| איך אני לומד פרשה שבועית? אני בוחן את הפרשה בעיניים של יהודי מודרני ליברלי וחילוני. אני מחפש בה את הערכים שאני מזדהה עימם, ואם אני מוצא בה ערכים גזעניים, שוביניסטיים, בקיצור ערכים שאני מגנה אותם, אינני חושש להצביע עליהם ולגנות אותם. כמו-כן אני מנסה לבחון את הרלוונטיות של הפרשה לזמננו. לדוגמה, בפרשת העקדה הערך המרכזי הוא צייתנות ואפילו צייתנות עיוורת. במקרה זה לא אהסס לגנות את מעשהו של אברהם, ואת הערך העומד מאחוריה. לעומת זה באותה פרשה מופיע הויכוח של אברהם עם האל לגבי אנשי סדום. שם הערך המרכזי הוא רדיפת צדק, וממנו נובעים שם עוד ערכים כמו אומץ לב ציבורי, שיוויון ערך האדם ועוד. כשאדם חילוני כמוני פוגש ערכים כאלו במקרא, זה גורם לו לחוש שייכות והזדהות עם העם שלנו ועם תרבותו. לעומת זה, מותר להודות, שכשאני פוגש קטעים המגלמים את הערכים השליליים, זה גורם לי עוגמת נפש וירידה במפלס ההזדהות שלי עם התרבות העתיקה שלי. בפרשת "חיי שרה" ישנו הסיפור על קניית מערת המכפלה ע"י אברהם מידי בני חת היושבים בחברון. יש לנו כאן סיפור טיפוסי של יחסי אברהם עם בני העמים היושבים לצידו. התנהגותו של אברהם כולה בסימן של נורמות של אחווה אנושית. את הקרקע הוא יקנה תמורת כסף מלא, במו"מ הוגן. אברהם לא מנסה לכבוש לו חלקת אדמה בכוח, למרות שאולי היה יכול לעשות זאת. הוא גם לא מנסה לגנוב אותה בדרכי עורמה, כפי שאולי נהוג בימינו ובמקומותינו. הוא נוהג בכבוד רב כלפי בני שיחו, הוא משתחווה בפניהם, והוא לומד ונוהג לפי חוקיהם. אברהם שקיבל את ההבטחה על הארץ יודע ומכיר כי בארץ הזו ישנם עוד עמים, וצריך לשמור איתם על יחסי שכנות טובים. כך הוא נוהג כלפי מלך סדום, כלפי מלכי צדק וכלפי אבימלך מלך גרר, איתו הוא כורת ברית לדורות.מי יתן ונדע ללכת לאורו של אברהם ביחסינו אל העמים החיים אתנו בארץ זו. |
הוספת תגובה על "איך אני לומד פרשת שבוע"
נא להתחבר כדי להגיב.
התחברות או הרשמה