Marina Abramović: The Artist Is Present
March 14–May 31, 2010 MOMA NYC. מיצג אינטראקטיבי המנתץ את האובייקט האמנותי הממשי המסורתי. האמנית הופכת לשמנית אשר נוכחותה בחלל המוזיאון מרחיב ומשרה את ה"אורה" שלה לכלל הנוכחים במקום. במבואה של המוזיאון ריבוע סטרילי מסומן ע"י קו, במרכזו שולחן עץ ושני כיסאות זה מול זה, על האחד ישובה מרינה, לבושה שמלת בד ארוכה המזכירה בגדי כהנים או את האורקל מדלפי, דבר המודגש באמצעות תווי פניה של מרינה המזכירים ציורים ופסלים יווניים קלאסיים (כמובן יש אסוציאציה לחוני המעגל). הפונקציה של המוזיאון המסורתי כמאחסן אובייקטים אמנותיים ממשיים, עוברת סובלימציה לממדים חדשים וגבוהים יותר.
נוכחתה הפיזית המתמדת של האמנית במוזיאון במשך 3-חדשים וכל שעות הפעילות, מהבוקר ועד לשעת הסגירה, הופכת את המבקרים במקום, וביחוד את אלה מהצופים שיושבים מולה, לחלק פעיל ומרכזי במיצג. נוכחותה של האמנית שואבת את המבקרים לקוטב שלה, מבטה של מרינה אל היושבים מולה מטעינה אותם ואת המקום באנרגיית אמנות, הסתמי הופך לנשגב. מגבלותיו הפיזיים של המוזיאון מסומנים בכול אולם ואולם ע"י שלטים המציינים את הקיבולת - עד 350 אנשים, דבר המונע את הרחבת החוויה לכלל. הפיתרון הוא מצלמות ווידאו שמתעדות את המיצג ומשדרות בשידור חי באינטרנט.
באופן מסורתי האמן יצר אובייקטים אמנותיים אותם הטעין בתכניו והציגם ללא נוכחותו במקומות מרוחקים כמו מוזיאון, גלריה או אוסף. משסיים האמן את עבודתו לא היתה לוהשפעה ישירה על הצופים, היצירה קיבלה חיים משלה. במיצג של מרינה, המוזיאון, הרשת, והאמנית מתאחדים. מרינה משפיעה בפועל על הקהל, תוך שהיא מכופפת את המרחב זמן של הכלל לזה שלה. המבקרים והצופים הופכים לקנווס שלה. המיצג כאמור הופך את הצופים ליוצרים, תוך שהם מפגינים מגוון רחב של תגובות, אדישות, רצינות, צחוק ואפילו בכי מתפרץ. בסיום ההתנסות במיצב השפעתו מתרחבת אל חיי הנוכחים, שמפעילים את אותה הטכניקה במעשי היומיום שלהם מחוץ למוזיאון. האמנות מצויה לפתע בכול מקום וזמן, יש רק להביט ולהיות מודעים לכך. ישיבתה של מרינה מול הקהל הוא מעשה "תיקון" או תהודה אמנותית ההולכת ומתגברת אל עבר גבולות הרשת תוך שהיא חובקת הכול.
אם בימי קדם עליה לרגל ממושכת אל מקדש האורקל או בית המקדש, היוותה תהליך הדרגתי של זיכוך, הרי שהיום בעידן הרשת, האורקל הקדושה או האמנות מגיעים במהירות האור אל מסכו ותודעתו של כול אחד ואחד. האורקל והאמנות נמצאים כאן ועכשיו בכול מקום וזמן.
מעניין שבסיור שערכתי בגלריות באזור צ'לסי, רוב הגלריסטיםעובדים ישבו מרותקים מול מסכי המחשב, ללא התייחסות כלשהי אל המבקרים שנכנסו לגלריה...
כאילו אמרו "גופנו כאן, אך תודעתנו ברשת, שם נמצא ה"הדבר" אורה של האמנות".
וידאו:כאן - כאן
הוספת תגובה על ""האמנית נוכחת"' מיצג של מרינה אברמוביץ' - "מומה"' ניו-יורק. "
נא להתחבר כדי להגיב.
התחברות או הרשמה