כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    פרטי קהילה

    יהדות

    ~* אין להעלות תוכן שאינו שייך במישרין לנושא בו הקהילה עוסקת. ~*אין לעקוף זאת ע"י "התאמת" תוכן הדיון (בעזרת כותרת, מס' שורות, ציטוט וכו') ~* נושאים פוליטיים - יעלו אך ורק בקהילת אקטואליה! ~* יוצאים מהכלל הם דיונים הקשורים למשל בהחלטת ממשלה לגבי תחום מסויים  בו עוסקת הקהילה במיישרין. ( בקהילת יהדות רק בנושאי דת! ).

    חברה וקהילה

    פורום

    קבלה

    הכתובת הדמרקרית לענייני קבלה.

    חברים בקהילה (1357)

    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אמיר ניצן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אביה אחת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יבגניה בוזגלו
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מי אתה, ישראל ?
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    amnonti
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Zvi Hartman
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אדם קדם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    liat62
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    כריסטין
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    סוד גלגולי הנשמות - פרשת משפטים

    11/2/10 12:18
    1
    דרג את התוכן:
    2010-02-13 19:31:41
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    בס"ד

    פרשת משפטים:

    . "ואלה המשפטים…" מבאר רשב"י (זוהר משפטים, פסוק א'). "סדרים של גלגול. דינים של נשמות הדַנִים כל אחת ואחת לפי עונשה". אנו צריכים להבין את הפסוק המדובר כסדר של גלגול נשמות המתגלגלות בגופים. ולפי האמור לעיל אנו צריכים להסתכל ולהבין מה זה נוגע אלינו לעבודה שלנו בפנימיותנו. כדי להבין זאת נסתכל על כל העניין בגוף אחד. באדם אחד, כל אחד בתוך עצמו פנימה.
    גלגול נשמות בגוף אחד הינו גלגול הרצון של האדם בכל מיני לבושים. למשל, אדם יכול להיות עם רצון להֵטיב. זה יכול להתבטא בגידול בעלי חיים. זה יכול להתבטא בעזרה לזקנים וחלשים, זה יכול להתבטא בנתינת צדקה, במתן עצות ועזרה נפשית וזה יכול להתבטא ברצון להשפיע לבורא עולם נחת רוח. זה יכול ח"ו גם להתבטא בהרס עצמי של חוסר דאגה והזנחה עצמית, וכהנה... יש גלגול גם על דרך ירידה כפי הכתוב, שאכזרי יכול להיות שוחט או רוצח ח"ו. כך גם בשאר רצונותיו של אדם. למשל רצון לכבוד, לחומריות, לידיעות, לשלטון וכו'.

    לצפיה בשעור וידאו לחץ כאן:

    http://www.ben-yakir.com/site/tikon.html


    משפטים (שמות כ"א, פס' א'-ב'):
    "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם. כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחופשי חנם. אם בגפו יבוא בגפו יצא. אם בעל אשה הוא ויצאה אשתו עמו. אם אדוניו יתן לו אשה וילדה לו בנים או בנות, האשה וילדיה תהיה לאדוניה והוא יצא בגפו".

    יסודות בלימוד פנימיות התורה:
    בכתוב הנ"ל מבאר הכתוב דיני עבד עברי. תמוה הדבר בעינינו. מחד, אומרים אנו שהתורה נצחית היא ונוגעת לענייני האדם בכל תקופה. מאידך, אנו רואים, שאין שום מציאות של עבדים בתקופתנו. אם כן, נשאלת השאלה, האם התורה התיישנה חס ושלום?
    אם לומדים את התורה באופן חיצוני, מתבקשת מאליה הנחת השאלה, אך ביודענו, שהתורה תורת אמת היא, מתבטלת השאלה מאליה, ודורשת מאתנו הסתכלות אחרת. לא רק על הלבוש החיצוני שלה, אלא על הפנמיות. לא על הלבוש, אלא על הגוף האמיתי – הנשמה.
    כפי שאומר רשב"י בזוהר בפרשת בהעלותך אות ס"ב (תרגום) " כעין זו היא התורה. יש לה גוף והיא מצות התורה, הנקראות גופי התורה. גוף זה מתלבש בלבושים שהם סיפורים על עולם הזה, הטיפשים שבעולם אינם מסתכלים אלא בלבוש שבסיפור ההוא, שהוא סיפור התורה ואינם יודעים יותר, ואינם מסתכלים, במה שיש תחת לבוש ההוא. אלו שיודעים יותר אינם מסתכלים בלבוש, אלא בגוף שהוא תחת הלבוש ההוא. החכמים עבדי המלך העליון, אותם שעמדו בהר סיני, אינם מסתכלים אלא בנשמה (שבתורה), שהם עיקר הכל, תורה ממש. ולעתיד לבוא עתידים להסתכל בנשמה של נשמה שבתורה".
    אומר הכתוב בשער הגלגולים אות א': "דע כי האדם עצמו הוא הרוחניות אשר בתוך הגוף, והגוף הוא לבוש האדם ואיננו האדם עצמו".
    ממובאות אלו מחויבים אנו לנסות ולהסתכל לפנימיות הדברים עצמם. מהיותנו מבקשים להתקרב לבוראנו. ביודענו שאנו בעולם התיקון, אנו מבקשים לדעת מה העבודה המבוקשת מאתנו. ביודענו, שהמדובר הוא בכל פרט מאתנו, מבקשים אנו לדעת את הדברים בתוכנו פנימה.

    שאלות:
    א. מהו משפטים בגוף אחד בסדר עבודה?
    ב. מהו "כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשביעי יצא לחפשי חנם" בעבודה?
    ג. מהו "אם בגפו יבוא בגפו יצא" בעבודה?


    שאלה א':
    מהו משפטים בגוף אחד בסדר עבודה?
    "ואלה המשפטים…" מבאר רשב"י (זוהר משפטים, פסוק א'). "סדרים של גלגול. דינים של נשמות הדַנִים כל אחת ואחת לפי עונשה". אנו צריכים להבין את הפסוק המדובר כסדר של גלגול נשמות המתגלגלות בגופים. ולפי האמור לעיל אנו צריכים להסתכל ולהבין מה זה נוגע אלינו לעבודה שלנו בפנימיותנו. כדי להבין זאת נסתכל על כל העניין בגוף אחד. באדם אחד, כל אחד בתוך עצמו פנימה.
    גלגול נשמות בגוף אחד הינו גלגול הרצון של האדם בכל מיני לבושים. למשל, אדם יכול להיות עם רצון להֵטיב. זה יכול להתבטא בגידול בעלי חיים. זה יכול להתבטא בעזרה לזקנים וחלשים, זה יכול להתבטא בנתינת צדקה, במתן עצות ועזרה נפשית וזה יכול להתבטא ברצון להשפיע לבורא עולם נחת רוח. זה יכול ח"ו גם להתבטא בהרס עצמי של חוסר דאגה והזנחה עצמית, וכהנה...
    יש גלגול גם על דרך ירידה כפי הכתוב, שאכזרי יכול להיות שוחט או רוצח ח"ו. כך גם בשאר רצונותיו של אדם. למשל רצון לכבוד, לחומריות, לידיעות, לשלטון וכו'.
    ההתקדמות בהתבטאות הרצון דומה לבורג, כאשר כל פעם מגיעים לאותו צד בבורג, אך במדרגה יותר גבוהה. אותה עבודה, אך עם נסיון גדול יותר, עם רצון גדול יותר, המצריך יגיעה גדולה יותר, על דרך מה שאמרו חז"ל (בסוכה נ''ב, א'): "כל הגדול יצרו גדול הימנו". (יש המכירים משל זה על ספיראלה).
    סיכום – גלגול נשמות הינו השתנות הרצון של האדם במשך חייו. שלעתים הוא מבוטא באופן אחד ועם התקדמות או שינוי הסתכלות מבוטא באופן אחרי לגמרי. יש, שהגלגול נעשה ע''י עבודת האדם, וטוב שכך. ויש שהוא נכפה מלמעלה ע''י מאורעות החיים. הוא הנקרא מלכות שמיים.

    שאלה ב':
    מהו "כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשביעי יצא לחפשי חנם" בעבודה?
    "כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבוד ובשביעי יצא לחופשי חנם". פנימיות – אם יתגלגל רצון שמקורו בעולם האצילות (עברי), דהיינו, רצון הנובע מאמת, אז רצון זה, בהיותו מתוקן לא יהיה משועבד לצרכי הגוף, לרצון לקבל לעצמו.באמרנו, שמדובר ברצון הנובע מאמת, מבינים אנו, שישנם רצונות אחרים, שאינם נובעים מהאמת וכך מבאר הרב"ש (שמעתי צ"ו) את ההבדל בין ב' רצונות אלו.


    א. רצון אמיתי – רצון להשפיע נ"ר לבורא – לא יתבטל לעולם.
    ב. רצון דמיוני – רצון לקבל לעצמו – יתבטל במוקדם או במאוחר.


    רצון דמיוני נקרא כך, משום שכל אדם מדמה לעצמו רצון זה באופן אחר. הסבר זה מוליד קושיה, על פי הנאמר על התורה, ששבעים פנים לה. כל אחד מהרואים רואה את התורה באופן שונה. האם זה אומר שהתורה היא דמיונית ח"ו?
    תשובה לקושיה זו פותחת בפנינו צוהר להסתכלות רחבה מאוד. התשובה היא, שכל שבעים רואי התורה מדברים על צד אמיתי שבתורה, ששוני ההסתכלות נובע בהבדל המדרגות בין הרואים ולא ח"ו מהיות התורה דמיונית.
    נַפְקוּת התשובה תתן לנו להבין את גלגוליו של הרצון בנפשו של האדם. דהיינו, כפי מדרגת האדם כך יתבטא רצונו – גם הדמיוני וגם האמיתי. אם כך, נשאלת השאלה איך נדע אם רצון זה אמיתי הוא?
    הרי בכך מסרסים אנו את ההבחנה, שכתבנו, שרצון דמיוני נקרא כך, משום שכל אדם מדמה לעצמו רצון זה באופן אחר.
    על שאלה זו ענינו מספר פעמים. התשובה נכונה היא אף לכאן. דהיינו, אם הרצון הוא נביעה מהרצון לעבוד את בוראנו, זהו רצון אמיתי. אם לרצון זה אין קשר לעבודת בוראנו, אין הוא רצון אמיתי. זו ההבחנה. ולא כפי שנוטים לחשוב בטעות, שגודל הרגשת הרצון ותוקפו מדגישים את אמיתיות הרצון.
    הטענות מהסוג הבא: אני ממש רוצה, אני מרגיש רצון עז לעשות את הדבר, מאז ומתמיד רציתי את זה. אינו רלוונטי, כדי שנעשה את הדבר. טענות כאלה אינן ברות תוקף. כידוע, לאחר חטא עץ הדעת טוב ורע נפגמה יכולת האדם להבחין בין אמת ושקר על ידי הרגשת טוב ורע. הכל התערבב אצל, צורת ההבחנה, שנשארה לו, היא בשכל הבוחן בין אמת ושקר. ולא ברגש הבוחן בין טוב לרע. הופרד הרגש מהשכל, אין יכול להוות יותר אמצעי שפיטה בין אמת לשקר. (ראה הקדמה לפנים מאירות ומסבירות אות ט''ז).
    נשאלת השאלה, הרי גם השכל טועה, איך נסמוך עליו?
    תשובה: כל דיון, שאנו דנים בו צריך להיות בתוך מסגרת מדוברת. היחס בין השכל לרגש השכל יודע יותר את האמת מהרגש. השכל מטבעו ישר הוא, יש בו את היכולת להתנתק מהרגשה שיוצרת שוחד בשפיטה השכלית. בכל אופן אנו רואים, שמצב נתון הוא שהשכל האנושי, באופן רגיל, נתון לשוחד הרגשי המדובר. אם כך חוזרת השאלה לתוקפה.
    האדם צריך לראות, ששכלו צריך לעלות למסגרת גבוהה יותר. דעת חכמים היא השכל הישר לפיו צריכים אנו לישר שכלנו. שכלנו מצוי בתוך מבוך של הרגש העצמי אך, ישנה דרך מוצא והיא סמיכה על דעת חכמים. בכך האדם צריך לוותר על יכולת שפיטה עצמית, על האגו העצמי שלו, על כבודו. קשה הדבר עד מאוד לבעלי דעה ברורה ויציבה בחיים. עוד קשה הדבר לבעלי רגש חזק, ביודעם שצריכים הם לוותר על הרגש עם הגעה למסקנות השונות מחשקם.מצב זה הוא הנקרא למעלה מן הדעת.
    רואים אנו, שהדמיון גורם לנו לרצונות, שאינם תואמים את האמת. אם כך, לשם מה ניתן לנו הדמיון? אם היה ניתן לנו רק רצון אמיתי ולא היה דמיון, לא היינו יוצרים רצון דמיוני, ולא היינו מגיעים לידי טעות והסתרת האמת. ובקיצור נשאל מה תפקיד הדמיון? הדמיון ניתן לנו, כדי שנוכל לדמיין מקום נפשי, מדרגה גבוהה יותר ממקום בו אנו מצויים, נתנהג על פי הדמיון, וכך נקרב עצמנו למדרגה מטרתית זו. זהו בסיס העבודה, שמתוך שלא לשמה יגיע בע''ה לשמה.

    "בשביעי יצא לחופשי חנם".
    בפסוק המדובר, הכוונה לרצון שמקורו באצילות, המגולגל בעולם הבריאה מצד המלאך מטטרון, הכולל שש מדרגות חג"ת נה"י (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד מלכות) ונאמר לנו, שאחר שעבד האדם שש שנים, דהיינו, תיקן את שש הבחינות חג"ת נה"י של רצון זה, אז יצא לחופשי חִנם. דהיינו, יגיע למדרגת מלכות דאצילות, הנקראת בת מלך, בחינת שבת, שבה אין מלאכה נוהגת. כך האדם צריך לתקן עצמו, דהיינו רצונו שהוא העצמיות שלו עד למדרגה הגבוהה ביותר על פי סדר המדרגות, עד כדי ששום דבר לא יוכל להשפיע עליו ולגרום לו לסטות מדרך הטוב. אז יהיה בבחינת שבת, שהיא רשות היחיד, רשות הקב''ה. אז בן חורין יהיה האדם. אז יצא מגלות לגאולה.

    שאלה ג':
    מהו "אם בגפו יבוא בגפו יצא" בעבודה?
    כפי שאמרנו, ישנם ב' סוגי רצונות. אלו הדמיוניים קרויים שבאו בגפם. שלא באו מצד היותם נתונים בנו כחלק מאתנו, כתכליתנו. בכל בריה ישנם רצונות הטבועים בה, כדי שתוכל לקיים את תכליתה, שלשמה היא נועדה, הוא הנקרא תכלית. לאדם ניתנה בחירה. בזכות או בחובת הבחירה, תלוי בנקודת ההסתכלות, יכול האדם לדמות לעצמו, שרצונו האמיתי שונה לגמרי מתכליתו. יכול הוא לבחור רצון, בחירה זו נותנת לאדם את האפשרות לחיות לא על פי האמת, על פי תכליתו, שכן אם יחיה רק על פי האמת, יתכן שלא יוכל לעשות שום צעד. שהרי לא תמיד ניתן לחיות את האמת. לא תמיד יש לאדם את הכוח, האומץ, והיכולות האחרות לשאת את האמת.

    האדם צריך לעתים לחיות בשקר, כדי להגיע לאמת. לחיות בשלא לשמה, כדי להגיע לשמה. אם אדם נמצא במציאות, שמאיימים על חייו, הוא צריך לשקר ולא לומר את האמת, שאחרת ימות ולא יוותר מי שיחיה את האמת. אף השקר ראוי להיות אמצעי כדי להגיע לאמת. זאת כמובן בתנאי ברור, שאכן שמשתמשים בו מתוך מודעות וכוונה להגיע לאמת.

    חוק: כל פרט כפוף לכלל אליו הוא משתייך. אם השקר הוא פרט בתוך הכלל של האמת, הוא עצמו הופך להיות אמת, על כן זה אמיתי לשקר כדי להגיע לאמת.

    לדוגמא, כותב בעל הסולם בפרי חכם במאמר השלום: "כאשר אנו דנים במידות טובות להלכה, ודאי שאין לנו מידה טובה ממידת האמת". הוא מראה בדוגמא של הנהגת החברה, שאי אפשר לקיים את זו. מצד אחד חוק טבעי הוא, שאחר רבים להטות, והרי התקבלה נורמה זו הן בדמוקרטיות השולטות במדינות, והן בקבוצות חברתיות תוך מדינות. והרי מדרך היחידים להיות הזריזים, הגיבורים והפקחים יותר מהמון העם. יוצא אם כך, שטוב הוא, שהמעטים יחליטו. אך במעטים אלו, כמו בכל אדם, יש את הרצון להגביה למעלה מעל כולם ולמלא את תאוותם הפרטית, אף אם מנוגדת היא לרצון הרוב, ואיך ניתן להם את השלטון?
    אמנם, בחוסר יכולתנו לקבוע את המלך הטוב, שישלוט בנו, נאלצים אנו להסתפק בדרך אמצעי של דמוקרטיה, שודאי ששקרית היא. אמצעי זה נצטרך להוציא מעצמנו, לאחר שיבוא מלך המשיח. הדמוקרטיה, שבאה בגפה, דהיינו לא מצד האמת המוחלטת, אלא מכורח השעה, מאִי יכולת לחיות את האמת, לכן בגפה תצא. בלי שום יתרונות תיזרק כפי שבאה. כך גם שֶכֶל האדם המשמש כאמצעי בלבד, ייזרק הוא, כשם שנזרקים כל האמצעים, כאשר מגיעים למטרה. שלא זקוקים אנו לשקר, כאשר מגיעים לאמת. לא צריך את השלא לשמה, כאשר מגיעים לשמה. כל רצון שבא בגפו, ללא קשר לתכלית האדם הרוצה, יצטרך לצאת ללא הבנות (בנים) והרגשות, (אשתו) שנבעו מעשייתו. זאת כי היה אמצעי, ששימש רק בזמן התיקון ואינו שייך בגמר התיקון.
    זה צריך ללמדנו בעבודה, להיות ללא רחמים לגבי רצונות של עצמנו, שצריך למגרם. להסירם ללא פשרות. כפי הכתוב (דברים י''ב, פס' ג') "ונתצתם את מזבחותם ושברתם את מצבתם ואשריהם תשרפון באש ופסילי אלהיהם תגדעון ואבדתם את שמם מהמקום ההוא".

    סיכום
    ראשית על האדם לבדוק את רצונותיו, האם רצונות אמיתיים הם או שמא דמיוניים.
    אם מצא רצונות דמיוניים, עליו למגרם, לבטלם ולא לתת להם מקום בנפשו (אלו הם בחינת עבודה זרה). דוגמה: רצון עז ,שקבוצת ספורט תנצח בתחרות מסוימת, שזהו צורך דמיוני, שהוחדר לאדם. כאמור, עליו לבטלו.
    אם מצא האדם רצונות אמיתיים בתוכו, היינו שיכולים לקשרו לתכליתו, שהיא עבודת הבורא. על האדם לבדוק את הלבושים של רצונות אלו, היינו דרך התבטאותם אצלו. מוטלת על האדם החובה לנסות לתקנם ולהעלותם למדרגה יותר גבוהה עד לתכליתם הנרצית, שהיא חופש מעבדות. זאת ניתן כמובן רק בדרך תורת ישראל.
    בע"ה נלמד כולנו לתקן את רצונותינו להעלותם במדרגה הקדושה בדרך גלגול עד לתכליתם הנרצית בדרך ובחרת בחיים במהרה בימינו. אמן.


    הסולם
    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "סוד גלגולי הנשמות - פרשת משפטים"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    13/2/10 19:31
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-02-13 19:31:41
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    חזק וברוך.*

    כוכב של החודש שלפני ניסן.

    נס באדר ...

    נסי נסים של הנשיאים בניסן.

     

     

    Attached files:
    קובץ מספר 1 (gif)

    --
    ישנם אנשים הממלאים מקום של קהילות שלמות,
    ומייצגים מידות רוחניות עליונות.


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "סוד גלגולי הנשמות - פרשת משפטים"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה