כנראה בחירת הקונצ'רטו לא איפשרה לו להראות את מלוא כוחו.בחירת השופטים במקרה זה היצתה מוצדקת בהחלט.
     
    נגינת שלושת המתחרים היתה נהדרת  והיה קשה לדרג אותם
    מבין השלושה התרשמתי הכי הרבה מנגינתו של תום בורו.
     
    גם כאן הפריעו לי מחיאות הכפיים בסיום כל פרק  כבשני הקונצרטים הראשונים.
    היה לי מוזר אם כי ניחשתי את הסיבה,בZמן נגינתו של קוזנצוב לא היו הפרעות באמצע ומחיאות הכפיים היו רק בסוף הקונצ'רטו ולא אחרי סיום כל פרק.
     
    חמשת ההמתחרים העולים לתחרות במלטה בנוסף לשלושת הזוכים בקונצרט זה הם צאנג ואנג מסין שהגיעה למקום הרביעי וטטיאנה שפרן מאוקרינה שהגיע למקום החמישי.
     
     
     
    מאחל לכולם הצלחה במלטה וביחוד לשני המתחרים מישראל
     
    לראות או לא לרואת: קונצרט מעולה,תחרות יפה, עם פרסים בגולים במיוחד.מבחינת גובה הפרסים מתחרה בכבוד עם תחרות רובינשטיין המפורסמת המתקיימת בארץ.
     
     
     
    נכתב על ידי אלי ליאון ב17.9.2019 שעה 08.12
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


    אלי ליאון

    elybikoret@gmail.com

    www.elybikoret.022.co.il

    03-6856786
    0542493488
    עיתונאי-מבקר אמנות
    תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

    חבר אגודת העתונאים של תל אביב
    ותא המבקרים שליד האגודה
    מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

    מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

    מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

    Word press

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      elybikoret
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין