כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    יהדות

    ~* אין להעלות תוכן שאינו שייך במישרין לנושא בו הקהילה עוסקת. ~*אין לעקוף זאת ע"י "התאמת" תוכן הדיון (בעזרת כותרת, מס' שורות, ציטוט וכו') ~* נושאים פוליטיים - יעלו אך ורק בקהילת אקטואליה! ~* יוצאים מהכלל הם דיונים הקשורים למשל בהחלטת ממשלה לגבי תחום מסויים  בו עוסקת הקהילה במיישרין. ( בקהילת יהדות רק בנושאי דת! ).

    חברה וקהילה

    פורום

    פרשת השבוע

    זה המקום לפרסם פרשנות על פרשת השבוע בתורה ועל הקרנות ממנה לימינו אנו.

    חברים בקהילה (1353)

    yang9600
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אס לב אדום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עט סופר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריאל דר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ששת שצ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צבי קירשטיין
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רז רזיישן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    halper
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חנה וייס
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יחסי אחים במקרא

    27/10/12 21:39
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2012-10-27 21:39:48
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ יהדות ]

     

     

    תפיסת האחאות בתנ"ך

    השבוע התחלנו לעסוק בנושא האחאות דרך היחס בין ישמעאל ויצחק.

    .

    התפיסה הכללית לגבי יחסי אחים במקרא היא מאד שלילית. המניעים של תחרות על הירושה, מכתיבים משחק סכום אפס.

    נתחיל בצמד האחים הראשון: קין והבל. התחרות ביניהם נגמרה ברצח.

    נעבור ליצחק וישמעאל. גם פה ישנה תחרות על הירושה שנגמרת בגירוש. בסופו של הסיפור יש כעין פיוס, כאשר הם קוברים ביחד את אברהם.

    אצל יעקב ועשיו  שוב אנו נתקלים בתחרות על הבכורה, רצופה במעשי מרמה, מזימות רצח, נתק מוחלט ופחד בין האחים במשך עשרות שנים, עד לפיוס הסופי.

    אין לזלזל בפיוסים האלו, כי אולי הם מתווים את הדרך לנורמליזציה ביחסי אחים, שבמקרא הם נראים כשדה קרב, אבל זה בטל בשישים על רקע המריבות בין האחים.

    מה קורה בין לאה ורחל? הקנאה מרעילה את יחסיהן. הן נאבקות על ליבו של יעקב, ועל כמות הבנים שכל אחת תביא לו.

    מה שהתרחש בין יוסף לאחיו, כולנו יודעים. יש חוקרים הטוענים כי גם פה היה מאבק על הבכורה, אבל על פניו נראה כי ההתנשאות של יוסף, "שיגעה" את האחים והם היו מוכנים להרוג אותו. גם במחרוזת סיפורים זו ישנו סיפור מעניין של פיוס בין אחים, שאף הוא יכול ללמד אותנו לקח בהילכות פיוס.

    נתקדם הלאה בציר הזמן ונגיע לשלושת האחים המופלאים: מרים, אהרון ומשה. לכאורה הם שיתפו פעולה ביציאת מצרים, מרים הצילה את משה מטביעה, אהרון התייצב עם משה לפני פרעה, מרים הובילה את המחולות לאחר צליחת ים סוף ועוד. אך יש פרשנים הטוענים כי בבניית עגל הזהב, בהענותו המהירה לתביעת העם, אהרון ניסה להכשיל את מנהיגותו של משה (וגם של הקב"ה). משה אמנם נתן לאהרון ולבניו את הכהונה לעולמי עד, אך יש האומרים כי יש פה נפוטיזם (העדפת קרובים פסולה) וזה פן נוסף שלילי של יחסי אחים. מרים ואהרון מדברים סרה במשה על התנשאותו (במדבר י"ב), ומרים מצטרעת. דווקא הסיפורים האלו מוצאים חן בעיני, כי הם משקפים את המורכבות של יחסי אחים.

    נתקדם הלאה, לספרים שופטים, שמואל ומלכים. שוב ניתקל ביחסים עכורים בין אחים.

    יפתח גורש מעירו ומבית אביו ע"י אחיו.

    אבימלך בנו של גדעון הרג 70 מאחיו כדי לזכות בשלטון.

    דוד היה שנוא ע"י אחיו, שניסו לגרש אותו מהמערכה כנגד גולית במילים מאד מכוערות: "אני ידעתי את זדון לבך ואת רוע לבבך" אומר לו אחיו הגדול אליאב (שמ"א, י"ז, כ"ח).

    שלמה הורג את אחיו מצד אביו אדוניהו כדי להבטיח את שלטונו.

    לכן אם אנחנו מוצאים קבוצת אחים שהיו בינה יחסי רעות ונאמנות, זה היוצא מן הכלל שצריך להסביר אותו.

    האחים הבולטים לטובה שמצאתי, הם קבוצת אחים שהתנ"ך לא אוהב אותם, כי הם הפריעו לדוד בשלטון היחיד שלו, למרות שללא עזרתם הוא לא היה מגיע לשלטון. האחים האלה הם בני הדוד של דוד, בניה של צרויה, שהיו שלושה לוחמים מופלאים: יואב (שר המלחמה של דוד), אבישי ועשהאל. הם היו נאמנים עד כלות גם לדוד, וגם זה לזה. כאשר אחד מהם נפל, הם נוקמים את דמו, גם במחיר סכסוך עם דוד. הם היו כל-כך חזקים בגלל אחדותם, שדוד עצמו מודה כי הם חזקים ממנו: "והאנשים האלה בני צרויה קשים ממני" (שמ"ב, ג, ל"ט).

    איך נסביר את התופעה החריגה הזו ביחסי אחים?

    זה מתקשר קצת עם סיפור משה, אהרון ומרים: יש להם מטרה משותפת – להעלות את דוד לשלטון, וזה מאבק שנמשך שנים ארוכות. נוסף לזה את העובדה שאין להם נחלה משותפת, לרשת אותה. הם מרדו במלכותו של שאול, והנחלה נלקחה מהם.

    ישנם עוד חמישה אחים בהיסטוריה העתיקה שלנו שפעלו בהרמוניה, אך אלו לא מופיעים בתנ"ך, הלא הם יהודה, יוחנן, אלעזר, יונתן ושמעון החשמונאים. גם הם נאלצו לגלות מנחלתם, גם הם לחמו למען מטרה משותפת – חרות ישראל, במשך עשרות שנים. לא קראנו על סכסוכים ביניהם, על חתירות איש תחת שלטון רעהו וכו'. כל אחד מהם נטל את השלטון כאשר אחיו הגדול מת או נפל.

    לסיכום, המסקנה המתבקשת היא שלדעת מחברי התנ"ך יחסי אחים זה בד"כ דבר שלילי. זה כרוך בתחרות, על מעמד ורכוש (כידוע הבכור ירש פי שניים מאחיו). יחסים יפים יכולים להיות רק כאשר ישנה מטרה משותפת, בדרך כלל מאבק על אידיאל גדול, וכאשר אין איזה נתח חומרי, ירושה, לריב עליה.

    חז"ל מנסים ליפות את יחסי האחים. למשל את יחסי רחל ולאה:

    לפי המדרש שלפנינו רחל ידעה על מזימתו של אביה לחתן את לאה תחתיה, ואפילו סיפרה על-כך ליעקב, אך ברגע האחרון חמלה על אחותה, והפרה את ההסכם החשאי עם יעקב.

    אמר לה יעקב: ומהי רמייתו של אביך?

    אמרה לו: יש לי אחות קשישה ממני,

    ולא ישיאני לפניה.

    מסר לה (יעקב) סימנים (כדי שידע שהיא רחל ולא לאה).

    כשהגיע הלילה אמרה, עכשיו תתביש אחותי.

    מסרה לה את הסימנים.

    והיינו דכתיב 'ויהי בבקר והנה היא לאה'. (מגילה, י"ג, ע"ב).

    והנה עוד סיפור על ברית אחיות, מסיפרה של רות קלדרון: השוק, הבית. הלב.

    מעשה בשתי אחיות שהיו דומות זו לזו,

    והייתה אחת נשואה בעיר אחת ואחת נשואה בעיר אחרת.

    בקש בעלה של אחת מהן לקנאות לה

    ולהשקותה מים המרים בירושלים.

    הלכה לאותה העיר שהיתה אחותה נשואה שם.

    אמרה לה אחותה: מה ראית לבוא לכאן?

    אמרה לה: בעלי מבקש להשקות אותי מהמים המרים.

    אמרה לה אחותה: אני הולכת תחתיך ושותה.

    אמרה לה לכי.

    לבשה בגדי אחותה והלכה תחתיה

    ושתתה מי המרים ונמצאת טהורה.

    וחזרה לבית אחותה, ויצאה שמחה לקראתה,

    חיבקה אותה ונשקה לה בפיה,

    כיוון שנשקו זו לזו, הריחה במים המרים ומיד מתה.

    (מדרש תנחומא, פרשת נשא, סעיף ו')

     

     

     

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "יחסי אחים במקרא"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "יחסי אחים במקרא"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה