כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    יהדות

    ~* אין להעלות תוכן שאינו שייך במישרין לנושא בו הקהילה עוסקת. ~*אין לעקוף זאת ע"י "התאמת" תוכן הדיון (בעזרת כותרת, מס' שורות, ציטוט וכו') ~* נושאים פוליטיים - יעלו אך ורק בקהילת אקטואליה! ~* יוצאים מהכלל הם דיונים הקשורים למשל בהחלטת ממשלה לגבי תחום מסויים  בו עוסקת הקהילה במיישרין. ( בקהילת יהדות רק בנושאי דת! ).

    חברה וקהילה

    פורום

    פרשת השבוע

    זה המקום לפרסם פרשנות על פרשת השבוע בתורה ועל הקרנות ממנה לימינו אנו.

    חברים בקהילה (1357)

    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רובינזוןקרוזו
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    דורון טל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    yang9600
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    נעם דימנט
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אביה אחת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    א.A
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    איך אני לומד פרשת שבוע

    5/10/11 16:18
    0
    דרג את התוכן:
    2011-10-21 06:14:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ יהדות ]


    איך אני לומד פרשה שבועית?

     

     אני בוחן את הפרשה בעיניים של יהודי מודרני ליברלי וחילוני. אני מחפש בה את הערכים שאני מזדהה עימם, ואם אני מוצא בה ערכים גזעניים, שוביניסטיים, בקיצור ערכים שאני מגנה אותם, אינני חושש להצביע עליהם ולגנות אותם.

     

     כמו-כן אני מנסה לבחון את הרלוונטיות של הפרשה לזמננו. לדוגמה, בפרשת העקדה הערך המרכזי הוא צייתנות ואפילו צייתנות עיוורת. במקרה זה לא אהסס לגנות את מעשהו של אברהם, ואת הערך העומד מאחוריה.

     

    לעומת זה באותה פרשה מופיע הויכוח של אברהם עם האל לגבי אנשי סדום. שם הערך המרכזי הוא רדיפת צדק, וממנו נובעים שם עוד ערכים כמו אומץ לב ציבורי, שיוויון ערך האדם ועוד.

     

    כשאדם חילוני כמוני פוגש ערכים כאלו במקרא, זה גורם לו לחוש שייכות והזדהות עם העם שלנו ועם תרבותו. לעומת זה, מותר להודות, שכשאני פוגש קטעים המגלמים את הערכים השליליים, זה גורם לי עוגמת נפש וירידה במפלס ההזדהות שלי עם התרבות העתיקה שלי.

     

    בפרשת "חיי שרה" ישנו הסיפור על קניית מערת המכפלה ע"י אברהם מידי בני חת היושבים בחברון. יש לנו כאן סיפור טיפוסי של יחסי אברהם עם בני העמים היושבים לצידו. התנהגותו של אברהם כולה בסימן של נורמות של אחווה אנושית. את הקרקע הוא יקנה תמורת כסף מלא, במו"מ הוגן. אברהם לא מנסה לכבוש לו חלקת אדמה בכוח, למרות שאולי היה יכול לעשות זאת.

     הוא גם לא מנסה לגנוב אותה בדרכי עורמה, כפי שאולי נהוג בימינו ובמקומותינו. הוא נוהג בכבוד רב כלפי בני שיחו, הוא משתחווה בפניהם, והוא לומד ונוהג לפי חוקיהם.

     

    אברהם שקיבל את ההבטחה על הארץ יודע ומכיר כי בארץ הזו ישנם עוד עמים, וצריך לשמור איתם על יחסי שכנות טובים. כך הוא נוהג כלפי מלך סדום, כלפי מלכי צדק וכלפי אבימלך מלך גרר, איתו הוא כורת ברית לדורות.מי יתן ונדע ללכת לאורו של אברהם ביחסינו אל העמים החיים אתנו בארץ זו.  

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "איך אני לומד פרשת שבוע"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    5/10/11 18:13
    0
    דרג את התוכן:
    2011-10-05 18:14:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אחרי שקראת את הפשט

    למה שלא תלמד גם דרש???

    למה לא תלמד עם רז וסוד??

    הרבה פעמים מתפלק לך... כמו בעשרת הדיברות למשל...

    הרבה פעמים אני קוראת פוסטים שמסתמכים רק על הטקסט,

    והם נראים כמו פוסטים בוסריים,לשון המעטה

    אתה לא חייב לקבל פירוש זה או אחר

    אבל זה יכול להרחיב את ההבנה שלך

     תתפלא לקרא שהרבה פעמים

     כבר חשבו על הנקודה שאתה חשבת עליה

    5/10/11 19:26
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-10-05 19:26:00
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מוזר לי איך הגעת למסקנותייך אלו. אני מכיר היטב את פרשנות חז"ל, פרשני ימי הביניים וחוקרים מודרניים, ונותן להם ביטוי בפרשנות שלי. כמובן, שבמרכז כל כתבה שלי עומדת הפרשנות האישית שלי. בסיכום אתן לך עצה: יהיה נחמד לראות את הפרשנות שלך לסוגיות בתנ"ך, ובטח יותר נעים מאשר לקרוא את הפוסטים השיפוטיים שלך.
    6/10/11 14:05
    2
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-10-06 14:05:01
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    צטט: tuniki 2011-10-05 19:26:00


     

    מי יתן ונדע ללכת לאורו של אברהם ביחסינו אל העמים החיים אתנו בארץ זו.  

     

     

    שלא נשכח שיש גם אור תורה ללכת לפיו והנה פירוש נוסף.

    "וישקול אברהם לעפרון, את-הכסף אשר דיבר באוזני בני-חת--ארבע מאות שקל כסף, עובר לסוחר" (בראשית כג טז).

    למה נצרך "עובר לסוחר" ? אם להראות עסקת חליפין, שתכתוב "בין הסוחרים" או "כסף מסחר", אלא שבאה להראות שעפרון היה סוחר, ולא אברהם.


    --
    ניר פוטר.
    מנהל קהילת יהדות וקהילת ספורט בקפה דה מרקר.
    7/10/11 08:58
    0
    דרג את התוכן:
    2011-10-07 08:59:06
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: tuniki 2011-10-05 19:26:00

    מוזר לי איך הגעת למסקנותייך אלו. אני מכיר היטב את פרשנות חז"ל,

     פרשני ימי הביניים וחוקרים מודרניים, ונותן להם ביטוי בפרשנות שלי.

    לא תחת טוניקי ,נדמה לי שאכן היו לך כמה פוסטים כאלה תחת שם אחר

    כמובן, שבמרכז כל כתבה שלי עומדת הפרשנות האישית שלי.

    בסיכום אתן לך עצה: יהיה נחמד לראות את הפרשנות שלך לסוגיות בתנ"ך,

    ובטח יותר נעים מאשר לקרוא את הפוסטים השיפוטיים שלך.

    ההסבר על למה היו נשים במעמד הר סיני הוא שלי,

    נתמך גם על לוגיקה צרופה,וגם על מפרשים.

     

    יותר מכך,

    לכל סיפור יש משמעות מאוד עמוקה לגבי הנפש שלנו

    שלא כלול בפשט...

    אחרי שרואים אותו , הפשט נראה הרבה פחות רלוונטי

     

     

    אגב

    מה דעתך על התנהגות אברהם עם מלך מצרים,מלך גרר ,והגר ???

     

    דבר חשוב בעיני הוא לשפוט את  לפי המצב החברתי של אותה תקופה

    ולא המצב של ימינו.

    כלומר להכנס לסיטואציה של אותה דמות לפי מה שידעה,מה שיכלה ומה שחוותה בתקופתה

     

    לגבי שיפוטיות , הרי כל הניתוח שלך הוא גם שיפוטי...

    כמו שאומרים

    אם אתה לא יכול להסתדר עם החום, אל תיכנס למטבח...

     

     

     

     

    21/10/11 06:14
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-10-21 06:14:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יהדות היא הפרשנות לטקסטים. לחיות בשלום עם הטקסטים התנכיים, זה במתן פרשנות המתאימה לתפישת העולם של האדם.אני למשל חושב שייש לשנות הלכות מסוימות מפני ערכי הדור. הענין שלא ניתן לשנות הלכות לבד וכל עוד הן בדעת רוב, הן מחייבות. דן.

    --
    רוח חרישית.


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "איך אני לומד פרשת שבוע"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה