כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    רוחשת

    רגועה למראית עין.
    בתוכי הכל רוחש,
    עולה על גדותיו.

    0

    צרפת / פריז / תרבות / טיפ על נשיקות צרפתיות

    17 תגובות   יום ראשון, 19/7/09, 19:58

    *זהירות: טיפ ארוך  J 

     

    <הקדמה>

    אני מתיישבת מול המחשב על מנת לכתוב טיפ עולם על פריס,כי ליאור קודנר פירסם הודעה באתר על ההופעה של רדיוהד בפראג למי שיזכה בפרס על הטיפ המושקע.

    על פראג (אגב,הצ'כים מבטאים "פראהה") פחות בא לי <למען האמת>,כי כבר הייתי, והספיקה לי הפעם הזו.  מעדיפה יעד חדש.

    אבל על ההופעה של רדיוהד דווקא כן בא לי.רגוע

    בואו נקווה שהטקסט הזה יקרב אותי אל המטרה ;-)

     

    ***

    טיפ אחד? (?!?)

    יש באמתחתי עשרות שאוכל לבחור מביניהם,ובכל זאת, ברגעים הראשונים אני מרגישה קושי שעוצר אותי וחוסם ממש.

    איך אוכל לכתוב טיפ על העיר שכבר אינה עבורי אותה העיר שגיליתי לראשונה כמתבוננת בה בעיני תיירת זרה הנפעמת מיופייה.

    שהפכה לעיר כה שונה,לאחר שהחיים בה העמיקו את ההכרות שלי עימה על רבדיה הרבים,גם הכעורים והאפלים.

    עיר שרחובותיה,גשריה,ושאר אתריה פסקו מלהיות עוצרי נשימה בעיני,פשוט כי התרגלתי אליהם ואל מראם, 

    כפי שקורה (למרבה הצער) בכל תחום שהחשיפה שלנו לריגוש שבו גוברת?

    החוויות והמאורעות שעברו עליי בפריס ימלאו ספרים שלמים,

    ומתוכם נגזרים גם הטיפים שבשמם התכנסנו כאן,

    אז הנה כעת -  אפרוס בפניכם מספר מצומצם וסלקטיבי מהם.

     

    ***

     

    באופן כללי וגורף ניתן לומר (בלשון המעטה) שהפריסאים אינם מסבירי פנים לתייר.

     

    הם אינם חובבי זרים בעיקר משום שהעיר מוצפת תיירים בכל ימות השנה והם מאסו ועייפו מהשאלות ומהפניות החוזרות ונשנות שבהן מטרידים אותם על כל צעד ושעל ברחוב.

    זאת ועוד – העם הצרפתי (ברובו) אינו דובר אנגלית. זו לא קלישאה – זוהי האמת הפשוטה.

    בין השאר מבחירה ומגאווה וקנאות שהם רוחשים כלפי התרבות שלהם.

    סיבה נוספת - אין להם תרגום: כל סדרת טלוויזיה אמריקאית כגון "חברים" (Friends) מדובבת לצרפתית,לכן הם אינם נחשפים לצלילי השפה האנגלית ולאוצר המלים שלה.(הדקדוק/המבנה התחבירי - סדר המלים במשפט - שלהן מאד שונה,למרות שבשני המקרים מדובר בשפות לטיניות.)

    כאשר תפנו אליהם בצרפתית,כפי שעשיתי אני,הם יזהו את המבטא הזר,וכאמור חלקם הגדול אינו אוהב זרים. מצד שני,הסיכוי שלכם לקבל תשובה יעלה משמעותית ,(גם אם היא לא תהיה מלווה בחיוך או בנועם),בעיקר משום שהם יעריכו את הניסיון והמאמץ מצידכם לדבר את שפתם.

    אין טעם לקחת באופן אישי את האנטיפתיות,היהירות וקוצר הרוח המאפיינים אותם.

    זה חלק מהקסם שלהם,לפיכך אל תתנגדו - מוטב שתיכנעו ותרשו לעצמכם להתאהב קריצה

     

    ***

     

    אם אתם משתייכים לבעלי המזל שמבינים את השפה הצרפתית,(הכי רומנטית בעולם,לא כן?),

    היכנסו לאחד מסניפי ה"פנאק" <FNAC> ,רשת צרפתית מקבילה לוירג'ין/טאואר רקורדס, וריכשו מלאי של דיסקים בצרפתית (ובשפות אחרות) – יש אוצרות מוסיקאליים שלא תתוודעו אליהם בארץ.

    ניתן לבלות יום שלם שם תוך האזנה למוסיקה,(ולא רק בצרפתית כאמור.)

     

    מי שקרא ואהב את "הנסיך הקטן" – חובה לרכוש את הדיסק "Le Petit Prince" שמבוסס על שירי המחזמר (אחד מהמרשימים <הפקה מורכבת> שראיתי בחיי – הועלה על במות התיאטרון בפריס בשנת 2002.לא ידוע לי אם מוצג גם כיום).

    ללא ספק ובאחריות אני מכריזה פה, שמדובר בדיסק מעורר השראה,חכם ונוגע ללב בתכנים ובצלילים שבו.

     

    ***

     

    כיצד אבחר מבין שלל המאפיות/קונדיטוריות המופלאות ? <בולונז'רי/פטיסרי,Patisserie/Boulangerie(s >

    בכל רחוב פריסאי,יתר על כן כשהוא ממוקם באתרים מרכזיים,ישנן מאפיות מצויינות,המציעות בגט וקרואסו(ן) פריכים,לוהטים וטריים שטעמם המשובח אינו משתווה לאף בגט/קרואסון שטעמתם בארץ (אלא אם כן נאפו ע"י צרפתי אותנטי),ומלבד מאפים,קישים וארוחות בוקר מפנקות,ישנם גם קינוחים חתיכיים ומעוררי תאווה בצבעם העז,בריחם המשכר,בחזותם המושלמת ובטעמם השמיימי,כגון מיני טארטלטים קטנים ממולאים בתותים אדומים אדומים שהצרפתיות דקיקות הגזרה צורכות על בסיס יומיומי, מבלי שהחטאים המתוקים עתירי הקלוריות הללו ניכרים במימדי הגוף הקטנטנים שלהן.(יש לי הסבר לכך,עליתי על הנוסחה הסודית- הקוקטיות הללו אוכלות רק אחד כזה ביום,לרוב בתום ארוחת הצהריים שלהן).

     

    ***

     

    פריס מחולקת לעשרים חלקים.

    כל חלק כזה קרוי ארונדיסמו ( Arrondissement) 

    <מצטערת,אבל אין לנו מלה מקבילה בעברית.זה לא רובע.רובע זה קרטייה(Quartier)> 

    אני נהגתי לאכול בארונדיסמו השביעי,שם לטעמי היתה ה- מאפיה,לא זכור לי שם הרחוב,אבל הוא סמוך למגדל האייפל,במרחק הליכה קצר.

    גם אם לא תמצאו אותה,אל חשש.כאמור,יש מאפיות מעולות למכביר בכל פריס (וגם בשאר צרפת).

    המלצתי : רצוי לבחור לפי הריח,העין ולפי מספר העומדים הצרפתים בתור.

    זה בד"כ יעניק לכם אינדיקציה אמינה למדיי.

     

    ***

     

    אין לוותר גם על בוטיקי הגבינות <(Fromagerie(s > חנויות שלמות המוקדשות לשפע גבינות על סוגיהן המגוונים.

    אל תשכחו לחזור עם גבינות לארץ.הן הרבה יותר זולות שם,והמבחר כאמור הוא אדיר.יש בארונדיסמו השביעי כמה מהמעולות שבהן (ושוב,לא רק שם).

    הגבינה הכי מומלצת ועשירה בטעם היא קונטה < Comté> קיימת בטעמים שונים, בין השאר לפי סוג/זמן היישון .

    אם אתם קונים אותה במרכולים השונים-אז היא עטופה באדום/סגול/ירוק לפי הטעם ומידת החריפות.

    אני משוגעת על זו שבעטיפה הירוקה.

    < תביאו לי כשתשובו? ;-)>

    *** 

     

    מומלץ גם לקנות כמה גבינות בשילוב יין אדום,ואז לשבת לפיקניק על גדות נהר הסן <Seine> מתחת לאיזה גשר <Pont>.

    אחד המפורסמים מ- 32 הגשרים שמעל נהר הסן הינו -

     גשר האומנויות <Pont Des Arts> .

    בסופי שבוע,ובעיקר ביום ראשון,מתכנסים תחתיו,לאורכו,על הספסלים ובכל פינה אפשרית סביבו רבים מאמני העיר על תושביה הצרפתים והזרים.

    אמנים מכל סוג – במאים,מפיקים,שחקנים,תסריטאים,עורכים,מוסיקאים,משוררים,סופרים,ציירים,רקדנים,צלמים,אנשי תעשיית הקולנוע והתאטרון,אוצרים ועוד - כולם מתקבצים למפגש חברתי כזה או אחר, למטרות של פעילות אומנותית או סביבתית,ובעיקר להיפגש,לדבר,לבלות יחד,לשתות ולאכול,לרקוד,לחגוג,לשמוע מוסיקה,לצלם ולשתף.

    אוירה של מסיבה גדולה מהנה,<סוג של פארק הירקון בתל אביב,רק יותר שווה J>

    זה מרתק אפילו יותר כשמבינים את השיחות ויודעים את השפה.כך אפשר גם להצטרף אליהם (למי שלא מתבייש ליזום) ולפגוש/להכיר אנשים מעניינים ויצירתיים.

    קוסמופוליטיות במיטבהרגוע

     

    ***

    מתי לא כדאי להגיע?

    לא מומלץ לבקר בפריס באוגוסט: הצרפתים בחופשה שנתית, לכן רובם נוטשים את העיר,ואז נותרים בה רק התיירים אשר נוהרים אליה בהמוניהם.

    תקופה מסוייטת לטייל בה – תורים ארוכים בכל אתר תיירותי ועומס כמותי ברחובות.

     

    למי שמתעניינ(ת) ב"סיילים" – הם מתחילים בספטמבר, ויש גם בינואר מיד לאחר חג המולד.

     

    <בינואר 2003 ירד שלג בפריס (מאורע נדיר).דמעות נקוות בעיני אפילו כעת, כשאני רק נזכרת במחזה המרהיב של הלבן הצחור שעטף את כולה.ליד הפסלים שכיסה השלג כליל בפתיתיו, ישבו רבים ממשוררי העיר לכתוב שירים בהשראת האירוע יוצא הדופן הזה.(גם אני עשיתי זאת על אף שאיני משוררת J)>

     

    *** 

    רכבת תחתית – ה"מטרו"< METRO>

    ראשית,למי שעדיין לא יודע - מפות של העיר ניתנות חינם במטרו.

    שנית,כיוון שרק אודות נושא כמו המטרו אני עלולה להיסחף ולכתוב ספר שלם שמבוסס על הניסיון האישי שלי,אדגיש כאן רק מה שבעיני הכרחי ביותר ויהיה (אולי) חידוש למה שרשום בכל מדריך תיירים כמעט.

    על אף יתרונותיה הרבים (בעיקר המהירות שבה ניתן להגיע ממקום מרוחק יחסית למשנהו) –

    אמליץ כאן  לעשות שימוש מופחת ככל שניתן (לפי מגבלות הזמן שברשותכם) ברכבת התחתית.

    <כל זאת בהנחה שלא הגעתם במסגרת דיל לשלושה לילות, אלא לתקופה ארוכה יותר של שהות למינימום עשרה ימים.> 

    הרכבת התחתית נתקעת בתכיפות עקב תקלות דוגמת הפסקת חשמל או שיפוצים/תיקונים שנעשים במסילות, ואז חשוך בה ומחניק,ומתעכבים המון זמן.(משום מה,זה יקרה לכם דווקא כשתהיו בדרך להצגה,שהכרטיסים שלה היו יקרים להחריד,ותפספסו חצי ממנה L )

    במטרו ישנו דוחק בשעות העומס ובחודשי הקיץ,רעש נוראי,ריחות לא נעימים,חוסר בחמצן/באויר טרי ואור טבעי,טיפוסים בעלי עיניים רעות ומלאות זימה,סוטי מין,מפוקפקים,מסוממים,שיכורים,פושעים וכייסים.

    בכל יעד חדש שאליו תגיעו (ולא רק בפריס),הדרך הטובה ביותר להיכרות עימו הינה "דרך הרגליים".

    (זה גם מחטב ובריא קריצה) 

    ואם ממש מוכרחים, אז תמיד אפשר לקחת אוטובוס/מונית.

    כאמור,רצוי לצמצם את הזמן שלכם מתחת לאדמה ולשהות מעליה, תחת אור השמש.

    ככה גם אפשר לשוטט רגלית,ולהגיע אל המקומות הכי שווים,

    אלו שנגלים לנו ב"טעות" או במקרה, מבלי שציפינו או תיכננו.

     

    ***

     

    בהקשר זה,אני רוצה להדגיש טיפ נוסף עבור הנשים המטיילות בגפן:

    אם את בחורה אטרקטיבית שמסתובבת בעיר לבדך,ממש מסוכן לרדת למטרו אחרי רדת החשיכה. < זיכרי - הביטחון האישי שלך חשוב ומצדיק ויתור על הנוחות המיידית שמציע המטרו.>

    את עשוייה להיות מוטרדת ע"י מציקנים שונים.

    (באופן אישי,אחריי אפילו עקבו (!) לאחר שירדתי מהרכבת. מפחיד.עובר בי רעד מצמרר כשאני רק נזכרת)

    בתקופה שגרתי בפריס היוו המוסלמים 11% מכלל האוכלוסייה בצרפת.

    לשם השוואה – היהודים היוו רק 1%, יתכן שאף פחות מכך.

    אל תאמרי שאת ישראלית/יהודיה,כי עדיין קיימת אנטישמיות, גם בימינו,ואת לא יודעת מי כן ומי לא בעדך,לאו דווקא מצידם של המוסלמים.זה עשוי להפתיע גם מכיוון של הצרפתים ואוכלוסיות זרות נוספות המתגוררות בפריס.

    המוסלמים מהווים מיעוט נרדף בפריס,הרבה מהם חיים בעוני ובאיזורים זולים יחסית,

    כמו בארונדיסמו 18-19-20 וכן דוגמת איזור המונמרטר <Montmartre> (למטה,לפני שעולים להר עצמו). האקלים החברתי הקשה של המתגוררים באיזור זה מורכב מתושבים שמרביתם מהגרים שחורים ממעמד סוציו- אקונומי נמוך.

    לא מומלץ לשהות במלונות שבסביבה זו.

    אם את אישה מושכת,היזהרי בעיקר בלילה.שוב,זו סכנה כאשר את מטיילת לבד.

    הם מציקים,מטרידים,לוטשים מבטים עויינים או חומדים.הכי טוב פשוט להתעלם,להשפיל מבט,להתנהג כאילו את לא מבינה צרפתית,ולהחיש צעדים על מנת להתרחק מהאיזור.זוהי הדרך היעילה להתמודדות עם מצבי מצוקה מסוג זה. 

     

     ואם כבר הזכרתי את המונמרטר <Montmartre>
    יש שם את בית הקפה המפורסם שהיווה הלוקיישן המרכזי לרוב צילומי הסרט הצרפתי "אמלי" .(Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain) הוא ממוקם לפני העלייה להר,בצד שמאל. (פרטים מדוייקים כגון השם והכתובת מפורטים בכל מדריך לתיירים) - כדאי J. 

     

    ***

     הזהרתי מראש לגבי אורך הטקסט, והזכרתי יותר מפעם אחת שניתן לכתוב ספר שלם ;-)

    לא דיברנו עדיין על אתרי התיירות,בתי הקפה,המסעדות,ההופעות,ההצגות,הגלריות,המוזיאונים,התערוכות,(ויתר אפשרויות לחובבי אומנות,בידור ותרבות),השווקים,הגנים,סטייל ואופנה,הקניות,חוברות הקומיקס,ארמון ורסאי המרהיב,עמק הלואר...יש די והותר תיאורים ומידע המתייחסים לנושאים אלה בהרחבה בכל מדריך תיירים פשוט וזול .

    אני יכולה רק להוסיף, לסיום, שבאיזור ה -"מארה" <  <Le Marais, 

    ה"הרובע הלטיני" / "קרטייה לטה" < Quartier latin > 

    וכן ב"סן ז'רמן דה פרה"  Saint-Germain-des-Prés>> 
     ישנם פאבים,מסעדות ובתי קפה "שווים" ביותר (ויקרים בהתאם) ואווירה פריסאית למופת.


     ***

    וכנהוג בפריס,אחתום בזאת,

    בשתי נשיקות צרפתיות
    נשיקה 
    נשיקה

     (על הלחיים,אחת בכל צד,כמובן;-))


    Alors,BISUES,des amis et amies
     
      קריצה

    ! et Bon Voyage
    דרג את התוכן:

      תגובות (17)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        12/10/09 15:47:

      צטט: יניב וזהו 2009-10-12 15:09:10


      המושלמת ובטעמם השמיימי,כגון מיני טארטלטים קטנים ממולאים בתותים אדומים אדומים שהצרפתיות דקיקות הגזרה צורכות על בסיס יומיומי, מבלי שהחטאים המתוקים עתירי הקלוריות הללו ניכרים במימדי הגוף הקטנטנים שלהן.(יש לי הסבר לכך,עליתי על הנוסחה הסודית- הקוקטיות הללו אוכלות רק אחד כזה ביום,לרוב בתום ארוחת הצהריים שלהן).

       

      לא מסכים איתך. זה פשוט לא בתודעה שלהן. לכן הן לא מעלות במשקל.פאריס זה המקום היחיד בעולם בו אתה יכול לראות שתי נערות יושבות ומעבירות בשלווה, באמצע היום, ארוחה בת 4 מנות לפחות (בל נשכח את פלטת הגבינות שלפני הקינוחים..),ועוד בסוף מגלגלות בחן נדיר סיגרה לקינוח.

       

      מופתע"זקן" כמוך מתבונן ובוחן נערות אוכלות,הא??

      פדופיל שלילשון בחוץ

       

      (סתם סתםקריצה)

       

      אתה מוזמן לחלוק על עוד תחומים בטקסט שלי,

      להגיב  כאן על ציטוטים שלי מהפוסט ואז לסתור אותם.

      רגוע

       

      אני מתחילה להנות מהעניין!

      באמת!

      נשיקה

       

       

        12/10/09 15:43:

      צטט: יניב וזהו 2009-10-12 15:04:58

      10-18 באוקטובר-שבוע טעימות בכל רחבי צרפת! לכל מי שנוסע-לברר בנושא!

      יניב,

      אני רואה שהפכת את הפוסט הזה ללוח מודעות!

      קריצה

       

      בצחוק! אני שמחה על כל תגובה שלך ושאתה ממשיך להגיב כאן.

      יש עוד עיניינים שתרצה ליידע לגביהם ולשתף בהם את קוראינו הפאסיביים?

       

      תודה על הטיפ

      נשיקה

       

        12/10/09 15:09:


      המושלמת ובטעמם השמיימי,כגון מיני טארטלטים קטנים ממולאים בתותים אדומים אדומים שהצרפתיות דקיקות הגזרה צורכות על בסיס יומיומי, מבלי שהחטאים המתוקים עתירי הקלוריות הללו ניכרים במימדי הגוף הקטנטנים שלהן.(יש לי הסבר לכך,עליתי על הנוסחה הסודית- הקוקטיות הללו אוכלות רק אחד כזה ביום,לרוב בתום ארוחת הצהריים שלהן).

       

      לא מסכים איתך. זה פשוט לא בתודעה שלהן. לכן הן לא מעלות במשקל.פאריס זה המקום היחיד בעולם בו אתה יכול לראות שתי נערות יושבות ומעבירות בשלווה, באמצע היום, ארוחה בת 4 מנות לפחות (בל נשכח את פלטת הגבינות שלפני הקינוחים..),ועוד בסוף מגלגלות בחן נדיר סיגרה לקינוח.

        12/10/09 15:04:

      10-18 באוקטובר-שבוע טעימות בכל רחבי צרפת! לכל מי שנוסע-לברר בנושא!

        6/10/09 19:51:


      מפתיען שלי,

      לכבודך,בהשראתך,

      בזכות התגובה האחרונה שלך,

      התחשק לי להוסיף אודיו -

      שיר הלל לאהבה ,

      של אחד האמנים הצרפתים

      המועדפים עלי, שאני מעריכה במיוחד.

      אני מקדישה לך את השיר,

      וכן לכל הקוראים האחרים,

       שעדיין מאמינים באהבה.

        6/10/09 17:02:


      כמה טיפים:

      1. להתקשר למקום העבודה שלה ולבקש שיתנו לה חופש לסופ"ש ארוך בלי שתדע.

      2.להזמין זוג כרטיסים לפריס + מלון ברובע השישי.

      3.לסדר לה מזוודה בסיסית ולומר לה שנוסעים לקחת משהו בירושלים. במחלף בן גוריון לפנות שמאלה..

       לא צריך טיפים לפריז. מגלים אותה לבד. איש איש בדרכו..

      :)

        5/10/09 21:25:


      אגב,יניב,ההצעה שלי היתה רצינית.

      אני באמת סבורה שמדגדג לך באצבעות לכתוב טיפ עולם על פריס,

      ויש לך בהחלט מה לתרום ולחדש,אז למה שלא?

      נשיקה

        5/10/09 21:15:

      צטט: יניב וזהו 2009-10-05 20:13:53

      רשע? מסרו לי מהאתר שכמה שקנו כבר כרטיסי טיסה לפריס ביטלו אותם בעקבות ההמלצות שלך! נו..מי רוצה שיעקבו אחריו  מוסלמים במטרו? !

      עכשיו סתיו. העלים על עצי  הערמונים בגני לוקסמבורג משנים את צבעיהם לאדמדם-סגלגל. זוג זקנים הולך לאיטו שלוב זרוע באחד השבילים .לו יש ממחטה  המשתלשלת מכיס חולצתו.בשביל אחר קבוצת צעירים עושה טאי-צי. ילד בן 9 משיט ספינת עץ באגפם השליו. הטיפ הכי גדול הוא לקנות קרואסון חמים ולשבת עם בת זוגתך ולהיות חלק מכל זה.. 

       

      רומנטיקן שלי,(היית ונשארת כזה),

      אתה בטח זוכר שסתיו זו העונה המועדפת עלי,

      ותיאורך המדוייק והפיוטי בנוגע לעצי הערמונים המשנים צבעם לאדמדם סגלגל אכן מצליחים לעורר בי כיסופים,

      אולם לא תצליח לבלבל אותי.

      העובדה היא שאתה גבר,וככזה לא תוכל להבין את הפחד שכרוך במבטים לא נעימים שלוטשים בנשים המסתובבות בעיר לבדן,בהטרדות המילוליות,ובמעקב מעורר אימה.

      ולא יעזור -לך זה לא יקרה - לעולם לא תצליח לחוש בכך ולהבין לליבנו,ולכן אתה כ"כ רחוק מלהעריך את הטיפ השימושי הזה,ואתה יורד בחדווה למטרו,נטול דאגות/חששות.

       (תתפלא,יניב,אבל אני זוכרת כמה אתה אוהב את המטרו,

       ואיך אתה יודע לחקות באופן מושלם ובכישרון של ממש - את צלילי הרכבת המתקרבת לרציף :-))

       

      אני מציעה שתכתוב טיפ עולם משלך על פריס.

      מבטיחה בזאת להיות הראשונה שתככב לך אותו.

      הנה כאן,יש הוכחה מתועדת בבלוג שלי.

        5/10/09 20:13:

      רשע? מסרו לי מהאתר שכמה שקנו כבר כרטיסי טיסה לפריס ביטלו אותם בעקבות ההמלצות שלך! נו..מי רוצה שיעקבו אחריו  מוסלמים במטרו? !

      עכשיו סתיו. העלים על עצי  הערמונים בגני לוקסמבורג משנים את צבעיהם לאדמדם-סגלגל. זוג זקנים הולך לאיטו שלוב זרוע באחד השבילים .לו יש ממחטה  המשתלשלת מכיס חולצתו.בשביל אחר קבוצת צעירים עושה טאי-צי. ילד בן 9 משיט ספינת עץ באגפם השליו. הטיפ הכי גדול הוא לקנות קרואסון חמים ולשבת עם בת זוגתך ולהיות חלק מכל זה.. 

        4/10/09 11:54:

      צטט: יניב וזהו 2009-10-03 15:53:47

       

      לא קיבלת כוכב כי קצת התאכזבתי מכלליות הטיפים שנתת .

      דווקא מפרנקופילית כמוך ציפיתי ליותר!

       :)

       

      צעקהרשע אחד!

       

      ולא סתם רשע.

      קטנוני ורשע.

       

      קריצה

       

       

        3/10/09 15:53:


      זה לא סתם שונה מלקרוא טקסט. יש לי ידידה דוברת צרפתית רהוטה שלא הצליחה לנהל שיחה עם בחורה צעירה שנה שעברה בפריס מרוב שהשפה השתנתה. זה לא רק שנוספו מילים בערבית, יש שעטנאז שלם!

      לא קיבלת כוכב כי קצת התאכזבתי מכלליות הטיפים שנתת .דווקא מפרנקופילית כמוך ציפיתי ליותר! :)

        3/10/09 00:08:

      צטט: יניב וזהו 2009-10-02 14:00:22


      כמה הערות ברשותך, לגבי חוסר נחמדותם- כל מקרה לגופו.

      תלוי מתיי תופסים אותם ואת מי. צריך לזכור שהם אינם נמצאים בחופשה אלא ממהרים לשגרת חייהם. נסי לתפוס מישהו ביום ראשון בבוקר באזור אבן גבירול ולשאול אותו איך מגיעים למגדל האופרה. הוא גם לא יהיה נחמד וסבלני.

       

      הצרפתים הצעירים דוברים אנגלית מצויינת. להפך, הרבה יותר קשה לדבר היום צרפתית בפריס-השפה הפכה להיות שעטנז עם מילות סלנג בערבית ואי אפשר להבין כלום.

       

      לגבי מאפים- אכן איכותיים.רשת ארקפה הגיעה לאיכות הזו בארץ עם המים והחמאה שלנו ,ועל כך מגיע להם שאפו.

       

      ככלל, המסעדות השוות נמצאות לא במרכז כי אם בשכונות פנימיות.

       

      הטריק- לתפוס איזה נותן שרותים צרפתי ,עובד בסופר או בעל דוכן ולשאול אותו היכן הוא נוהג לאכול.

      ככה תמיד נופלים למקומות שווים,שמרוכזים אגב ברובע השישי באזור הסורבון מסביב.

       

      הו שלום באמת,יניב! הצלחת לזעזע אותי במפגש המחודש הזה בינינו!

      מצד שני,משום מה,

      אני לא מתפלאת שאנחנו נפגשים שוב,דווקא כאן בטקסט על פריס,

      שני פרנקופילים חסרי תקנה שכמותינו..כמה סימלי!

      (אז מה שלומך? :-))

       

       נכנסת ככה לפוסט,תוך התעלמות מוחלטת מההיכרות האישית בינינו,

      השארת תגובה מושקעת,ויצאת בלי להשאיר כוכב??

       (וזה דווקא לא מפתיע אותי..)

      - כנראה שלא השתנית! לשון בחוץ 

       

      (אני סתם מקניטהקריצה)

       

       

      לגבי ההערה שלך על השפה,

      ברור שכמו כל שפה,גם צרפתית היא שפה "נושמת וחיה" ,

      ולכן יש שפה עכשווית,מעודכנת,שמתבטאת בצירופי לשון,קיצורים של מלים,סלנג,בליעת אותיות בדיבור,

      ובין השאר,יתכן שלא הבנת כי הם מדברים מהר,והיה לך קשה לעקוב.

      זה מאד שונה מלקרא טקסט,אין מה להשוות.

       

        2/10/09 14:00:

      כמה הערות ברשותך, לגבי חוסר נחמדותם- כל מקרה לגופו. תלוי מתיי תופסים אותם ואת מי. צריך לזכור שהם אינם נמצאים בחופשה אלא ממהרים לשגרת חייהם. נסי לתפוס מישהו ביום ראשון בבוקר באזור אבן גבירול ולשאול אותו איך מגיעים למגדל האופרה. הוא גם לא יהיה נחמד וסבלני. הצרפתים הצעירים דוברים אנגלית מצויינת. להפך, הרבה יותר קשה לדבר היום צרפתית בפריס-השפה הפכה להיות שעטנז עם מילות סלנג בערבית ואי אפשר להבין כלום. לגבי מאפים- אכן איכותיים.רשת ארקפה הגיעה לאיכות הזו בארץ עם המים והחמאה שלנו ,ועל כך מגיע להם שאפו. ככלל, המסעדות השוות נמצאות לא במרכז כי אם בשכונות פנימיות. הטריק- לתפוס איזה נותן שרותים צרפתי ,עובד בסופר או בעל דוכן ולשאול אותו היכן הוא נוהג לאכול. ככה תמיד נופלים למקומות שווים,שמרוכזים אגב ברובע השישי באזור הסורבון מסביב.
        3/9/09 17:24:

      צטט: אמילי מואטי 2009-09-03 16:12:39


      חומד,

      קצת נסחפת עם המטרו וגם לגבי מונמארטר. בתור מי שנמצאת כאן כמה דקות אני יכולה להגיד לך שפריז בטוחה לפחות כמו תל אביב אם לא יותר. בתקופה המוקדמת שלי כאן עבדתי לילות וכלא היה קר במיוחד טיילתי את הדרך לעבודה (ב22:00) וחזרה ממנה רגועה ושלווה.

      אמילי

       

       

      חומד את בעצמך!

       לשון בחוץ

       

      אמילי יקירתי,

      עיזבי,בואי לא נתווכח

       רגוע

       

      ונסכים לא להסכים

      קריצה

       

      אם מנקודת מבטך,

      חשת ביטחון אישי,שלווה ורוגע

      להסתובב לבדך בלילות,

      - אשרייך.

       

      במקרה שלי,

      דרך עיני הסובייקטיביות,

      המבט הוא אחר לחלוטין,

      ואותו בחרתי לייצג כאן.

       

      תודה על התגובה/היחס

      נשיקה

        3/9/09 16:12:


      חומד,

      קצת נסחפת עם המטרו וגם לגבי מונמארטר. בתור מי שנמצאת כאן כמה דקות אני יכולה להגיד לך שפריז בטוחה לפחות כמו תל אביב אם לא יותר. בתקופה המוקדמת שלי כאן עבדתי לילות וכלא היה קר במיוחד טיילתי את הדרך לעבודה (ב22:00) וחזרה ממנה רגועה ושלווה.

      אמילי

        24/7/09 09:55:

      צטט: עורבנית 2009-07-24 08:58:58


      אהבתי את הסקירה שלך למעט הקטע על המטרו. קצת נסחפת. זה אולי לא נעים כשנוסעים ממש בשולי העיר. אני כבר שנתיים

      משתמשת במטרו בשעות הלילה, (הרחקתי אפילו עד סן-דני)  ותמיד היו עוד אנשים מסביב ולא זוכרת שהרגשתי מאויימת (ואני לא בחורה מכוערת ממש...)

      גם לא הייתי אומרת שהמוסלמים בפריז הם מיעוט נרדף (??)

      אני כמובן מכבדת את דעתך,

      אבל במקרה שלי,אני רואה את הדברים אחרת :
      הראייה שלי מבוססת על ניסיוני האישי

      והחוויות (שימי לב שהמלה חוויות היא ברבים,כלומר מעל ומעבר לחויה אחת )

      הפרטיות שלי מתחת לאדמה (במטרו).

      אני לא נוטה לגזור מסקנות כהרף עין.

      לגבי הערתך על "מיעוט נרדף" - כוונתי היא לאו דווקא נרדף באופן גלוי,

      אלא מתחת לפני השטח,גם במובן הפילוסופי-חברתי-פוליטי-כלכלי.

      הדרך שהם נתפסים,הדיעה הקדומה הרווחת שיש עליהם,השיפוטיות והקונפליקטים הפוליטיים,

      הבעייתיות שיש לצרפתים עם ההגירה ההמונית שלהם ממדינות ערב השונות.

      בהקשר זה,

      ממליצה לך לראות את הסרט הצרפתי "באשמת וולטר"< La faute à Voltaire >

      שנעשה לא מזמן,סרט יחסית חדש,נדמה לי שיצא ב-2001 והמתאר את הנושא בהרחבה.

      אחד הסרטים המרגשים והחשובים שראיתי בחיי,ועוסק בנושא כל כך טעון חברתית ופוליטית.

       עם השחקנים המופלאים - Sami Bouajila, Élodie Bouchez

       אלודי בושה, כהרגלה, מרגשת אותי,ובסרט הזה במיוחד.

       

      מדובר אמנם בסרט עלילתי,

      אבל הוא מאד מדיוק ומתייחס למציאות הנושכת של המהגרים המוסלמים בצרפת.

      אולי אז תשני את דעתך ותביני למה התכוונתי בביטוי "מיעוט נרדף".

      את מוזמנת לכתוב לי תגובה לאחר שתצפי בסרט.(כאן או במערכת הדואר הפנימית)

        24/7/09 08:58:


      אהבתי את הסקירה שלך למעט הקטע על המטרו. קצת נסחפת. זה אולי לא נעים כשנוסעים ממש בשולי העיר. אני כבר שנתיים

      משתמשת במטרו בשעות הלילה, (הרחקתי אפילו עד סן-דני)  ותמיד היו עוד אנשים מסביב ולא זוכרת שהרגשתי מאויימת (ואני לא בחורה מכוערת ממש...)

      גם לא הייתי אומרת שהמוסלמים בפריז הם מיעוט נרדף (??)

       

      פרופיל

      קול קוראת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון