הבלוג של דני פולטין

פוסטים בעיקר בנושאי ניהול עסקי, ניהול פיננסי ומעת לעת חוויות מטיולים בארץ ובחו"ל

סלובקיה / כללי / מסלולי טיולים / טיפ על טיולים בטבע, מסלולי הליכה בהרים, בקתות הרים, הרי הטטרה, סלובקיה

2 תגובות   יום שבת, 22/8/09, 15:13

חוויה לימי הקיץ החמים

בימים החמים והלחים של סוף אוגוסט, אני רוצה לשתף את הקוראים בחוויית טיול טבע, בהרי הטטרה בסלובקיה, שם טיילנו בדיוק לפני שנה.

הטטרה הנמוכה והטטרה הגבוהה

הרי הטטרה מחולקים לטטרה הנמוכה   Nicky Tatra  ולטטרה הגבוהה   Visoky Tatra.

שניהם מוכרזים כשמורת טבע המתוחזקת על ידי ה  Tatra-Nationalparks   - TANAP

איזור הטטרה הנמוכה הינו שמורת הטבע הגדולה בסלובקיה  (811 ק"מ רבועים)

הרי הטטרה הגבוהה נמצאים בצפון סלובקיה ומהווים את קו הגבול עם פולין.

הדרך להרי הטטרה הנה חווייתית, הן בנופים המרהיבים והן במגוון האתרים לביקור בדרך אליהם.

איך מגיעים

לנו כישראלים יש שתי דרכים עיקריות להגיע להרי הטטרה -

לטוס לברטיסלבה, בירת סלובקיה ומשם לבחור אחת משתי דרכים, (כל אחת מהן באורך של 400 ק"מ)  להרי הטטרה ,

לחילופין, לנחות בבודפסט , בירת הונגריה, ומשם לנסוע כ 280 ק"מ להרי הטטרה.

הנחיות הגעה מבודפסט ומברטיסלבה ראה בהמשך.

המלצות לאתרים בדרך יובאו בפוסט נפרד.

מפת האזור ניתן לראות כאן

מה המיוחד בהרי הטטרה ?

- שרשרות הרים עם צמחיה מגוונת, יערות עד, אגמים, שפע של מים זורמים,

- מסלולי טיולים ברמות קושי שונות,

- בקתות קטנות (chata) שניתן בהם לאכול ארוחה קלה ולהיטיב להכיר את המקום ואופיו. אספקת המזון לאותן בקתות נעשית על ידי מטפסי הרים הנושאים על גבם את המשקאות ומוצרי המזון.

- רכבת קלה בין עיירה לעיירה בהרי הטטרה הגבוהים. רכבת זו משפרת את הנגישות ומייתרת את הצורך במכונית במקום עצמו בימי הטיול.

השימוש בתחבורה ציבורית מאפשר תכנון טיול מעגלי , בו מתחילים את המסלול הרגלי באתר אחד ומסיימים באחר.

היות ובקרתי במקום גם ב 2004, אציין את השיפור העצום התחבורה הציבורית - ב 2004 היו אלו קרונות "קומוניסטיים" מרופטים, ואילו ב 2008 זכינו לנסוע ברכבות צבעוניות חדישות !

-רשת של רכבלים, רכבות הרים וכו'  במסלולי הטיול,  מאפשרים לעשות כיוון אחד ברגל וכיוון שני באחד מכלי תחבורה אלה.

המלצה לטיול יום

התמקמנו בפנסיון שהוזמן מראש בכפר Tatrnska Polianka , כפר קטן של מספר רחובות ובו מספר פנסיונים וחדרי אירוח.

היתרון בפנסיון במיקומו 50 מ' מ"תחנת הרכבת".

בניגוד ל"תחנה" , הרכבת עצמה חדישה ויפה ומחברת את כל הישובים באזור , ומביאה אותך עד לאתרי הטיול.

נסענו עד ל Stari Smokovec, סטארי סמוקובץ - כפר יפה המשמש מרכז אזורי לטיולים

משם עלינו ברכבת הרים כמה מאות מטרים והתחלנו בסיור רגלי של כמה שעות, עצרנו למנוחה ולארוחה קלה   ב Chata  (ראה תמונה).   המשכנו עד למקום בו לקחנו רכבל היורד ל Tatranska Lomnica

טטרנסקה לומניצה - כפר יפה , עם חנויות נאות, בתי קפה,  פנסיונים ובתי קייט

משם ברכבת חזרה לפנסיון (החלפה בסטארי סמוקובץ).

הטיולים הרגליים -  חוויות מעשירות-

-נופי תצפית על העמקים

-צמחיה מרהיבה המשתנה עפ"י הגובה והמפנה

-פירות יער שניתן לקטוף ולאכול , במיוחד אם אחד מהחברה' גדל באזור של פירות יער ושומר שתאכל רק מה שמותר....

-שפע של מים  זורמים בשצף- הלוואי עלינו דגימה של מה שיש להם.

מה אוכלים ?

אחרי התרעננות בפנסיון יצאנו לארוחת ערב. כשעוברים את מחסום השפה מוצאים שפע של הצעות קולינריות, החל מארוחה צמחונית דלת קלוריות כמו ה"שניצל" מגבינה צהובה ,( ראה תמונה), המשך בדגי פורל מהמעיינות הקרים באזור והמשך בסטייקים עסיסיים. כדאי להתענג על הקינוחים המקומיים, בדרך כלל מועשרים בפירות יער.

בבקתות בהרים מגישים מרק מקומי - בשר בקר וכרוב חמוץ, ובמסעדות בדרכים - בצקניות קטנות ממולאות בגבינה, או בפירות מקומיים.

המלצה - ממה צריך להיזהר ?

חדרי אירוח , חלקם עדיין ירודים מאוד, ובחלקם אין שירותים בחדרים. מומלץ לבדוק טוב את המפרט ולבחור מקומות בהמלצת חברים או לוודא עם בעלי הפנסיון חדר האירוח.

מה עושים ביום גשום

ראה בפוסט הבא

איך מגיעים מבודפסט?

יוצאים מבודפסט בכביש E77 צפונה, עוברים את העיירה הונט, שהיא האחרונה בהונגריה , וחולפים על פני הכפר הראשון בסלובקיה - שאהי (Shay). ממשיכים לנסוע בכביש E77 עד העיר Ruzomberok  ואז פונים ימנה לכביש E50 , הנקרא דרך טטרה - Tatranska cesta.

הדרך חולפת על גדת הליפובסקה מרה, שהנו אגם גדול.

ממשיכים עד לפניה שמאלה לכביש 18 , משם ממשיכים בכביש 538 העולה לטטרה הגבוהה , או ממשיכים בכביש E50  עוד כמה קילומטרים עד לפניה הבאה לכביש 539 , ממנו גם ניתן לעלות לטטרה הגבוהה.

גם כביש 538 וגם 539 מסתיימים בכביש 537 שהוא כביש העובר בין מרבית כפרי התיירות והאירוח של הטטרה הגבוהה. מומלץ להגיע בשעות היום, כי מדובר כבישים 537-539   הם כבישים צרים , מתפתלים וללא תאורה. חבל גם להחמיץ את הנוף היפה מהדרך !

איך מגיעים מברטיסלאבה

יוצאים מברטיסלאבה צפונה באוטוסטראדה מספר 1 , או מספר E75, ממשיכים בכביש E50 עד רוזומברוק ומשם בדרך המתוארת למעלה.

אפשרות נוספת - לצאת בכביש 1 צפונה ואחרי מספר ק"מ לצאת ימינה לכביש E571 עד לזבולן, ומשם להמשיך בכביש E77 המוביל מבודפסט. הדרך ארוכה יותר כי כביש E571   מתפתל יותר מאשר כביש 1  . לנוחתים ולממריאים בברטיסלאבה מומלץ לנסוע כיוון אחד  בכביש 1 עד כביש E50  וכיוון שני בחלופה השניה, כוך להרוויח עוד תחנות בדרך.