כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    יהדות

    ~* אין להעלות תוכן שאינו שייך במישרין לנושא בו הקהילה עוסקת. ~*אין לעקוף זאת ע"י "התאמת" תוכן הדיון (בעזרת כותרת, מס' שורות, ציטוט וכו') ~* נושאים פוליטיים - יעלו אך ורק בקהילת אקטואליה! ~* יוצאים מהכלל הם דיונים הקשורים למשל בהחלטת ממשלה לגבי תחום מסויים  בו עוסקת הקהילה במיישרין. ( בקהילת יהדות רק בנושאי דת! ).

    חברה וקהילה

    פורום

    פרשת השבוע

    זה המקום לפרסם פרשנות על פרשת השבוע בתורה ועל הקרנות ממנה לימינו אנו.

    חברים בקהילה (1357)

    אמיר ניצן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    א.A
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רז פורטון
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אפרת ש.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תכשיט
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    נעם דימנט
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    rebosher
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מי אתה, ישראל ?
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריאל דר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    סגנון מנהיגותו של משה רבינו

    1/3/12 12:54
    5
    דרג את התוכן:
    2012-03-06 01:37:14
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ משה רבינו, ז באדר, מנהיגות ]

    לכבוד ז' באדר, שלפי המסורת הוא יום הולדתו ופטירתו של משה רבינו: מנהיגות היא יכולת טבעית של אדם להניע אנשים אחרים בלי להזדק לסמכויות רשמיות. עם זאת, אנחנו נוטים לקרוא בשם "מנהיגים" גם לאנשים שהצליחו להשפיע על התנהגותם של אחרים מכח שימוש באמצעי כפייה . אחת הדרכים לחלק סגנונות מנהיגות היא למנהיג יוזם ומנהיג מנהל. המנהיג היוזם הוא זה שסולל דרך ומציב חזון, אך עוסק בשלב ההקמה ולאו דווקא יהיה מסוגל להתמיד בניהול השוטף לאחר שחזונו יתחיל לקרום עור וגידים. סוג אחר של מנהיגות היא יכולת לניהול וארגון שוטף ומתמיד של הקיים (שזה אומנם מצריך מדי פעם גם יוזמות כאלו או אחרות). מה שמשותף ל-2 סוגי המנהיגות האלו הוא הצורך במידה מסוימת של אסרטיביות.


    לדעתי משה לא היה שייך לאף אחד מ-2 סוגי המנהיגות האלו. אומנם במצרים עצמה כשבני ישראל היו עבדים הוא עוד גילה אסרטיביות ויוזמה (כמו מה שקרה עם האיש המצרי) ומתוך מצב של עבדות אין ברירה אחרת. ואולם, מהרגע שהחלה יציאת מצרים משה לא גילה שום אסרטיביות ושום יוזמה ושום גישה אקטיבית או חלוציות ובכך הוכיח כי היה "מנהיג של עבדים" וזוהי כנראה הסיבה האמיתית שלא נכנס לארץ- כי היה ברוחו שייך לדור של עבדים. ישנה גם דיעה שלא נכנס לארץ כדי שלא יראה כיצד חזונו אינו מתגשם לגמריכמו שצריך.


    ואתן דוגמאות לכך שמשה לא היה לא מנהיג אקטיבי ויוזם וחלוצי ולא היה אסרטיבי מספיק. את המעשה החלוצי של קפיצה למים עשה נחשון בן עמינדב. גם מלחמות נגד עמים שניסו להתנכל לבני ישראל משה לא יזם, אבל זה ניחא. מנהיגות לא מחיבת בהכרח אופי שיוזם התקפות. מה שכן, זה שגם במלחמתו בעמלק כתגובה למעשיהם היו צריכים "לחזק את ידיו" כך שאפילו יכולת להגיב כמו שצריך על תקיפות הייתה חסרה למשה. וגם אם בדיעבד משה נראה כסולל דרך (כמו במתן הדיברות לעם ישראל) או כמשיב מלחמה נגד אויבים או כמתנהג באסרטיביות נגד אלו מבני ישראל שסטו מדרכו, הרי שכל אלו מופיעים כתוצאה של התערבות אלוהית.


    ושלא אובן לא נכון: העובדה שמנהיג מוצג במקרא כירא שמים אינה הופכת אותו רק בגלל זה ל"לא מנהיג". גם העובדה שאדם מוצג כצנוע או כטיפוס של רועה צאן אינה פוסלת אותו למנהיגות. דוד המלך מוצג כירא אלוהים וכרועה צאן בראשית דרכו ובכל זאת אף אחד לא יטען שלא היה אקטיבי או אסרטיבי, אפילו אם אפשר כמובן להעביר ביקורות עליו. אבל בכל זאת משהו בסגנון המנהיגות והאישיות של משה , להבדיל למשל מדוד המלך או יהושע בן נון, היה בו מהמנטליות של העבדים ולכן לא היה מתאים להיכנס לארץ. וכבר כתב מישהו שלמשה אנחנו קוראים "משה רבינו" (דבר שכבודו במקומו מונח) אך לא "משה מנהיגנו".

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "סגנון מנהיגותו של משה רבינו"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    1/3/12 19:57
    2
    דרג את התוכן:
    2012-03-01 20:15:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    =

    משה נענש , על כי היכה בסלע לכן לא נכנס לארץ ישראל .

    =

    ''

    =

    ובאשר למנהיגותו של משה .  ללא ספק משה היה מואר . שונה לגמרי משאר המנהיגים שציינת .

    אל תשכח שהיה מגמגם . היה כבד לשון ובעיקר השתמש במקלו לביצוע פעולות .

    =

    משה היה רגשן ומעט כעסן כנראה בגלל אילמותו , חמום מוח .

    הרג את המצרי , שבר את לוחות הברית והיכה בסלע .


    --
    בשמת
    1/3/12 21:14
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2012-03-01 21:14:38
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ניצן שלום אי אפשר לומר שהמנטליות של מנהיגות משה היא של עבדים,והסיבה היא שמשה לא גדל כעבד אלא כנסיך בבית פרעה,מה שכן הוא שיציאת מצרים היתה בסיוע עליון עד להוציא את העם ממצרים,וביציאה הישתנתה המציאות ונידרשה ממשה גישה שונה לחלוטין כי התנאים הישתנו,ולפני משה עומדים שני אתגרים עצומים א) ללמד את העבדים ולהשכילם,ב) לחשוב על איך לשרוד במדבר,ודברים אלה לא היו מנת חלקו כאשר העם היה משועבד כי היה משתמש במופתים וסמך יותר על סיוע עליון,אז ברור שבגיל 80 אי אפשר הרבה לשנות אופי או גישה ממציאות המוכרת שעליה הוא גדל והכיר,
    1/3/12 21:16
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2012-03-01 21:16:33
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לא קראנו מעולם לראשי עם,נביאים,תלמידגי חכמים, מנהיגים. גם בארץ לא היה בן גוריון מנהיג אלא ראש מפא"י. עם התמעטות הדורות רבתה היוהרה והתאהבנו במונח זר שאינו יפה לרוח עמנו, ובעצם לשום אומה דמוקרטית.הקונוטאציות למונח "מנהיג" לא מפריעות לאיש אצלנו לקרא לראשי מפלגות מנהיגים. עם חופשי אינו מונהג. הוא בוחר את נשיאיו ואת חברי הפרלמנטים וממילא גם את השרים, אבל חברי הכנסת הם נציגים והשרים הם מיניסטרים, כלומר שרתי האומה. העיסוק בשאלה אם למשה יאה התואר מנהיג או לא, צריך להיגמר עם הפסוק וימת משה עבד ה'.

    --
    חתימתי היא מה שאני כותב. מה שאני כותב הוא לעולם חתימתי.
    1/3/12 21:37
    0
    דרג את התוכן:
    2012-03-06 13:17:58
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יצחק מאיר: הכל נשמע 2012-03-01 21:16:33

    לא קראנו מעולם לראשי עם,נביאים,תלמידגי חכמים, מנהיגים. גם בארץ לא היה בן גוריון מנהיג אלא ראש מפא"י. עם התמעטות הדורות רבתה היוהרה והתאהבנו במונח זר שאינו יפה לרוח עמנו, ובעצם לשום אומה דמוקרטית.הקונוטאציות למונח "מנהיג" לא מפריעות לאיש אצלנו לקרא לראשי מפלגות מנהיגים. עם חופשי אינו מונהג. הוא בוחר את נשיאיו ואת חברי הפרלמנטים וממילא גם את השרים, אבל חברי הכנסת הם נציגים והשרים הם מיניסטרים, כלומר שרתי האומה. העיסוק בשאלה אם למשה יאה התואר מנהיג או לא, צריך להיגמר עם הפסוק וימת משה עבד ה'.

    אפשר להיות מנהיג גם בחברה דמוקרטית. גם שם מטבע הדברים יש צורך במי שיכוונו מלמעלה וגם שם יש אנשים עם יכולות מנהיגות שזה כשרון ולא חושב שזו דווקא מילה שלילית ולפעמים המילה "מנהיג" (גם בקבוצות דמוקרטיות וולונטריות) מתארת נכונה את ההשפעה של המנהיג כלפי אותה קבוצה (יכולת להניע את חברי הקבוצה על פי רצונו ובלי להזדקק לאמצעי כפייה). אם כבר, אז למשל אנחנו קוראים לפעמים למנהיגים לא דמוקרטיים בשם "שליט", אבל לא לראשי ממשלה ונשיאים  של מדינות דמוקרטיות וכאן אני מסכים שלמילה "שליט" יש קונוטציה שלילית.

    1/3/12 22:13
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2012-03-01 22:13:34
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    בתפילה לשלום מדינת ישראל אין מנהיגיה. יש שריה,יש יועציה, יש ראשיה. תתקשה למצוא מדינות דמוקרטיות המכנות את המכהנים בתפקידי נשיאות או ראשות ממשלה מנהיגים.העניין איננו לשוני. הוא אידאי. מבחינה לשונית מי שמנהל אנשים, עומד בראש פלוגות, אחראי לקידום תעשיות, צחקר וכהנה, מנהיג. אולם בתואר נזהרים מלקרא לו כן מפני ההשלכה על מעמד הכפופים לו.כמובן שיש גם מקום לזהירויות במינוחים מפניע הקונוטאציות ההיסטוריות. מכל מקום, משה אינו מנהיג. הוא אדון הנביאים צחד ועבד אדוניו מאידך.

    --
    חתימתי היא מה שאני כותב. מה שאני כותב הוא לעולם חתימתי.
    6/3/12 01:37
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2012-03-06 01:37:14
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לא אסרטיבי? לא יודע. אפשר לנסח זאת בדרך החיוב, שמשה לימד את ערך ההתבטלות לתבונה עליונה יותר, למרות שכשנגעו לו בנקודה של אהבת ישראל וגורל האומה, הוא נקט אפילו בחוצפה כלפי מעלה. "למה הרעותה לעבדך...ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך, הרע לעם הזה, והצל לא הצלת את עמך", שנאמר בפרשת שמות, "ולמה הרעותה לעבדך" שנאמר בפרשת בהעלותך, אבל גם זה אפשר להסביר שזה מתוך כך שכך הוא הבין את תפקידו, ורצון ה' ממנו להיות סנגור של ישראל. אגב, בגמרא במסכת יבמות מובא ששלושה דברים עשה משה מדעתו, ביוזמתו, ללא התייעצות עם ה', ולבסוף ה' הסכים לו (שבר את הלוחות, הוסיף יום פרישה אחד לפני מעמד הר שיני, ובזה דחה את קבלת מתן תורה ליום שבת, במקום יום שישי, ופרש מאישתו ממצוות פריה ורביה). בעיני הוא די מבטא את ערך ההתבטלות לרצון ה', עד שנוגעים בנקודות שורש מסויימות, ואז פתאום יוצא ממנו עוז וגבורה להעיז ולעמוד גם מול ריבונו של עולם.

    --
    "בצאתי לקראתך, לקראתי מצאתיך" (רבי יהודה הלוי). "במקום שיש אמת שם הלב שוקט" (הרב אברהם קוק זצ"ל).


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "סגנון מנהיגותו של משה רבינו"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה